|

تیم منتخب فصل لیگ برتر؛ پرسپولیس 4 ستاره و استقلال 2 ستاره

بهترین بازیکنان لیگ برتر بیست و دوم در یک تیم کنار هم قرار گرفتند.

لینک کوتاه کپی شد

بازی‌های فصل ۰۲-۱۴۰۱ لیگ برتر با حساسیت بالایی تا آخرین روز دنبال شد و تیم قهرمان هم تا هفته پایانی مشخص نبود که در نهایت پرسپولیس توانست پس از یک‌فصل ناکامی، دوباره به این عنوان دست پیدا کند و البته سپاهان هم نمایش شایسته و پایاپای برای رسیدن به این عنوان ارائه کرد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از ورزش سه؛ شاگردان یحیی گل‌محمدی در شرایطی به قهرمانی لیگ برتر رسیدند که در هفته‌های پایانی فوق‌العاده ظاهر شدند و امتیاز از دست ندادند که در این بین، نقش برخی بازیکنان کلیدی‌تر از نفرات دیگر بود و می‌توان به تاثیرگذاری ویژه چهار سرخ‌پوش برای رسیدن به قهرمانی اشاره کرد و در سپاهان نیز در کنار دیگر ستاره‌ها، چهار نفر ویژه‌تر از همه بودند و جلب توجه زیادی داشتند که نام این هشت نفر از تیم‌های اول و دوم جدول، در تیم منتخب فصل جای گرفته است.

جدا از چهار بازیکن پرسپولیس و چهار بازیکن سپاهان، استقلال هم دو فوق ستاره در بین مهره‌های خود داشت که بیشتر از همه برای حضور در بین سه تیم بالای جدول خودنمایی کردند و درخشیدند و یازدهمین نفر هم از خط میانی تراکتور انتخاب شده که تنها خارجی در جمع ۱۱ ستاره منتخب فصل از نگاه جمعی از مربیان، کارشناسان و آرای مخاطبان "ورزش سه" است:

* دروازه‌بان

علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)

در بازگشت به پرسپولیس به چیزی جز کسب قهرمانی فکر نمی‌کرد و به خوبی می‌دانست درخشش و بسته نگه داشتن دروازه‌اش تا چه اندازه می‌تواند تیمش را به جام برساند. علیرضا بیرانوند پس از دو فصل ناموفق در انتقال به پرتغال، سال موفقی همراه با پرسپولیس داشت و در نهایت هم توانست با ثبت بیشترین کلین‌شیت لیگ برتر یکی از عوامل اصلی قهرمانی سرخ‌پوشان باشد. بیرانوند در ۱۸ مسابقه این فصل دروازه خود را بسته نگه داشت و با وجود اینکه یک اخراج مستقیم هم تجربه کرد، توانست روند خوب خود را حفظ کند و دستکش طلا و جام را به همراه یکدیگر بگیرد.

1877223

* مدافعان

رامین رضاییان (سپاهان)

پس از اینکه نتوانست همراه با پرسپولیس قهرمانی را تجربه کند و در لیست خروج یحیی گل‌محمدی قرار گرفت، سپاهان را انتخاب کرد و بازهم دستش از رسیدن به جام کوتاه ماند، اما بدون تردید یکی از بهترین سال‌ها و شاید درخشان‌ترین فصل فوتبالی خود را همراه با طلایی‌پوشان اصفهان پشت سر گذاشت. رامین رضاییان در فصل اخیر فقط یک بازی را بخاطر محرومیت از دست داد و در سایر دیدارها یکی از مهره‌های کلیدی سپاهان بود و بدون شک عملکردش در سمت راست خط دفاعی تاثیر زیادی در حضورشان در کورس قهرمانی داشت. رامین رضاییان در ۲۹ بازی آمار استثنایی هفت گل زده و هفت پاس گل را به ثبت رساند و جزو موثرترین بازیکنان لیگ از نظر آماری بود.

1871768

مرتضی پورعلی‌گنجی (پرسپولیس)

یحیی گل‌محمدی در لیگ ۲۱ به شدت بخاطر نمایش مدافعان خود و به‌ویژه آنهایی که در قلب خط دفاعی کار کردند، ضربه خورد و یکی از اصلی‌ترین عوامل عدم قهرمانی تیمش، آسیب در همین منطقه بود ولی او در تابستان سال قبل با جذب مرتضی پورعلی‌گنجی و گئورگی گولسیانی این بخش را ترمیم کرد که در این بین، نمایش ملی‌پوش ایرانی کمی درخشان‌تر از هم‌پستی گرجی بود. پورعلی‌گنجی در ۲۵ مسابقه فصل اخیر لیگ برتر برای پرسپولیس به میدان رفت که نقش ویژه در بسته ماندن دروازه تیمش در بسیاری از مسابقات و به‌ویژه رقابت‌های حساس ازجمله دربی برگشت و رسیدن به صدر جدول و قهرمانی داشت. این مدافع ملی‌پوش در بیشتر بازی‌ها در محوطه جریمه خودی بازیکن برتر بود و اجازه جولان به مهاجمان حریف را نمی‌داد و نقش ویژه‌اش در ۱۸ کلین‌شیت تیمش تاثیر چشمگیری داشت.

1875697

میلاد زکی‌پور (سپاهان)

وقتی در تابستان ۱۴۰۱ تصمیم به جدایی از جمع شاگردان امیر قلعه‌نویی گرفت، پیشنهادهایی از پرسپولیس و سپاهان به دستش رسید که با وجود حضور مهره‌ای مثل امید نورافکن در تیم اصفهانی، تصمیم گرفت راهی این تیم شود و چالش جدیدی انتخاب کند. میلاد زکی‌پور فصل را با نیمکت‌نشینی شروع کرد ولی خیلی زود کار را دست گرفت و در نخستین حضور ثابت مقابل گل‌گهر دو گل زد و جایگاهش را به دست آورد. در ۲۵ بازی فصل گذشته، میلاد زکی‌پور در سمت چپ خط دفاعی سپاهان دیده شد که رفت و آمد و عملکرد خستگی‌ناپذیر او در بیشتر این مسابقات به چشم آمد. زکی‌پور آنقدر در سپاهان خوب کار کرد که تبدیل به مهره مورد علاقه ژوزه مورایس شد و با گرفتن اعتماد به نفس از سرمربی خود توانست سه گل به ثمر رساند، چهار پاس گل بدهد و یک پنالتی بگیرد تا در کنار نمایش کم‌نقص در فاز دفاعی، در بخش هجومی هم آمار خوبی بر جای بگذارد.

1838812

* هافبک دفاعی

روزبه چشمی (استقلال)

به‌عنوان کاپیتان دوم و یکی از باتجربه‌ترین‌های استقلال بهتر از هر کسی می‌دانست پس از تجربه قهرمانی، کار سختی در لیگ ۲۲ دارند؛ آن هم در شرایطی که سرمربی تغییر کرده و با حواشی مختلف روبه‌رو هستند، اما روزبه چشمی با وجود این مسائل، یک سال فوق‌العاده از نظر فنی در جمع آبی‌ها داشت. شماره ۴ استقلال در فصل اخیر به‌عنوان تک هافبک دفاعی بازی کرد و درصد بالای پاس دقیق او نشان می‌دهد تا چه اندازه برای شکل بازی تماشاگرپسند استقلال موثر بوده و نظم خوبی به شکل کار تیمش داده است. روزبه با وجود مشکلات و مصدومیت‌ها در ۲۷ بازی به میدان رفت که دو گل حساس هم مقابل پرسپولیس و ملوان انزلی به ثمر رساند، اما درخشش او برای اینکه تیمش به قهرمانی برسد، کافی نبود.

1853113

* هافبک‌های میانی

ریکاردو آلوز (تراکتور)

اینکه در ۲۶ مسابقه لیگ برتر نتوانست گلزنی کند، عجیب بود، اما باید اشاره کرد که رد پای او در بسیاری از گل‌های فصل اخیر تراکتور دیده شد. ریکیِ تی‌تی‌ها که یکی از مهم‌ترین خریدهای ابتدای فصل به شمار می‌رفت، توانست روی ۱۳ گل تیمش تاثیرگذاری مستقیم داشته باشد و به نوعی پاس یک‌چهارم تمام گل‌های تیمش را به نام خود ثبت کند. ریکاردو آلوز در کنار اینکه شکل بازی زیبایی به نمایش فنی تراکتور می‌داد، با ارسال‌ها و پاس‌های رو به جلوی خود بارها خطرساز شد و حریفان تیمش را به دردسر انداخت تا حالا تبدیل به چهره شاخص تراکتور شود و حتی تیم‌هایی مثل استقلال را خواهان خود ببیند.

1856972

امید نورافکن (سپاهان)

اگر یک کارت قرمز  دریافت نمی‌کرد، با ۳۰ بازی برای سپاهان به رکورد جالب توجهی در فصل اخیر لیگ برتر می‌رسید، اما با این وجود در سایر بازی‌ها عملکردی داشت که از دید کارشناسان دور نماند. امید نورافکن در سال نایب‌قهرمانی دوباره با سپاهان، ۷ گل به ثمر رساند که بیشترشان تماشایی و راه دور بود و در کنار آن روی سه گل تاثیرگذاری داشت. از طرف دیگر، مورایس در فصل اخیر او را در پست‌های دفاع میانی، دفاع چپ، هافبک‌های دفاعی و میانی و وینگرهای راست و چپ امتحان کرد که در تمام این بخش‌ها امید نورافکن سربلند بود و توانست با بازی‌های مطمئن و کم‌نقص خود نقش کلیدی برای حضورشان در جمع مدعیان داشت.

1874663

* وینگرها

مهدی ترابی (پرسپولیس)

شاید آنطور که باید و شاید روی او مانور زیادی نبود، اما موثرترین بازیکن پرسپولیس در راه رسیدن به قهرمانی «مهدی ترابی» بود. بازیکنی که در حساس‌ترین رقابت‌ها دست یحیی گل‌محمدی را گرفت و در طول لیگ برتر همواره بهترین بازی خود را برای موفقیت تیمش انجام داد. مهدی ترابی بخاطر یک اخراج، یک هفته را از دست داد ولی در ۲۹ مسابقه دیگر در ترکیب پرسپولیس دیده شد و نمایش پُرتلاش، حرکات سریع، دریبل‌ها، ارسال‌ها، پاس‌ها و شوت‌ها در جناح چپ و خط حمله، سرخ‌پوشان را برای ایجاد موقعیت راه انداخت و آمار ۸ پاس گل و حضور در رده دوم جدول برترین پاسورها نیز این موضوع را نشان می‌دهد. مهدی ترابی در این کنار عملکرد موثرش که مورد اشاره بود، ۷ گل هم به ثمر رساند که یکی از یکی حساس‌تر و کلیدی‌تر برای دستیابی به جام بود.

1874574

وحید امیری (پرسپولیس)

لقب آچار فرانسه پرسپولیس برازنده این ملی‌پوش کم حاشیه و متعصب بود؛ بازیکنی که هر وقت گل‌محمدی بازیکن در کناره‌های زمین کم آورد، به همان منطقه رفت و اجازه نداد کمبود احساس شود. وحید امیری در فصل اخیر حضور در پست‌های دفاع چپ، وینگر و مهاجم سایه را بارها تجربه کرد و با دوندگی خود کاری کرد تا پرسپولیس حتی در تمرینات به مشکل نخورد. امیری با اینکه برای نخستین بار طی یک‌دهه اخیر نتوانست در یک فصل کامل گلزنی کند، اما بازی‌های بدون نقص و دوندگی همیشگی او تیمش را برای رسیدن به برد راه انداخت و باید سهم زیادی در قهرمانی پرسپولیس به این بازیکن اختصاص داد.

1831046

* مهاجمان

مهدی قایدی (استقلال)

در آخرین بازی فصل مقابل تراکتور همه کار کرد و اگر اشتباه لحظه آخری گلر مس کرمان نبود، او مشترکا به آقای گلی هم می‌رسید، اما با این وجود نرسیدن به کفش طلا هم چیزی از ارزش‌های مهدی قایدی کم نمی‌کند. ستاره ریزنقش استقلال که حضور قرضی در این تیم داشت، ۱۲ گل به ثمر رساند و اگر پنالتی‌ها یا موقعیت‌های تک به تک خود را به هم‌تیمی‌هایش ازجمله محمد محبی تعارف نمی‌زد، الان آقای گل بود. مهدی قایدی در کنار گلزنی، با دریبل‌های ریز، شکستن لایه‌های دفاعی حریفان و پاس‌های در عمق، نفر اول در ایجاد موقعیت برای آبی‌ها بود و نقش اصلی در موفقیت تیم ساپینتو داشت که عملکرد انفرادی‌اش، شایسته جام بود.

1876952

شهریار مغانلو (سپاهان)

شاید اگر مهاجمی مثل او در پرسپولیس بود، سرخ‌پوشان زودتر از هفته آخر جشن قهرمانی می‌گرفتند، اما با این وجود سپاهان با دراختیار داشتن چنین مهره‌ای در راس خط حمله تا روز پایانی در کورس بود و امید داشت به جام برسد که این اتفاق نیفتاد. شهریار مغانلو در دومین فصل حضورش در سپاهان توانست دو مسابقه را بخاطر محرومیت از دست داد، اما در 28 دیدار دیگر زهردارترین بازیکن تیمش در فاز هجومی بود که توانست 13 گل به ثمر رساند و عنوان آقای گلی را به دست بیاورد. درخشش شهریار در ترکیب سپاهان کاری کرد تا او به پیراهن تیم ملی هم برسد و نخستین بازی ملی خود را در جریان فصل اخیر انجام بدهد و پس از آن هم با انگیزه زیادی برای طلایی پوشان کار کند که عملکردش در نهایت منجر به قهرمانی نشد.

1874649

* تیم رزرو

حسین پورحمیدی (آلومینیوم)

کوین یامگا (استقلال) ، گئورگی گولسیانی (پرسپولیس) ، دانیال اسماعیلی‌فر (پرسپولیس)

محمد کریمی (سپاهان)، سید مهدی حسینی (مس رفسنجان) ، گوستاوو واگنین (تراکتور)

رضا شکاری (گل‌گهر) ، فرشاد احمدزاده (سپاهان)

محمد محبی (استقلال) ، رضا اسدی (تراکتور)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها