|

استقلال و پرسپولیس فقط در این حالت به هم می خوردن

نگاهی به معادلات صعود در لیگ قهرمانان آسیا؛ دربی تهران یا رویارویی پرسپولیس و تراکتور؟

لینک کوتاه کپی شد

اولین شب از هفته پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب آسیا برگزار شد و تکلیف تیم های صعود کننده از ۳ گروه از این رقابت ها مشخص شد. جایی که پرسپولیس به عنوان تیم اول صعود خود را قطعی کرد، فولاد حذف شد و تراکتور با برد با اختلاف ۲ گل مقابل صدرنشین گروه، امیدهای خود برای صعود به عنوان تیم دوم را زنده نگه داشت.

تا ساعاتی دیگر نیز دومین و آخرین شب از هفته پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب برگزار خواهد شد تا تکلیف دو گروه دیگر این منطقه نیز مشخص شود. هواداران ایرانی نیز بیش از پیش مشتاق هستند بدانند تیم مورد علاقه شان با چه تیمی روبه رو خواهد شد؟

در این میان، بازی های گروه های A و C از طرفی با توجه به رقابت نزدیک تیم های این دو گروه برای صعود حساس بوده و از آنجا که حریف مرحله بعد سایر تیم ها را مشخص می کنند حساس تر خواهد شد.

جایی که تیم های اول هر گروه بدون حرف و حدیث به مرحله بعد راه می یابند و از ۵ تیمِ دوم، فقط ۳ تیم برتر گروه ها صعود می کنند (در صورت برابری امتیاز تیم های دوم در چند گروه، ملاک صعود تیم ها، تفاضل گل آن هاست) و بر اساس اینکه ۳ تیمِ دوم از کدام گروه ها صعود کنند، ۱۰ حالت رخ خواهد داد.

تا این لحظه تیم های شارجه امارات، النصر عربستان و پرسپولیس صعود خود را به عنوان تیم اولِ گروه های خود قطعی کرده اند.

از گروه اول، (استقلال تاجیکستان و الهلال عربستان هر دو با ۱۰ امتیاز) و از گروه دوم، (استقلال، الدحیل قطر و الاهلی عربستان هر سه با ۸ امتیاز) شانس صعود به عنوان تیم اول و دوم را دارند. الوحده با خیال راحت، تراکتور و السد در انتظار

در سه گروه پایان یافته، تیم های دوم به شرح زیر هستند:

در گروه دوم، تراکتورسازی با ۱۰ امتیاز و تفاضل ۳+ (اهمیت گل دوم تراکتور در بازی دیشب را در ادامه متوجه خواهید شد.)

در گروه چهارم، السد قطر با ۱۰ امتیاز و تفاضل ۲+

در گروه پنجم، الوحده امارات با ۱۳ امتیاز و تفاضل ۴+

با توجه به وضعیت جدول گروه ها، صعود الوحده امارات به مرحله بعد نیز قطعی شده است. یعنی تا این جا، پرسپولیس، النصر، الشارجه به عنوان سه تیم اول و الوحده به عنوان تیم برتر دوم صعودشان قطعی است و برای ۴ گزینه باقی مانده، ۷ تیم از شانس صعود برخوردارند. استقلال تاجیکستان و الهلال عربستان در گروه اول، استقلال و الاهلی و الدحیل در گروه سوم و تراکتور و السد (تیم های دوم گروه های دوم و چهارم) شانس کسب چهار سهمیه باقیمانده را دارند.

توضیحات جدول

تیم اول گروه A چه الهلال باشد چه استقلال تاجیکستان، در مرحله حذفی یا با پرسپولیس بازی می کند یا با تیم دوم گروه استقلال و در احتمال خیلی ضعیف با السد… تیم اول گروه دوم یا همان گروه B که الشارجه امارات است یا با هموطنش الوحده بازی می کند، یا با پرسپولیس و یا با النصر عربستان… تیم اول گروه C چه استقلال باشد، چه الدحیل و چه الاهلی، یا به مصاف پرسپولیس می رود، یا با الوحده بازی می کند و یا با تیم دوم گروه اول (الهلال یا استقلال تاجیکستان) تیم اول گروه D یعنی النصر عربستان، یا با تراکتور بازی می کند، یا با شارجه و یا با تیم دوم گروه اول (الهلال یا استقلال تاجیکستان) و پرسپولیس هم که تیم اول گروه پنجم یا همان گروه E است، یا با شارجه بازی می کند، یا با تراکتور و یا با یکی از دو تیم اول گروه استقلال یا گروه الهلال…

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صعود سه تیم دوم ۱۰ حالت در نظر گرفته بود. با صعود قطعی الوحده به مرحله بعد، ۴ حالت از ۱۰ حالت ممکن حذف می شوند که آن حالات را کنار گذاشتیم. (حالاتی که تیم دوم گروه E در بین صعودکننده ها نبود را حذف کردیم.) همچنین حالت هایی که تیم دومِ گروه D (السد قطر) صعود کند و تیم دومِ گروه B (تراکتورسازی) صعود نکند نیز غیر ممکن است که دو حالت دیگر نیز حذف می شوند. با این حساب فقط چهار حالت خواهیم داشت که در جدول مربوطه مشاهده می کنید.

jadval

تیم های سبز رنگ تیم هایی هستند که صعودشان به مرحله بعد، قطعی شده است. واضح است که اگر یک تیم صدرنشین به یک تیم رده دومی برخورد کند، تیم صدرنشین میزبان خواهد بود ولی اگر دو تیم صدرنشین با هم روبرو شوند، تیمی که علامت * دارد، میزبان است.  استقلال چگونه از گروه خود صعود می کند؟

پاسخ این سوال روشن است؛ فقط در صورت پیروزی… در بازی امشب استقلال و الشرطه، سه اتفاق قابل وقوع است؛ برد استقلال، مساوی این تیم و شکست آبی پوشان. مساوی و باخت استقلال به منزله حذف آبی پوشان است ولی برد این تیم قطعا باعث صدرنشینی استقلال نمی شود.

الف) استقلال با برتری مقابل الشرطه عراق، قطعا یکی از تیم های صعود کننده از گروه خود خواهد بود. (در این حالت فقط در صورت پیروز نشدن الدحیل در بازی دیگر این گروه، استقلال به عنوان تیم اول این گروه راهی مرحله بعد خواهد شد زیرا برای صعود تیم اول از یک گروه پس از برابری امتیازها، بازی رودررو ملاک است نه تفاضل گل). یعنی در صورت برد استقلال، اگر الدحیل بتواند الاهلی را شکست دهد، الدحیل اول و استقلال دوم خواهد شد. در صورت برد استقلال و برد الاهلی مقابل الدحیل، استقلال اول و الاهلی دوم خواهد شد و اما در صورت برد استقلال و مساوی الدحیل و الاهلی، فقط استقلال از این گروه صعود می کند.

استقلال برای صعود به مرحله بعد، فقط به برد در بازی امشب نیاز دارد. نکته عجیب این گروه، خودداری میزبان از برگزاری همزمانِ بازی های پایانی این گروه است. جایی که الدحیل و الاهلی با علم به نتیجه بازی استقلال، وارد بازی خود خواهند شد. تراکتورسازی چگونه از گروه خود صعود می کند؟

 تراکتور در دو حالت از گروه خود صعود خواهد کرد:

الف) اینکه حداقل یک بازی از گروه C (گروه استقلال)، با تساوی به پایان برسد. یعنی یا استقلال الشرطه را شکست بدهد و بازی الدحیل و الاهلی برنده نداشته باشد یا در صورت برد یکی از تیم ها در دیدار الدحیل-الاهلی، تیم استقلال برنده بازی خود نشده باشد.

ب) شکست الهلال در بازی امشب خود با اختلاف حداقل دو گل یا شکست استقلال تاجیکستان در بازی امشب خود با هر نتیجه ای.

به زیان ساده تر، تراکتور باید امشب امیدوار باشد یا یکی از دو بازی گروه استقلال مساوی به پایان برسد و یا در صورتی که هر دو بازی استقلال – الشرطه و الدحیل – الاهلی برنده داشت یکی از دو تیم ۱۰ امتیازی اهلال عربستان و استقلال تاجیکستان امشب بازنده شود (البته الهلال با دو اختلاف ببازد)

در این صورت ایران سه نماینده در مرحله حذفی خواهد داشت. تراکتور یا با پرسپولیس بازی می کند یا با النصر

تراکتور در صورت صعود به استقلال برخورد نمی کند اما در یک حالت تراکتور در مرحله حذفی حریف پرسپولیس می شود. تراکتور اگر بعد از الوحده و تیم دوم گروه استقلال، به عنوان سومین تیم برتر در میان تیم های دوم گروه های پنجگانه صعود کند، باید به مصاف پرسپولیس برود اما اگر امشب هم از گروه استقلال و هم از گروه الهلال، فقط یک تیم بالا بیاید و تراکتور به اتفاق الوحده و السد به مرحله حذفی برسد، حریف النصر عربستان می شود. احتمال برگزاری دربی در مرحله بعد

فقط در یک حالت احتمال وقوع دربی در مرحله بعد را خواهیم داشت. آن هم اینکه پرسپولیس و استقلال صدرنشین گروه خود شوند و کنار الوحده، تیم های دوم گروه های A (گروه الهلال) و C (گروه استقلال) نیز به مرحله بعد صعود کنند. (یعنی تراکتور از صعود به عنوان تیم دوم، باز بماند.)

نکته جالب تر، میزبانی پرسپولیس از استقلال است که باید منتظر ماند و ببینیم تا آن موقع چه تصمیمی در مورد حضور تماشاگران در ورزشگاه ها گرفته خواهد شد. همچنین از آنجا که اولین دربی آسیایی دو تیم خواهد بود، بحث تقسیم ظرفیت ورزشگاه نیز می تواند از جذابیت های دیگر این مسابقه باشد. اهمیت گل دوم تراکتور در بازی دیشب

در حال حاضر از میان تیم های دوم، شانس السد قطر برای صعود بسیار کم است. این تیم در حالتی به مرحله بعدی راه پیدا خواهد کرد که حداکثر یک بازی از گروه C با برد به پایان برسد و در گروه اول، الهلال در بازی امشب خود با اختلاف حداقل دو گل شکست بخورد یا استقلال تاجیکستان در بازی امشب خود با هر نتیجه ای شکست بخورد.

در صورتی که تراکتور با یک اختلاف گل بازی دیشب خود را می برد، تفاضل گلش با السد برابر می شد ولی از آنجا که گل زده السد بیشتر از تراکتور بود، حالا السد شانس بیشتری برای صعود داشت.

منبع: طرفداری

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها