|

ترکیب احتمالی استقلال برای دربی جام حذفی پنجشنبه 24 تیر

زمان زیادی تا دربی جام حذفی نمانده و فرهاد مجیدی همچنان در حال بالا و پایین کردن ترکیبش برای این بازی است.

لینک کوتاه کپی شد

شاید اگر دربی، 10 روز قبل برگزار می شد، ترکیب استقلال را به راحتی می شد حدس زد ولی حالا نه؛ حالا که دیاباته به شرایط بازی رسیده، مطهری بعد از مدتها گل زده، غفوری هم می تواند در ترکیب اصلی جای بگیرد، دانشگر به عنوان بازیکن روی خط طولی سمت راست همچنان گل می سازد و مثلث مرکز زمین، هر طور که چیده می شود هم از نظر آرایش هندسی و هم ترکیب نیروی انسانی، جواب می دهد. 

بدون اندک تردیدی، دربی جام حذفی مهمترین بازی پیش روی استقلال تا پایان فصل فوتبالی است. 3 بازی لیگ برتر با توجه به فاصله امتیازی آبی ها با تیم چهارم و قطعی شدن سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد، اهمیت کمتری در قیاس با دربی جام حذفی دارند. مسیر پیش روی جام حذفی هم با برد احتمالی در دربی، کمتر از همیشه مدعی دارد چون یکی از بین گل گهر یا آلومینیوم و فولاد یا سپاهان راهی نیمه نهایی می شوند. بنابراین، فرهاد مجیدی باید بهترین ترکیبش را روانه زمین کند؛ این بار حرف از بهترین است و نه بهینه ترین!

 کلید سمت راست زمین به چه بازیکنی سپرده می شود؟ وریا غفوری، شرایط بازی را پیدا کرده ولی بی تردید در اوج آمادگی نیست و بعید است اگر به دربی برسد غفوری مقطع انتهایی لیگ 18 را ببینیم که از هر مدافعی و خط دفاعی و دیوار و سپری رد می شد و گل می زد. او چند هفته نبوده و بازی نکرده و این آماده نبودن بخصوص وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم وحید امیری برگشته و به عنوان دفاع چپ در دربی بازی می کند و برای از کار انداختن زوج درخشان امیری و ترابی، نیاز به یک غفوری 100 درصد آماده است. 

به جز غفوری، محمد دانشگر هم هست که شاید در کارهای دفاعی عملکرد ویژه ای داشته باشد ولی در امور تهاجمی حتی با دادن 2 پاس گل در بازیهای اخیر استقلال با پاس های کات بک دیدنی، به گرد پای غفوری هم نمی رسد. متعادل ترین بازیکن استقلال در این سمت زمین یعنی مردی بین غفوری و دانشگر هم هست؛ احمد موسوی که هیچ نشانی از بازیکن ابتدای فصل ندارد و در حال تبدیل شدن به یک دفاع راست معمولی است. 

 زوج قایدی و دیاباته، شاید بهترین روزهای دو فصل اخیر استقلال را ساخته و گزینه اصلی بازی در دربی باشند ولی با مطهری و رمضانی، مجیدی چه کند؟ انگیزه های رمضانی به بالاترین حد خودش رسیده بخصوص با 2 گلی که زده و اینکه استقلال برای برنده شدن روی هوا در جدال با حسینی و کنعانی زادگان، به او و قدرت بازی اش بیشتر از دیاباته ای نیاز دارد که هنوز آماده نیست و در کنار این 3 نفر، ارسلان مطهری هم هست یعنی بازیکنی که با پیراهن استقلال متخصص گل زدن به پرسپولیس بوده و بعد از دبل برابر سایپا، از نظر ذهنی هم آماده است و در اوج آمادگی و پیشرفت قرار دارد.

 برای مثلث مرکز زمین، استقلال 4 بازیکن دارد: ریگی، رضاوند، اسماعیلی و مهدی پور. در اینکه ریگی و اسماعیلی، قطعا جزو مردان اصلی دربی هستند، شکی نیست ولی نفر سوم چه کسی است؟ این نفر سوم، مهمترین بازیکن مرکز زمین استقلال خواهد بود: بازیکنی که باید هجومی تر از ریگی و دفاعی تر از اسماعیلی باشد و مرد مفصل میانه زمین.

 این بازیکن یک نقش ویژه دیگر هم باید داشته باشد: نفر سوم سمت راست استقلال برای مقابله با زوج ترابی و امیری. در دربی برگشت لیگ، مهدی پور در چنین نقشی بازی کرد و تنها یک بار برابر استارت امیری، نظاره گر شد و به کمک سمت راست نیامد و همان توپ درنهایت با پاس امیری، شوت مغانلو و ریباند آل کثیر، تکلیف بازی را مشخص کرد. 

 نکته دیگر درباره مثلث مرکز زمین، نوع شکل گیری اش است: راس جلو و قاعده عقب یا راس عقب و قاعده جلو. به نظر می رسد مجیدی تصمیم قطعی درباره این آرایش نمی گیرد و بنابر روند بازی، شکل مثلث را به سمت زمین خودی یا حریف می کند. همین ترفند هم ثابت می کند نفر سوم مثلثی که اسماعیلی و ریگی را دارد، چقدر مهم است و چه نقش کلیدی ای برای چرخش این مثلث و تنظیم ریتم و روند بازی استقلال دارد. 

 و سوال مهمتر: مجیدی به آرایش تیمی اش دست می زند و تیمش را با 3 مهاجم روانه زمین می کند یا به زوج بودن خط حمله و سیستم 2-5-3 وفادار می ماند؟

 در دربی برگشت لیگ، استقلال با آرایش 3-4-3 بازی کرد و با وجود شکست، نمایش خوبی داشت ولی بعید است مجیدی برای دربی جام حذفی ریسک تغییر 2-5-3 عزیزش را به جان بخرد. 

با همه این موارد ترکیب احتمالی استقلال در دربی از دیدگاه فوتبالی این بازیکنان خواهند بود:

سید حسین حسینی، عارف غلامی، سیاوش یزدانی، محمد حسین مرادمند، وریا غفوری، آرش رضاوند، مسعود ریگی، فرشید اسماعیلی، محمد نادری، مهدی قایدی و ارسلان مطهری 

منبع: فوتبالی

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها