|

حامد لک و رشید مظاهری؛ سوپرمن Vs بتمن!

هم استقلالی ها و هم پرسپولیسی ها هیچ نگرانی خاصی بابت قفس توری تیمشان ندارند.

لینک کوتاه کپی شد

این نمایه ای از اطمینان در آخرین نقطه دفاعی دو تیم مدعی لیگ برتر فوتبال ایران است. دو تیمی که با دروازه بان های تازه وارد این فصل، یاد و خاطره دوره رقابت شدید بین گلرهای استقلال و پرسپولیس برای شماره یکی تیم ملی را زنده کرده اند.

جایی که رشید مظاهری و حامد لک با سیوهای فوق العاده در طول مسابقات لیگ، تبدیل به چهره های محبوب هواداران شده اند. شاید بشود این دو را با کاراکترهای کمیک بوکهای فرا انسانی مقایسه کرد. شخصیت های با عضلات برآمده و اکت های قهرمانانه و عملیاتی که اعتیاد به عملیات نجات.

این دو دروازه بان در همین هفته آخر و پیش از ملاقات دورادور در دربی، در دو مسابقه مقابل سپاهان و آلومینیوم اراک، مانع از فروریختن قلعه تیمشان شده و هردو، تیم را در بازی نگه داشتند. یکی با یک عملکرد هندبالی استثنایی و دیگری با دو دفع توپ متوالی از فاصله نزدیک که می توانست سرنوشت بازی را رقم بزند.

پیش از آنکه فضای فوتبال ایران در اختیار دربی قرار بگیرد، بد ندیدیم که کارنامه این دو را در این فصل بررسی کنیم. بتمن و سوپرمن فوتبال ایران.

شاید بتوان گفت که بمب نقل و انتقالاتی تابستان فوتبال ایران را، استقلالی ها با جذب محمدرشید مظاهری ترکاندند. دروازه بان ملی پوشی که قراردادش را با تراکتور فسخ کرد و راهی استقلال شد. انتقالی که با اعتراض باشگاه تبریزی مواجه شد و رأی پرونده این شکایت، پس از گذشت بیش از 2 ماه، به سود مظاهری و استقلال صادر گردید.

پس از جذب مظاهری، صحبت ها در مورد آینده حسین حسینی نیز مطرح شد ولی او در استقلال ماند تا آبی پوشان با داشتن دو دروازه بان مطمئن، خیالشان از بابت قفس توری تیم راحت باشد. با این وجود، حسینی در دو دیدار آغازین استقلال در لیگ برتر، درون دروازه قرار گرفت و پس از شکست مقابل فولاد، جایش را به مظاهری داد.

مظاهری برای اولین بار و در دیدار مقابل ماشین سازی درون دروازه قرار گرفت و با سیو درخشان دقیقه 93، مانع از گلزنی مهدی رستمی شد تا در همان اولین حضورش درون دروازه استقلال، نشان دهد قصد ندارد جایگاهش را از دست بدهد.

مظاهری در ادامه نیز برای تیم فکری به میدان رفت. او در بازی با شهرخودرو دو تک به تک را از احمد الجبوری گرفت، در بازی با ذوب آهن شوت ثانیه های ابتدایی میلاد جهانی را به شکلی فوق العاده راهی کرنر کرد، در بازی با گل گهر نیز چند واکنش عالی داشت که مهمترین آن سیو دقیقه 95 روی شوت گادوین منشا در درون محوطه جریمه بود و در بازی با آلومینیوم نیز در لحظاتی که بازی بدون گل بود، یک موقعیت مسلم گلزنی و یک تک به تک را از حامد پاکدل گرفت و تیمش را در بازی نگه داشت.

مظاهری تا به اینجای فصل و در 7 دیداری که به میدان رفته، دوبار دروازه اش را باز شده دیده که یک مورد آن از روی نقطه پنالتی بوده است. او در 5 بازی نیز موفق به ثبت کلین شیت شده است. مظاهری در این 7 مسابقه، 18 بار مجبور به واکنش شده و این تعداد مهار را درون دروازه استقلال داشته است.

سنگربان استقلال همچنین در لیگ بیستم و تا به اینجای کار، 23 خروج موفق و 11 بازیابی داشته و بطور میانگین تا به اینجای فصل، نمره 7.1 را بدست آورده است. نکته جالب در مورد رشید مظاهری این است که او در لیگ گذشته، در 29 بازی برای تراکتور به میدان رفت و در این بازی ها، آمار 54 مهار را به ثبت رساند. یعنی آمار میانگین 1.87 سیو در هر بازی ولی در استقلال و تا به اینجای کار، به طور میانگین در هر دیدار 2.58 سیو داشته است.

مظاهری با درخشش درون دروازه استقلال نشان داد عزمش را جزم کرده تا به هر نوعی که شده، در جنگ تاج و تخت برای حضور درون دروازه تیم ملی، خودش را به عنوان دروازه بان شماره یک تیم دراگان اسکوچیچ معرفی کند. هدفی که با عملکرد مظاهری در این فصل، کاملا همخوانی دارد.

حامد لک، سوپرمن اینجاست!

پس از جدایی علیرضا بیرانوند در روزهای پایانی لیگ گذشته، پرسپولیسی ها به دنبال جذب یک سنگربان بودند. در حالی که گفته می شود سرخپوشان به دنبال جذب مظاهری هستند، اما پرسپولیسی ها ترجیح دادن به لک اعتماد کرده و او را به عنوان جایگزین علی بیرو انتخاب کردند. دروازه بانی که تقریبا تمام فوتبال‌دوستان از علاقه او به پرسپولیس خبر داشتند.

در ابتدا هواداران پرسپولیس خرید لک را یک استراتژی اشتباه می پنداشتند. دروازه بانی که حاشیه داشت و سرخپوشان گمان نمی کردند او بتواند جای خالی بیرانوند را پر کرد. به هر طریقی که بود، او راهی پرسپولیس شد و با این تیم به رقابت های لیگ قهرمانان آسیا رفت و خیلی زود نظر هواداران قرمز را تغییر داد.

حامد لک در آسیا گل نمی خورد یا اگر می خورد از روی نقطه پنالتی بود. او علاوه بر درخشش بی نظیر در این رقابت ها، در بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانان و با مهار پنالتی مایکون مدافع النصر، تیمش را راهی دیدار فینال کرد هر چند که در بازی فینال نیز 2 بار از روی نقطه پنالتی گل خورد و دست او از رسیدن به جام کوتاه ماند.

با این حال، درخشش لک در آسیا، به لیگ برتر نیز کشیده شد. او در لیگ نیز همچون آسیا موفق به کلین شیت می شد و خیال مدافعین و هم تیمی هایش را بابت وجود یک گلر مطمئن درون دروازه راحت کرده بود. اوج کار لک، در بازی قبل از دربی بود که با سیوهای شگفت انگیز، مانع از شکست پرسپولیس قبل از رویارویی با حریف سنتی شد.

لک در بازی با سپاهان 5 مهار شگفت انگیز داشت. او در نیمه اول شوت خطرناک اسماعیلی فر را راهی کرنر کرد و در دقایق پایانی بازی، در نقش سوپرمن سرخ ها ظاهر شد. لک ابتدا در دقیقه 86 با واکنش استثنایی شوت سجاد شهباززاده را با پا و در ادامه تیرک عمودی دفع کرد و در ریباند هم دروازه‌ بان پرسپولیس با عکس‌العملی دیدنی مقابل شوت محمد محبی ایستاد تا دروازه سرخ‌ها بسته بماند. او در آخرین ثانیه بازی نیز شوت مهلک محبی را دفع کرد و پس از آن اشکان خورشیدی در سوت خود دمید تا یحیی گل محمدی کسب این تک امتیاز را مدیون واکنش های بی نظیر لک باشد.

حامد لک در 7 دیداری که در این فصل برای پرسپولیس به میدان رفته است، 15 بار موفق به مهار یا سیو شده است، 10 خروج موفق داشته و 9 بار نیز بازیابی انجام داده است و به طور میانگین در این دیدارها، نمره 6.88 را کسب کرده است تا نشان دهد دروازه بانی نیست که به این راحتی ها تسلیم مهاجمین حریف شد.

با آمارهای بسیار خوبی که مظاهری و لک به ثبت رسانده اند، به نوعی خیال هواداران تیم هایشان را بابت دروازه تیم هایشان راحت کرده اند و هر دو گلر نیز تا به اینجا فصل با 5 کلین شیت در 7 بازی، به همراه محمدرضا اخباری در صدر جدول بیشترین کلین شیت های لیگ برتر حضور دارند.

در دربی پیش رو، قطعا مهاجمین استقلال و پرسپولیس برای باز کردن دروازه حریف کار بسیار سختی را پیش روی دارند. چرا که حتی اگر موفق به گذر از سد خط دفاعی تیم حریف شوند، بازهم یک سد دیگر جلوی آنهاست: بتمن و سوپرمنی که قصد ندارند بازنده از شهرآورد بزرگ تهران خارج شوند.

منبع:ورزش3

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها