|

اختلاف نظر کارشناسان داوری درباره جنجالی‌ترین گل هفته

کارشناسان داوری نظرات متفاوتی در مورد صحنه منجر به گل اول گل گهر در دیدار برابر پیکان دارند که در حالتی مشکوک توسط مرتضی تبریزی به ثمر رسید.

لینک کوتاه کپی شد

هفته بیستم رقابت های لیگ بیستم روز دوشنبه با برگزاری دو مسابقه در تهران و اصفهان پیگیری شد و نقطه عطف داوری در این دو مسابقه صحنه ای بود که مرتضی تبریزی گل اول تیمش را در ورزشگاه شهدای شهر قدس وارد دروازه پیکان کرد. این گل با واکنش و اعتراض تند کادر فنی تیم فوتبال پیکان همراه شد و آنها معتقد بودند که مرتضی تبریزی با دست توپ را وارد دروازه کرده است. 

در ادامه نظر 10 کارشناس داوری درباره این صحنه آورده شده است که هر البته برخی از آنها در مورد هند بودن یا هند نبودن این صحنه هم‌نظرند.

*حسین عسگری 

صحنه خیلی سختی است و هر چند دستش حرکت می کند ولی دلیلی ندارد توپ را با دست زده باشد. صحنه ای که می بینیم در زاویه کور است و دوربین از پشت بازیکن گرفته و نمی توانم نظر بدهم. هر کسی با این صحنه ای که من می بینم، نظر بدهد کارشناسی بده، قاطع نیست و نمی تواند بگوید هند بوده یا خیر. باید خطا به وضوح مشخص شود و در این صحنه مشخص نیست که توپ به سینه می خورد یا دست.  خیلی سخت است واقعا تشخیص درست این صحنه.

*محسن قهرمانی 

با این صحنه به طور قاطع نمی توان گفت هند صورت گرفته است یا نه.

*حیدر سلیمانی

در آن لحظه تبریزی برای زدن توپ با سر بلند شد اما کنترل نداشت و ناخودآگاه دستش به توپ برخورد کرد. عمد و غیر عمد برخورد توپ به دست مهاجم خطا است و میثم حیدری باید به همین دلیل گل اول گل‌گهر را خطای هند  اعلام می‌کرد.

*حسین نجاتی 

اینکه تبریزی توپ رو وارد دروازه کرده شکی نیست و شما مطمئن باشید هیچ جای بدن آقای تبریزی به جز دستش نمی تواند توپ را لمس کند. اگر با سر زده بود، دستش جلو نمی آمد. عمدی بوده و اگر تصادفی بود زده بود باز هم این گل باید مردود اعلام می شد. خیلی واضح توپ را با دست می زند و شادی این بازیکن هم این موضوع را نشان می دهد.  این البته برخلاف توپ مارادونا ماجرایی متفاوت دارد. مرتضی تبریزی پرید و جایی فرود آمد و توپ به دستش خورد. این تصویر این را نشان می دهد. همه چیز دال بر  زدن توپ با دست است.  تا یازده جولای قضیه تعمدی و تصادفی برخورد توپ به دست و اینکه در هر حالتی توپ خطا است، پابرجاست و از این تاریخ به  بعد قانون مثل قبل می شود. باید هند اعلام شده و به دلیل رفتار غیر ورزشی کارت زرد می گرفت.  

*ابراهیم میرزابیگی

به این علت که ضربه از نقطه بالای کتف زده شده با توجه به قانون جدید هند محسوب نمی شود.

*رسول فروغی 

این گل در موقعیت سالم به ثمر رسیده و به هیچ عنوان هند نیست.

*نویدمظفری

بازیکن توپ را با دست وارد دروازه می کند و باید خطا گرفته می شد و داور به بازیکن خاطی کارت زرد نشان می داد.

*پیروز سیف الله پور

از روی این صحنه کم لطفی است که بتوان صحبت کرد. احترام خاصی برای آقای تارتار قائلم هستم ولی اینکه ایشان با وجود اینکه 70 متر دور هستند، با قاطعیت می گویند هند است، درست نیست. داوران پشت دروازه هم که انتخابات تمام شد و نیستند و جمع‌شان کردند. اگر بودند قطعا در این صحنه کمک می کردند. دست باز است ولی نمی دانم توپ به سینه خورده یا دستی که باز است و اگر نظر بدهم کم لطفی کرده ام. چه بسا اصلا ایشان با قسمت سینه و شکمش توپ را زده باشد. 

*بابک داوری

به نظرم مهاجم برای به ثمر رسیدن گل از دستش استفاده می کند و هند است.  البته درست است که طبق قانون جدید برخورد توپ به قسمت بالایی بازو ( تا محدوده زیربغل) هند محسوب نمی شود، اما در این صحنه با استفاده از بازو  گل را به ثمر می‌رساند که بایستی کمک داور اول بازی خطای هند را اعلام می‌کرد و به داور کمک می‌کرد.

بازیکن زننده گل در آخرین لحظه دست خود را باز می‌کند ولی توپ به سینه او برخورد کرده و وارد گل شده است. بنابراین گل در شرایط صحیح به ثمر رسیده است.

واکنش ها به این گل پس از بازی  و نشست خبری مربیان دو تیم نیز ادامه داشت و هم روابط عمومی باشگاه گل گهر در مورد آن صحبت کرده و هم مهدی تارتار در برنامه شب های فوتبالی روی خط آمد و به این گل اعتراض دوباره کرد.

روابط عمومی گل گهر با انتشار تصویر زیر نوشته است:« گل سالم مرتضی تبریزی برابر پیکان.» کانال تلگرام رسمی باشگاه گل گهر مانند برخی داوران نظیر فروغی و میرزابیگی معتقد است چون توپ به بالای کتف برخورد کرده، گل در شرایط سالم به ثمر رسیده است.

بخش مهم صحبت های مهدی تارتار در برنامه شب های فوتبالی نیز به موضوع زیر اشاره داشت: 

مهدی تارتار: من هر چه که فیلم گل اول را می بینم به این نتیجه می رسم که با دست زده شده است. حالت بدنی بازیکن (مرتضی تبریزی) به حالتی است که شاید توپ به سینه اش هم برخورد داشته باشد ولی در ادامه با دست توپ را وارد دروازه می کند. این گل هم واقعا در نتیجه بازی تاثیرگذار بود.

منبع:ورزش3

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها