|

آموزش زبان ترکی آذربایجانی - منابع رایگان

آموزش زبان ترکی آذربایجانی

با آموزش زبان ترکی می‌توانید قدمی بزرگ در برقراری ارتباط با سایر جوامع داشته باشید و آینده شغلی و زندگی‌تان را متحول کنید، با ما همراه…

لینک کوتاه کپی شد

بی‌شک یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین دارایی هر شهر و کشور، زبانی‌ست که با آن صحبت کرده و به عنوان زبان مادری شناخته می‌شود. زبان همان نشانه‌های قراردادی را گویند که در نهایت پیام مورد نظر را به دیگران انتقال می‌دهد. زبان‌ها را میتوان به گروه‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد و هر کشوری با دارا بودن یک زبان خاص و گویش‌های جذاب، رنگ و بومی دلنشین به قومیت‌ها بخشیده است که هر کدام تاریخی را به خود اختصاص داده‌اند. چه بسا که هم‌اکنون با انواع زبان‌ها و گویش‌ها مواجه هستیم؛ کافیست نگاهی به ایران بیاندازید علاوه بر پارسی، اقوام به زبان‌های دیگری هم صحبت می‌کنند که ترکی آذربایجانی یکی از آنهاست. تاکنون تلاش کرده‌اید به آموزش زبان ترکی آذربایجانی بپردازید؟ یک زبان با تاریخچه‌ای هفت هزار ساله که مطمئنا وقایع ارزشمندی را پشت سر گذاشته تا به چیزی که امروزه از آن میدانیم تبدیل شود. 

چه بسا که هم اکنون کلاس‌های بسیار زیادی برای آموزش این زبان دوست‌داشتنی برگزار می‌شود و نکات قابل توجهی هم در آن ذکر می‌شود. به عنوان مثال در اولین جلسه از آموزش زبان ترکی آذربایجانی به شما می‌آموزند که این زبان شاید از بسیاری جهات با ترکی استانبولی شباهت داشته باشد، اما به هیچ عنوان یکسان نیستند! از همین‌رو یادگیری آنها نیز متفاوت است! 

اگر قصد آموزش زبان های خارجی را دارید و یا فکر می‌کنید با آموزش زبان ترکی می‌توانید قدمی بزرگ در برقراری ارتباط با سایر جوامع داشته باشید و حتی آینده شغلی و زندگی‌تان را متحول کنید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید. 

آموزش زبان ترکی

با زبان ترکی آذربایجانی آشنا شوید

در کشور ما خوشبختانه قومیت‌های مختلف مسلط به زبان ترکی آذربایجانی حضور داشته و به زندگی میپردازند، اما متاسفانه برخوردهای کارشناسانه حرفه‌ای صورت نگرفته تا این زبان به جایگاه اصلی خود در سطح آموزش برسد. از همین‌رو افراد زیادی نیستند که خواهان آموزش آن باشند. 

اما با این حال خالی از لطف نیست با این زبان آشنا شوید.

زبان ترکی آذربایجانی یکی از زیرمجموعه‌ زبان‌های ترکی بوده که نه تنها استان‌های شمالغرب کشور نظیر اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی را تحت تسلط خود دارد، بلکه استان‌های دیگری مانند کرمانشاه، همدان، کردستان و... را نیز با گویش‌های مختلفی از زبان ترکی آذربایجانی همراه کرده است. اگر کمی به قواعد و لغات زبان ترکی مسلط شوید و دستور زبان پایه‌ای آن را بیاموزید، به راحتی میتوانید با ایجاد اندکی تغییر، در گستره وسیعی از قاره‌های اروپا و آسیا به برقراری ارتباط بپردازید. 

علاوه بر اینکه زبان ترکی آذربایجانی شما را با افکار، ادبیات و فرهنگی غنی پیوند می‌دهد که آموزش زبان ترکی آذربایجانی به یکی از لذت‌بخش‌ترین آموزش‌ها و چه بسا تفریحات تبدیل خواهد شد. 

اما متعجب خواهید شد اگر به شما بگوییم؛ زبان مردم آذربایجان از اول ترکی نبود! 

قبل از ورود اسلام و خصوصا سلجوقیان اکثریت مردم آذربایجان با لهجه‎‌های محلی و شفاهی ایران شمال غرب صحبت می‌کردند. اما با توجه به اینکه زبان هیچ قومیتی تا ابد ثابت نیست، زبان مردمان آذربایجان نیز دستخوش تغییرات شد و هم‌اکنون زبان رسمی آن را به ترکی آذربایجانی می‌شناسیم. 

اولین‌بار چیزی حدود 3500 سال قبل بود که مادها با ورود به فلات ایران، با زبان گوتی و لولوبی مردم آذربایجان آشنا شدند. گذر زمان و البته سقوط سلسله ساسانی به دست اعراب و کوچ قبایل ترک به ایران در شکل گیری این زبان چندان بی‌تاثیر نبود!

هر چند که تمامی این اتفاقات اجازه نداد تا گویش‌های مختلف آن به طور کامل از بین برود. به عنوان مثال گویش‌های زبان ترکی آذربایجانی در ایران را میتوان به 8 بخش تقسیم‌بندی کرد:

  • اردبیل
  • زنجان
  • یامچی
  • ارسباران
  • ارومیه
  • مراغه
  • همدان

جالب اینجاست که این گویش‌ها در کشور آذربایجان نیز دسته‌بندی می‌شوند. خالی از لطف نیست این گویش‌ها را بشناسید.

گویش‌های شرقی: شمال لهجه شهرهای شماخی، باکو، لنکران، مغان و قوبا

گویش‌های جنوبی: شمال لهجه شهرهای تبریز، ایروان، نخجوان و اردوباد

گویش‌های غربی: شمال لهجه شهرهای کازاخ، گنجه، قره باغ و نیم لهجه آیروم

گویش‌های شمالی: شمال لهجه شهرهای کاخ، زاکاتا و شکی

اما به راستی چگونه باید این زبان را آموخت؟! بیایید در ادامه به شما خواهیم گفت. 

چگونه ترکی آذربایجانی بیاموزیم؟! 

در وهله اول باید بگوییم آموزش زبان ترکی آذربایجانی همانند آموزش آنلاین زبان انگلیسی که میتوانید نمونه‌های متفاوتی از آن اعم از مبتدی تا پیشرفته را در سایت فرادرس بیاموزید، به مراحل مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. 

درواقع در آموزش ترکی آذربایجانی قواعد بسیار منظم است و دایره لغات آن از زبان‌های انگلیسی و عربی و حتی فارسی کمتر است. همین مسئله یادگیری را آسان‌تر می‌کند. چرا زبان ترکی آذربایجانی منظم است؟ چون قاعده بسیار مشخصی را برای ترکیب کلمات و حتی اعداد در نظر گرفته و برای هر عملی یک فعل مشخص دارد. به عنوان مثال در زبان انگلیسی کلمه take میتواند در اشکال و معانی مختلف مورد استفاده قرار گیرد. حتی کلمه فارسی درد داشتن نیز میتواند معانی متفاوتی داشته باشد! 

اما این مسئله درخصوص زبان ترکی صدق نمی‌کند. شما برای هر دردی باید از یک فعل خاص استفاده کنید. از همین‌رو بر این عقیده‌ایم که یادگیری چنین زبانی نه تنها یادگیری را آسان می‌کند بلکه به مکالمه نیز سرعت می‌بخشد. تنها کافیست فعل و لغات اصلی را بیاموزید. 

مطمئنا سوالات زیادی در ذهن‌تان شکل گرفته؛ از جمله اینکه مراحل آموزش زبان ترکی آذربایجانی به چه صورت است! عجله نکنید... کمی ترمز خود را بکشید و به نکاتی که تا اینجای مقاله ذکر کردیم توجه کنید! آیا سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده؟ مثلا اینکه آموزش زبان ترکی برای ترک ها هم به همین صورت است؟ 

نگران نباشید. زیاد به خودتان فشار وارد نکنید؛ در ادامه مراحل یادگیری و آموزش زبان ترکی آذربایجانی را شرح می‌دهیم. 

آموزش زبان ترکی

مراحل یادگیری زبان ترکی آذربایجانی 

قبل از اینکه به سراغ مراحل یادگیری و آموزش زبان ترکی آذربایجانی برویم به این فکر کرده‌اید بدون یادگیری حروف الفبا اصلا میتوان آموزش را شروع کرد؟ 

حروف الفبا پایه و اساس هر زبانی بوده و این مسئله درخصوص آموزش زبان ترکی آذربایجانی نیز صدق می‌کند. در کشور آذربایجان از الفبای لاتین برای نگارش متن و یادگیری الفبا استفاده می‌شود. از همین‌رو باید سعی کنید تا حروف صدادار را به درستی بفهمید. این مسئله از اهمیت بالایی در حین تلفظ لغات برخوردار است. 

مرحله اول: یادگیری و حفظ لغات 

حال پس از عبور از پیش مرحله رسیدیم به اولین مرحله از آموزش زبان ترکی آذربایجانی که حفظ لغات است. برای حفظ لغات در وهله اول به یک دیکشنری بسیار خوب احتیاج دارید! یک دیکشنری حرفه‌ای که بتواند تمامی ابهامات شما درخصوص لغات را برطرف سازد. البته حفظ کردن تمامی لغات الزامی نیست زیرا اغلب آنها به کارتان نمی‌آید و در گفتگوی محاوره کاربردی ندارند. اما آموختن انواع فعل، روزهای هفته، اعداد، خوراکی‌ها، شغل‌ها، پزشکی و.... بسیار الزامی است. 

یکی از راهکارهایی که آموزش زبان ترکی آذربایجانی و البته حفظ لغات را آسان می‌کند، جمله سازی‌ست. 

یادداشت لغاتی که یادگرفته‌اید و در حافظه دارید نیز کمک می‌کند نه تنها املای آنها را بیاموزید بلکه هر زمان که به آن احتیاج داشتید در کوتاهترین زمان به آن برسید. 

مرحله دوم: یادگیری ضمایر

در این مرحله آموختن ضمایر فاعلی/مفعولی صریح و غیرصریح، ضمایر اشاره و حتی ملکی پیش روی شما قرار دارد. 

اگر فکر می‌کنید یادگیری ضمایر دشوار است میتوانید به مجموعه آموزش زبان ترکی استانبولی فرادرس سری بزنید. آنچنان به خوبی به توصیف آنها پرداخته‌اند که در مدت زمانی کوتاه به آنها مسلط خواهید شد. 

مرحله سوم: صرف فعل 

برای صرف فعل کافیست یک فعل را انتخاب کرده و چگونگی صرف آنها را بیاموزید. البته در زبان ترکی آذربایجانی و حتی ترکی استانبولی، صرف فعل به دو شکل صورت میگیرد و برای هر شکل یک نمونه را صرف نمائید تا چگونگی صرف افعال در ذهن‌تان به ثبت برسد. 

یادگیری پسوندها در صرف فعل در زمان‌ها مختلف را فراموش نکنید. در این مسیر آموزش‌های فرادرس بسیار کاربردی خواهد بود. 

مرحله چهارم: مکالمه اولیه و ساده

همانند تمامی آموزش‌ها در زبان‌های مختلف، اولین مکالمه‌ای که می‌آموزید، آشنایی و احوالپرسی‌ست و به تدریج این مکالمات طولانی‌تر و پربارتر خواهد شد. در زبان ترکی نیز همین روال پیش می‌رود. و سپس با توجه به نظر شما و البته میزان مسائل و لغاتی که آموخته‌اید به مکالمات شما افزوده خواهد شد. 

نکاتی که به آموزش ترکی آذربایجانی کمک می‌کند

برای اینکه در فهم و تلفظ لغات ترکی آذربایجانی موفق عمل کنید، باید به طور مداوم به گفتگو بپردازید. به تماشای اخبار ترکی بنشینید و فیلم و موسیقی ترکی آذربایجانی گوش دهید. شبکه‌های ایرانی نظیر شبکه سحر، سبلان، سهند و اشراق به شما در این مسیر کمک خواهند کرد. 

البته مجموعه آموزش زبان ترکی آذربایجانی سایت فرادرس با فراهم آوردن مراحل مختلف از تدریس به شما در یادگیری هر چه بهتر مفاهیم کمک می‌کند و با تکالیفی که در اختیارتان می‌گذارد، شرایط آموزش را بهبود می‌بخشد. 

آموزش زبان ترکی

اصطلاحات مهمی که در ترکی آذربایجانی باید بیاموزید

 کافیست برای سفری تفریحی به کشوری دیگر  سفر کنید و چگونگی ارتباط برقرار کردن با ساکنان آن را ندانید. به نظرتان چطور باید قیمت غذایی که میل کرده‌اید را بپرسید؟ یا اصلا چگونه بدانید غذایی که سفارش می‌دهید چه محتویاتی دارد! در کشورهای ترک زبان اکثریت مردم با زبان انگلیسی آشنایی نداشته و همین کار را برای توریست‌ها سخت می‌کند. از همین‌رو آشنایی با چند جمله رایج به زبان آن کشور، خیلی کار سختی نیست. 

جالب اینجاست که در کشور آذربایجان، زبان روسی زبان دوم مردم بوده و دانستن چند کلمه به این زبان در زمان مسافرت به منطقه‌ی قفقاز و اروپای شرقی کارتان را تا حد زیادی راه خواهد انداخت. 

بیایید برخی از اصطلاحات ضروری که در آموزش زبان ترکی آذربایجانی هم به آن اشاره خواهد شد را بیاموزید. 

سلام: Salam

بله یا خیر : Ha  یا Yok

متشکرم:  Sagol

اگر به الفبای ترکی آذربایجانی مسلط باشید مطمئنا میدانید که g اغلب بی‌صداست. نگران نباشید در آموزش زبان ترکی آذربایجانی فرادرس در این زمینه توضیحات کاملی ارائه خواهد شد. 

خواهش میکنم: Buyur

خداحافظ: Helekik

اصلاحات دیگری نیز وجود دارد به عنوان مثال وقتی در کافه یا رستوران میخواهید بگویید؛ بسیار خوشمزه است، باید از جمله زیر استفاده کنید؛ 

Dadlidir

یا اینکه در بازار میخواهید قیمت محصول یا لباسی را جویا شوید باید بگویید: Bu neceyedir

اعداد نیز بسیار راحت بوده و هیچ تفاوتی با زبان ترکی استانبولی ندارد. 

مطمئنا آنقدر اصطلاح در زبان ترکی آذربایجانی وجود دارد که نتوانیم تمامی آنها را در یک مقاله بگنجانیم. با این حال اما نیازی نیست نگران باشید، در دوره جامع آموزش زبان ترکی آذربایجانی به تمامی این مسائل پرداخته شده و نیاز شما به طور کامل رفع خواهد شد. 

اگر فکر می‌کنید همچنان سوالی باقی مانده که به آن پاسخ نداده‌ایم و یا ابهامی همچنان ذهن شما را آشفته کرده، توصیه داریم به بخش تماس با ما سایت فرادرس سری بزنید. کارشناسان و متخصصان ما آماده‌اند تا راهنمایی‌های کامل و دقیقی را در اختیار شما قرار دهند. 

آموزش زبان ترکی آذربایجانی - منابع رایگان

کلام آخر درباره آموزش زبان ترکی آذربایجانی

تا چه اندازه مشتاق به یادگیری و آموزش زبان‌های خارجی هستید؟ میدانید که یکی از لازمه‌های پیشرفت و توسعه یک کسب و کار و چه بسا گسترش ارتباطات، آشنایی با زبان‌های مردمان مختلف است! 

خب همه ما زبان‌هایی نظیر انگلیسی و عربی را در مدارس و چه بسا در دانشگاه می‌آموزیم. اما متاسفانه به سایر زبان‌ها تا این اندازه اهمیت داده نمی‌شود و اغلب ناآشنایی کامل و پرت و چه بسا آشنایی اشتباهی با سایر زبان‌ها و گویش‌ها داریم! 

زبان ترکی آذربایجانی به واسطه رایج بودن کشور و البته همجواری با کشور ایران یکی از رایج‌ترین زبان‌هایی‌ست که میتوان برای آموختن آن اقدام کرد. تاکنون گذرتان به شهر تبریز خورده؟ کمتر کسی را میتوانید بیابید که در این شهر به زبان پارسی سخن بگوید! همین مسئله مسافران را وادار می‌کند تا نگاهی به این زبان انداخته و حتی به سراغ آموزش زبان ترکی بروند. 

آنجاست که متوجه تفاوت فاحش میان ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی خواهند شد. 

اگر قصد سفر به کشور دوست و همسایه آذربایجان را دارید و یا حتی میخواهید برای تحصیل و تدریس و کار سفری به این کشور داشته باشید؛ باید آموزش زبان ترکی استانبولی را جدی بگیرید! بدون آموختن این زبان شما همچون افراد لال و ناشنوا هستید که هیچکس جدی‌تان نمیگیرد. حتی از پس انجام عادی‌ترین کارهای روزمره‌تان نیز برنخواهید آمد! 

در این مسیر نیز به هیچ عنوان تنها نیستید. سایت فرادرس با فراهم آوردن مجموعه آموزش‌های زبان های خارجی اعم از ترکی آذربایجانی به شما کمک میکند تا اولین گام ها را بسیار محکم برداشته و در رسیدن به اهداف‌تان به هیچ عنوان با کوتاهی مواجه نشوید! 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید به بخش تماس با ما مراجعه کنید. کارشناسان ما طی سال‌ها تجربه‌ای که در برقراری ارتباط با کاربران بدست آورده‌اند، آماده‌اند تا بهترین راهنمایی‌ها را در اختیار شما قرار دهند. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها