|

انقلاب بزرگ استقلال از امروز آغاز شد (عکس)

استقلال

18 سال پیش برای اولین بار امیر قلعه نویی روی نیمکت استقلال حضور یافت؛ پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ ایران.

لینک کوتاه کپی شد

باورش آسان نیست، اما استقلال بدون امیر قلعه نویی بیش از دو دهه است فاتح لیگ ایران نشده و تنها افتخار این تیم بدون ژنرال مربوط به فتح دو جام حذفی با پرویز مظلومی در سال 90 و وینفرد شفر در سال 97 است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه، امیر قلعه نویی که رابطه پرفراز و نشیبی با استقلال در چهار دهه اخیر چه به عنوان بازیکن و چه سرمربی داشته، اما ردپای این هافبک خلاق و در ادامه سرمربی باهوش در اغلب افتخارات این تیم چه در فوتبال ایران و چه در آسیا در بعد از انقلاب دیده می شود.

01638081

اولین روز حضور امیر قلعه نویی در استقلال در کنار صمد مرفاوی، حمید بابازاده و دکتر نوروزی؛ دوران شیرین ژنرال در استقلال با تساوی آغاز شد.

18 سال پیش و در آغاز سومین دوره تاریخ لیگ برتر بود که استقلال متحول شده با امیر قلعه نویی جوان در مقابل پاس صف آرایی کرده و به تساوی 2-2 رضایت داد. سفیدپوشان پاس که ابتدا با دو گل محسن بیاتی نیا و جواد نکونام از حریف پیش افتاده بودند، در ادامه دو بار مقابل علیرضا نیکبخت و یدالله اکبری مغلوب شده و در نهایت به تساوی 2-2 رضایت دادند.

جالب اینجاست تیم ژنرال در دوره اول حضور این سرمربی متخصص بازگشت بوده و بارها بازی های باخته را با تساوی یا پیروزی عوض می کرد، پس عجیب نبود که این روند از اولین حضور امیر قلعه نویی روی نیمکت آغاز شود.

01638077

پیش از آن امیر قلعه نویی در سال 77 دستیار مرحوم ناصر حجازی روی نیمکت آبی پوشان نیز بود و البته در ادامه رابطه این دو مرد پرافتخار تاریخ استقلال به سردی گرایید.

امیر قلعه نویی که از سال 75 و بعد از خداحافظی از فوتبال در عطش هدایت استقلال بوده و دستیاری مرحوم ناصر حجازی و حضور موقت روی نیمکت این تیم را نیز تجربه کرده بود، حالا به دنبال ساختن استقلالی نوین به اندیشه های به زعم برخی سنتی بود.

تابستان آن سال برای هواداران استقلال چندان امیدوارکننده سپری نشد. امیر اردشیر دست به اقدامی شجاعانه زده و بسیاری از بازیکنان باتجربه این تیم چون جواد زرینچه، مهدی هاشمی نسب، سهراب بختیاری زاده، سیروی دین محمدی و ... را از ترکیب کنار گذاشت و به جز رضا عنایتی که پیش از این در لباس ابومسلم خوش درخشیده بود خرید چندان بزرگی هم نداشت.

01638079

آخرین دوری حضور ژنرال روی نیمکت استقلال، آبی پوشان در سال 92 تیمی پرستاره بوه و تا آستانه قهرمانی در آسیا نیز پیش رفتند، اما در نهایت در نیمه نهایی مغلوب نماینده کره جنوبی شدند؛ جواد نکونام یکی از چندین شاگرد قلعه نویی است که بعدها سرمربی شد.

تصور کنید در مقابل پرسپولیس شاید شلوغ ترین تابستان تاریخ خود را پشت سر گذاشته و ستاره هایی چون علی دایی، جواد کاظمیان، ساشا ایلیچ، حامد کاویانپور، عیسی ترائوره و ... را به عهده گرفته و با در اختیار داشتن بازیکنانی مانند یحیی گل محمدی، کریم باقری، مهرداد میناوند، پژمان جمشیدی و ... شاید تبدیل به پرستاره ترین تیم تاریخ لیگ برتر از حیث در اختیار داشتن بازیکنان ملی پوش و بزرگ شد.

دو روز بعد از تساوی 2-2 استقلال در مقابل پاس نیز پرسپولیس در همین استادیوم آزادی با هشت گل پگاه رشت را مغلوب کرد تا هواداران استقلال بیش از پیش ناامید شوند. در هفته های ابتدایی آبی پوشان پرفراز و نشیب طاهر شده و پرسپولیس یکی پس از دیگری رقبا را مغلوب می کرد. اما در ادامه آنچه علی پروین پیش بینی کرده بود رقم خورد و با "فرا رسیدن روزهای تلخ پرسپولیس"، این استقلال بود که در پایان فصل فاصله ای تا کسب عنوان قهرمانی نداشت.

01638083

25 مهر سال 82 و یکی از به یادماندترین پیروزی های تاریخ استقلال در دربی با دو شلیک تماشایی علی سامره و محمود فکری؛ امیر خان همینجا نشان داد آینده ای درخشان پیش رو دارد.

تیم امیر قلعه نویی در اولین دوره حضور روی نیمکت استقلال فوتبالی تماشایی و تماشاگرپسند ارائه می داد و شاید به همین دلیل بود که هواداران این تیم ناکامی در فتح جام در دو سال ابتدایی را قبول کردند تا استقلال بالاخره در اردیبهشت 85 قهرمانی زیر نظر این سرمربی را جشن بگیرد.

اما امیر قلعه نویی در سال های ابتدایی حضور خود در استقلال بارها با عبارت خاص "دست های پشت پرده" مدعی شد افرادی علاقه ندارند او در این تیم نتیجه بگیرد و در ادامه نیز هرگز نام آنها گروه را فاش نکرد. استقلال در اولین فصل حضور این سرمربی گرچه با شکست بدموقع در اهواز برابر استقلال این شهر در هفته های پیانی جام قهرمانی را تقدیم پاس کرد، اما فوتبال چشم نواز این تیم و البته برتری غیرمنتظره برابر پرسپولیس در دربی رفت خاطرات شیرینی را برای هواداران استقلال رقم زد.

01638193

دوران یک ساله حضور در تیم ملی ایران با آن کادر عریض و طویل و منحصر به فرد؛ ژنرال هنوز هم از آن روزها به تلخی یاد کرده و معتقد است به ناحق بعد از جام ملت ها اخراج شده است.

امیر قلعه نویی در اولین دوره حضور خود در استقلال بقدری درخشان کار کرد که حتی به نیمکت تیم ملی هم رسید، اما بدشانسی و شکست در ضربات پنالتی برابر کره جنوبی در آخر تیر ماه سال 86 تبدیل به روزی شد که این سرمربی تا آخر عمر با پیشانی فشرده و چهره ای عبوس، با تلخی از آن یاد می کند.

01638214

 بازگشت دوباره به استقلال و تبدیل کردن تیم ناکام فیروز کریمی ابتدا به قهرمان جام حذفی و در فصل بعد قهرمان لیگ برتر در اواخر دهه 80

ناکامی منصور پورحیدری در روز پایانی برابر ملوان در سال 81 و در ادامه پروژه شکست خورده رولند کخ مصادف با ظهور نام امیر قلعه نویی روی نیمکت استقلال شد. دیسیپلین و رفتار سنتی منحصر به فرد امیر قلعه نویی باعث شدده بود در سال های ابتدایی بسیاری او را با علی پروین مقایسه کرد و شاگرد خلق سلطان چشم تیله ای خطاب کنند.

01638080

تمرین مربیگری در دهه 70 و روزهای جوانی در کنار احتمالا بهترین سرمربی تاریخ استقلال؛ قلعه نویی با مرحوم پورحیدری رابطه خوبی داشت و بارها از او به عنوان "پدر استقلال" یاد کرد.

 اما حالا اردشیر صاحب برند خود در تاریخ فوتبال ایران شده و با کسب پنج عنوان قهرمانی و چهار نایب قهرمانی در لیگ سراسری، بالاتر از نام های بزرگی چون علی پروین، برانکو و منصور پورحیدری در صدر جدول مربیان تاریخ  فوتبال ایران قرار گرفته است.

01638213

سال 87؛ اوج دوران امیر قلعه نویی و قرار گرفتن روی نیمکت در دیدار منتخب پرسپولیس و استقلال تیم برابر هنرمندان در کنار افشین پیروانی که در آن سرمربی پرسپولیس بود

البته امیر قلعه نویی با رفتار خاص و شاید بدون تعارف خود گاهی مورد عتاب برخی هواداران به خصوص جوان تر استقلال نیز قرار گرفته، گاهی با تاکید به حضور در ترکیب استقلال در دسته سوم موجب ناراحتی آنها شده و همیشه نیز از انگیزه خاصی برای کسب پیروزی برابر تیم سابق خود برخوردار است، اما بی تردید این سرمربی حالا 58 ساله را باید یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین نام های تاریخ حیات استقلال و حتی فوتبال ایران ایران دانست.

01638194

امیر قلعه نویی همیشه خودش بوده؛ حتی روزهایی که برای اثبات دوباره خودش راهی کرمان شد و اینجا بعد از برتری مقابل استقلال تحت هدایت فیروز کریمی دلیلی برای پنهان کردن شادی خود ندید

در ادامه و در 18 سال اخیر ژنرال و استفلال روزهای تلخ و شیرین زیادی را تجربه کردند؛ از کوچ به تیم ملی و ناکامی در چام ملت های آسیا تا مس کرمان و مشت های گره کرده، بازگشت به استقلال و فتح جام در روزی که مجید جلالی خیلی مرد بود، تا سومین قهرمانی در سال 92 و رفتن تا مرز فتح آسیا. و البته دوری هفت ساله و ژنرالی که شاید روزی بی میل به بازگشت دوباره به استقلال و تکمیل کردن ماموریت ناتمام خود و کسب سومین ستاره آسیایی نیست.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها