|

طرز تهیه حریره سیر + نکات نگهداری آن

حریره سیر

حریره سیر نوعی چاشنی محسوب می‌شود که از آن می‌توانید مثل پودر سیر در انواع غذاها مثل کوکو سبزی، کتلت، کوکو سیب زمینی و... استفاده کنید.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- اگر می خواهید همیشه سیر تازه در یخچال داشته باشید بدون اینکه ذره ای عطر و طعم آن تغییر کند حتما از حریره سیر استفاده کنید. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که حریره سیر چیست و چه کاربردی در آشپزی دارد؟

به گزارش «شایانیوز»، حریره سیر نوعی چاشنی محسوب می‌شود که از آن می‌توانید مثل پودر سیر در انواع غذاها مثل کوکو سبزی، کتلت، کوکو سیب زمینی و... استفاده کنید. از آنجایی که سیر خواص زیادی دارد ولی خیلی زود از بین می‌رود، لازم است تا روش‌هایی را برای نگهداری طولانی مدت آن یاد بگیرید. علاوه بر این می توانید با خرید سیر تازه که قیمت پایین تری دارد این چاشنی را آماده کنید تا برای فصل سرد که سیر گران می شود نیازی به خرید سیر نداشته باشید.

مواد لازم برای تهیه حریره سیر

سیر خشک 1 کیلو

نمک به میزان لازم

روغن مایع یا روغن زیتون یا کنجد به میزان لازم

فلفل به میزان لازم

CDqlSHmH368

طرز تهیه حریره سیر

1- برای درست کردن حریره سیر ابتدا باید سیر را آماده کنید. برای این منظور پوست سیرها را بگیرید پوست گرفتن سیر معمولا کار سختی است به خصوص اگر بخواهید پوست خشک شده سیر را بگیرید، باید زمان زیادی را صرف کنید. اما یک راه آسان‌تر این است که سیر را برای مدت ۵-۶ ساعت در آب گرم قرار دهید وقتی پوست آن نرم شد، به راحتی می‌توانید پوستش را جدا کنید.

سپس سیرها را بشویید و داخل آبکش بریزید اجازه دهید آب آن کشیده شود بعد روی پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شود سیر باید کاملا خشک باشد و الا کپک می زند.

2- وقتی سیر خشک شد آن را داخل غذاساز یا بلندر بریزید نمک + فلفل را هم اضافه کنید بعد شروع به اضافه کردن روغن کنید روغن را کم کم اضافه کنید میزان روغن باید به اندازه ای باشد که موجب روان تر شدن و حرکت مواد در دستگاه و ایجاد حالت حریری در سیر شود اما نباید یک جا و میزان زیاد اضافه کنید غلظت حریره باید مثل پوره باشد نه خیلی شل و نه خیلی غلیظ. برای اینکه حریره سیر کپک نزند نمک را بیشتر از حد معمول بریزید نگران شور بودن حریره نباشید زیرا این چاشنی به میزان کم در غذا استفاده می شود بنابراین اگر شور هم باشد در نهایت روی عطر و طعم غذا تاثیر نمی گذارد.

IMG_20211005_151744

3- حریره آماده شده را داخل ظرف شیشه ای در دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید. برای اینکه ماندگاری این چاشنی بیشتر شود، مقداری روغن روی آن بریزید سپس درب ظرف را محکم ببندید. هر وقت خواستید از حریره بردارید حواستان باشد که قاشق خشک و تمیز باشد و الا کپک می زند.

نکات مهم در نگهداری حریره سیر

استفاده از نمک زیاد باعث افزایش ماندگاری حریره سیر می‌شود.

زمان استفاده از حریره باید قاشق تمیز را داخل ظرف بزنید و الا کپک می زند.

وقتی حریره را داخل ظرف ریختید برای اینکه هوا نکشد روی آن روغن بریزید بعد درب ظرف را ببندید.

اگر دستگاه غذاساز ندارید، می‌توانید سیر را با قسمت ریز رنده، رنده کنید.

می‌توانید این چاشنی را برای مدت یک سال در یخچال نگهداری کنید.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها