|

مردان موثر در لیگ بیست و یکم چه کسانی هستند؟

رشید مظاهری و حسین حسینی

ویسی در فصل قهرمانی استقلال خوزستان گفت دروازه‌بان خوب از پدر و مادر خوب هم بهتر است. این حرف او حالا شاید بهتر از همیشه ثابت شده باشد.

لینک کوتاه کپی شد

فوتبال یک بازی تیمی است اما در این بازی تیمی یک نفر همیشه تنهاست. دروازه‌بانی که شاید بتوان گفت کلیدی‌ترین نقش زمین را بر عهده دارد. در سال‌های گذشته این مهاجمان بودند که حرف اول را در فوتبال می‌زدند و همه فقط در هنگام شکست به یاد دروازه‌بان می‌افتادند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال 360، در سال‌های اخیر اما شماره یک‌ها جایگاه ویژه‌تری پیدا کرده‌اند؛ آنقدر ویژه که هر مربی می‌داند برای رسیدن به جام قهرمانی مهم‌تر از مهاجم خوب باید دروازه‌بان خوب داشته باشد. قانونی که در لیگ برتر ایران هم حسابی جا افتاده و حالا دیگر همه مربیان از این قانون نانوشته پیروی می‌کنند. این مردان موثر در لیگ بیست و یکم چه کسانی هستند؟ کدام مربیان به سراغ اسم رمز موفقیت رفتند و با محکم‌ کردن دروازه اولین قدم در راه رسیدن به جام را استوار برداشتند؟

می‌خواهند مدعی بمانند

پرسپولیس این فصل را با حامد لک ادامه می‌دهد. دروازه‌بانی که کمتر کسی فکرش را می‌کرد بتواند در پایتخت بدون حاشیه به یکی از مردان فنی یحیی گل‌محمدی تبدیل شود. لک اما فصل بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و بیشترین کلین‌شیت را داشت تا حداقل برای یک فصل دیگر جایش را درون دروازه بیمه کند.

شرایط سپاهان اما دقیقا برعکس پرسپولیس است. آن‌ها یکی از بهترین دروازه‌بانان لیگ را از دست دادند و هیچ جانشین مطمئنی هم تا این زمان برای او پیدا نشده است. محرم نویدکیا بهتر از هر کسی می‌داند که جنگ قهرمانی بدون دروازه‌بان شماره یک امکان‌ناپذیر نیست. رشید مظاهری تنها گزینه موجود در بازار است و البته او با استقلال قرارداد دارد و در صورت فسخ، در دسترس سپاهان خواهد بود. سپاهان فعلا فقط نیما میرزازاد را دارد که از نساجی جذب کرده است.

استقلال و مشکل دوگانگی دروازه‌بان‌هایش گویا در تاریخ این باشگاه نوشته شده است. آن‌ها همیشه دو دروازه‌بان داشته‌اند که ماندن یا رفتنشان یکی از معضلات نقل وانتقالاتی بوده است. این فصل هم نوبت رشید مظاهری و حسین حسینی است. حسینی که ماندنی شده و رشید مظاهری هم با وجود اینکه ترجیح می‌دهد به تیم دیگری برود فعلا نمی‌خواهد به همین راحتی میدان را برای رقیبان و مدیران استقلال باز کند. آن‌ها رضایی جوان را هم دارند که از پیکان آمده و مجیدی روی او حساب کرده است.

ماندن محمدرضا اخباری در تراکتور تا این‌جای کار تنها کار مثبت مدیران این تیم بوده است. اخباری بعد از موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا، خیال فراز کمالوند را حداقل بابت دروازه راحت کرده است. تراکتور یک ذخیره خیلی خوب هم برای اخباری دارد که فصل قبل، درخشان بود: حسین پورحمیدی.

می‌خواهند مدعی شوند

قطعا هیچ کس به اندازه امیر قلعه‌نویی نمی‌داند که ضعف دروازه‌بان چه بلایی بر سر تیم می‌آورد. قلعه‌‌نویی به همین دلیل در اولین خرید فصل به سراغ دروازه رفت و محسن فروزان را به سیرجان آورد. او آنقدر از دروازه ترسیده که به همین خرید بسنده نکرده و برای دروازه‌بان دوم هم به سراغ یک دروازه‌بان مطمئن رفته است. محمدحسین اکبر منادی که یکی از بهترین بازیکنان سایپا در فصل گذشته بود، دروازه‌بان دیگر گل‌گهر در فصل جدید است.

فولاد خوزستان بعد از رفتن فروزان فعلا با احسان مرادیان برای یک فصل دیگر تمدید کرده است. مشخص نیست که آن‌ها برای بازی‌های آسیایی به همین دروازه‌بان بسنده خواهند کرد و یا به سراغ گزینه‌های دیگری خواهند رفت.

هر چی بالاتر بهتر

پیکانی‌ها محمدرضا دریس و علیرضا رضایی را داشتند که رضایی فعلا به استقلال رفته است. دریس جوان احتمالا این فصل شماره یک مجتبی حسینی در لیگ باشد. مس رفسنجان با داوود نوشی‌صوفیانی ادامه می‌دهد و محمد ربیعی از عملکرد دروازه‌بانش رضایت داشته است. آن‌ها ناصر سالاری را هم دارند.

میلاد فراهانی هم در پدیده مانده است. آلومینیوم اراک که یکی از بهترین دروازه‌بانان فصل گذشته یعنی حسین پورحمیدی را در اختیار داشت، به دنبال یک گزینه مناسب است. پورحمیدی که بازیکن قرضی استقلال بود برای بخشی از پول سعید مهری به تراکتور رفته است و احتمالا این گلر با استعداد که برای بازی کردن از استقلال جدا شده بود باید در تراکتور نیمکت‌نشین شود. آلومینیوم حالا فقط محمد ناصری را دارد که چند فصل قبل، دروازه‌بان خوبی بود ولی حالا مدتهاست در لیگ برتر بازی نکرده است.

نساجی مازندران به سراغ علیرضا حقیقی، دروازه‌بان سابقش رفت تا حقیقی در ایران ماندگار شده و سر از لیگ‌های عجیب و غریب درنیاورد. آن‌ها البته جلالی راد و خطیر را هم نگه داشته‌اند.

نفت مسجدسلیمان از نظر دروازه اوضاعش خوب بود و دو دروازه‌بان یعنی فرهاد کرمانشاهی و احمد گوهری را در اختیار داشت. براساس آخرین اخبار نفت که هنوز اوضاعش مشخص نشده، گویا فرهاد کرمانشاهی را از دست داده اما احمد گوهری در تیمش باقی مانده است. ذوب آهن هم با شهاب گردان و حبیب فرعباسی لیگ جدید را آغاز خواهد کرد. آنها عذر یوسف بهزادی و دیگر دروازه‌بان‌شان را خواستند.

فجرسپاسی تازه به لیگ برتر آمده هم مذاکراتی با احسان مرادیان داشت که با توجه به ماندن این دروازه‌بان در فولاد مشخص نیست آن‌ها چه تصمیمی خواهند گرفت. در مورد هوادار هم هنوز وضعیت بازیکنان این تیم مشخص نشده است.

این‌طور که تا این‌جای فصل مشخص شده به غیر از سپاهان و دو تیم تازه صعود کرده، بقیه تیم‌ها تقریبا وضعیت دروازه‌شان مشخص است. سه تیمی که دروازه برای آن‌ها نقش بسیار حیاتی دارد. سپاهان این فصل باید قوی‌تر از فصل قبل به دنبال جام باشد و فجر و هوادار هم نمی‌خواهند ماجراجویی‌شان در لیگ برتر خیلی کوتاه‌مدت باشد. با توجه به آزاد شدن حضوربازیکنان خارجی و کم بودن دروازه‌بان درجه یک در لیگ برتر، شاید بعد از مدت‌ها پای یک دروازه‌بان خارجی هم به ایران باز شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها