|

الهلال - النصر؛ کریستیانو رونالدو به پادشاه آسیا رسید!

دربی عربستان در شرایطی برگزار می‌شود که هیچ‌کدام از دو تیم شرایط خوبی ندارند.

لینک کوتاه کپی شد
2

سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ از ساعت ۲۲:۳۰ به‌وقت ایران دو تیم الهلال و النصر برگزارکننده یکی‌از دربی‌های مهم، جذاب و گران‌قیمت قاره آسیا هستند و در دیداری از چارچوب هفته بیست‌و‌پنجم لیگ عربستان به‌مصاف هم می‌روند. الهلال و النصر دو تیم شهر ریاض هستند؛ مطرح‌ترین، پرقدرت‌ترین و پرافتخارترین تیم‌های عربستان محسوب می‌شوند و رقابت این دو باشگاه همواره حساسیت و جذابیت زیادی به‌همراه دارد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از طرفداری؛ رویارویی سه‌شنبه شب الهلال و النصر مسابقه‌ای حساس و سرنوشت‌ساز برای فصل این دو تیم است. آبی‌ها در حال‌حاضر شرایط خوبی ندارند و در رده چهارم قرار دارند و النصری‌ها هم خطر از دست‌دادن قهرمانی را کامل حس می‌کنند. هفته گذشته رودی گارسیا از هدایت النصر برکنار شد و حالا نخستین تجربه یلیچیچ (سرمربی جدید) مقابل رقیب و دشمن همیشگی رقم خواهد خورد. هردو تیم برای کاهش اختلاف با صدر جدول تلاش می‌کنند؛ الهلالی‌ها تا صدر جدول ۱۰ امتیاز فاصله دارند و عملاً قهرمانی را غیرممکن می‌بینند و فقط برای کسب نایب‌قهرمانی تلاش می‌کنند. النصری‌ها نیز درصورتی که امتیاز از دست‌بدهند دیگر شانس چندانی برای جبران فاصله با الاتحاد صدرنشین در فاصله شش هفته تا پایان لیگ نخواهندداشت و تقابل با الهلال اولین حضور کریستیانو رونالدو در دربی ریاض است. همه این نکات باعث شده‌است دربی ریاض مثل همیشه جذابیت و حساسیت زیادی داشته‌ باشد.

 این بازی در استادیوم ملک‌فهد عبدالله، زمین خانگی الهلال برگزار می‌شود و قضاوت آن‌را یکی‌از سرشناس‌ترین داوران جهان برعهده دارد. حساسیت بالای این رقابت باعث شده‌است فدراسیون فوتبال عربستان مایکل اولیور، داور سرشناس و مشهور انگلیسی را برای قضاوت این مسابقه انتخاب کند. قضاوت داوران مشهور جهان در فوتبال عربستان اتفاقی عادی و معمولی است و چهره‌های سرشناسی مثل مارک کلاتنبرگ، عبدالرحمن جاسم، اسکومینیا، جونیت چاکر، دنیله اورساتو، کلمن تورپن و سیمون مارسینیاک در طی سالیان گذشته در عربستان سوت زده‌اند و حالا مایکل اولیور هم به این لیست اضافه می‌شود.

پادشاه آسیا روی نوار ناکامی؛ کار سخت کریستیانو رونالدو و یاران برای قهرمانی در لیگ

الهلالی‌ها که مثل رقابت‌های لیگ‌قهرمانان آسیا در عربستان هم پرافتخارترین تیم محسوب می‌شوند و سه فصل اخیر قهرمان مطلق عربستان بوده‌اند، در فصل جاری شرایط عالی همیشگی خود را ندارند و در حال‌حاضر تا پیش‌از دربی مهم ریاض در جایگاه چهارم جدول قرار دارند. شاگردان رامون دیاز تا پایان هفته بیست‌و‌سوم با ۱۳ برد و ۷ تساوی ۴۶ امتیاز کسب کرده‌اند؛ فقط تیم ضمک با ۸ تساوی، تعداد مساوی‌های بیشتری از آن‌ها دارد و در ۳ مسابقه بازنده بوده‌اند. ۴۳ بار دروازه رقبا را باز کرده‌اند و ۲۳ گل دریافت کرده‌اند و طی سه مسابقه اخیر خود در لیگ بردی نداشته‌اند! آن‌ها به الشباب و الباطن باخته‌اند و مقابل الطائی ۲-۲ متوقف شدند و حالا امیدوارند مقابل النصر بعد از مدت‌ها در لیگ به پیروزی برسند.

سه ستاره از سه تیم در حال‌حاضر با ۱۶ گل‌زده آقای‌گل لیگ عربستان هستند و اودیون ایگالو از الهلال یکی‌ از این سه مهاجم درخشان و زهردار است. عبدالله معیوف دروازه‌بان آبی‌ها با ۱۱ کلین‌شیت عملکرد خوبی در فصل جاری داشته‌است و حضور ستارگانی مثل علی البلیهی، محمد البریک، آندره کاریو، ویتو و موسی مارگا باعث شده‌است تیمی پرستاره در اختیار رامون دیاز باشد. ارزش کلی تمام نفرات الهلال ۳۹.۶ میلیون یورو است و آن‌ها سومین تیم گران عربستان محسوب می‌شوند. تقابل‌با النصر آخرین مسابقه الهلال در لیگ تا فینال لیگ‌قهرمانان آسیا است؛ آن‌ها چند روز بعد در نیمه‌نهایی جام‌حذفی با الاتحاد روبه‌رو می‌شوند و سپس در دو، شنبه متوالی (۹ و ۱۶ اردیبهشت) در دو مسابقه رفت و برگشت در فینال آسیا مقابل اوراواردز ژاپن روبه‌رو می‌شوند.

باخت به الهلال قهرمانی را برای النصر به یک معجزه تبدیل می‌کند و آن‌ها برای ماندن در کورس قهرمانی هیچ راهی جز برد مقابل الهلال ندارند. زردهای ریاض آخرین‌بار فصل ۱۹-۲۰۱۸ قهرمان لیگ حرفه‌ای عربستان شدند و دوست ندارند الاتحاد به سلطه الهلال پایان دهد. النصر طی این فصل ۱۶ برد و ۵ تساوی در ۲۳ مسابقه لیگ داشته‌است و در این رقابت‌ها فقط به التعاون و الاتحاد باخته‌اند. با ۴۹ گل‌زده صاحب بهترین خط حمله لیگ هستند و دو ستاره آن‌ها یعنی اندرسون تالیسکا وکریستیانو رونالدو با ۲۷ گل‌زده نقشی پررنگ در این آمار داشته‌اند. با میانگین ۰.۵ گل‌خورده در هر نبرد، بهترین خط دفاع لیگ بعد از الاتحاد هستند و دو دروازه‌بان آن‌ها یعنی داوید اوسپینا و نواف العقیدی نقش به‌سزایی در این آمار داشته‌اند؛ چراکه مصدومیت شدید اوسپینا مقابل الشباب او را هفته‌ها خانه‌نشین کرد و حالا دروازه‌بان جوان عربستانی به شماره یک النصر تبدیل شده‌است.

هردو باخت النصر در لیگ در مسابقات خارج‌از خانه رقم خورده‌است و این آمار می‌تواند برای آن‌ها در خانه الهلال هم دردسرساز شود. تا هفته گذشته رودی گارسیا سرمربی سابق لیل، رم، مارسی و لیون، هدایت النصری‌ها را برعهده داشت و اخراج او به‌دلایل اخلاقی و البته نارضایتی از عملکرد النصر در لیگ، حالا دینکو یلیچیچ کروات که ۴۹ سال سن دارد را به نیمکت النصر رسانده‌است و این سرمربی که سابقه کار در لیگ دسته اول ایران و تیم فولاد یزد را در کارنامه دارد در اولین نبرد خود که بسیار هم سرنوشت‌ساز است باید به‌مصاف الهلال برود. ارزش نفرات تیم النصر حدود ۸۱ میلیون یورو است و آن‌ها بالاتر از الشباب، گران‌ترین تیم عربستانی هستند و این درحالی است که الاتحاد صدرنشین پنجمین تیم گران عربستان است. النصر و الاتحاد به‌دلیل بدهی و عدم‌دریافت مجوز حرفه‌ای از حضور در فصل جاری لیگ‌قهرمانان آسیا محروم بودند و شاید تنها‌ وجه تشابه این دو تیم با سرخ‌آبی‌های ایران همین باشد!

نکات آماری

تیم الهلال در تاریخ خود بیش‌تر از هر تیمی مقابل النصر قرار گرفته‌است و این دو تیم ۵۵ بار باهم روبه‌رو شده‌اند. در این ۵۵ مسابقه الهلال ۳۱ برد داشته‌است؛ ۱۴ نبرد با پیروزی النصر همراه شده‌است و دو تیم به ۱۰ تساوی رسیده‌اند. در مسابقاتی که الهلال میزبان بوده‌است، آبی‌ها ۱۲ برد داشته‌اند و النصر ۷ بار در خانه رقیب پیروزی کسب کرده‌است و سه‌شنبه النصر می‌تواند هشتمین برد خود در خانه الهلال را کسب کند.

در ۵ تقابل گذشته الهلال و النصر، الهلالی‌ها کاملاً تیم برتر بوده‌اند و در ۳ مسابقه به پیروزی رسیده‌اند و فقط یک نبرد را واگذار کرده‌اند. بهترین گلزن تاریخ این دربی محمد السهلاوی از النصر با ثبت ۱۵ گل است و بعد از او سالم الدوساری، ستاره فعلی الهلال با زدن ۱۰ گل بهترین آمار را دارد.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی