|

سرعتی‌زن تیم ملی از روزهای سخت کرونایی می گوید

تیم ملی والیبال ایران چند روزی می شود که زیرنظر ولادیمیر آلکنو تمریناتش را دنبال می کند.

لینک کوتاه کپی شد

کرونا معتبرترین رقابت ورزشی جهان را هم تحت‌تاثیر قرار داد هرچند که مسئولان برگزاری بازی‌های المپیک توکیو سرسخت‌تر از این ویروس بودند و تصمیم گرفتند این بازی‌ها را برگزار کنند. این اتفاق البته کار را برای ورزشکاران حاضر در این میدان بزرگ سخت کرده است و می توان این دوره را سخت ترین دوره المپیک نامید. در این میان ورزشکاران ایرانی هم در این شرایط تمرینات آماده سازی خود را پیگیری می کنند و والیبالیست های ایران هم با حضور آلکنو سخت‌تر از گذشته برای حضور در توکیو تمرین می کنند.

علی شفیعی سرعتی زن تیم ملی والیبال جزو والیبالیست هایی است که به احتمال فراوان در لیست نهایی ولادیمیر آلکنو روس برای حضور در المپیک خواهد بود.

شرایط اردوی تیم ملی والیبال ایران در وضعیت همه گیری ویروس کرونا چگونه است؟

وضعیت خیلی سخت شده و بچه ها ترس از کرونا دارند و ما هر شنبه تست کرونا می دهیم. البته همیشه مبتلایان بدون علائم بوده اند و همین مساله باعث می شود که آدم نداند چه چیزی پیش می آید.‌معمولا ما سه هفته و یک هفته استراحت تمرین می‌کنیم. کسی که تستش مثبت شود، باید 10 روز قرنطینه شود و بنابراین از تمرینات عقب می ماند و حتی آمادگی بازیکنان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. چنین اتفاقاتی زمانی که مربی جدید به تیم می‌آید و همه می‌خواهند توانایی‌هایشان را به او نشان دهند کار را برایمان سخت کرده و کرونا همه برنامه ها را بهم می ریزد.

تیم برای لیگ ملت‌ها باید در همین شرایط فعلی تمرین کند. آیا این اتفاق روی عملکرد شما تاثیرگذار است؟

به نظرم کار در لیگ ملت‌ها راحت‌تر است. چرا که ما دوز اول واکسن را زده ایم و تا قبل از آن با تزریق دوز دوم بدن‌هایمان مصونیت پیدا می‌کند و فکر می‌کنم شرایط در لیگ ملت‌ها قابل تحمل‌تر می‌شود.

از نظر آمادگی در چه شرایط قرار دارید؟

فعلا تمرینات سنگینی داریم و هرچه جلوتر می رویم سنگین‌تر هم می شود و البته با شدت بالاتر.‌هم تمرین بدنسازی و هم توپی به این شکل است؛ درواقع  ما هم روی  سیستم های جدید کار می کنیم و هم قدرت بدنی.

حضور آلکنوی روس و تمرین زیر نظر او می تواند شرایط شما را به مانند والیبالیست های روسیه کند؟

قطعا ما مثل بازیکنان روسی نمی‌شویم چرا که آن‌ها به لحاظ فیزیکی و قد با ما متفاوت هستند و حتی از نظر ژنتیکی با هم خیلی فرق داریم اما فکر می‌کنم نسبت به وضعیت قبلی خودمان پیشرفت می کنیم. امیدوارم با برنامه‌های آلکنو  قدرت بدنی‌مان بهتر شود.

به دلیل اینکه مترجم آلکنو در قرنطینه بود شرایط برای گفت وگو او و ملی پوشان سخت شده و تقریبا می‌توان گفت صحبت های او سه دور می چرخید تا به گوش بازیکنان برسد. این برای شما آزاردهنده  نبود؟

آلکنو به زبان ایتالیایی با توتولو صحبت می کرد و او هم انگلیسی ترجمه و بعد هم تندروان برای بچه ها به فارسی برمی گرداند. البته که زبان والیبال ایتالیایی است و خیلی تفاوت ندارد . آلکنو همان دور اول با زبان بدن و حرکات نکاتی را می گفت که ما متوجه می شدیم بعد هم که توتولو به انگلیسی به تندروان  منتقل می کرد. اکثر بچه ها به انگلیسی مسلط هستند و متوجه می شوند. مشکل خاصی نبود و به نظرم مترجم تنها برای زمانی است که آلکنو می خواهد درباره مساله ای به جز والیبال صحبت کند و یا صحبت های انگیزشی با بازیکنان داشته باشد.

آلکنو چند روزی است که کارش را شروع کرده؛ آیا اوهمه بازیکنان را می شناسد که بخواهد درباره ضعف و قوت‌هایشان صحبت کند؟

او در این مدت خیلی وارد جزئیات نشده و تنها سیستم کلی و توپ گیری و دفاع را گفته است. در واقع فعلا روی پایه کار می‌کند و قابل تشخیص نیست که بازیکنان را می شناسد یا نه. اما مطمئنا می‌داند که شرایط چگونه است.  البته این مساله به این برمی گردد که هنوز تمرینات تخصصی شروع نشده که او بخواهد نفر به نفر و بازیکنان را بررسی کند.

به نظر شما تیم ملی در المپیک با سرمربی‌گری آلکنو می تواند اهداف فدراسیون را محقق کند؟

المپیک میدان بزرگ و رقابتی است و خیلی مهم است که بدانیم رقبا چطور هستند. ما هنوز هیچ مسابقه ای با آلکنو نداده‌ایم و از طرفی آلکنو هم هنوز تفکراتش را نشان نداده است. به نظرم چند بازی طول می کشد تا او تفکراتش را پیاده کند؛ ضمن اینکه باید دید حریفان چه شرایطی دارند. بنابراین حالا صحبت درباره این مساله زود است اما نکته مهم اینکه آلکنو مربی سختگیری است که به قوانینش پایبند است.

1400 سال شلوغی برای والیبال است؛ به نظرت شرایط چطور خواهد بود؟

امسال شرایط خیلی سخت است، جدای از تمرینات پر فشار و دغدغه بازی‌ها و نتایج، نگرانی کرونا هم اضافه شده که کار را برای تیم ملی و فدراسیون سخت‌تر می کند. به هر حال شرایط عادی نیست و ما باید به غیر از مسائل فنی و تمرینی مدام حواسمان به ماسک و ضد عفونی کردن دست‌ها و وسایل و ... باشد و همین مساله تمرکز بیشتری در تمرین می طلبد.

قرار است تیم ملی بعد از المپیک با سرمربیگری عطایی در قهرمانی آسیا حاضر شود، به نظرت می تواند بهترین نتیجه را بگیرد؟

مربیان ایرانی پیش از این در قهرمانی آسیا هم سرمربی تیم ملی بودند؛ آقای عطایی هم همکارانش را انتخاب کرده است. البته به نظرم چند ماه مانده به رقابت‌ها هنوز زود است درباره اش صحبت کرد. به هر حال فدراسیون به مربی ایرانی اعتماد کرده و امیدوارم بهترین نتیجه را بگیرد، به نظرم که همه مربیان هم برای بهترین نتیجه تیم ملی در آسیا کمک می کنند.

منبع:خبر آنلاین

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی