|

حساس ترین بازی استقلال - فولاد در سومین تقابل مجیدی - نکونام

فرهاد مجیدی و جواد نکونام

این سومین‌بار است که مجیدی و نکونام روبه‌روی یکدیگر قرار می گیرند که البته مجیدی به دلیل محرومیت نمی‌تواند از کنار زمین تیمش را هدایت کند.

لینک کوتاه کپی شد

 تیم‌های فوتبال استقلال و فولاد امشب دیدار نهایی رقابت‌های جام حذفی را برگزار خواهند کرد تا قهرمان سی‌وچهارمین دوره این رقابت‌ها معرفی شود. فینال از ساعت 20:30 میان تیم‌های استقلال تهران و فولاد خوزستان در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار می‌شود. استقلالی‌ها یک‌بار پیش از این در ورزشگاه نقش جهان دیدار رفت فینال هفتمین دوره را برگزار کرده و مقابل سپاهان شکست خورده بودند و حالا این فرصت را دارند تا با پیروزی در این بازی خاطرات تلخ دیدار قبلی خود در این ورزشگاه را به فراموشی بسپارند.

 اولین صعود فولاد به فینال

تیم فوتبال فولاد خوزستان در دومین مسابقه از مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی فوتبال ایران به مصاف تیم فوتبال ملوان بندرانزلی رفت که در انتها شاگردان جواد نکونام توانستند با نتیجه ۲ بر صفر حریف خود را شکست دهند و به فینال رقابت‌های جام حذفی صعود کنند. فولادی‌ها با پیروزی در این بازی موفق شدند برای اولین‌بار در تاریخ رقابت‌های جام حذفی به فینال این مسابقات صعود کنند. فولاد خوزستان در ۳۳ دوره گذشته جام حذفی فوتبال تا امروز هیچ‌گاه موفق نشده بود به فینال رقابت‌های جام حذفی صعود کند و با وجود کسب ۲ عنوان قهرمانی لیگ برتر در به دست آوردن قهرمانی جام حذفی ناموفق بوده است. شاگردان جواد نکونام که در رقابت‌های لیگ برتر در جایگاه ششم قرار گرفتند، برای صعود به لیگ قهرمانان آسیا باید در فینال جام حذفی حریف خود را شکست دهند و قهرمان این رقابت‌ها شوند.

 تمام فینال‌های استقلال

استقلال پس از پیروزی مقابل گل‌گهرسیرجان، باید امشب در دیدار پایانی جام حذفی به مصاف فولاد برود. این سیزدهمین فینال استقلال است. در زیر تمام فینال‌های استقلال در جام حذفی را مرور می‌کنیم.

اولین فینال (۱۲ تیر ۱۳۵۷ – ورزشگاه امجدیه تهران)

استقلال یا تاج سابق در دومین دوره برگزاری رقابت‌های جام حذفی، به دیدار پایانی راه یافت و حریف تیم همای تهران شد و با برتری در این دیدار با سرمربیگری ولادیمیر جکیچ به نخستین قهرمانی خود در جام حذفی دست یافت.

دومین فینال (۲۶ اسفند ۱۳۶۹ – ورزشگاه آزادی)

استقلال با سرمربیگری مرحوم منصور پورحیدری در راه صعود به دیدار پایانی، از سد تیم‌های راه‌آهن تبریز، نیرو راستی باختران، استقلال اهواز، ژاندارمری اصفهان و پاس تهران گذشت و در سوی مقابل نیز ملوان بندرانزلی با مربیگری بهمن صالح‌نیا در دیدار نیمه‌نهایی با عبور از سد پرسپولیس، راهی بازی فینال شد. تلاش دو تیم در پایان وقت‌های عادی و اضافی نتیجه‌ای نداشت و کار به ضربات پنالتی کشیده شد. در تیم استقلال شاهرخ بیانی تنها بازیکنی بود که پنالتی‌اش را از دست داد و ملوانی‌ها نیز با گل کردن تمام ضربات‌شان، به مقام قهرمانی رسیدند.

سومین فینال (تیر ۱۳۷۵ – ورزشگاه‌های ارتش شیراز و آزادی تهران)

دیدار فینال جام‌حذفی در فصل ۷۴-۷۵ به صورت رفت و برگشت برگزار شد. استقلال و برق شیراز توانستند به دیدار پایانی صعود کنند. در دیدار رفت که در ورزشگاه شهدای ارتش شیراز برگزار شد، با برتری ۳ بر یک استقلال به پایان رسید. مرفاوی ۲ بار و منصوریان یک‌بار برای استقلال گلزنی کردند. در این بازی بهزاد غلامپور بزرگ‌ترین غایب استقلال بود و به دلیل مصدومیت، یحیوی جایگزین او در ترکیب استقلال شد که در دقیقه ۶۸ نیز یک پنالتی را از برقی‌ها گرفت. در بازی برگشت که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، غلامپور با رفع‌مصدومیتش درون دروازه استقلال ایستاد.

استقلال با گل‌های قلعه‌نویی ۲ بر صفر از سد برق گذشت و به مقام قهرمانی رسید. در دقایق پایانی بازی، بهزاد غلامپور از استقلال و عباسی از برق با کارت قرمز داور اخراج شدند تا دو تیم دقایق پایانی را با 10 نفر بازی کنند. با اخراج غلامپور، علیرضا منصوریان چند دقیقه پایانی را درون دروازه استقلال قرار گرفت؛ چراکه این تیم به دلیل انجام هر سه تعویض نمی‌توانست بازیکن جدیدی را به جای گلرش وارد زمین کند. مرحوم پورحیدری، سرمربیگری استقلال را برعهده داشت.

چهارمین فینال (۲۰ تیر ۱۳۷۸ – ورزشگاه آزادی)

چهارمین حضور استقلال در فینال جام‌حذفی، مصادف شد با اولین و آخرین حضور استقلال و پرسپولیس در دیدار فینال جام حذفی. در این دیدار ابتدا مهدی هاشمی‌نسب در دقیقه ۱۲ از روی نقطه پنالتی گل اول پرسپولیس را به ثمر رساند. در دقیقه ۵۰ سهراب بختیاری‌زاده گل تساوی استقلال را زد و ۳۵ دقیقه بعد از گل تساوی و در دقیقه ۸۵ افشین پیروانی گل دوم و گل قهرمانی را برای شاگردان علی پروین به ثبت رساند تا سرخپوشان در این فصل علاوه بر قهرمانی در لیگ آزادگان، جام حذفی ایران را نیز به خانه ببرند. در این بازی، سوگنی سکوموروخوف هدایت استقلال را برعهده داشت.

پنجمین فینال (۲۷ خرداد ۱۳۷۹ – ورزشگاه آزادی)

استقلال برای دومین سال پیاپی به دیدار پایانی جام حذفی صعود کرد. آبی‌ها در راه صعود به دیدار فینال، با نتایج ۸ بر صفر و ۷ بر یک از سد تیم‌های مس کرمان و ایرسوتر نوشهر گذشتند. کشاورز تهران و سایپا دیگر قربانیان آبی‌پوشان برای رسیدن به دیدار پایانی بودند. بهمن کرج نیز که توانسته بود در دیدار نیمه‌نهایی سپاهان را شکست دهد، حریف استقلال در بازی پایانی بود. استقلال با سرمربیگری مرحوم منصور پورحیدری با ۲ گل نوازی و یک گل از علی لطیفی در مقابل تک‌گل رضا جباری، از سد شاگردان فرهاد کاظمی گذشتند و برای سومین‌بار به مقام قهرمانی رسیدند.

ششمین فینال (خرداد ۱۳۸۱ – حافظیه شیراز و تختی تهران)

استقلال تحت‌هدایت امیرقلعه نویی توانست طی دو بازی رفت و برگشت از سد فجر سپاسی عبور کند و به مقام قهرمانی دست یابد. استقلال در شیراز با گل‌های یدالله اکبری و سیروس دین‌محمدی در مقابل تک‌گل مهرزاد معدنچی از سد فجر گذشتند. شاگردان غلام پیروانی با گل‌های محمود خرمزی و مهرزاد معدنچی در مقابل تک‌گل علی موسوی موفق به جبران نتیجه دیدار رفت شدند ولی اخراج صمد زارع در دقیقه ۶۴، ورق را برگرداند و علی موسوی در دقیقه ۷۴ گل تساوی را وارد دروازه فجرسپاسی و سیدمهدی رحمتی کرد. استقلال درمجموع با نتیجه ۴ بر ۳ به مقام قهرمانی رسید.

هفتمین فینال (تیر ۱۳۸۳ – نقش جهان اصفهان و آزادی تهران)

هفدهمین فینال جام‌حذفی ایران بین دو تیم استقلال و سپاهان برگزار شد که درنهایت به قهرمانی سپاهان منجر شد. بازی فینال به صورت رفت و برگشت انجام شد که دیدار رفت در اصفهان و بازی برگشت در تهران برگزار شد. سپاهان دیدار رفت را ۳ بر ۲ برنده شد. لئون استپانیان، خرمگاه (گل بخودی) و مرتضی هاشمی‌زاده برای سپاهان، یدالله اکبری و رضا عنایتی نیز برای استقلال گلزنی کردند. در بازی برگشت نیز سپاهان با ۲ گل سیدمهدی سیدصالحی از سد استقلال گذشت و قهرمان شد. در این بازی یدالله اکبری یک ضربه پنالتی را برای استقلال از دست داد. امیر قلعه‌نویی هدایت استقلال و فرهاد کاظمی سرمربی زردپوشان را برعهده داشتند.

هشتمین فینال (خرداد ۱۳۸۷ – سردار جنگل رشت، آزادی تهران)

بیست‌ویکمین دوره جام حذفی فوتبال ایران است. این مسابقات از ۲۳ مهر ۱۳۸۶ آغاز شد و با قهرمانی تیم استقلال تهران و نایب‌قهرمانی پگاه گیلان در ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ به پایان رسید. بازی رفت در رشت به سود پگاه به پایان رسید. در بازی برگشت مهدی امیرآبادی یک گل برای شاگردان قلعه‌نویی به ثمر رساند و بازی با همان یک گل به پایان رسید تا کار به وقت‌های اضافه کشیده شود. در دو تایم ۱۵دقیقه‌ای، استقلال ۲ گل دیگر به ثمر رساند تا آبی‌پوشان قهرمان این جام در یک روز خاطره‌انگیز شوند.

نهمین فینال (۲۵ اسفند ۱۳۹۰ – ورزشگاه حافظیه شیراز)

استقلال و شاهین به دیدار پایانی جام حذفی این فصل از رقابت‌ها راه یافتند. ورزشگاه حافظیه شیراز به عنوان میزبان این بازی انتخاب شد که این امر با مخالفت باشگاه استقلال به دلیل ظرفیت کم و ۲۰ هزار نفری، کیفیت بسیار نامناسب و فاصله ۹۰ کیلومتری با بوشهر روبه‌رو شد. اما با اصرار سازمان لیگ بازی در همین ورزشگاه برگزار شد. دیدار دو تیم در پایان ۱۲۰ دقیقه تلاش با تساوی بدون گل به پایان رسید. در آن روز، سیدمهدی رحمتی سنگربان استقلال با پوشیدن طرحی از پیراهن مرحوم ناصر حجازی، درون دروازه استقلال خوش درخشید. محسن یوسفی، فریدون زندی، جی لوید ساموئل و گوران یرکوویچ با گل کردن پنالتی‌هایشان، قهرمانی استقلال را قطعی کردند.

در تیم شاهین نیز ابتدا مهدی نوری ضربه‌اش را به بیرون زد، رحمتی پنالتی دوم را از امجد شکوه مقام گرفت و علی انصاریان تنها پنالتی شاهینی‌ها را به گل تبدیل کرد تا استقلال با پیروزی در ضربات پنالتی، به مقام قهرمانی برسد. مصاف وحید طالب‌لو و مهدی رحمتی از نکات جذاب آن دیدار بود. حمید درخشان سرمربیگری شاهین را در آن روز به عهده داشت و پرویز مظلومی نیز سرمربی استقلال بود.

دهمین فینال (۹ خرداد ۱۳۹۵ - ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر)

استقلال و ذوب آهن توانستند به دیدار فینال بیست‌ونهمین دوره مسابقات جام حذفی فوتبال ایران راه یابند. این دیدار به میزبانی ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر برگزار شد. در این بازی که با قضاوت علیرضا فغانی برگزار شد، ابتدا و در دقیقه ۲۰ مهدی رحمتی به اشتباه دروازه خودش را باز کرد تا اینکه امید ابراهیمی در دقیقه ۵۷ و از روی نقطه پنالتی نتیجه بازی را مساوی کرد. تلاش دو تیم نتیجه دیگری در بر نداشت تا اینکه کار به ضربات پنالتی کشیده شد. در پنالتی‌ها علیرضا رمضانی بازیکن استقلال تنها فردی بود که پنالتی‌اش را از دست داد. بدین‌ترتیب شاگردان یحیی گل‌محمدی موفق شدند با پیروزی در مقابل استقلال، به مقام قهرمانی این رقابت‌ها دست پیدا کنند. پرویز مظلومی نیز سرمربی استقلال بود.

یازدهمین فینال (۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷- ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر)

استقلال با وینفرد شفر پس از عبور از سد گل‌گهر، نساجی، ایران جوان و صنعت نفت راهی دیدار پایانی شد. خونه به خونه بابل شگفتی‌ساز این دوره از رقابت‌ها نیز از سد تیم‌های راه‌آهن، سیاه‌جامگان، گسترش فولاد و استقلال خوزستان گذشت و به دیدار پایانی رسید. این بازی با تک‌گل مامه تیام به سود استقلال به پایان رسید تا آبی‌پوشان برای هفتمین‌بار عنوان قهرمانی جام حذفی را از آن خود کنند.

دوازدهمین فینال (۱۳ شهریور ۱۳۹۹ – ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد)

استقلال برای دوازدهمین‌بار به دیدار پایانی جام حذفی رسید و شاگردان فرهاد مجیدی برای کسب هشتمین عنوان قهرمانی جام حذفی، باید از سد تراکتورسازی عبور می‌کردند. این درحالی بود که حواشی قبل از مسابقه و استعفای فرهاد مجیدی از سرمربیگری استقلال به خاطر برخی اتفاقات مدیریتی و سفر بدزمان سعادتمند برای مذاکره با استراماچونی باعث شد تا آبی‌پوشان بدون تمرکز روحی روانی و آمادگی جسمانی و انجام تمرینات آماده‌سازی برای این دیدار راهی مشهد شوند که درنهایت همین موضوع کار دست آبی‌پوشان داده و استقلال در نیمه اول سه گل دریافت کرد اما در نیمه دوم جنجالی این مسابقه با وجود آنکه شاگردان مجیدی دو گل به ثمر رساندند اما وقفه‌های عمدی که ساکت الهامی سرمربی تراکتور در جریان مسابقه به وجود آورد و این دیدار را چندبار به مدت طولانی با تعلل مواجه کرده، درنهایت باعث شد استقلالی‌ها از کسب عنوان قهرمانی برای هشتمین‌بار باز بمانند.

 همه قهرمانی‌های استقلال در سال‌های فرد

تیم فوتبال استقلال درحالی به سیزدهمین فینال خود در رقابت‌های جام حذفی رسیده است که تا پیش از این به جزء یک دیدار در سال ۷۸ که فینال را مقابل پرسپولیس برگزار کرده و در دیدار فوق شکست خورد در مابقی ۱۱ دوره قبلی طی سال‌های فرد فینالیست شده و تمام قهرمانی‌های این تیم نیز در همین سال‌های فرد به دست آمده است. حالا استقلالی‌ها برای دومین‌بار طی سال‌های زوج به فینال می‌رسند و این فرصت را دارند با کسب عنوان قهرمانی در این دیدار برای اولین‌بار در یک سال زوج قهرمانی جام حذفی را جشن بگیرند. نکته قابل توجه اینکه برای اولین‌بار دیدار فینال جام حذفی در مرداد ماه برگزار خواهد شد.

 6 سال، 4 فینال حذفی برای استقلال

استقلال در ۶ فصل اخیر چهاربار به فینال حذفی رسیده که دو بارش پیاپی بوده و این یک آمار شگفت‌انگیز برای این تیم محسوب می‌شود. آبی‌ها همچنین با سیزده حضور در فینال و هفت قهرمانی رکورددار این جام هستند. پرسپولیس با ۸ صعود و ملوان با ۷ بار و ذوب‌آهن و تراکتور با ۵ بار صعود و همچنین سپاهان با ۴ بار صعود در رده‌های بعدی قرار دارند. همچنین فولاد و استقلال در 10 بازی اخیر خود هرکدام فقط یک باخت داشتند که استقلال مقابل سپاهان شکست خورده و فولاد مقابل مس رفسنجان بازی را واگذار کرده است.

 آخرین قهرمانی با غلبه بر تیم اسکوچیچ

این دیدار درحالی برگزار می‌شود که فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی دومین حضور در فینال‌های جام حذفی را تجربه کرده و این درحالی است که جواد نکونام به اولین فینال خود رسیده و نکته قابل‌توجه اینکه در سالی که خونه به خونه بابل در فینال حریف استقلال شد، در همان سال جواد نکونام با این تیم تا مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کرده بود اما در ادامه با استعفا از سرمربیگری تیم بابلی، دراگان اسکوچیچ هدایت خونه‌به‌خونه را برعهده گرفته که درنهایت نیز استقلال در دیدار فینال درحالی حریف دست‌اولی و غیرمنتظره خود را شکست داد که سرمربی فعلی تیم ملی هدایت این تیم را برعهده داشت.

 همه تقابل‌های استقلال و فولاد در حذفی

در فصل بیستم لیگ‌ برتر تقابل دو تیم با یک برد خانگی برای هردوی آنها همراه بوده است و از این حیث مساوی هستند. استقلال و فولاد از زمان آغاز لیگ برتر تاکنون ۲ بار در چارچوب مسابقات جام‌حذفی به مصاف یکدیگر رفته‌اند. اولین‌بار در فصل ۸6-۸7 و در مرحله نیمه‌نهایی بود که بعد از تساوی یک بر یک با درخشش طالب‌لو استقلال در ضربات پنالتی ۳ بر یک بازی را برد و با برتری ۴ بر ۲ درمجموع راهی فینال شد. دومین و آخرین رویارویی این دو تیم در جام‌های حذفی نیز در فصل ۹4-۹5 و در مرحله یک‌هشتم نهایی انجام شد که استقلال ۳ بر یک بازی را برده و به جمع ۸ تیم نهایی جام حذفی راه پیدا کرد.

 مجیدی - نکونام؛ راند سوم

سومین تقابل فرهاد مجیدی و جواد نکونام، تبدیل به حساس‌ترین بازی استقلال و فولاد در این چند سال شده است، استقلال با فرهاد مجیدی برای دومین سال متوالی به فینال جام حذفی رسید و فولاد هم با جواد نکونام، برای اولین‌بار حضور در فینال این تورنمنت را تجربه می‌کند. این سومین‌باری است که مجیدی و نکونام روبه‌روی یکدیگر قرار خواهند گرفت که البته مجیدی به دلیل محرومیت نمی‌تواند از کنار زمین تیمش را هدایت کند.

بازی اول دو تیم مربوط به ۴ تیر سال گذشته است. فصل نوزدهم لیگ برتر پس از چند ماه تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا، با دیداری معوقه از هفته هفدهم بین تیم‌های فولاد و استقلال آغاز شد. استقلال درصورتی که از اهواز با ۳ امتیاز به تهران برمی‌گشت کماکان شانس قهرمانی در لیگ را داشت اما در شبی که فرهاد مجیدی از روی نیمکت تیمش اخراج شد، استقلال ۲ بر یک به فولاد باخت تا رویای قهرمانی در لیگ برتر برای آبی‌ها از بین برود.

دومین تقابل آنها ۱۶ اسفند سال قبل برگزار شد و مجیدی که جای فکری را روی نیمکت استقلال گرفته بود، در اولین بازی‌اش به‌عنوان سرمربی جدید استقلال مقابل فولاد و نکونام قرار گرفت و توانست طلسم تیمش مقابل نکونام را بشکند و نکونام مقابل استقلال برای اولین‌بار از این تیم ببازد. حالا این دو مربی در شرایطی روبه‌روی یکدیگر قرار خواهند گرفت که نتیجه این بازی اهمیت فوق‌العاده زیادی برای هردو نفر دارد.

منبع: فرهیختگان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها