|

زعفرانِ رنگ تیره بهتر است یا روشن؟؛ تشخیص زعفران تازه از کهنه

زعفران

ممکن است موقع خرید زعفران با این سوال مواجه شوید که زعفران تیره بهتر است یا زعفرانی که رنگ روشن تری دارد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- زعفران یکی از ادویه های پرکاربرد در آشپزی ایرانی می باشد که برای پخت خیلی از غذاها مثل مرصع پلو، زرشک پلو، باقالی پلو، آلبالو پلو، لوبیا پلو، عدس پلو، ته چین، خورشت قیمه و ... و دسرهایی مثل حلوا، شله زرد و ... حتی برای درست کردن پیاز داغ و مرینیت مرغ و گوشت استفاده می شود. 

به گزارش «شایانیوز»، زعفران همیشه نسبت به ادویه های دیگر قیمت خیلی بالاتری داشته و شاید بتوان آن را گران ترین ادویه جهان دانست. دقیقا به همین دلیل در بازار تجارت زعفران تقلب بسیار زیاد است مثلا زمانی کاکل بلال را رنگ می کردند و به عنوان زعفران می فروختند یا بعضا به زعفران عسل، شکر، قند، پودر قند، روغن، نمک و... اضافه می کنند تا حجم آن بیشتر شود. در مقاله چگونه زعفران اصل را از زعفران تقلبی تشخیص دهیم مفصل در مورد راه های تشخیص زعفران اصل صحبت کرده ایم که با خواندن آن اطلاعات مفیدی به دست می آورید.

در این مطلب می خواهیم در مورد اینکه چطور یک زعفران کهنه را از زعفران تازه تشخیص دهیم صحبت کنیم در ادامه این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که زعفران با رنگ تیره بهتر است یا با رنگ روشن و اساسا کدام زعفران بعد از دم کردن عطر، طعم و رنگ بیشتری دارد پس با ما همراه باشید.

بیشتر افراد تصور می کنند که زعفران هر قدر تیره تر باشد بهتر است و موقع دم کردن رنگ بیشتری پس می دهد اگر شما هم جرء این دسته از افراد هستید بدانید که سخت در اشتباهید. زعفرانی که رنگ روشن تری دارد تازه تر است وقتی زعفران کهنه می شود رنگش تیره تر می شود حالا هر چه رنگ زعفران تیره تر باشد موقع دم کشیدن رنگ کمتری پس می دهد بنابراین زعفران مرغوب رنگ روشن تری دارد.

دم کردن زعفران

زعفران وقتی کهنه می شود عطر بیشتری دارد زعفران فروش ها معمولا کهنه ترین زعفران ها را در ظرف در باز در مغازه می گذارند تا عطرش بپیچد و ما را فریب دهد اما همین زعفران کهنه که در حالت خشک عطر زیادی دارد وقتی دم کشیده می شود عطرش خیلی کم است. بنابراین یک زعفران کهنه رنگش تیره تر است عطرش هم در حالت خشک زیاد است اما وقتی دم گذاشته می شود عطر و رنگش ضعیف تر است پس موقع خرید زعفران به دنبال زعفرانی باشید که عطر ملایم تری دارد رنگش هم روشن تر است.

روش نگهداری زعفران

زعفران هم مثل همه ادویه ها تاریخ مصرف دارد اگر زعفران آسیاب نشود 2 سال به شرطی که به دور از نور و در جای خشک نگهداری شود ماندگاری دارد. وقتی زعفران را خریدید داخل یک شیشه بریزید دور آن را بپوشانید که نور از آن عبور نکند در جای خشک قرار دهید نیازی به فریزر یا یخچال نیست. به محض اینکه زعفران آسیاب شد مدت نگهداری آن 3 ماه می شود زعفران دم شده هم بین 5 روز تا 1 هفته قابلیت نگهداری دارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها