|

نظر کارشناسان مشهور داوری درباره صحنه‌های مشکوک دو بازی پرسپولیس و استقلال

رقابت نزدیک استقلال و پرسپولیس برای کسب مقام قهرمانی لیگ برتر روز گذشته نیز به نتیجه جز ادامه وضعیت قبلی صدول منجر نشد.

لینک کوتاه کپی شد

در این گزارش داوری دو دیدار استقلال و پرسپولیس مقابل ذوب آهن و نساجی بررسی می شود.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از نواندیش؛ این دیدار به قضاوت کوپال ناظمی و کمک های امیرمحمد داودزاده، محمدعلی پورمتقی و شبیر بهروزی در ورشگاه آزادی تهران برگزار شد.

در این گزارش نواندیش، کارشناسی داوری دیدار استقلال تهران و ذوب آهن اصفهان در ادامه می آید و صحنه های مشکوک این مسابقه مورد بررسی کارشناسان داوری قرار می گیرد:

دقیقه 48: مردود شدن گل روزبه چشمی به دلیل اعلام برخورد توپ با دست مهرداد محمدی

محمدی: باتوجه به نزدیکی کمک داور و مشورت او باید به تصمیم ناظمی احترام گذاشت.

نادر جعفری: دست مهرداد محمدی در شرایط غیر طبیعی باز شد و توپ پس از برخورد به آن زیر پای گلزن افتاد که این باعث می‌شود گل مردود اعلام شود

تورج حق وردی: گل مردود بود.

حیدر سلیمانی: تصمیم داور درست بود و علاوه بر آن زننده گل در آفساید قرار داشت.

دقیقه: ضربه فروزان به سر روزبه چشمی

تورج حق وردی: باید به سود استقلال پنالتی اعلام می شد.

نظرات تورج حق وردی

کارشناس داوری با بیان اینکه گل روزبه چشمی به درستی خطا اعلام شد، گفت: پیش از اینکه توپ به بازیکن استقلال برسد داور باید آفساید اعلام می کرد و در مجموع تصمیم درستی گرفت.

تورج حق وردی کارشناس داوری در گفت‌وگو با مهر در رابطه با قضاوت کوپال ناظمی اظهار داشت: با توجه به پیروزی استقلال و با اینکه تصمیمات داور تأثیری در نتیجه بازی نداشت، می‌توان گفت که ناظمی قضاوت خوبی در این دیدار حساس و مهم داشت.

او ادامه داد: در نیمه اول صحنه خاصی رخ نداد اما در نیمه دوم استقلال خیلی زود توسط روزبه چشمی به گل رسید که داور باید پیش از اینکه توپ به مهرداد محمدی برسد اعلام آفساید می‌کرد و در مجموع گل استقلال صحیح نبود.

حق وردی خاطرنشان کرد: در یک صحنه از نیمه دوم، محسن فروزان دروازه‌بان ذوب آهن به اشتباه به جای توپ به سر بازیکن استقلال ضربه می‌زند که داور می‌توانست یک پنالتی به سود آبی‌ها بگیرد.

او در ارتباط با خطای روزبه چشمی روی بازیکن ذوب آهن در پشت محوطه جریمه آبی‌ها گفت: در آن صحنه تصمیم داور درست بود و کارت هم لازم نبود داده شود.

نظرات حیدر سلیمانی

کارشناس داوری فوتبال کشورمان گفت: صحنه گل استقلال به درستی از سوی داور مردود اعلام شد اما ناظمی در این بازی می‌توانست مدافع آبی‌پوشان را هم اخراج کند که تصمیم به مدیریت بازی گرفت.

حیدر سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به نحوه قضاوت کوپال ناظمی در دیدار حساس استقلال و ذوب‌آهن اشاره کرد و اظهار داشت: در کل این داور کشورمان قضاوت بدی نداشت، این بازی سخت بود و در ادامه روند کار به گونه‌ای پیش رفت که سخت‌تر هم شد.

وی ادامه داد: در طول بازی دو صحنه مهم بیشتر نداشتیم که یکی از آنها به دقیقه ۴۸ باز می‌گردد جایی که استقلال به گل رسید اما داور آن را مردود اعلام کرد. در آن صحنه دو تخلف همزمان رخ داد و ناظمی به درستی گل را نپذیرفت. مهرداد محمدی در زمان زدن ضربه در موقعیت آفساید بود و در همان زمان هم توپ به دست او برخورد کرد و طبیعی است که گل صحیح نباشد.

کارشناس داوری کشورمان تاکید کرد: در این بازی اخطارهای زیادی داده شد که نشان از مدیریت بازی از سوی ناظمی با کارت‌های زرد داشت که این خوشایند نیست. البته در دقیقه ۷۶ روزبه چشمی با خطایی که بر روی مهاجم ذوب‌آهن داشت از این بازیکن سلب موقعیت کرد و ناظمی می‌توانست با دادن کارت زرد دوم حتی او را از زمین اخراج کند اما ترجیح داد بازی را به نوعی دیگر مدیریت کند. در چنین صحنه‌هایی وقتی داور کارت زرد داده در دادن کارت دوم مدیریت بیشتری را به خرج می‌دهد و در این بازی هم شاهد چنین روندی بودیم.

سلیمانی گفت: در هفته‌های پایانی باید در چیدمان داوران دقت و وسواس بیشتری صورت بگیرد، داوران ما در رعایت قوانین مشکلی ندارند اما در بُعد روانی دچار چالش می‌شوند و باید در هفته‌های پایانی از حضور در فضای مجازی خودداری کنند و تحت تاثیر شرایط قرار نگیرند.

نظرات هادی دزفولی

هادی دزفولی در گفت‌وگو با ورزشی تسنیم، ارزیابی‌اش از عملکرد کوپال ناظمی داور مسابقه استقلال- ذوب‌آهن، را این‌طور بیان کرد: در نیمه اول داوری مسئله‌ای نداشت و اگر اشتباهی وجود داشت تأثیرگذار نبود. به نظرم کوپال ناظمی ژن داوری را دارد و قانونمند قضاوت می‌کند، اما باید فاکتور شهامتش را افزایش بدهد.

«روزبه چشمی بعد از دریافت کارت زرد دوم باید اخراج می‌شد»، وی با بیان این جمله تصریح کرد: روزبه چشمی به دلیل خطایی که پشت محوطه جریمه تیمش روی بازیکن ذوب‌آهن داشت، باید با دریافت کارت زرد دوم اخراج می‌شد. این اشتباهی بود که داور انجام داد.

کارشناس داوری فوتبال کشور، گفت: در دقایق پایانی مسابقه قبل از گل دوم استقلال، چشمی در محوطه جریمه ذوب‌آهن سرنگون شد. او قصد داشت داور را فریب بدهد که موفق نشد، بنابراین در آن صحنه پنالتی صورت نگرفت.

دزفولی در مورد لزوم فرهنگ‌سازی رفتاری درست اعضای تیم‌ها نسبت به گروه داوری، عنوان کرد: یکی از کارها و انعکاس‌های مناسبی که باید رسانه‌ها داشته باشند، همین مسئله فرهنگ‌سازی رفتاری است. ربیعی سرمربی ذوب‌آهن، جنتلمن به تمام معنا است و من ندیدم که اعتراض و هیاهو نسبت به داور انجام بدهد. در اطراف این مربی، ملیجک هم نیست که اعترض کند؛ اما رفتارهای مربی و اعضای تیم استقلال از ابتدای فصل نسبت به داوران پر از اعتراض و هیاهو بوده است.

وی با اشاره به اعتراض‌های سیدحسین حسینی، تصریح کرد:کاپیتان تیم فوتبال استقلال باید سمبل اخلاق باشد؛ اما او به شدت اعتراض می‌کرد. که باید این موضوع اصلاح شود. 

دیدار پرسپولیس - نساجی

این دیدار به قضاوت موعود بنیادی‌فر و با کمک‌های علیرضا ایلدروم، حسن انتظاری و امیرسامان سلطانی برگزار شد.

در این گزارش نواندیش، کارشناسی داوری دیدار نساجی قائم شهر و پرسپولیس در ادامه می آید و صحنه های مشکوک بازی مورد بررسی قرار می گیرد:

دقیقه 47: صحنه مشکوک برخورد ضربه سر عبدالکریم حسن با دستان مدافع نساجی

محمدی: دست بازیکن به بدنش چسبیده بود و نمی توانست پنالتی باشد.

نادر جعفری: خطایی رخ نداد.

دقیقه 50: کارت زرد دوم به سروش رفیعی و اخراج او و 10 نفر شدن پرسپولیس

محمدی: تصمیم بنیادی فر درست بود. بازیکن پرسپولیس با بی احتیاطی آشکار حمله نساجی را متوقف کرد.

نوذر رودنیل: هم کارت زرد اول و هم کارت زرد دوم به سروش رفیعی صحیح بود.

نوید مظفری: تصمیم داور و اخراج رفیعی درست بود.

نظر کارشناسان ورزش سه درباره کارت زرد اول:

ابراهیم میرزابیگی: بازیکن پرسپولیس با کف پا به پای بازیکن حریف ضربه می‌زند و اخطار به درستی به او داده شد.

حسین عسگری: بازیکن پرسپولیس با استوک روی پاشنه بازیکن حریف می‌گذارد که طبق قانون اخطار دارد.

تورج حق‌وردی: اخطار صحیح بود.

نظر درباره کارت زرد دوم:

ابراهیم میرزابیگی: سروش رفیعی از حمله بازیکن حریف جلوگیری کرد و مستحق اخطار بود.

حسین عسگری: خطای بی احتیاطی و بی پروایی است و اخطار دارد. بازیکن هیچ تلاشی برای بازی با توپ نکرد و فقط قصد سرنگون کردن بازیکن را داشت و به درستی اخطار دوم را گرفت.

تورج حق‌وردی: اخطار دوم و اخراج صحیح بود.

دقیقه 64: اعتقاد آزادی بازیکن نساجی به خطای روی او در محوطه جریمه پرسپولیس

محمدی: هیچ خطایی در این صحنه رخ نداد.

نوذر رودنیل: خطایی رخ نداد.

نظرات نوذر رودنیل

کارشناس داوری دیدگاه خود را در مورد قضاوت بازی نساجی و پرسپولیس عنوان کرد.

نوذر رودنیل در گفت‌وگو با آنا، در خصوص اینکه اخراج سروش رفیعی از سوی موعود بنیادی‌فر داور بازی نساجی و پرسپولیس درست بود، اظهار کرد: داور بازی دو اخطار به هافبک پرسپولیس داد که هر دو مورد تصمیم درستی گرفت. در نیمه اول خطایی که رفیعی مرتکب شد جریمه‌ای برابر با کارت زرد داشت. در نیمه دوم نیز این بازیکن با بی‌پروایی مانع از حمله مؤثر تیم نساجی شد و بنیادی‌فر به درستی برای دومین بار به رفیعی کارت زرد داد.

وی همچنین در خصوص اینکه ایا عبدالکریم حسن مرتکب خطا روی محمد رضا آزادی در محوطه جریمه شد یا خیر گفت: اصلا خطایی رخ نداد و تصمیم داور درست بود.

نظرات نادر جعفری

 کارشناس داوری فوتبال کشورمان تصمیمات مهم داور دیدار نساجی - پرسپولیس را تأیید کرد.

نادر جعفری درباره قضاوت موعود بنیادی‌فر در دیدار تیم‌های فوتبال نساجی مازندران و پرسپولیس که به برتری 2 بر یک پرسپولیس انجامید، به تسنیم گفت: با توجه به قضاوت‌های بین‌المللی، بنیادی‌فر به اعتمادبه‌نفس مطلوبی رسیده است و مسابقه را به‌خوبی کنترل کرد.

وی در مورد اخراج سروش رفیعی از زمین مسابقه خاطرنشان کرد: هر دو کارت رفیعی کاملاً درست بود. هافبک پرسپولیس اخطار اول را به‌خاطر بی‌پروایی دریافت کرد و کارت زرد دوم او به دلیل قطع حمله مؤثر حریف بود.

کارشناس داوری فوتبال ایران درباره برخورد توپ به دست مدافع نساجی در دقیقه 47 در محوطه جریمه این تیم تصریح کرد: به نظرم این صحنه اصلاً خطا نبود. داور در یک صحنه تا دروازه پرسپولیس جلو رفت و بابت اتلاف وقت به علیرضا بیرانوند تذکر داد. اگر دروازه‌بان وقت تلف می‌کند، باید به او کارت زرد نشان داد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی