|

دو پنالتی سوخت

کارشناسی داوری بازی استقلال و آلومینیوم اراک

کارشناسان داوری معتقدند که حداقل دو ضربه پنالتی در بازی استقلال و آلومینیوم سوخت و داور این دیدار می توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

دیدار حساس و مهیج استقلال و آلومینیوم اراک در استادیوم آزادی تهران با پیروزی شاگردان فکری به پایان رسید. ارسلان مطهری و مهدی قایدی دو مهاجم آبی پوشان که تا هفته گذشته مورد انتقاد رسانه ها قرار می گرفتند، درخشش قابل توجهی در این دو هفته از خود نشان دادند.

اما در این بازی، چند برخورد و اتفاق مهم در محوطه جریمه های دو تیم رخ داد ولی علی اصغر مومنی داور مسابقه در هیچ کدام از صحنه ها اعتقادی به خطای پنالتی نداشت. تصمیماتی که داور این دیدار گرفت، موجب اعتراض کادرفنی دو تیم بخصوص اراکی ها شد.

در ثانیه ۱۶ این دیدار و روی اشتباه عارف غلامی، حامد پاکدل توپ را از جلوی پای غلامی دزدید و صاحب یک موقعیت شد که پس از سرنگونی درون محوطه جریمه، از فرصت برای آلومینیومی ها از دست رفت. مومنی داور این دیدار اعتقادی به خطای پنالتی نداشت.

در ادامه نیمه اول و در دقیقه ۲۹ نیز پاس خوب وریا درون محوطه جریمه به مهدی قایدی رسید و این بازیکن پس از یک چرخش، سرنگون شد که داور در این صحنه نیز خطای پنالتی اعلام نکرد. در دقیقه ۸۵ نیز کرنر ارسالی اراکی ها به دست دیاباته برخورد کرد که بازهم داور مسابقه اعتقادی به پنالتی نداشت.

در زیر، نظرات کارشناسان داوری را درخصوص این صحنه ها بررسی می کنیم:

سرنگونی پاکدل در ثانیه ۱۶

نوید مظفری: در دقیقه یک بازی برخوردی در داخل محوطه جریمه استقلال شکل گرفت و بازیکن آلومینیوم اراک سرنگون شد اما داور به درستی تصمیم به ادامه بازی گرفت چرا که هیچ خطایی صورت نگرفته بود.

نوذر رودنیل: در دقیقه یک حرکت مهاجم آلومینیوم در محوطه جریمه استقلال شبیه سازی بود و داور باید در این صحنه او را با کارت زرد جریمه می کرد.

حیدر سلیمانی: بازیکن آلومینیوم در دقیقه اول در محوطه جریمه استقلال زمین خورد که داور به درستی بازی را ادامه داد.

حسین عسگری: وقتی بازی شروع شد صحنه‌ای در محوطه جریمه استقلال اتفاق افتاد که داور علاوه بر اینکه زاویه مناسب برای دیدن نداشت، حدود ۲۵متر هم فاصله داشت. داوران باید بدانند از اول بازی ممکن است هر اتفاقی بیفتد و گرفتن پنالتی در ابتدای بازی نیاز به آمادگی ذهنی کافی دارد. در این صحنه باید برای آلومینیوم پنالتی گرفته می شد. بازیکن استقلال می خواست توپ را بزند اما مهاجم آلومینیوم سریعتر به توپ ضربه زد بنابراین پای او جای توپ را گرفت و وقتی مدافع پای خودش را پرتاب کرده بود تا توپ را بزند دیگر کنترلی نداشت و درست به پای مهاجم ضربه زد.

سرنگونی مهدی قایدی:

نوید مظفری: در دقیقه ۲۹ خطایی درون محوطه جریمه روی مهدی قایدی صورت گرفت که داور این صحنه را ندید و به اشتباه بازی ادامه پیدا کرد. باید یک ضربه پنالتی به سود استقلال اعلام می شد.

نوذر رودنیل: در دقیقه ۲۹ مهدی قایدی در محوطه جریمه سرنگون شد و داور باید در این صحنه پنالتی را به سود استقلال اعلام می کرد اما این تصمیم را نگرفت.

حیدر سلیمانی: در دقیقه ۲۸ مدافع آلومینیوم با دست و با حالت کمر خود، خطایی روی قایدی انجام داد و او را سرنگون کرد. این خطا کاملاً محرز بود، اما داور مسابقه که نزدیک به صحنه بود، آن را تشخیص نداد. استقلال در این صحنه باید صاحب یک ضربه پنالتی می‌شد.

حسین عسگری: در صحنه دیگری هم باید برای استقلال (دقیقه۲۹) پنالتی گرفته می‌شد. وقتی او قصد تصاحب و کنترل توپ را داشت از پشت تنه خورد و شارژ شد.

برخورد توپ به دست دیاباته:

نوید مظفری: ارسال توپ به روی دروازه استقلال، به دست شیخ دیاباته برخورد کرد و خطای پنالتی صورت گرفت که داور متوجه برخورد توپ نشد.

نوذر رودنیل: در این دقیقه خطای هند شیخ دیاباته محرز و مشخص بود و داور باید در این صحنه پنالتی را به سود تیم آلومینیوم اعلام می کرد اما این پنالتی هم از چشم داور دور ماند.

حیدر سلیمانی: دیاباته در دقیقه ۸۵ توپ را مانند بازیکنان والیبال با دست زد که این صحنه بین داور وسط و داور پشت دروازه رخ داد. هر دوی آنها این صحنه را دیدند، اما به بازی را ادامه دادند. این یک خطای هند واضح پنالتی بود اما کارت زردی نباید داده می‌شد. بنابراین تیم داوری مرتکب دو اشتباه موثر شد.

حسین عسگری: در دقیقه ۸۵ هم روی ارسال کرنر، توپ در محوطه جریمه استقلال به دست دیاباته خورد که باید خطای هند اعلام می‌شد. قانون جدید می‌گوید زمانیکه توپ پس از برخورد به بازیکن نزدیک (چه خودی و چه غیر خودی) به دست مدافع برخورد کند هند نیست اما این قانون شامل این صحنه نمی‌شود چون دست دیاباته قبل از رسیدن توپ در حالت غیرطبیعی بود و بعد از اینکه توپ به سر بازیکن خودی خورد و به دست او برخورد کرد، داور باید برای آلومینیوم پنالتی می گرفت.

منبع: ورزش سه

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها