|

دانستنیهای لازم در مورد کراتینه کردن مو

کراتینه مو چیست و آیا روش مناسبی برای صافی موهاست؟

رازهای زیادی پیرامون کراتینه مو وجود دارد. کراتینه مو یکی از روش‌های رایج برای بهبود ظاهر و درمان موهای آسیب‌دیده است.

لینک کوتاه کپی شد

یکی از راهکارهایی که معمولا به خانم ها و آقایانی که موهای وز ، فر، خشک و آسیب دیده دارند پیشنهاد می شود کراتینه کردن مو می باشد ، اما آیا کراتینه کردن مو برای همه افراد با انواع مو ها مناسب است یا نه؟ آیا کراتینه دائمی است؟ آیا کراتینه به مو آسیب نمی رساند؟ این سوالاتی است که شاید در ذهن شما هم باشد. ما در اینجا مطالبی را جمع آوری کردیم برای کسانی که در انجام کراتینه  کردن شک دارند و یا اصلا نمی دانند کراتینه چیست. 

 

کراتین و کراتینه مو چیست؟

کراتین پروتئین اصلی موجود در پوست، مو و ناخن است که باعث حفاظت و عدم شکنندگی آنها می شود. این ماده مسئول فعالیت های حیاتی سلول از قبیل تولید پروتئین است و به همین دلیل باعث شادابی و درخشندگی مو می شود. پس وقتی میزان این ماده براثر قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم، مواد شیمیایی یا تغییر سبک زندگی، در سلول های پوست و مو کم می شود، موها شادابی خود را از دست داده و به اصطلاح وز و زبر خواهند شد.

در سال های اخیر کراتینه مو برای ترمیم موی آسیب دیده و زبر روی کار آمده است. در واقع کراتین مورد نیاز به صورت مصنوعی و با مواد شیمیایی ساخته و برای ترمیم مو  به کار گرفته می شود. اما این روش دائمی نیست و بعد از مدتی مو، شفافیت و صافی خود را از دست داده و به ترمیم دوباره نیاز خواهد بود. کراتینه مو که خود به روش های برزیلی و احیایی تقسیم می شود برای ترمیم موهای زنان و مردان به کار می رود. اما همانطور که قبلا ذکر شد، این روش دائمی نیست معمولا بعد 2 تا 3 ماه اثر خود را از دست داده و نیاز به شارژ مجدد دارد

 

کراتینه-مو-4-min

 

ترکیبات کراتینه مو چیست؟

کراتینه از دو ترکیب به وجود میاد:

ترکیب اول

جوجوبا، آلوئه ورا، آکوا، روغن زیتون و فرمولاهید

مخصوص افراد با موهای فر و وز و آسیب دیده است که می خواند موهایی صاف و مقوی داشته باشند.

ترکیب دوم

جوجوبا، آلوئه ورا، روغن زیتون و نانو

مخصوص افراد با موهای صاف طبیعی  که در اثر استفاده از رنگ، مواد شیمیایی و آب و هوای آلوده مو آسیب دیده و تمایل دارند که موهاشون صاف و مقوی باشه.

 

فواید کراتینه کردن مو

- این روش موها را در زمان کمی بسیار بسیار نرم و صاف می کند.

- این روش موها را برّاق می کند و موهای برّاق سبب بوجود آمدن ظاهر زیبایی در اشخاص شده و اعتماد به نفس را هم بالا می برد. با این شیوه دیگر نیازی به کار طاقت فرسای صاف کردن هر روزه موها نیست.

- هم زنان و هم مردان می‌توانند از مزایای کراتین درمانی بهره‌مند شوند و این روش، هیچ محدودیتی ندارد. اگر می‌خواهید موهای براق و صاف داشته باشید، فارغ از اینکه چه جنسیتی دارید، می‌توانید از این روش استفاده کنید.

- موادی که برای کراتینه مورد استفاده قرار می‌گیرند، سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز مو هستند. استفاده از این مواد نه تنها باعث از بیت رفتن وز مو می‌شود و موها را صاف و نرم می‌کند، بلکه ساقه مو را تقویت می‌کند. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا در نهایت، موهای شما ظاهری سالم‌تر و جذاب‌تر داشته باشند.

 

مراقبت های قبل از کراتینه مو

قبل از اینکه به آرایشگاه بروید، بهتر است از مناسب بودن کراتینه برای موهای خود اطمینان حاصل کنید. فقط به این که دوست شما بهترین نتیجه را از این روش گرفته است، اکتفا نکنید و در نظر داشته باشید که شرط اول برای کراتینه مو، داشتن مویی فر یا وز است. کراتینه برای موهای صاف و نرم نه تنها توصیه نمی شود، بلکه ممکن است باعث آسیب موهای شما هم شود.

یکی دیگر از مواردی که قبل از کراتینه مو نباید از آن غافل شوید، پیدا کردن آرایشگاه و متخصص قابل اعتماد و حرفه ای است. فرمول مواد کراتینه برای موهای مختلف متفاوت است. پس حتما مطمئن شوید که آرایشگر شما مهارت لازم برای تشخیص بهترین فرمول را داشته باشد.

 

روند کراتینه  کردن مو

فرایند ترمیمی کراتینه مو، زمان بر است. پس روزی را انتخاب کنید که وقت کافی برای انجام مراحل زیر را داشته باشید:

  • موهای خود را با شامپو بشویید؛
  • از نرم کننده استفاده نکنید؛
  • موها را کاملا خشک کنید؛
  • مواد کراتینه را روی موهای خود استفاده کنید؛
  • بنا به دستورالعمل آرایشگر خود 20 الی 50 دقیقه صبر کنید که محلول کراتینه اثر کند؛
  • طبق نظر آرایشگر و بعد از سپری شدن زمان مورد نظر موهای خود را بشویید و خشک کنید.

با اینکه بعد از انجام تمام این مراحل وقت گیر شاهد موهایی صاف، نرم و درخشان خواهید بود؛ اما لازم است بار دیگر ذکر شود که کراتینه مو فرایندی شیمیایی است و نباید برای رسیدین به زیبایی از سلامت پوست و موی خود غافل شویم.

 

641451_704

 

مراقبت های بعد از کراتینه مو

کراتینه مو به عنوان روشی ترمیمی شناخته شده است، اما توجه داشته باشید که خود این فرایند هم به مراقبت احتیاج دارد. معمولا شامپوهای ویژه ای برای بعد از کراتینه وجود دارد که آرایشگر شما با توجه به ویژگی های خاص موی خودتان پیشنهاد خواهد کرد. علاوه بر این ممکن است تا چهل و هشت ساعت قادر به شستن موها یا بستن آن ها نباشید.

 

اگر مو های ما فر باشد آیا با کراتین فر بودن مو به طور کامل از بین میرود؟

به طور کامل که نه،به گفته ی بسیاری از متخصصان مو وزیبایی درمان به وسیله کراتین تا حدودی مو ها را صاف میکند اما به طور کامل نه.

اگر شما مو های مجعد یا وزی دارید کراتینه کردم مو تقریبا مو های شما را صاف میکند اما اگر فوق العاده فری دارید انتظار مو های صاف و لختی را نداشته باشید.با روش درمانیکراتینه فر مو های شما کنر خواهد شد.

کراتینه-مو-مردانه-1

آیا کراتینه کردن ضرری برای سلامتی دارد؟

فرمالدهید یک ماده سرطان زا است. گرچه مقدار فرمالدهیدی که در کراتینه کردن مو آزاد می‌شود کم است ولی بهتر است از آن اجتناب کنید. برای اینکه از مزایای کراتینه مو بهره‌مند شوید، باید از مواد اولیه بدون فرمالدهید استفاده کنید. البته این مواد اولیه، تاثیرگذاری کمتری دارند ولی در عوض، برای سلامتی بهتر هستند.
حقیقت این است که کیفیت موهای طبیعی خودمان بهترین است ولی متاسفانه در بسیاری از موارد خودمان موهای مان را نابود می کنیم. با رنگ کردن های متعدد، استفاده از مواد شیمیایی مختلف روی مو، اتو کردن ها، سشوار کشیدن های زیاد و. . . همواره در حال نابود کردن موهای مان هستیم و بعد از آن به دنبال راهکاری برای ترمیم تمام این آسیب ها می گردیم. شاید بتوان گفت کراتین کردن مو فقط برای عده ای توصیه می شود که موهای بسیار وز آنها اصلا قابل شانه شدن نیست.

با علم و آگاهی به خطرات ناشی از فرمالدئید یا مشتقات آن باید توجه کنید که نتایج درمان های کراتینه مو بین استفاده کننده ها کاملا متفاوت است. در بعضی ها همان انتظاری را که از قبل دارند برآورده می شود و ماه ها موهای شان صاف و لخت باقی می ماند ولی در بعضی دیگر رضایتمندی کمتر است و بعد از چند هفته موها به حالت اولیه بازمی گردد.

 

چه کسانی نباید کراتینه مو انجام دهند؟

این روش برای زنان باردار، توصیه نمی‌شود.

بعضی از افراد ممکن است بعد از کراتین درمانی، واکنش‌های آلرژیک داشته باشند. خارش و ایجاد راش در پوست، از علائم حساسیت است که در این افراد مشاهده می‌شود. 

افرادی که قبلا به بیماری سرطان مبتلا بودند

افرادی که از داروهای اعصاب استفاده می کنند

افرادی که از داروهای غدد استفاده می کنند، زیرا این داروها روی خون اثر گذاشته و عملکرد کراتین را مختل می کند

پس بهتر است قبل از انجام کار از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

 

tips-about-hair-keratin-treatment-850x560

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها