|

چرا هالند نابغه است؟!

اگر بخواهید ارلینگ هالند را به یک حیوان تشبیه کنید، چه حیوانی را انتخاب می‌کنید؟

لینک کوتاه کپی شد

شیر؟ کوسه؟ قطعا انتخاب هرکس قاعدتا باید یک شکارچی قدرتمند باشد، مگر نه؟ اما نظرتان درباره یک جغد چیست؟ جغد همیشه مراقب اطرافش است، آماده حمله است و آگاهی محیطی بالایی دارد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از طرفداری؛ این صفات نشان می‌دهد که هالند چرا در این فصل منچسترسیتی نقشی حیاتی ایفا کرده است. بریس هالند مقابل لیدزیونایتد به این معنا بود که او سریع‌تر از هرکس دیگری به رکورد 20 گل در لیگ برتر انگلیس رسید. او برای زدن 20 گل، فقط به 14 بازی نیاز داشت و در این در حالی است که کوین فیلیپس از ساندرلند که رکورددار قبلی بود، در 21 مسابقه فصل 00-99 توانست 20 گل بزند. در خصوص تکنیک، فیزیک و سرعت هالند خیلی صحبت شده اما در این مطلب می‌خواهیم آگاهی محیطی این ستاره نروژی را بررسی کنیم. 

پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی در ماه اکتبر در تمجید از هالند گفته بود: «می‌دانستم هالند بازیکنی مخصوص انتقال‌ها است و در موقعیت‌های دویدن 30 یا 40 متری او توقف‌ناپذیر می‌شود. این مرا تحت تاثیر قرار می‌دهد اما نمی‌دانستم او در حرکت با توپ در فضاهای محدود محوطه جریمه چه‌قدر خوب است. این را خیلی دوست دارم. او به عنوان یک مهاجم همیشه می‌خواهد به توپ نزدیک باشد». 

یکی از دلایلی که این مهاجم 22 ساله همواره در موقعیت گلزنی قرار می‌گیرد، توانایی رصد اتفاقاتی است که در زمین رخ می‌دهد و براساس آن همیشه می‌تواند اقدام درست انجام دهد. در واقع هالند مدام در حال اسکن و مرور اتفاقات درون مسابقه است. این حرکات هالند را می‌توان به جنباندن سر به اطراف یا نگاه کردن اطراف در آینه بغل تشبیه کرد که آکادمیک‌ها به آن جست‌وجوی بصری می‌گویند. فارغ از نام اصطلاح، باید گفت بازیکنان با نگاه کردن به اطراف خود می‌توانند آگاهی بیش‌تری از محیط خود کسب کرده و با دیدن این‌که چه اتفاقی در اطراف می‌افتد، می‌توانند تصمیم بهتری بگیرند. 

 

 

آمار نشان می‌دهد هالند یک تصمیم‌گیرنده مطلع از شرایط است. در میان پنج لیگ معتبر اروپایی، هالند با زدن 21 گل بیشترین گل را زده و با ثبت 18 گل غیر پنالتی، بیشترین گل در این پارامتر آماری را به ثمر رسانده است. او با نرخ تبدیل شوت به گل 31%، دقت شوت 52.5% و میانگین 0.19 xG برای هر شوت از برترین‌های لیگ برتر انگلیس است. نقشه شوت‌های ارلینگ هالند نشان می‌دهد او در محوطه شش قدم و منطقه نزدیک به نقطه پنالتی چه‌قدر گل زده است. غیر از شوت‌هایی که از سمت چپ نیم‌فضاها زده شده، دقت سایر شوت‌های او باورنکردنی بوده است.

تمام شوت‌های غیر پنالتی ارلینگ هالند در فصل 23-2022 لیگ برتر انگلیس 
دایره‌های بزرگ‌تر موقعیت‌های گلزنی ارزشمندتر و بزرگ‌تری بوده‌اند و دایره‌های قرمز، گل شده‌اند

تعداد دایره‌های بزرگ نشان می‌دهد هالند مدام در موقعیت‌های شوت‌زنی باکیفیت قرار می‌گیرد. با احتساب پنالتی‌ها، او 26 موقعیت خطرناک گلزنی در این فصل لیگ برتر داشته است. موقعیت خطرناک گلزنی از سوی اوپتا این چنین تعریف می‌شود: «موقعیتی که انتظار می‌رود یک بازیکن قاعدتا آن را به گل تبدیل کند». معمولا این‌گونه موقعیت‌ها، تک‌به‌تک یا شوت‌های از فاصله بسیار نزدیک هستند که راه ورودشان به دروازه هموار است. از 20 گل هالند در لیگ برتر، 16 تای آن از طریق گل کردن موقعیت خطرناک گلزنی به دست آمده است. برای این‌که بفهمیم هالند چگونه در این موقعیت‌ها قرار می‌گیرد و آن‌ها را گل می‌کند، به تحلیل مرور موقعیت‌های او در داخل و خارج محوطه جریمه می‌پردازیم. 

اسکن کردن موقعیت‌های داخل محوطه جریمه

8 گل هالند در لیگ برتر انگلیس از روی 12 شوت درون محوطه شش قدم به ثمر رسیده است و این بیش از هر بازیکن دیگری در لیگ بوده است. روشن است که هالند اغلب اوقات در موقعیتی یارگیری نشده گل می‌زند و او در مقایسه با سایر مهاجمان، فضا را پیدا می‌کند چون می‌تواند فضاها را ببیند. 

گروهی از محققان با تحلیل فصل 18-2017 لیگ برتر انگلیس، نشان دادن مهاجمان نسبت به هر پست دیگری از قدرت مرور و نگاه به اطراف کم‌تری برخوردار هستند. این موضوع می‌تواند به دلیل دریافت فشار حداکثری از سوی مدافعان باشد و مهاجم از ترس مدافع، چشم از توپ برنمی‌دارد. علاوه‌براین فاصله مدافع با مهاجم هم نزدیک است. یک دلیل معقول دیگر هم این است بازیکنی که به دروازه نزدیک می‌شود، طبیعتا تمرکز بیش‌تری روی توپ دارد تا چیزهای دیگر. 

گل اخیر هالند مقابل اورتون یکی از موارد عالی برای پرداختن به این موضوع است. پاس دی بروین به گریلیش باعث شد هالند فضای دویدن داشته باشد. او از بن گادفری که نفر آخر خط دفاعی بود فاصله گرفت و در ادامه به سوی مرکز خط دفاعی دوید در پی دریافت یک پاس عمقی بود.

جای‌گیری هالند در محوطه جریمه اورتون
در واکنش به تهدید هالند، ویتالی میکولنکو وینگ‌بک چپ اورتون به او نزدیک‌تر شد و این‌چنین ریاض محرز فضای زیادی برای دریافت پاس گریلیش یافت. 
جای‌گیری هالند در محوطه جریمه اورتون
به محض روبه‌رو شدن محرز با میکولنکو، پنج مدافع (دایره‌های صورتی زیر)، بین توپ و هالند جای‌گیری کردند. هالند در عوض به سوی شانه راست خودش نگاه می‌کرد تا فضا را پیدا کند. 
جای‌گیری هالند در محوطه جریمه اورتون
محرز به داخل زد و توانست از میکولنکو عبور کند. چهار مدافع به علاوه دروازه‌بان در محوطه شش قدم حضور داشتند. کانر کودی روی خط دروازه جای‌گیری کرده بود. هالند در عوض از دروازه دور شد تا با دریافت کاتبک محرز، بتواند با شوتی تک‌ضرب دروازه را باز کند. فلش زرد رنگ، محل جای‌گیری و شوت هالند است. 

یکی دیگر از مثال‌های نگاه هالند به اطراف، گل اول او به کریستال پالاس در آگست 2022 است. توپ کوین دی بروین به فیل فودن در تیر دوم رسید.

شش مدافع کریستال پالاس (دایره قرمز) همه به توپ نگاه می‌کردند. بازهم هالند نگاهش به توپ نبود و به سمت چپش نگاه کرد تا متوجه جای‌گیری جفری شلاپ شود. در ادامه او از همین جای‌گیری شلاپ استفاده کرد و توانست در فضای خالی گل بزند. هالند در عین نگاه نکردن به توپ، کاملا می‌دانست فودن قرار است توپ را بفرستد و سریع از فرصت بهره برد. 

بازیکنان زیادی هستند که دید محیطی بالایی دارند اما در واکنش نشان دادن کند هستند. دید محیطی یک نقش مهم است اما توانایی واکنش نشان دادن به اطلاعات کسب شده از طریق دید محیطی، آگاهی محیطی نام دارد. هالند کسی است که آگاهی محیطی بالایی دارد

اسکن کردن موقعیت‌های خارج محوطه جریمه

نگاهی دقیق‌تر داریم به گل ارلینگ هالند به منچستریونایتد روی سانتر کوین دی بروین. چهار عکس پایین یک سکانس دو ثانیه‌ای از دریافت توپ از سوی دی بروین و اقدام به ارسال است. 

هالند ابتدا در موقعیتی قرار گرفته بود که واران حضور داشت اما این چهار سکانس متفاوت نشان می‌دهد او پیش از چک کردن موقعیت جای‌گیری مدافع مرکزی، به دنبال توپ بوده است.

هالند پشت سر واران حرکت کرد تا مانع دید مدافع فرانسوی روی توپ شود اما در همان زمان خودش موقعیت توپ ارسال شده و فضایی که باید در آن قرارگیرد را تحلیل می‌گیرد. تصویر بالا نشان می‌دهد مهاجم منچسترسیتی، از نظر ذهنی، در لحظه در بهترین موقعیت ممکن قرار گرفته است. گی‌یر ژورده، استاد دانشگاه علوم ورزشی نروژ که در زمینه اسکن‌های بصری و روان‌شناسی مشغول تحقیق است، معتقد است دید و آگاهی محیطی هالند بالاتر از میانگین مهاجمان است و در ردیف هافبک‌های مرکزی که بیشترین دید را دارند، قرار می‌گیرد.

میانگین اسکن بر ثانیه بازیکنان پست‌های مختلف در لیگ برتر انگلیس

توانایی هالند در دیدن اتفاقات بازی و دانستن موقعیت جای‌گیری بازیکنان، می‌تواند دلیل مناسبی برای حرکات عالی او در انتقال‌هایش در دورتموند باشد. اگرچه گل او به استون ویلا به شکل متفاوتی ساخته شد. هالند پشت چهار مدافع حریف جای گرفت و برناردو سیلوا به داخل زد تا با دی بروین همکاری کند. هالند هم به دنبال فضا در تیر دورتر می‌گشت. 

زمان‌بندی در این موقعیت حیاتی است چون هالند فضا را شناسایی کرد و دید فودن یارگیری شده است. در ادامه، دی بروین به راست حرکت کرد و سانتری به سوی محوطه شش قدم فرستاد که هالند آن را گل کرد. 

تنها گل هالند از پشت محوطه جریمه هم با استفاده از همین مهارت مقابل وولورهمپتون زده شد. او پیش از جای‌گیری بازیکنان در فضا، آن را شناسایی کرده بود. 

هالند پس از جای‌گیری میان دو مدافع مرکزی وولوز، از برناردو سیلوا درخواست پاس عمقی کرد، در موقعیت قرار گرفت و با شوتی از پشت محوطه جریمه، گل زد.

هالند به دنبال غیبتش در جام جهانی، پس از پیروزی 3-1 مقابل لیدزیونایتد گفت آماده‌تر از همیشه است و عطش بیشتری نسبت به گذشته دارد. رکورد گلزنی در یک فصل لیگ برتر انگلیس با 38 بازی در دست محمد صلاح با 32 بازی است. اگرچه احتمال می‌رود ستاره نروژی حداقل 34 گل به ثمر برساند، رکوردی که اندی کول و آلن شیرر در فصول 22 تیمی لیگ برتر انگلیس به ثبت رساندند. وقتی هم که هالند موقعیتی داشته باشد، معمولا آن را از دست نمی‌دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی