|

پرسپولیس بدون مهاجم گلزن قهرمان نمی‌شود

تیم فوتبال پرسپولیس در حالی صدر جدول را از دست داد که مهاجمان این تیم فرصت های پرشماری را به هدر دادند تا تعداد گل های آنان در فصل جاری…

لینک کوتاه کپی شد

 این آمار عجیب برای پرسپولیسی‌ها در حالی به ثبت رسیده که شهریار مغانلو مهاجم جدید این تیم دومین بازی خود در لیگ برتر را برای پرسپولیس انجام داد اما نتوانست برای سرخپوشان گلزنی کند و عیسی آل کثیر از فرصت چند دقیقه‌ای بهره نبرد و مهدی عبدی بهترین فرصت بازی را در موقعیت تک به تک با مدافع شهرخودرو از دست داد تا دو امتیاز حساس پرسپولیس در مشهد بماند و صدر جدول تقدیم سپاهانی شود که بازی خارج از خانه خود مقابل سایپا را با پیروزی پشت سر گذاشت.

نکته مهم برای پرسپولیسی‌ها این‌که در دیدار با شهرخودرو 21 شوت به دروازه حریف مشهدی شلیک شد که 28.5% در چارچوب بود و فقط 4.76% از این ضربات تبدیل به گل شد؛ آماری ضعیف برای تیمی که ادعای قهرمانی دارد و با سپاهانی رقابت می‌کند که در مقابل سایپا این اعداد برایش روی 35% و 7.1% قرار گرفتند. البته آمار سپاهان در بازی خانگی مقابل تراکتور بسیار بهتر از این بود و آن ها 16.6% از ضربات خود را تبدیل به گل کردند. اگر این آمار برای پرسپولیس به ثبت می‌رسید، سرخپوشان باید با 4 گل به رختکن می‌رفتند!

اما این اتفاق رخ نداد تا صدرنشینی به سپاهان برسد. بررسی روند لیگ بیستم نشان می‌دهد که سپاهان به شکلی گام به گام خود را به بالای جدول نزدیک کرده و پس از هم امتیاز شدن با پرسپولیس در هفته گذشته، حالا با ایجاد اختلاف، خود را به عنوان شانس اول قهرمانی معرفی کرده است. این یک زنگ خطر جدی برای پرسپولیس است؛ زنگ خطر این که اگر چنین روندی ادامه دار باشد، شاگردان محرم نویدکیا به زودی اختلاف امتیاز را بیشتر خواهند کرد و چه بسا در بازی رودرروی 17 اردیبهشت، تیر خلاص را بزنند. مشابه آن کاری که خودِ پرسپولیس در سال‌های اخیر با دیگر مدعیان کرد.

آنچه که باید باعث نگرانی بیشتر برای قرمزها شود، ناکامی مهاجمان این تیم است. مهدی عبدی این فصل فقط دو گل به ثمر رسانده و دیگر مهاجمان پرسپولیس نیز از گلزنی ناکام بوده‌اند؛ مهدی مهدی‌خانی، شهریار مغانلو و از این هفته عیسی آل کثیر. با نگاهی تاریخی‌گرایانه (که البته نقص هایی دارد)، پرسپولیس با این آمار مهاجمانش به هیچ عنوان قهرمان نخواهد شد. در پنج قهرمانی قبلی پرسپولیس، این تیم همواره مهاجمی را داشته که دستکم هر سه بازی یک بار، موفق به گلزنی شده و چه بسا در پایان فصل، کفش طلا را به دست آورده است.

در لیگ اول حرفه ای سهراب انتظاری 9 گل به ثمر رساند، در لیگ هفتم محسن خلیلی 18 گل زد، در لیگ پانزدهم و شانزدهم مهدی طارمی به ترتیب 16 و 18 گل را به نام خود ثبت کرد، در لیگ هفدهم، هجدهم و نوزدهم نیز علی علیپور 19، 14 و 12 گل را به ثمر رساند. در هر پنج فصل نیز پرسپولیس به عنوان قهرمانی رسید اما به طور مثال در لیگ سیزدهم که سیدمهدی سیدصالحی و محمد عباس زاده مهاجمان پرسپولیس بودند، از ثبت گل های پرشمار ناکام ماندند تا آمار فوق العاده خط دفاعی (15 گل خورده) نیز به کار قهرمانی نیاید.

به عبارتی اگرچه نمی‌توان از نقش خط دفاعی پرسپولیس در رابطه با چهار قهرمانی متوالی این تیم به سادگی گذشت اما عناصر خط حمله نیز در آن نقش پررنگی داشته‌اند. در فصل جاری علاوه بر تغییرات بسیار زیاد در خط دفاعی و جدایی علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل زاده، محمد نادری، محمد انصاری و... که هرکدام باری را از روی دوش تیم برمی‌داشتند، در خط حمله هم تغییراتی به وجود آمده که هنوز منجر به نتیجه نشده است.

در این فصل احمد نوراللهی با شش گل بهترین گلزن پرسپولیس بوده و این در حالی است که صدرنشین لیگ یعنی سپاهان سجاد شهباززاده را با 10 گل بیشتر در ترکیب خود دارد. حال اگر پرسپولیس مهاجمی را داشت که می‌توانست تنها در سه بازی با نساجی، ذوب آهن و شهرخودرو گلزنی می‌کرد، اکنون سرخپوشان با 4 امتیاز بیشتر نسبت به سپاهان در صدر جدول قرار داشتند.

به نظر می‌رسد یحیی هم با این استدلال که تیمی بدون مهاجم گلزن نمی‌تواند قهرمان شود، موافق است و دلیل پافشاری برای جذب شهریار مغانلو نیز همین مسئله بوده است. حتی دفاعی ترین قهرمان تاریخ لیگ برتر یعنی استقلال خوزستان نیز حسن بیت سعیدی را در ترکیب داشت که تا روز آخر برای کسب کفش طلا با مهدی طارمی رقابت کرد اما حالا بهترین مهاجم پرسپولیس 14 گل کمتر از سجاد شهباززاده به ثمر رسانده است.

این پرسش که چه کسی می‌تواند وضعیت کنونی را تغییر دهد، احتمالا در بین طرفداران پرسپولیس وجود دارد. شاید برخی یحیی گل‌محمدی را بابت ارنج اشتباه یا تاکتیک های نادرست ملامت کنند اما مسئله اصلی این است که مهاجمان پرسپولیس مطلوب ترین موقعیت ها را هم از دست می‌دهند.

با این حال هنوز فرصت زیادی تا پایان فصل باقی مانده و پرسپولیسی ها فرصت اصلاح وضعیت خود را دارند اما آنچه که مسلم است، قهرمانی در چنین شرایطی، کاری بسیار دشوار است و اگر پرسپولیس با گلزنی هافبک ها و ناکامی مهاجمانش صدرنشین لیگ برتر شود و آن را حفظ کند، یک نتیجه بدیع را رقم زده است. بنابراین پیغام لیگ برتر به مغانلو، آل کثیر و عبدی صریح است؛ اگر قهرمانی می‌خواهید، از همین هفته گلزنی کنید.

منبع:ورزش3

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها