|

آذری نکونام را با خود می برد؟

نکونام

جواد نکونام با فولاد قهرمان جام حذفی شد تا به همراه یحیی گل‌محمدی مربیان جامدار فوتبال ایران در فصل ۱۳۹۹-۱۴۰۰ لقب بگیرند.

لینک کوتاه کپی شد

جواد نکونام با فولاد قهرمان جام حذفی شد تا به همراه یحیی گل‌محمدی مربیان جامدار فوتبال ایران در فصل ۱۳۹۹-۱۴۰۰ لقب بگیرند.

به گزارش«شایانیوز»،  جواد نکونام با فولاد قهرمان جام حذفی شد تا به همراه یحیی گل‌محمدی مربیان جامدار فوتبال ایران در فصل ۱۳۹۹-۱۴۰۰ لقب بگیرند. نکونام که در دومین فصل متوالی نیز با این تیم خوزستانی موفق به کسب سهمیه آسیایی شد، حالا درباره وضعیت تیمش اظهار نظر کرده و از روزهایی گفته که به خاطر بازیکنان مصدوم و کرونایی، از تیم‌های پایه بازیکن به تمرین می‌آورد.

نکونام همچنین درباره مقایسه میزان هزینه فولاد با دیگر تیم‌ها صحبت های را با رادیو انجام داده و البته گفته که تیمش شایسته کسب رتبه چهارم در لیگ برتر بود.

* از فصلی که گذشت شروع کنیم؛ در لیگ ششم شدید و در جام حذفی قهرمان

نکونام - عملکردمان خوب بود اما ما در لیگ لیاقت داشتیم حداقل چهارم شویم. ما بازی آخر را از دست دادیم اما قبل از بازی آخر که سه بازی را از دست دادیم، به هر حال داوران آن مسابقات محروم شدند و کمک داور یکی از بازیها هم محروم شد. ما یک برد می‌گرفتیم تیم ما چهارم می‌شد و نیازی هم به بازی جام حذفی وجود نداشت. اما به هر حال قسمت و تقدیر این بود که با یک اختلاف امتیاز در لیگ برتر ششم شویم.

واقعیت را باید گفت؛ ما با چند تیم بالای جدول که هزینه‌های خوبی دارند _من می‌گویم خوب چون وظیفه و لیاقت تیم‌هایی که میخواهند قهرمان شوند و جام بگیرند، این است که عملکرد خوبی در بازیکن گرفتن داشته باشند_ نمی‌توانستیم رقابت کنیم و حتی تیم‌هایی که تازه به لیگ برتر آمده‌اند هم هزینه خوبی کردند.

نمی‌گویم تیم ما هزینه نکرده، ما هم هزینه کردیم اما می‌توانم بگویم ما بازیکن ۴۰ میلیونی و ۱۰۰ میلیونی داشتیم که در ترکیب ما بازی می‌کرد اما شاید باور نکنید.

ما یک تعداد بازیکن داشتیم که قرارداد خوبی داشتند اما یک سری بازیکن هم بودند که با قرارداد سه ساله، ۶۰ میلیون داشتند و دو سال است که فیکس بازی می‌کند. از آن طرف هم بازیکن داشتیم مثل کولیبالی که قرارداد به تومان و دو ساله بست.

شرایطی بوده که سعی کردیم باتوجه به رفاقت و دوستی که با بازیکنان داشتیم و باشگاه زحمت کشید، توانستیم قرارداد خوبی ببندیم و باتوجه به ارتباطاتی که داشتیم رضایت نامه دو بازیکن را بخریم و در نهایت در لیگ ششم شویم.

می‌توانستیم چهارم شویم و با احترام به تمام تیم‌های خوبمان، این شرایط و نگاه بود که چهارم شویم. این اتفاق نیفتاد و قسمت این بود که در جام حذفی قهرمان شویم و به موفقیت برسیم.

ما از شروع جام حذفی و بازی خارج از خانه با ماشین سازی، بازی سختی را داشتیم. نیمه اول ۰-۰ بودیم و در نیمه دوم گره بازی باز شد. بازی با سپاهان بسیار سخت بود و باید به مجموعه سپاهان تبریک بگویم. تیم پرمهره ای را داشتند و ۱۲۰ دقیقه با آنها بازی کردیم و توانستیم حذفشان کنیم.

استقلال تیم خوب و پرمهره ای بود که به مجموعه استقلال هم خسته نباشید می‌گویم بابت این تیم خوب که تا فینال هم آمدند. استقلال، پرسپولیس را در ضربات پنالتی برد که کار بزرگی بود.

این نشان می‌دهد ما کار بزرگی کردیم و دو تیم که تیم‌های خوبی هستند را شکست دادیم تا قهرمان شویم. بازی ملوان هم بود که این تیم خوب و جوان و یکدستی بود. ما اگر نیمه اول به گل نمی‌رسیدیم، کارمان سخت تر می‌شد.

* به نظر می‌رسد شما به جام حذفی نگاه ویژه‌ای داشتید و حتی تعویض‌هایی که در آستانه ضربات پنالتی انجام دادید، نشان می‌دهد فولاد بی برنامه قهرمان لیگ برتر نشد.

نکونام - ما می‌دانستیم جام حذفی راه کوتاه تر و مسیر ساده تری است. تیم من به خاطر کمبود بازیکن بسیار خسته بود. ما موقعی که محروم شدیم، یکی از دوستان گفت این بازیکن (که باعث محرومیت ما شد) دوست دارد بیاید تیم شما.

او آمد هتل لاله و به همراه من، آقای رجبی مربی و آقای رضایی مدیرعامل وقت باشگاه فولاد و آقای عارف نیا وکیل باشگاه، حضور داشتیم و قرارداد بستیم. هیچ پولی نبود و ما فقط قرارداد بستیم و ایشان گفت من رضایت نامه دارم و نیازی به رضایت نامه باشگاه نیست.

من همه اظهاراتم را گفتم و مکتوب هم نوشتم. گرچه بازیکن جوان و آینده داری بود، اما با اشتباهاتی که کرد دیدید که چطوری آینده فوتبالی اش خراب شد. این که به باشگاه بزرگی صدمه بزرگی وارد شد، می‌گویند به خاطر پول بوده اما اینطور نیست.

مدیرعامل وقت می‌تواند صحبت های من را تایید کند و این هم به خاطر ارتباط من با بازیکن بوده. ما نمی‌توانستیم بازیکن را تعقیب کنیم ببینیم که کجا می‌رود و اشتباه کرده قرارداد بسته و هم ما و هم استقلال و هم خودش جریمه شدند. اشتباه را کسی دیگر کرد اما بدترین جریمه برای فولاد اعمال شد. یک سری تیم ها هستند که هیچ پرونده داخلی ای را نمی‌بازند.

نکونام- بله چون آنجا قانون است و اینجا ارتباط. اما الان امیدواریم با حضور آقای عزیزی خادم دیگر چنین اتفاقاتی نیفتد. این کم لطفی در حق فولاد، نماینده ایران در آسیا انجام شد. تیمی که با این بودجه پایین نمی‌توانست مقابل تیم‌های قدرتمند عربی مبارزه کند، تیم‌هایی که روی نیمکت هم بازیکنان بزرگی داشتند.

ما هرچه خواهش و تمنا و نامه زدیم، گفتیم نگاه ملی داشته باشید اما فقط اول فصل پنجره باز شد و توانستیم بازیکن بزرگسال را بگیریم و بازیکنان پارسال را حفظ کنیم. فکر می‌کردیم باتوجه به حقانیتی که در این پرونده داریم میتوانیم پنجره را در زمستان باز کنیم اما این اتفاق نیفتاد و نتوانستیم نقاط ضعف را برطرف کنیم.

تیم‌هایی که در نیم فصل توانستند بازیکن جذب کنند، موفق ترین ها بودند. از پرسپولیس که قهرمان شد تا تیم‌های پایین جدول که سقوط کردند یا نکردند. تمام تیم‌ها فصل را شروع می‌کنند و در نیم فصل تقویت می‌شوند.

ما فقط چند بازیکن جوان آوردیم که وقتی بازیکن مصدوم و کرونایی داریم، نفراتمان به تعدادی برسد که تمرین کنیم. من هیچ وقت بهانه این را نیاوردم که بگویم اینطور است پس تمرین را تعطیل کنم و بگویم نمی‌توانم نتیجه بگیرم. جنگیدیم و تلاش کردیم و با پنجره بسته بیشتر تلاش کردیم و به بازیکنان گفتم باید بیشتر زحمت بکشیم و بحث ریکاوری را انجام دادیم.

*فکر می کنم آقای نکونام شما بیشترین جلسات تمرینی را برگزار کردید. نه تمرین تعطیل کردید و نه اتفاق خاصی رخ داد  و همین باعث می شود که در یک لیگ فرسایشی فولاد در بازی با سپاهان و استقلال از دقیقه 70 به بعد جان گرفت و حتی می توانستید بازی را تمام کنید.

نکونام- اجازه بدهید من مطلبی را در مورد سوال قبلی بگویم. یک گروهی از دوستان زمانی که اسپانیا بودم با باشگاه لیورپول کار می کردند؛ سال قبل با اتلتیکو بیلبائو کار کردند و امسال قرار است با رئال مادرید کار کنند.

ما قرار است از تجربه این دوستان استفاده کنیم و در بحث ریکاوری، فیزیوتراپی و تغذیه بازیکنان خیلی به ما کمک کرد. الان می گویم. اگر در بازی آخر تلاش های پزشکان تیم نبود، زبیر و شیمبا به بازی نمی رسیدند ولی با تلاش دوستان بازی کردند. 120 دقیقه بازی کردند و خوب هم بازی کردند. این چیزی بوده که ما در کنار پنجره بسته، سعی کردیم تیم‌مان را تقویت کنیم.

*برای پنالتی ها برنامه داشتیم

بخش بعدی صحبت‌های نکونام در رابطه با بازی سپاهان و کم نیاوردن تیمش بود و در این مورد گفت:« اولا اینکه مربی بدنساز ما اسپانیایی است. هشت سال در اوساسونا با هم بوده‌ایم. کاملا همدیگر را می شناسیم.

ایشان استاد و مدرس دانشگاه است. هم از لحاظ مربیگری هم از نظر بدنسازی، نمی خواهم مقایسه کنم ولی کار بزرگی در فولاد انجام شده است. در نساجی و خونه به خونه هم ایشان با من بوده و هر جا بروم با من خواهد بود.

در بازی با سپاهان تیم ما تازه دقیقه 93 گل زد. بازیکن سپاهان به خاطر بازی خوب تیم ما عصبی و اخراج شد. اشتباه ما البته باعث شد ما هم 10 نفره بشویم. در وقت اضافی هم گل خوردیم و بازی به تساوی کشیده شد.

برای ضربات پنالتی می دانستیم چه کاری باید انجام بدهیم. تمرین هم کرده بودیم. دیدید که تعویض های من تمامشان پنالتی هایشان گل شد و حتی دروازه بانم که 2 بازی عوض کردم، محسن فروزان بهترین عملکرد را داشت. می دانستیم و تمرین کرده بودیم.»

*تنها موقعیت استقلال را خودمان دادیم

نکونام سپس در رابطه با دیدار برابر استقلال حرف زد و گفت:« در بازی با استقلال موضوع کاملا متفاوت است. در بازی با استقلال تیم برتر میدان کاملا ما بودیم. اصلا به پنالتی کاری ندارم. با احترام به استقلال خیلی خوب این تیم را آنالیز کردیم.

واقعا موقعیتی به استقلال ندادیم. یک اشتباه بود که تیم خودمان انجام داد و داشتیم گل می خوردیم. غیر از آن استقلال هیچ موقعیتی نداشت و اگر ما دقت می کردیم، از دقیقه 77 تا 90 می توانستیم سه گل بزنیم.

حتی در وقت های اضافی دنبال بردن بازی بودیم و به خاطر همین تعویض نکردم. در نیمه دوم تعویض های تدافعی استقلال را که دیدم، من هم تعویض کردم تا پنالتی زن و پنالتی گیر داشته باشیم. خدا را شکر قهرمان شدیم و این قهرمانی را باز هم می گویم که تقدیم می کنم به مردم خوب خوزستان و کارگران فولاد خوزستان.

*شایعه زیاد است. آیا جواد نکونام در فولاد می ماند؟

نکونام- سخت است، چون واقعا فولاد را دوست دارم و شرایط خیلی خوب و عالی بوده است. یک جاهایی هم اذیت شدم و سختی کشیدم. البته آنجا کسانی هستند که دوست دارند در باشگاه باشند و امتحان پس داده هستند و مردم و باشگاه قبولشان ندارند. این ها اذیت می کردند و متاسفانه اتفاقاتی می افتاد که دوست داشتند تیم نتیجه نگیرد.

اما باز هم می گویم من هر باشگاهی باشم، برای موفقیت آن تیم تلاش می کنم. سال بعد اگر فولاد را با تیم دیگری ببرم، خوشحالی می کنم یا همینطور نساجی. با هر تیمی باشم، تمام تلاشم را می کنم که بهترین عملکردم را داشته باشم.

خوشحالی می کنم تا جایی که دوست دارم؛ این وظیفه من به عنوان یک مربی حرفه ای است. تا آنجایی که خوشحالم، خوشحالی می کنم.  

*قرارداد سعادت حردانی 40 میلیون است

جواد نکونام در بخش بعدی حرف هایش به موفقیتی که با فولاد خوزستان کسب کرده، پرداخت و در این مورد گفت:« ما بعد  از هفت سال فولاد را به سهمیه آسیایی رساندیم با یک بودجه پایین. سعادت حردانی قراردادش 40 میلیون است. شما بروید و ببینید.»

رفتن نکونام از فولاد با رفتن آذری در ارتباط است؟

نکونام- خب من خودم هم با آقای آذری صحبت کردم. من  اگر ندانم مدیر چه کسی است، اصلا در مورد قرارداد حرفی نمی زنم. این آخرین جلسه من با فولادخوزستان بود. باید بدانم که مدیرعامل چه کسی است و این حق من است.

کار کردن با آقای آذری را بارها اعلام کرده ام که برای من لذت بخش و فوق العاده بود و امیدوارم حتی اگر من جدا شدم، او بماند. واقعا چنین مدیرانی در فوتبال ایران کم هستند. مخصوصا در رابطه با مربیانی که کار حرفه ای می کنند، ایشان در کنارش می ماند. مردم خوزستان از مسئولین بخواهند که آقای آذری بماند.

اگر این اتفاق نیفتد، به باشگاه گفته ام که اول باید مدیریت باشگاه مشخص شود. نکته بعدی هم اینکه باید شرایط طوری باشد که بتوانم کار کنم. کار من مشخص است و اگر قرار باشد به عقب برگردم، قطعا نمی مانم، مگر اینکه شرایط رو به پیشرفت باشد.
 

منبع: ورزش3

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها