|

این دو هفته برای استقلال خیلی فرق دارد

بازیکنان استقلال هم باید بدانند قرار است به مدت دو هفته نماینده فوتبال ایران در کشوری باشند که از کوچک‌ترین اشتباهاتِ ممکن است بزرگ‌ترین…

لینک کوتاه کپی شد

 فصل گذشته استقلال در شرایطی از گروه خودش در آسیا صعود نکرد که شرایط چندان مناسبی در بسیاری از جهات برای صعود به مرحله حذفی فراهم نبود، اما این بار برخلاف دوره قبل، استقلال با پشت سر گذاشتن مشکلات، به عربستان پرواز کرده، صرفاً برای حضور در جمع 8 تیم برتر غرب آسیا.

شماره معکوس برای فرهاد و شاگردانش دیگر آغاز شده است و آن‌ها باید کمتر از یک هفته دیگر در مهم‌ترین چالش این فصل خودشان تابه اینجا، در استادیوم "کینگ عبدالله" جده به دیدار تیم فوتبال الاهلی عربستان بروند.این در حالی است که تفاوت، در برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا پس از شیوع ویروس کووید 19، عوامل موفقیت تمامی تیم‌ها را تا حدی تحت تأثیر خودش قرار داده است، که تیم های ایرانی نیز از آن مستثنی نیستند. 

*انجام بازی‌های متمرکز و فشرده، نیازمندِ تمرکزِ بالای تیمی 

برای تیم فوتبال استقلال انجام بازی‌های متمرکز و فشرده، درست مثل یک تورنمنت برخلاف روال معمول سال‌های گذشته، نیازمندِ تمرکزِ بالای تیمی است، چراکه بعد از به دست آوردن هر نتیجه‌ای، فرصت زیادی برای پرداختن به آن وجود ندارد و در این مواقع وظیفه کادر فنی سخت‌تر از همیشه خواهد شد، خصوصاً اگر نتیجه دلخواه حاصل نشود که در این صورت بخش زیادی از انرژی مجیدی و سایر کمک‌هایش باید صرف ریکاوری و تجدید روحیه تیمی شود که تنها، سه روز فرصت دارند که تیم را برای انجام یک دیدار سخت دیگر احیاء کنند، که انصافاً کار بسیار سختی است.

کاروان تیم فوتبال استقلال در فصل قبلی این رقابت‌ها که به همین شکل و فرم (متمرکز) در کشور قطر برگزار شد، علی‌رغم تمام تلاش‌های مجید نامجو مطلق به‌عنوان سرمربی موقت و نصرالله عبداللهی به‌عنوان سرپرست موقت که مسئولیت فنی و سرپرستی استقلال را برعهده‌گرفته بودند درمجموع نتوانستند نمره قبولی بگیرند، که اکنون ازمیان این دو نفر نصرالله عبداللهی پس از یک وقفه کوتاه، مدت باز هم به عنوان سرپرست در تیم حضور پیدا کرده که در این سِمَت فرزاد مجیدی وی را کمک خواهد کرد.

در سال گذشته استقلالی‌ها در شرایط بسیار بد روحی، پس از شکست مقابل تراکتور در فینال جام حذفی، در حالی رهسپار رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در شهر دوحه قطر شدند، که فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی این تیم در اعتراض به سفر احمد سعادتمند مدیرعامل وقت باشگاه به ایتالیا و مذاکره با آندره استراماچونی، به حالت قهر حاضر به همراهی تیمش نشد و به‌تبع آن و بروز مشکلات بعدی، استقلال نتوانست از گروه خودش به جمع 8 تیم برتر غرب آسیا صعود کند اما آنها امسال تیمی منسجم و آماده تر از سال گذشته‌اند.

* جدایی دکتر نوروزی  پس از  25 سال 

البته وجود مشکلات عدیده آن زمان و اختلافات زیادی که در مجموعه مدیریتی تیم وجود داشت، باعث شد تا هواداران این تیم، با درک وضعیت موجود، چندان ایرادی به تیم وارد نکنند و از این بابت بازیکنان و کادر فنی را چندان زیر فشار نگذارند. اما آنچه بیشتر موجب کدورت و رنجش خاطر طرفداران شد، حاشیه‌ها و اخبار ناراحت‌کننده‌ای بود که از اردوی استقلال به گوش می‌رسید، مشاجره‌ای که درنهایت منجر به جدایی اعضای کادر پزشکی شد، که طی سال‌های متمادی زحمات بی‌دریغی را برای تک‌تک بازیکنان کشیده بودند. مشاجره یکی از بازیکنان با کاوه ستوده در فرودگاه و گله‌های او از مصاحبه دکتر تیم، باوجود پادرمیانی بسیاری از پیشکسوتان راه به‌جایی نبرد و به این صورت دکتر نوروزی سرپرست تیم پزشکی باشگاه پس از 25 سال فعالیت در استقلال از این تیم با ناراحتی خداحافظی کرد.

*انگیزه بالای مجیدی برای جبران 

با ذکر این توضیحات که چندان خوشایند هم به نظر نمی‌رسید، برمی‌گردیم به فضای حاکم بر تیم فعلی استقلال که با آن روزهای خاکستری تفاوت زیادی دارد. تیمی که قرار است ظرف روزهای آینده به رهبری فرهاد مجیدی، انتظارات هواداران پرشمارش را به‌جا بیاورد، که الحق و الانصاف کار سختی را پیش رو دارد، اما این نکته را در نظر بگیرید، که او به‌واسطه ترکِ تیمِ محبوبش در حساس‌ترین زمان ممکن، حالا به هر دلیلی، دل بسیاری از طرفداران متعصبش را هم شکست و گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین دلایل بازگشت سه‌باره او به جمع آبی پوشان جبران آن، تصمیم عجیب بود. از همین رو می‌توان گفت فرهاد بیشتر از هرکسی در اردوی این تیم از انگیزه‌های مضاعفی سود می‌برد.

درعین‌حال نمی‌توان از تأثیرات مثبت فراز کمالوند چه از بعد فنی و چه از منظر آشنایی با مسائل روحی روانی به‌سادگی گذشت. کمالوند در همین مدت کوتاه حضورش در استقلال تأثیرات خودش را نشان داده و به نظر می رسد استقلال با تفکر این دو نفر فوتبال خوبی را می‌تواند به نمایش بگذارد. در مجموع  و در مقام قیاس با فصل گذشته به این نتیجه می‌رسیم که در بعد رهبری، تیم در شرایط به‌مراتب بهتری نسبت سال قبل قرار دارد و هیچ‌کسی جز صالح مصطفوی آنالیزور خوش‌فکر چند سال اخیر ، نمی‌تواند این ادعا را تائید کند، چراکه او تنها بازمانده اعضای کادر فنی سابق است.

وظیفه بازیکنان در طول تورنمنت 14 روزه چیست؟

 این وسط وظیفه بازیکنان چیست و آیا صرفنظر کردن از بازیکنی مثل محمد دانشگر تصمیم درستی بود؟

 شاید هیچ‌کس بیشتر از فرهاد مجیدی از توانایی‌های محمد دانشگر مدافع باارزش استقلال آگاه نباشد و شاید هیچ‌کسی به‌اندازه او دلش نمی‌خواهد که این مدافع یاغی را همراه خود به عربستان ببرد و از خصوصیات مثبت او چه در فاز دفاعی و چه در خط حمله بهره ببرد، اما به نظر می رسد که با توجه به اتفاقات و حاشیه‌های سال قبل، مجیدی حاضر شد برای حفظ نظم تیمش و ریشه‌کن کردن هرگونه مسائل حاشیه‌ای، خط قرمز روی نام محمد دانشگر بکشد تا به‌اصطلاح، حساب کار دستِ تک‌تک بازیکنان تیم بیاید. این تصمیمِ سخت او تا به امروز با حمایت از فرهاد مجیدی از سوی هواداران همراه شده که البته باید در ادامه منتظر بمانیم و ببینیم این حمایت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

بازیکنان استقلال هم باید بدانند  قرار است به مدت دو هفته نماینده فوتبال ایران در کشوری باشند که از کوچک‌ترین اشتباهاتِ ممکن است بزرگ‌ترین حاشیه‌ها را رقم بزنند و تیم را به ورطه نابودی بکشانند که این می‌طلبد هرکدام از آنها  نسبت به وظایفشان احساس مسئولیت کنند و در یک کلمه حرفه‌ای رفتار کنند.

کوچک‌ترین تردیدی وجود ندارد که حضور محمد دانشگر تا چه اندازه می‌توانست برای تیم مفید واقع شود، اما از طرفی اگر عدم حضور او به این قیمت تمام شود که بازیکنان در این تورنمنت نسبت به حاشیه‌ها با وسواس بیشتری رفتار کنند، باید گفت تصمیم مجیدی ارزشش را داشت .

*شرایط متفاوت استقلال از نظر جدولی 

 یکی دیگر از تفاوت‌های بارز فصل گذشته تا به امروز وضعیت متفاوت استقلال ازلحاظ جدول و امیدواری به کسب نتیجه طی روزهای آتی در فوتبال ایران است. استقلال فصل قبل در شرایطی به مصاف رقبایش در آسیا می‌رفت که رقابت‌های لیگ برتر برای چهارمین مرتبه متوالی به رقیب دیرینه خودش پرسپولیس واگذار کرده بود و در چهارچوب رقابت‌های جام حذفی در مرحله فینال در یک بازی پرتنش فینال را به تراکتور باخت و دست از پا درازتر به تهران برگشت و در ادامه به فاصله چند روز از آن شکست تلخ ، رهسپار محل برگزاری مسابقات  یعنی کشور قطر شدند. اما امروز داستان به‌کلی با مرتبه قبلی تفاوت بارزی دارد چراکه استقلال در هر دو جام یکی از مدعیان قهرمانی به شمار می‌رود.

فولاد الگویی مناسب برای سایر نماینده ها در آسیا

با تمام این احوالات و توضیحات، پیش‌بینی اینکه چه سرنوشتی انتظار فرهاد و شاگردانش را می‌کشد غیرممکن است. اما نمایش بی‌نظیر فولادی‌ها مقابل العین ثابت کرد، زمانی که تمام وجودتان را برای رسیدن به هدفی که از پیش تعیین کرده‌اید و برای آن زحمت‌کشیده‌اید می‌گذارید، نتیجه‌ای حاصل می‌شود که تصورش را هم نمی‌توانید بکنید. زرو قرمز پوشان اهوازی، ثانیه به ثانیه بازی، به معنای واقعی کلمه، یک تیم متحد بودند که به هیچ‌چیزی جز صعود فکر نکردند و درنهایت توانستند شبی تاریخی را برای مردم خوزستان و تاریخ این باشگاه رقم بزنند، الگویی که فرهاد مجیدی هم اگر قصد صعود از این گروه را دارد، باید بتواند به شیوه خودش در تیمش هر چه زودتر جا بیندازد.

چهره به وجد آمده جواد نکونام، پس از به ثمر رسیدن گل اول فولاد توسط صابر حردانی یکی از قاب‌های بی تکرار دیدار فولاد و العین بود که از صمیم قلب آرزو می‌کنیم این حجم از شور و شعف را در صورت تک‌تک مربیان تیم‌های استقلال، پرسپولیس و تراکتور هم ببینیم امری که حاصل نخواهد شد جز اینکه دو هفته را به خودمان تا می‌توانیم سخت بگیریم.

منبع:ورزش3

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها