|

گل‌محمدی امپراطور تعویض‌ها

یحیی گل محمدی

در پایان لیگ بیستم، یکی از ترین‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته، تاثیرگذارترین بازیکنان تعویضی در گلزنی است.

لینک کوتاه کپی شد

یک نیمکت قوی می‌تواند برگ برنده یک مربی در طول فصل باشد و یک بازیکن ذخیره با حضور خود در زمین قادر است سرنوشت یک مسابقه را تغییر دهد. 70 گل در این دوره توسط بازیکنان تعویضی به ثمر رسید که معادل 15 درصد گل‌های لیگ است که بین بازیکنان گادوین منشا و بین مربیان یحیی گل‌محمدی بیشترین سهم را داشتند.

منشا طلایی‌ترین تعویضی

در لیگ امسال گادوین منشا عنوان ذخیره طلایی را با زدن 5 گل به عنوان بازیکن تعویضی به خود اختصاص داد. این بازیکن آغاز توفانی در لیگ این فصل داشت و مدعی جدی آقای گلی نشان داد ولی در میانه‌های فصل، شعله گلزنی این مهاجم کم‌فروغ شد. امیر قلعه‌نویی در نیم فصل دوم با به خدمت گرفتن چند عنصر هجومی نظیر رضا شکاری و مرتضی تبریزی جا را برای گادوین منشا تنگ‌تر کرد و این بازیکن به تدریج به نیمکت ذخیره‌ها تبعید شد ولی منشا به هر حال بازیکنی نبود که امیر قلعه‌نویی بتواند کاملاً از آن چشم‌پوشی کند و این بازیکن در 4 هفته پایانی 4 گل به عنوان بازیکن تعویضی به ثمر رساند تا با دیگر گلی که در نیم فصل اول به ثمر رساند، با 5 گل رکورددار لیگ شود. منشا با 14 گل پس از سجاد شهباززاده در رده دوم بهترین گلزنان لیگ این فصل قرار گرفت.

پس از منشا، مهدی عبدی با 4 گل بیشترین گل زده به عنوان بازیکن تعویضی را داشت. با محرومیت عیسی آل‌کثیر، مهدی عبدی جوان تبدیل به مهاجم اول پرسپولیس شد. این بازیکن گل‌های بسیار حساسی برای تیمش به ثمر رساند و در نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا و دربی گلزنی کرد. با این وجود عبدی در طول نیم فصل اول فرصت‌های متعددی را از دست داد و زدن فقط 2 گل در 15 هفته ابتدایی به هیچ وجه عملکرد قابل قبولی برای مهاجم اول پرسپولیس به شمار نمی‌آید.

نمایش عبدی به گونه‌ای بود که یحیی گل‌محمدی ترجیح داد در بسیاری از مسابقات بدون مهاجم تخصصی بازی کند. در نیم فصل دوم پرسپولیس برای برطرف کردن خلا خط حمله، شهریار مغانلو را به خدمت گرفت و آل‌کثیر هم از ابتدای سال 1400 محرومیتش به پایان رسید تا امیدهای عبدی برای بازی کردن کم‌رنگ‌تر شود. رقابت فشرده برای حضور در خط حمله، عبدی را به مرز آمادگی برگرداند و این بازیکن در نیم فصل دوم با زدن 7 گل دومین گلزن برتر لیگ بود که از این 7 گل، 4 گل به عنوان بازیکن تعویضی بود.

یکی از پدیده‌های این دوره بدون تردید یاسین سلمانی بود. این بازیکن در شرایطی که هنوز به 19 سال سن نرسیده برای سپاهان گلزنی کرد تا بعد از احسان حاج‌صفی جوان‌ترین گلزن تاریخ سپاهان شود. این بازیکن از فرصت‌هایی که محرم نویدکیا به او داد نهایت استفاده را برد و 3 گل به عنوان بازیکن تعویضی به ثمر رساند و به تدریج خود را به ترکیب اصلی تحمیل کرد.

نیمکت قوی منجی یحیی

در روزهای پایانی لیگ که پرسپولیس رقابت نفس‌گیری برای قهرمانی با سپاهان داشت، نیمکت پرمهره این تیم گره‌گشا شد و توانست موفقیت پرسپولیس را رقم بزند. در بین مربیان این دوره، تعویض‌های یحیی گل‌محمدی بیش از هر مربی دیگری منجر به گل شد. نیمکت پرسپولیس در لیگ بیستم دو چهره کاملاً متفاوت داشت که این وضعیت در آمار گلزنی بازیکنان تعویضی این تیم به وضوح مشهود است.

در نیم فصل اول با جدایی، مصدومیت و محرومیت چند بازیکن کلیدی پرسپولیس، دستان گل‌محمدی خالی‌تر از همیشه بود ولی در نیم فصل دوم با بازگشت و جذب بازیکنانی نظیر مغانلو، آل‌کثیر، مهدی ترابی و فرشاد فرجی، یحیی گل‌محمدی با آسودگی خاطر بیشتری تیم خود را روانه میدان کرد و ثمره آن این شد که پرسپولیس که تا هفته بیستم هیچ گلزن تعویضی نداشت، از هفته بیستم به بعد 7 بار توسط بازیکنان تعویضی به گل رسید و از این نظر رکورددار شد. به جز عبدی، آل‌کثیر و مغانلو دیگر بازیکنان تعویضی گلزن پرسپولیس بودند.

در سمت مقابل پرسپولیس، آلومینیوم، صنعت نفت آبادان، فولاد خوزستان و نساجی مازندران قرار دارند که فقط 2 بار بوسیله بازیکن تعویضی به گل رسیدند و کمترین آمار را در لیگ این فصل داشتند.

منبع: فوتبال 360

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها