|

امیر قلعه نویی و 11 نفر مربی و دستیار روی نیمکت تیم ملی

در حال حاضر هم جمع دستیاران قلعه‌نویی، یک تیم فوتبال ۱۱ نفره است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- امیر قلعه نویی به مانند دوره اولی که سرمربی تیم ملی شد و دستیاران بسیاری داشت در این دوره هم نیمکت شلوغی دارد و شاید حضور تعداد زیادی از مربیان در وری نیمکت تیم ملی هستیم. در حال حاضر هم جمع دستیاران قلعه‌نویی، یک تیم فوتبال ۱۱ نفره است.

آنتونی مانیکونه، حمید مطهری، سعید الهویی، رحمان رضایی، خداداد عزیزی، هومن افاضلی، آندرانیک تیموریان، علی‌اصغر قربان‌علیپور، آلین دینکا، علی کمانگری و مهرپویا اسدی، دستیاران قلعه‌نویی در تیم ملی هستند.

اما این افراد در کنار دست قلعه‌نویی چه می‌کنند؟

آنتونیو مانیکونه

همراه همیشگی ولادیمیر پتکوویچ، مربی مشهور اهل سوئیس، شاخص‌ترین دستیار امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی فوتبال است. بازیکن سابق اینترمیلان پس از هشت سال مربیگری در رده‌های پایه این باشگاه، همراه با پتکوویچ به لاتزیو رفت.

او در هفت سال حضور روی نیمکت تیم ملی سوئیس به عنوان دستیار اول، دو بار حضور در جام ملت‌های اروپا و البته جام جهانی را تجربه کرد. نکته‌ای که امیر قلعه‌نویی برای انتخاب دستیار خارجی خود تاکید زیادی روی آن داشت و در نهایت پس از مذاکرات فدراسیون، این مربی یکی از دو عضو خارجی کادر فنی تیم ملی است.

رحمان رضایی

رضایی که کار خود در مربیگری را با امیر قلعه‌نویی در تراکتور شروع کرده بود، به عنوان سرمربی سابقه حضور روی نیمکت رایکا بابل و ذوب‌آهن اصفهان را در کارنامه دارد که تجربه دوم برای او با اخراج همراه بوده است. انتخاب رضایی در بین دستیاران اولیه قلعه‌نویی برای حضور روی نیمکت تیم ملی اما بدون حاشیه نبود.

وحید یامین‌پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش، با انتشار یک توییت نسبت به انتخاب رضایی انتقاد کرده بود. پس از این اتفاق رضایی از بین دستیاران قلعه‌نویی کنار رفت و تیموریان جانشین او شد اما در نهایت مدافع اسبق تیم ملی مجددا به کادر فنی تیم ملی اضافه شد.

آندرانیک تیموریان

هافبک سابق تیم ملی که در دوره حضور در استقلال و پس از جدایی از این تیم با امیر قلعه‌نویی اختلاف شدیدی پیدا کرده بود، بعد از ممانعت از حضور رحمان رضایی در کادر فنی تیم ملی، به جمع دستیاران این سرمربی اضافه شد.

هرچند تیموریان در دوران بازی کارنامه قابل قبولی دارد اما بدون حتی یک روز سابقه مربیگری، به عنوان دستیار قلعه‌نویی انتخاب شده است و به نظر می‌رسد بیشتر از آنکه این حضور به سود تیم ملی باشد، فرصتی است که برای کسب تجربه در اختیار کاپیتان سابق تیم ملی قرار گرفته است.

حمید مطهری

مربی سابق پرسپولیس که نخستین تجربه‌اش به عنوان سرمربی با حضور ناموفق در نساجی رقم خورد، پس از جدایی از این تیم در تصمیمی غیرمنتظره به عنوان مربی به کادر فنی تیم ملی فوتبال اضافه شد. 

حضور مطهری در کادر فنی تیم ملی آن هم بلافاصله پس از کسب نتایج ضعیف با نساجی و جدایی از این تیم با انتقادات زیادی مواجه شده بود و دلیل آن، تعدد بالای دستیاران قلعه‌نویی بود. در این میان گروهی نیز دلیل حضور مطهری در کادر فنی تیم ملی را به تصمیم قلعه‌نویی در ایجاد توازن بین کفه‌های ترازوی سرخابی در نیمکت تیم ملی نسبت داده و بر این باورند که در عوض حضور تیموریان، مطهری به کادر اضافه شده تا هواداران پرسپولیس منتقد حضور او در تیم ملی نباشند.

مغز متفکر کادر فنی یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس، در کادر قلعه‌نویی نقشی در تدوین و طراحی تمرین و سبک بازی ندارد و بیشتر در بخش اجرای تمرین و زیرنظر گرفتن عملکرد بازیکنان در مسابقات لیگ برتر فعال است.

سعید الهویی

دستیار اول امیر قلعه‌نویی در گل‌گهر با حضور این سرمربی در تیم ملی، به صورت همزمان در کنار هدایت سیرجانی‌ها، به عنوان مربی تیم ملی نیز انتخاب شد. الهویی که به عنوان آنالیزور در تیم امید با وینگادا کار کرده و به فوتبال ایران معرفی شده بود، در تیم‌های تراکتور، ذوب‌آهن و سپاهان نیز تجربه مربیگری داشت و قابل پیش‌بینی بود که با حضور قلعه‌نویی در تیم ملی، او نیز به عنوان یکی از دستیاران او انتخاب شود.

با این حال پس از کسب نتایج ضعیف گل‌گهر در مدت حضور این سرمربی روی نیمکت این تیم، تردیدهایی در مورد انتخاب قلعه‌نویی ایجاد شد که یکی از منتقدان، خداداد عزیزی، مشاور فنی فعلی سرمربی تیم ملی، بود که این روزها در تمرینات ملی‌پوشان با لباس ورزشی حاضر می‌شود.

الهویی پیش از حضور مانیکونه، دستیار اول قلعه‌نویی در تیم ملی محسوب می‌شد و طراحی تمرینات را بر عهده داشت با این حال پس از حضور دستیار ایتالیایی، نقش او نیز در کادر تیم ملی کمرنگ شده است.

علی‌اصغر قربانعلی‌پور

بدنساز تیم ملی در دوران دراگان اسکوچیچ، با حضور قلعه‌نویی در راس کادر فنی دوباره در سمت قبلی خود به تیم ملی برگشت. او که کار خود را در فوتبال ایران با حضور در تیم استیل‌آذین آغاز کرده و در ادامه به صورت مداوم در لیگ برتر مشغول به کار بوده، یکی از چهار دستیار ایرانی اسکوچیچ در مسیر صعود تیم ملی به جام جهانی قطر بود.

این مربی که در سال‌های اخیر دوره کاری خود در فوتبال باشگاهی علاوه بر بدنساز، نقش تمرین‌دهنده را هم برعهده گرفته بود، در تیم ملی صرفا مربی بدنساز است و دخالتی در امور فنی ندارد.

خداداد عزیزی

مشاور فنی امیر قلعه‌نویی در اولین تمرین تیم ملی در فیفادی سپتامبر، لباس ورزشی مخصوص مربیان تیم ملی را پوشید و پا به پای سایر دستیاران قلعه‌نویی در تمرین حضور داشت تا مشخص شود او هم یکی دیگر از اعضای کادر فنی قلعه‌نویی است.

گذشته از دوران مربیگری نافرجام خداداد عزیزی در تمامی باشگاه‌هایی که در آنها حضور داشته، حضور او در بین مربیان تیم ملی زمانی بحث‌برانگیزتر می‌شود که دنبال‌کنندگان فوتبال ایران، به یاد مصاحبه انتقادی عزیزی علیه قلعه‌نویی به دلیل انتخاب دستیارانی چون سعید الهویی می‌افتند که خداداد گفته بود: «آقای الهویی از کجا آمده که می‌شود دستیار اول سرمربی تیم ملی؟»

اما اکنون او، یکی از دستیاران قلعه‌نویی در تیم ملی فوتبال است.

آلین دینکا

با انتخاب امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی، علاوه بر الهویی، مربی دروازه‌بان‌های گل‌گهر هم جواز کار همزمان در باشگاه و تیم ملی را به دست آورد. آلین دینکا، مربی رومانیایی تراکتور که طی سه سال، تجربه کار با ۹ سرمربی را در این تیم پشت سر گذاشته بود، به کادر فنی تیم ملی اضافه شد.

مربی ۴۳ ساله‌ای که اولین تیم حرفه‌ای او در مربیگری تراکتور بوده و بعد از آن هم به تیم ملی فوتبال ملحق و با پایان فصل گذشته به صورت تمام‌وقت به جمع دستیاران قلعه‌نویی اضافه شده است.

هومن افاضلی

کارشناس همیشگی برنامه‌های فوتبالی صداوسیما که آخرین خاطره پررنگ از حضور او به عنوان سرمربی در ذهن فوتبال‌دوستان، سقوط به دسته یک با نفت تهران است، به همراه خداداد عزیزی به عنوان مشاور قلعه‌نویی به کادر تیم ملی اضافه شد. انتخابی که با انتقادهای بسیاری همراه بوده است.

علی کمانگری

با معرفی دستیاران قلعه‌نویی در زمان انتخاب به عنوان سرمربی تیم ملی، یک نام نا‌آشنا برای بسیاری از طرفداران تیم ملی به چشم می‌خورد که به عنوان آنالیزور معرفی شده بود. صحبت از علی کمانگری است که با سابقه همکاری با یک برنامه تلویزیونی و یک سایت ورزشی، به کادر فنی تیم ملی رسید.

تنها مدرک مربیگری این آنالیزور، پشت سر گذاشتن یک دوره آنلاین آنالیزوریِ برگزار شده از سوی باشگاه بارسلونا است که حضور در آن با پرداخت مبلغ دوره، برای عموم ممکن است.

مهرپویا اسدی

دومین آنالیزور قلعه‌نویی در کادر فنی تیم ملی از آلومینیوم اراک به جمع دستیاران سرمربی اضافه شد. اسدی که کار خود در مربیگری را در باشگاه توانا(تحت مالکیت محمودرضا بابایی و مهدی رحمتی) آغاز کرده بود، به عنوان آنالیزور در کادر فنی مهدی رحمتی در شهرخودرو مشغول به کار شد و پس از تداوم همکاری با او در آلومینیوم، به کادر فنی تیم ملی پیوست. اسدی ۳۴ ساله هم به مانند کمانگری بالاترین مدرک مربیگری کنفدراسیون فوتبال آسیا را ندارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی