|

محبوب آبی ها آرزوی مربیگری در استقلال را دارد!

فابیو جانواریو در رابطه با استقلال و ساپینتو صحبت کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

تیم فوتبال استقلال یک‌بار دیگر در حساس‌ترین مقطع زمانی دچار لغزش شد و در حالی‌که تا 3 هفته مانده تا پایان رقابت‌ها در بین مدعیان قهرمانی قرار داشت، با یک تساوی بد‌موقع فرصت دبل قهرمانی را از دست داده تا شانس رقبایش برای دستیابی به‌عنوان قهرمانی بیشتر از هر زمان دیگری باشد. با این حال فابیو جانواریو، هافبک برزیلی سابق و خوش‌استایل استقلالی‌ها اعتقاد دارد اگر‌چه شانس قهرمانی این تیم کم شده اما در فوتبال همیشه معجزه وجود داشته و می‌تواند محقق شود. 

به گزارش «شایانیوز» به نقل از طرفداری؛ بعد از مدت‌ها دوباره این فرصت به دست آمد تا با این بازیکن که اتفاقا در فصل هشتم گل قهرمانی استقلال را به ثمر رساند، دقایقی به گفتگو نشسته و درباره مسائل مرتبط با فوتبال روز ایران و به‌ویژه استقلال و البته آخرین وضعیت خودش به گفتگو بنشینیم.

بازی‌های استقلال را هنوز هم تماشا می‌کنی؟

تا جایی‌که بتوانم و زمان اجازه بدهد دیدارهای مهم استقلال را تماشا می‌کنم. به خاطر تفاوت زمانی و گاها به خاطر کارهایی که وجود دارد نمی‌توانم همه بازی‌های تیم را به صورت زنده تماشا کنم؛ با این حال اگر بازی را از دست بدهم نتیجه آن را دنبال کرده و اتفاقات مهم مسابقه را می‌بینم. هنوز هم علاقه زیادی به دنبال کردن نتایج استقلال و دیدن بازی‌های این تیم دارم و همیشه سعی می‌کنم استقلال را در تمام مسابقات دنبال کنم. 

نظر شما درمورد تیم ساپینتو چیست؟ چرا این تیم از اول فصل تا این اندازه خوب نبود و بعدا مدام بهتر و بهتر شد؟

معمولا شروع کارها پیچیده و سخت است. در هر صورت معمولا زمان می‌برد تا ایده‌های مربی جدید توسط بازیکنان در زمین اجرا شود. البته در موارد خاص، بازیکنان به سرعت فلسفه جدید بازی را که مربی می‌خواهد، درک می‌کنند. اگر تناسب درستی بین افکار مربی و بازیکنان وجود داشته باشد و مدل درستی به وجود بیاید، مطمئنا این امر نتایج خود را در آینده نشان خواهد داد. من معتقدم این اتفاقی بود که در این فصل برای استقلال افتاد. با تغییر کادرفنی تیم و آمدن ساپینتو، مدتی طول کشید تا مدل بازی که مدنظر این سرمربی بود توسط بازیکنان اجرا شود. 

برای استقلال در این فصل تا چه اندازه در لیگ برتر شانس قهرمانی قائل هستی؟

با شکست در دربی و تساوی که در آخرین دیدار با نفت آبادان رخ داد، شانس قهرمانی بسیار کم شده است؛ هرچند در فوتبال همیشه معجزه وجود داشته و می‌تواند محقق شود. اتفاقا حالا به نظر من پرسپولیس با پیروزی در دربی از نظر ‌انگیزه و روحی و روانی تقویت شده است. با این حال هنوز 2 هفته دیگر تا پایان رقابت‌ها باقی مانده و استقلال هم شانس‌هایی دارد اما این تیم برای پیروزی در بازی‌های بعدی و موفقیت در لیگ امسال باید به‌دنبال کسب نتیجه در دیدارهای پیش‌رو و منتظر تزلزل حریفان‌ باشد؛ حریفانی که برای قهرمانی می‌جنگند. استقلال در حال حاضر در شرایط بسیار پیچیده‌ای قرار دارد. اما بازیکنان باید تمرکز کنند و انرژی خود را برای پیروزی در بازی‌های بعدی متمرکز کنند و نتایج تیم‌های دیگر را فراموش کنند. همه اینها در حالی است که هنوز جام حذفی را هم در پیش داریم و با توجه به اینکه تیم به جمع 4 تیم برتر رسیده از شانس خوبی برای قهرمانی در این رقابت‌ها برخوردار است. 

به نظر تو چرا استقلال دربی را باخت؟ 

وقتی دربی‌ها را می‌بینم به این نتیجه می‌رسم که هر دو تیم بیشتر از اینکه به دنبال برد باشند، از این می‌ترسند که بازی را ببازند. بنابراین آنها در این بازی بسیار عصبی هستند و به همین دلیل شانس گلزنی کمی پیدا می‌کنند. بنابراین برای برنده شدن باید از فرصت‌های گلزنی بی‌نقصی که به وجود می‌آورید استفاده کنید. در این دربی اخیر هم پرسپولیس از فرصتی که داشت استفاده کرد و مهاجم آنها در یک حرکت زیبا برای این تیم گلزنی کرد و یک گل به ثمر رساند. حال‌اینکه آیا آنها واقعا استحقاق این برد را داشتند یا خیر و فارغ از اینکه در این دیدار چه گذشت، در هر صورت این اتفاق افتاد و پرسپولیس دربی را برد. 

واقعا عملکرد داور در این نتیجه تاثیرگذار بود؟

به نظر من درست نیست که بخواهیم به صورت کلی شکست را به داوری ربط بدهیم؛ مطمئنا در هر شکست عوامل زیادی مرتبط هستند که یکی از آنها هم می‌تواند داوری باشد. 

در زمانی که خودت در فوتبال ایران بازی می‌کردی، درخصوص داوری‌ها چیزی در ذهن تو باقی مانده است. 

من می‌دانم که برخی از اشتباهات داور می‌تواند بر نتیجه بازی تاثیر بگذارد. در بعضی بازی‌ها، یادم می‌آید که با برخی تصمیمات عصبانی می‌شدم؛ اما همان‌طور که اشاره کردم داور هم ممکن است اشتباه کند. بنابراین، ترجیح می‌دهم باور کنم که حتی در گذشته یا امروز داوری قصد آسیب رساندن به هیچ تیمی را نداشته است. 

از نظر فنی، شخصی و رفتاری در مورد ساپینتو چه صحبتی دارید؟

در مورد سرمربی فعلی استقلال نمی‌توانم چیز زیادی بگویم. او را زمانی که هنوز بازیکن اسپورتینگ لیسبون بود به یاد می‌آورم و در آن زمان من در پرتغال بازی می‌کردم. 

من او را به‌عنوان یک مربی طوری می‌بینم که در زمان بازیگری‌اش دیده بودم. در واقع رفتار امروز ساپینتو بسیار شبیه به آن زمانی هست که بازی می‌کرد؛ پرانرژی، سختکوش، همیشه در حال حرکت و صحبت زیاد با بازیکنان. می‌فهمم که این رفتار می‌تواند به تیم‌انگیزه دهد، به‌طوری‌که آنها همیشه در تمام زمان‌های بازی متمرکز و هماهنگ با یکدیگر باشند. برای ساپینتو آرزوی موفقیت دارم و ان‌شاءالله در استقلال با پیروزی کار را به انتها برساند. 

تو گل مهمی را برای استقلال به ثمر رساندی که منجر به قهرمانی این تیم شد. 

به ثمر رساندن گل قهرمانی رویای هر بازیکنی است و من هم مورد لطف خدا قرار گرفتم که توانستم چنین گل حساسی را در تاریخ باشگاه استقلال به ثمر برسانم. بدون شک این یکی از زیباترین لحظات زندگی حرفه‌ای من به شمار می‌رود که هرگز از یاد و خاطره‌ام محو نخواهد شد. 

درصورتی‌که پای قهرمانی این تیم در فصل جاری در میان باشد، دوست داری چنین گلی را کدام بازیکن استقلال در فصل جاری به ثمر برساند؟

اگر استقلال در این فصل فرصت قهرمانی داشته باشد، گل پیروزی می‌تواند به قایدی برسد. 

چرا عمر فوتبالی شما اینقدر کوتاه بود؟ 

من از حرفه، تاریخ و تمام دستاوردهایم بسیار خوشحال و راضی‌ام. دوست داشتم دوران طولانی‌تری داشته باشم، اما آسیب‌دیدگی زانو مرا مجبور به بازنشستگی کرد. من همیشه سعی کردم بهترین کار را انجام دهم و در تیم‌هایی که بازی کردم مثمر ثمر و مفید باشم. وقتی فهمیدم که این مصدومیت زانو می‌تواند روی عملکردم در آینده تاثیر منفی داشته باشد تصمیم گرفتم که کار را متوقف کنم. نمی‌دانم این بهترین انتخاب بود یا نه، اما انتخابی بود که در آن لحظه انجام دادم. 

هواداران استقلال همچنان دوست دارند بازیکنی مثل فابیو جانواریو با توانایی‌ها و شخصیتی که دارد به استقلال بیاید. 

محبتی که از آنها دریافت می‌کنم، خاطرات و احترامی که برای دستاوردها، افتخارات و البته گذشته من در استقلال قائل هستند، بیشتر به من اطمینان می‌دهد که همه‌چیز فوق‌العاده بوده است. برای همه‌چیز ممنون هستم. دانستن اینکه امروز از من به‌عنوان یک الگو در بین بازیکنان خارجی که به ایران آمده‌اند یاد می‌شود، باعث غرور من می‌شود. مطمئنم بازیکنان بزرگ دیگری هم به فوتبال ایران خواهند آمد و مثل من خوشحال خواهند شد. 

به تازگی به ایران سفر کردی. قصد نداری دوباره به ایران بیایی و با استقلالی‌ها دیدار کنی؟

ایران هرگز از خاطرات من بیرون نخواهد رفت. خاطرات همه چیزهایی که در این کشور تجربه کردم در ذهنم بسیار زنده است. سال گذشته برای بازدید در ایران بودم و ایامی که سپری کردم باور نکردنی بود. شکی نیست که یک خاطره دیگر را خواهم ساخت و به‌زودی در تهران حضور خواهم داشت. می‌توانی منتظر من باشی!

در یک مصاحبه قبلا گفته بودی روزی یک مربی بزرگ می‌شوی. داستان مربیگری تو امروز به کجا رسید؟ 

معمولا زندگی ما را به مسیرهای مختلف می‌برد و ما اغلب دلایل آن را درک نمی‌کنیم. هنوز به این فرصت و به این شغل فکر می‌کنم. دوست دارم این تجربه و مربیگری یک تیم را داشته باشم. 

فکر می‌کنی یک روز به‌عنوان سرمربی استقلال فعالیت کنی؟

مربیگری استقلال برایم مثل یک رویا خواهد بود. 

صحبت پایانی؟

در ایران همیشه از من خیلی استقبال کرده‌اند. من این کشور و مردمی که در آن زندگی می‌کنند را دوست داشتم و این علاقه همیشه در قلب من وجود دارد، بنابراین شما لایق بهترین‌ها هستید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها