|

معادلات پیچیده صعود ایران در گروه مرگ

در حال حاضر ایران در گروه سوم این رقابت ها، با 9 امتیاز و یک بازی کمتر نسبت به بحرین، در رده سوم قرار دارد.

لینک کوتاه کپی شد

هر چند مشخص نشد که سرمربی کروات تیم ملی در کنفرانس خبری پیش از بازی با بحرین گفته بحرین را مثل کف دست می شناسد یا نه، اما تیم ملی فوتبال ایران باید به دلایلی که در ادامه گزارش می خوانید باید بحرین را امشب شکست بدهد.

تیم ملی فوتبال ایران برای زنده نگه داشتن شانس صعود به مرحله اصلی مقدماتی جام جهانی، محکوم به پیروزی در برابر بحرین است و مساوی چندان به کار شاگردان اسکوچیچ نمی آید. همانطور که مساوی هم چندان به کار بحرین نمی آید.

در حال حاضر ایران در گروه سوم این رقابت ها، با 9 امتیاز و یک بازی کمتر نسبت به بحرین، در رده سوم قرار دارد. شاگردان اسکوچیچ باید در ادامه مسابقات خود در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی امشب به مصاف میزبان مسابقات این گروه یعنی بحرین برود که نتیجه این بازی اهمیت ویژه ای برای شاگردان اسکوچیچ برای صعود از این گروه دارد.برای اینکه ایران همچنان بتواند شانس سرگروه شدنش را حفظ کند، باید امشب با دست پر از زمین خارج شود تا با خیال آسوده تری به مصاف کامبوج و عراق برود.

هر چند رسانه ها مخابره کردند که دیروز در کنفرانس خبری پیش از بازی دو تیم داراگان اسکوچیچ در گفت و گو با خبرنگاران جمله جالبی را به کار برده و گفته بحرین را مثل کف دست می شناسد، یکی دو خبرگزاری ایرانی با منتشر کردن ویدیویی از اسکوچیچ نشان دادند که او چنین جمله ای بر زبان نیاورده است. فوتبال ایران خاطره خوبی از این جمله در مسابقات انتخابی جام جهانی ندارد. آخرین باری که یک مربی از اینکه حریف را مثل کف دست می شناسد حرف زد افشین قطبی بود که پیش از بازی مقابل کره جنوبی در انتخابی جام جهانی2010 درباره این تیم همین جمله را به کار برد. البته قطبی خودش در آن تیم سابقه کار داشت اما در هر حال و به صورت کلی شناخت کف دست افشین قطبی در آن بازی به کار فوتبال ایران نیامد و تیم ملی در نهایت از رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بازماند.

بررسی احتمالات صعود بحرین، عراق و ایران

همانطور که می دانید بحرین در حال حاضر از 6 بازی دارای 12 امتیاز است و تنها دو بازی مقابل ایران و هنگ کنگ را پیش رو دارد. عراق از 5 بازی دارای 11 امتیاز است و سه مصاف مقابل کامبوج، هنگ کنگ و ایران را در پیش دارد و تیم ملی فوتبال ایران هم از 5 بازی دارای 9 امتیاز است و سه بازی مقابل بحرین، کامبوج و عراق را پیش رو دارد. وضعیت گروه ایران، وضعیت پیچیده و در هم تنیده ای است. 

بررسی وضعیت ایران پس از دو برد مقابل بحرین و عراق

در واقع امشب ایران در صورت برد مقابل بحرین ۱۲ امتیازی می شود و با بردن کامبوج به امتیاز ۱۵ می رسد. بازی با عراق هم اگر با برد ایران همراه شود، تیم ملی با ۱۸ امتیاز به عنوان تیم اول و سرگروه صعود می کند. عراق با فرض بردن کامبوج و هنگ کنگ در دو بازی آینده ۱۷ امتیاز می شود. بحرین با فرض بردن هنگ کنگ ۱۵ امتیازی می شود و عملا شانسی برای صعود نخواهد داشت و ایران سرگروه می شود و عراق منتظر وضعیت تیمهای دوم گروههای دیگر می ماند.

بررسی وضعیت ایران پس از برد مقابل بحرین و تساوی مقابل عراق

 در صورت تساوی ایران و عراق در بازی آخر عراق ۱۸ امتیازی و ایران ۱۶ امتیازی می شود. بحرین با فرض شکست خوردن از ایران ۱۲ امتیازی می ماند و با بردن هنگ کنگ با تعداد گلهای بالا در نهایت ۱۵ امتیازی می شود و در این صورت ایران تیم دوم گروه می شود. بحرین برای دوم شدن باید منتظر بماند که ایران از عراق شکست بخورد تا به لطف تفاضل گل که اگر تفاضل گل بحرین از ایران بیشتر باشد، بحرین تیم دوم گروه شود و پس از مقایسه با تیمهای دوم گروههای دیگر شانس صعود پیدا کند. البته همانطور که گفتیم اگر تفاضل گل بحرین از ایران بیشتر باشد چنین حالتی اتفاق می افتد.این حالت در ادامه بررسی شده است.

اگر ایران بحرین را ببرد و به عراق ببازد

 اگر ایران بحرین را شکست دهد اما به عراق ببازد و بحرین تفاضل گلش از ایران باید بیشتر باشد، آن وقت بحرین ممکن است شانس صعود به عنوان تیم دوم را پس از مقایسه با تیمهای دوم گروههای دیگر پیدا کند. هر چند که در روز آخر امتیازها و گلهای کامبوج حذف می شود. پس اگر ایران، بحرین را شکست دهد، فقط در صورت شکست ایران از عراق است که احتمال دارد به خاطر تفاضل گل، بحرین با ۱۵ امتیاز دوم شود.در این حالت است که ایران ۱۵ امتیازی باقی می ماند. در این حالت و با توجه به امتیاز تیمهای دوم دیگر گروهها پس از کسر گلها و شش امتیاز مقابل کامبوج، بحرین و ایران شانس بسیار بسیار کمی برای صعود دارند. پس ایران حتی با بردن بحرین اما درصورت باختن به عراق صعودش قطعی نمی شود و این ماجرا نشان می دهد ایران با ۹ امتیاز از گروهش صعود نمی کند.

تساوی ایران و بحرین یعنی صعود هر دو نامعلوم می شود

اگر ایران با بحرین مساوی کند، کلاف سردرگم این گروه سردرگم تر می شود. ایران ۱۰ امتیازی می شود و با فرض بردن کامبوج و عراق به امتیاز ۱۶ می رسد. بحرین ۱۳ امتیازی هم در صورت شکست دادن هنگ کنگ در روز آخر ۱۶ امتیازی می شود و منتظر بازی ایران و عراق می ماند. تساوی بازی ایران و بحرین، به نفع عراق است چون عراق با بردن کامبوج و هنگ کنگ قبل از رویارویی با ایران ۱۷ امتیازی می شود و حتی در صورت شکست مقابل ایران هم صعودش به عنوان تیم اول قطعی می شود و بازی با ایران فقط برای بحرین و ایران می تواند مهم باشد. بحرین هم که با ۱۶ امتیاز یک امتیاز از عراق، منتظر بازی ایران و عراق است. اگر عراق به ایران ببازد تفاضل گل ایران و بحرین با حذف نتایج مقابل کامبوج تعیین کننده تیم دوم می شود و اگر بازی ایران و عراق با تساوی به پایان برسد، ایران ۱۴ امتیازی و عملا حذف می شود و بحرین با ۱۶ امتیاز و در واقع پس از کسر ۶ امتیاز و گلهای بازیهای مقابل کامبوج، منتظر تیمهای دوم گروههای دیگر برای صعود می ماند و حتی صعود خود بحرین هم قطعی نمی شود.

اگر ایران به بحرین ببازد کار تمام است

شکست ایران مقابل بحرین یعنی خداحافظی از جام جهانی چرا که بحرین با این سه امتیاز ۱۵ امتیازی می شود و با بردن هنگ کنگ امتیازش به ۱۸ می رسد. ایران ۹ امتیازی حتی با بردن کامبوج و عراق به امتیاز ۱۵ می رسد و این در حالی است که عراق اگر کامبوج و هنگ کنگ را ببرد به امتیاز ۱۷ می رسد و برای صعود به عنوان تیم اول باید ایران را ببرد یا اینکه اگر تفاضلش از بحرین تا روز پایانی بیشتر باشد با یک تساوی با ایران به عنوان تیم اول صعود کند و در صورت باخت به ایران تیم دوم می شود و منتظر مقایسه با دیگر تیمهای دوم گروههای دیگر می ماند اما ایران در هر حالتی سوم می شود و باید از جام خداحافظی کند.

ایران با ۱۰ امتیاز کمی شانس دارد اما با ۹ امتیاز هیچ شانسی ندارد

اگر بخواهیم بی تعارف و بی پرده باشیم، با توجه به اتفاقهای گروه های دیگر، در صورت تساوی ایران وبحرین و دوم شدن یکی از این دو تیم، شانس صعود تیم دوم از این گروه یعنی گروه سوم مرحله دوم مقدماتی جام جهانی، چندان بالا نیست و زیر 10 و حتی 5 درصد است. تیم ملی فوتبال ایران با توجه به گروههای دیگر با گرفتن ۱۰ امتیاز شانس زیادی برای صعود ندارد. به خصوص اینکه باید در گروه دوم مسابقات اتفاقهایی بیفتد تا به نفع ایران شود اما آنچه که مشخص است این است که ایران با ۹ امتیاز هیچ شانسی ندارد اما با ۱۰ امتیاز در حد ۱۰ درصد شانس دارد. در کل بازی امشب برای بازنده و حتی هر دو تیم پس از تساوی می تواند به منزله نقطه پایان باشد.

 انجام بازیهای امروز در گروههای مختلف، بیشتر به این موضوع پی خواهیم برد. 

لازم به ذکر است در گزارشی که خواندید فرض نگارنده بر این بوده که بحرین و عراق و ایران، بازیهای باقیمانده شان را مقابل تیمهای ضعیف گروه یعنی هنگ کنگ و کامبوج ببرند و البته در نهایت ۶ امتیاز و گلهای تیمها مقابل کامبوج حذف شود. هنگ کنگ تنها تیمی است که مقابل کامبوج مساوی کرده و به غیر از ایران و عراق که بازی برگشت را مقابل کامبوج هنوز برگزار نکرده اند، بحرین هر دو بازی رفت و برگشت مقابل کامبوج را برده است.

منبع: فوتبالی

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها