|

سرمربی تیم ملی به درخشش این ستاره امید دارد

از زمانی که سامان قدوس ایران را برای بازی‌های ملی انتخاب کرد تنها دو بازی 90 دقیقه‌ای را برای تیم ملی انجام داده است.

لینک کوتاه کپی شد

در بازی دوستانه اخیر تیم ملی ایران مقابل بلغارستان یکی از اتفاقاتی که مورد توجه علاقمندان به تیم ملی قرار گرفت درخشش سامان قدوس بود. قدوس در این بازی، بارها با حرکات پا به توپ و پاس‌های عمقی خودش گره بازی را برای مهاجمین تیم ملی باز کرد.

به گزارش«شایانیوز» و به نقل از فوتبالی؛ تک گل تیم ملی هم روی پاس او وارد دروازه حریف شد. بدون هیچ تردیدی در گلی که محمد محبی زد سامان نقش مهم‌تری داشت. اگر فیلم این گل را دوباره تماشا کنید می‌بیند که قدوس قبل از این که مدافع بلغارها بخواهد به دروازه‌بان خودی پاس بدهد، متوجه نیت او شد و خیلی سریع به سمت محوطه جریمه حریف رفت.

همین سرعت عمل در خواندن ذهن بازیکن حریف بود که باعث شد دروازه‌بان حریف در خروج از دروازه دودل شود. قدوس در شرایط سختی خودش را به توپ رساند و با تعادل کمی که داشت بهترین پاس ممکن را به محبی داد. گل زدن راحت‌ترین کار در این شرایط بود.

نمایش درخشان قدوس در این بازی نظر سرمربی تیم ملی را هم جلب کرد. دیروز بدون این که خبرنگاری درباره قدوس از قلعه‌‌نویی بپرسد سرمربی تیم ملی از سامان تعریف کرد و گفت: «سامان 30 یا 40 درصد توانایی‌هایش را بروز داده است. چون مدتی از شرایط مسابقه دور بوده است. از تمرینات تیمی دور بوده است. از نظر روحی روانی هم مقداری عقب بود. توانایی‌های او بیشتر از این حرف‌هاست.»

این نشان می‌دهد که قلعه‌نویی خیلی روی بازیکن شماره 14 تیم ملی حساب کرده است. البته حق هم دارد. قدوس بازیکن بسیار باهوش و باکیفیتی است و می‌تواند سطح تیم ملی را بالاتر ببرد. اما واقعیت این است تیم ملی هیچ گاه بهره کافی را از او نبرده است. شاید بتوان گفت که در این سال‌ها درباره سامان کفران نعمت کرده‌ایم.

شاید باور کردنش سخت باشد ولی او از وقتی ایران را برای بازی‌های ملی انتخاب کرد فقط دو بازی 90 دقیقه‌ای را برای تیم ملی ایران انجام داده است! البته بازی 85 دقیقه و 78 دقیقه‌ای هم داشته ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد او بیشتر نیمکت‌نشین بوده و به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شده است.

از این باورنکردنی‌تر، آمار بازی‌های او در دو جام جهانی است. قدوس در جام جهانی 2018 روسیه 5 دقیقه مقابل مراکش، 4 دقیقه مقابل اسپانیا و 20 دقیقه مقابل پرتغال بازی کرد. در قطر 2022 هم فقط در نیمه دوم بازی با آمریکا فرصت بازی پیدا کرد.

این طور به نظر می‌رسد که او قربانی سیستمِ معمولا دفاعی تیم ملی ایران شده است. چون او در فاز هجومی بازیکنِ بسیار قابلی است اما تیم ملی ایران سال‌ها تحت هدایت کارلوس کی‌روش بود که به بازی دفاعی علاقه داشت. 

کی‌روش البته در بازی‌های تدارکاتی بیشتر از قدوس استفاده می‌کرد. مثلا در دو بازی مقابل اروگوئه و سنگال که قبل از جام جهانی برگزار شد قدوس به ترتیب 85 و 4 دقیقه بازی کرد اما در بازی‌های رسمی کی‌روش سامان را روی نیمکت می‌نشاند.

قدوس البته در زمانی که دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی بود فرصت بیشتری برای بازی پیدا می‌کرد که این هم به دلیل علاقه اسکوچیچ به سبک بازی هجومی بود. حالا هم قلعه‌نویی ظاهرا قصد دارد از سیستم هجومی در تیم ملی استفاده کند. این می‌تواند خبر خوبی برای هواداران تیم ملی باشد. یک تصمیم برد – برد. هم قدوس بیشتر بازی می‌کند هم تیم ملی از کیفیت او بیشتر بهره می‌برد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی