|

نگاهی به فصل پر هیاهوی نقل و انتقالات؛ میلیاردی پول بده، بازیکن بگیر!

مجیدی گفت: اگر از طرف باشگاه به من می گفتند بازیکنان چنین رقم هایی را خواسته اند، باور نمی کردم ولی این رقم های عجیب را با چشمان خودم دیدم.

لینک کوتاه کپی شد

فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران در شرایطی در حال سپری شدن است که شاهد یکی از پرهیاهوترین دوره های نقل و انتقالاتی هستیم. هر روز اخبار مختلفی درباره جابه جایی بازیکنان به تیم های لیگ برتری هستیم و رقم های بسیار بالایی برای پول رضایت نامه یا قرارداد بستن با بازیکنان جدید شنیده می شود.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از روزنامه گل، فرهاد مجیدی سرمربی استقلال اخیرا گفت:« اگر از طرف باشگاه به من می گفتند بازیکنان چنین رقم هایی را درخواست کرده اند، باور نمی کردم ولی این رقم های عجیب و غریب را با چشمان خودم دیدم.» اما حتی گاهی این رقم های عجیب هم باعث ماندگاری بازیکنان در تیم هایشان نمی شود.

احمد نوراللهی که قراردادی پنج میلیاردی با پرسپولیس داشت، در برنامه «فوتبال برتر» اعلام کرد که فصل قبل پیشنهادی 60 میلیاردی از قطر داشته که آن را رد کرده اما وقتی به شباب الاهلی امارات رفت مسئولان پرسپولیس تایید کرده اند که حاضر بوده اند قرارداد نوراللهی را سه برابر کنند اما این رقم با قرارداد یک میلیون و صد یا 200 هزار دلاری که درباره توافق نوراللهی با اماراتی ها مطرح شده، تفاوت زیادی دارد. البته در این میان باید به یک اتفاق خوب هم اشاره کرد که اکثر قراردادهایی که در این فصل بسته شده 2 یا 3 ساله بوده است تا منافع باشگاه ها هم در نظر گرفته شود.

سپاهانی شدن مغانلو چقدر آب خورد؟

یکی از اصلی ترین سوژه های این روزهای نقل و انتقالات، شهریار مغانلو بود که فصل گذشته با رضایت نامه ای 50 هزار دلاری از سانتاکلارا به پرسپولیس آمد ولی در این فصل باشگاه پرتغالی برای فروختن مغانلو به پرسپولیس مبلغی 700 هزار دلار را مطرح کرد که قرمزها اعلام کردند توان پرداخت آن را ندارند. در این شرایط خبر رسید سپاهان با دادن محمد محبی مهاجمش به سانتاکلارا و پرداخت بقیه پول رضایت نامه (350 هزار دلار)، مغانلو را به استخدام خود درآورد.

در مقابل، پرسپولیسی ها هم که از ماندن مغانلو ناامید شده بودند، باب مذاکره را با سجاد شهباززاده آقای گل فصل گذشته لیگ برتر باز کردند و تا حدودی هم با او به توافق رسیدند اما در این میان گویا سپاهان پیشنهاد بالاتری را به شهباززاده داد تا او در جمع زردپوشان ماندنی شود. ضمن اینکه اصفهانی ها مغانلو را هم در نهایت به خدمت گرفتند و اعلام کردند که پولی در این بین رد و بدل نشده و توافقی چهار جانبه بین سپاهان، سانتاکلارا، مغانلو و محبی صورت گرفته است. با این حال، شنیده شده که قرارداد این فصل مغانلو 15 میلیارد تومان است.

اسدی؛ 20 میلیاردی که نصف شد

یکی دیگر از بازیکنانی که سر و صدای زیادی در خصوص او شد، رضا اسدی بود. بازیکنی که فصل گذشته در سن پولتن بلژیک بازی می کرد و پرسپولیسی ها می خواستند او را جذب کنند تا جای خالی نوراللهی را برای شان پر کند. اما در شرایطی که پرسپولیس با وحید امیری ستاره ملی پوش اش قرارداد 6 میلیاردی امضا کرد خبر رسید که اسدی از پرسپولیس درخواست 20 میلیاردی برای یک فصل داشته که مسئولان این تیم با آن مخالفت کرده اند و معتقدند پرداخت این مبلغ قهرمان پنج دوره گذشته لیگ برتر را به هم می ریزد و در این شرایط خبر مذاکره تیم های دیگر مثل استقلال هم با اسدی مطرح شد که بنابر اعلام احمد مددی مدیرعامل آبی ها به نتیجه نرسید. اسدی در شرایطی در نهایت به پرسپولیس پیوست که گویا پیشنهاد 20 میلیاردی اولیه صحت داشته ولی گویا اسدی با قراردادی در حدود نصف این مبلغ راضی به بستن قرارداد شده است که البته آپشن های مختلف را هم باید به آن اضافه کرد.

استقلال پول ریگی را نداشت ولی سپاهان داشت

در استقلال مدیریت این باشگاه در این فصل تصمیم گرفت که قراردادی بین پنج تا هفت میلیارد با بازیکنان بسته شود و در ازای هر بازی در لیگ برتر هم پولی بین 50 تا صد میلیون به بازیکنان داده شود. موضوعی که با مخالفت بازیکنان مواجه شد اما مجیدی با اعلام رضایت از این نوع بسته شدن قرارداد اعلام کرد که هر بازیکنی دلش با استقلال نیست می تواند برود. یکی از بازیکنانی که در این شرایط از قراردادش ناراضی بود، مسعود ریگی هافبک دفاعی آبی پوشان بود که قرارداد فصل گذشته اش 900 میلیون بوده ولی برای فصل جدید خواهان قراردادی 9 میلیاردی است.

مددی در برنامه «ورزش و مردم» اعلام کرد که توانایی پرداخت مبلغ مورد نظر ریگی را ندارد ولی ریگی در واکنش به این موضوع اعلام کرد که خواهان احترام است نه چیز دیگر. با این حال ریگی با قراردادی دو ساله به عضویت سپاهان درآمد که نشان می دهد مبلغ بالای پیشنهادی او به استقلال چندان هم دور از ذهن نبوده است.

دادن حواله فولاد به بازیکنان

مددی در صحبت های اخیرش به این اشاره کرده که ما به اقیانوس پول وصل نیستیم، حواله خودرو و فولاد و دلار هم نداریم. این حرف مدیرعامل استقلال در شرایطی مطرح شده در خبرها آمده تیم صنعتی گل گهر برای دریافت رضایت نامه مهدی تیکدری از تراکتور 11 میلیارد تومان پرداخت کرده و در این شرایط احتمالا مبلغ بسیار بالایی را هم به خود این بازیکن که به تیم ملی هم دعوت شده پرداخت می کند.

این در شرایطی است بسیاری به قراردادهای تیم های صنعتی معترض هستند و اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور هم اخیرا با انتقاد از وضعیت قرارداد بازیکنان برخی باشگاه‌های صنعتی گفت: متأسفانه این باشگاه‌ها به برخی از بازیکنان خود حواله فولاد می‌دهند واگر با چنین اقداماتی روبه‌رو شویم، به طور قطع به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.»

رئیس کمیته تعیین وضعیت: مدیران باید تبعات این قراردادها را بپذیرند

جمشید نورشرق رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان درباره اینکه آیا فدراسیون قصد دارد سقف قراردادی درباره بازیکنان داشته باشد،چنین توضیح داد:« ما سقف قرارداد نداریم. چون تیم ها شرکت هستند و مجمع، هیات مدیره و مدیرعامل دارند و بر اساس بودجه مصوب قرارداد می بندند که قبلا باید تامین مالی شده باشد. فدراسیون جایگاه قانونی ندارد که بخواهد به این مساله ورود کند. قبلا هم سقف قرارداد گذاشته شد ولی تیم ها با عناوینی چون آپشن به این قراردادها اضافه می کردند و قرارداد 350 میلیونی سه میلیارد می شد.»

او درباره اینکه این پول های در بسیاری از مواقع به صورت کامل پرداخت نمی شود و بازیکنان برای شکایت یا فسخ به کمیته تعیین وضعیت می آیند، گفت:« بله همین طور است. ما وقتی بازیکنی با قرارداد سنگین می آید و حق با او باشد، حکم صادر می کنیم و مدیران باید تبعات چنین قراردادهایی را بپذیرند. متاسفانه بازار مکاره ای درست شده که باشگاه می گوید اگر فلان مبلغ را ندهم، باشگاه دیگر این پول را به آن بازیکن می دهد و من ضعیف می شوم و باید جواب هواداران را بدهم و 4 واسطه هم دخالت می کنند و نمی شود گفت که یک حباب بی خود ایجاد شده است. چقدر فدراسیون دخالت آمرانه کند و بخش خصوصی آن را بر نمی تابد.»

مدیرعامل نساجی: بر چه اساسی قیمت بازیکن 10 یا 20 برابر می شود

ایزد سیف الله پور مدیرعامل نساجی هم درباره اینکه آیا این رقم ها صحت دارد یا نه چنین نظر داد:« ما که از این پول ها نداریم و بدهیم و مالک ما دست در جیب خودش دارد و از پول فروش بلیط هواپیما باشگاه را می گرداند. آقای حدادیان به تمام تعهدات خودش عمل کرده است و تنها باشگاهی هستیم که یک ریال بدهی به هیچ کسی نداریم اما اغلب باشگاه ها در کمیته تعیین وضعیت پرونده دارند. سوال من این است که کجای فوتبال ما حرفه ای است که این مبالغ حرفه ای باشد؟

بر چه اساسی قیمت بازیکن 10 یا 20 برابر می شود و نمی شود آنها را هضم کرد. یک سری دلال هم هستند که به صورت غیر رسمی فعالیت می کنند و قیمت بازیکنان را افزایش می دهند و در این شرایط به باشگاه ها ظلم می شود. سازمان لیگ باید قیمت بازیکنان را اعلام کند. باشگاه های صنعتی پول از جیب خودشان نمی دهند و باید نهادهایی مثل سازمان بازرسی ورود کند. البته تا موقعی که خود باشگاه ها نخواهند، قیمت بازیکنان بیهوده افزایش پیدا نمی کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی