|

فواید قهوه در کنار مضراتی که نباید چشم پوشی کرد!

قهوه نوشیدنی پرخاصیت است که در صورت استفاده نادرست از آن دارای مضرات زیادی است

لینک کوتاه کپی شد

قهوه امروزه یک نوشیدنی پرطرفدار است که درباره فواید و مضرات آن بحث ها زیادی است. شاید برایتان جالب باشد بدانید دانه قهوه در ابتدا سبز و پس از رسیدن قرمز می شود و در کشورهای مختلف تهیه آن متفاوت است اما غالبا آن را با آب جوش و یا بخارآب درست می کنند. عده ای قهوه را مفید می دانند و عده ای دیگر آن را برای سلامتی مضر دانسته اند. برای اینکه بفهیم فواید قهوه زیادتر از مضرات آن است یا خیر؟ با ما همراه باشید.

 

فرآوری دانه های قهوه

روند فراوری دانه های قهوه به دو شیوه تَر و خُشک انجام میپذیرد :

  • روش تَر : مغز میوه قهوه پس از ۲۴ ساعت از چیدن از دانه های آن جدا میگردد. سپس دانه ها به مدت ۱۲ الی ۲۸ ساعت درون تانک تخمیر ریخته شده که در این مدت آنزیم های طبیعی لایه ای که دانه ها را احاطه کرده را سُست کرده و از دانه ها جدا میگردد. سپس دانه ها در معرض آفتاب قرار داده شده و یا درون خشک کُن های صنعتی ریخته شده تا خشک گردند. بعد از آن دانه های قهوه بر اساس اندازه و جِرمشان درجه بندی و سَوا میشوند.
  • روش خُشک : میوه قهوه را پس از چیدن روی سطح زمین پخش میکنند تا زیر آفتاب خشک گردد سپس در فواصل معین آن را زیرو رو می کنند. تا ۷ الی ۱۰ روز. تا زمانی که رطوبت آنها به ۱۱ درصد کاهش یابد. در این زمان پوسته خارجی میوه قهوه، قهوه ای رنگ میگردد

 

تاثیرات مثبت قهوه بر سلامتی چیست؟

دراین مطلب اثرات مفید قهوه برای سلامتی را جمع آوری کرده ایم:

 قدرت آنتی اکسیدانی

دانه‌های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. محققان تایید کرده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد. به علاوه ترکیبات فنولیک موجود در قهوه از چای و کاکائو که به عنوان دو منبع فنولیک شناخته می‌شوند، بیشتر است.
تحقیقات نشان می‌دهد که افزودن شیر یا خامه به قهوه تاثیری در جذب آنتی اکسیدان‌های آن ندارد. البته ترجیحا بهتر است شکر اضافه نشود، زیرا جذب آنتی اکسیدان‌ها را به تاخیر می‌اندازد.
 

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع

دیابت نوع 2 به عنوان یک مشکل بهداشتی شناخته شده است که حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را درگیر کرده است. علت آن افزایش سطح قند خون به علت عدم توانایی ترشح انسولین و یا مقاومت به انسولین تعیین شده است. برخی مطالعات نشان دادند، مصرف قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع II را کمتر می کند. برخی مطالعات نشان می دهد در افرادی که قهوه مصرف می کنند ۲۵ تا ۳۰ درصد خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

قهوه

 

کمک به مبارزه با افسردگی 

همان طور که قبلا ذکر شد، کافئین سطح دوپامین را در جریان خون افزایش می دهد. دوپامین انتقال دهنده عصبی است که مسئول حرکت، حافظه و شناخت است. با این حال، آن هم چنین نقشی را با احساس لذت بازی می کند و این ممکن است دلیل این باشد که چرا قهوه به مبارزه با افسردگی کمک می کند. مطالعه ای که توسط هاروارد انجام شد نشان داد زنانی که قهوه می نوشند باید 20 % کم تر از افسردگی داشته باشند. مطالعه دیگری که به دنبال افراد 208،424 انجام شد نشان داد که کسانی که قهوه می نوشند، کم تر از 53 % احتمال خودکشی دارند که برای هر دو مطالعه، عدد جادویی 4 (یا بیشتر)بود.

بیشتر بخوانید:چگونه افسردگی را تشخص دهیم و سریع درمان کنیم؟

بهبود سطح انرژی

قهوه می تواند به شما کمک کند سطح انرژی خود را افزایش دهید. پس از نوشیدن قهوه، کافئین در جریان خون شما جذب می شود و سپس به مغز می رود. کافئین در مغز، عصب انتقال دهنده ای به نام آدنوزین را مسدود می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، تعداد دیگر انتقال دهنده های عصبی افزایش می یابد و موجب شلیک نورون ها می شود. مطالعات بسیاری نشان می دهد که قهوه می تواند به بهبود عملکردهای مختلف مغز شامل خلق و خو، حافظه، سطح انرژی، هوشیاری، زمان واکنش و همچنین عملکرد شناختی عمومی کمک کند.

بیشتر بخوانید:راه های افزایش انرژی چیست؟

 

به کاهش وزن کمک میکند

اگر می خواهید وزن کم کنید، عصاره قهوه سبز می تواند به شما برای رسیدن به این هدف کمک کند. با این حال، این موضوع بدان معنا نیست که باید به جای تمرین و ورزش قهوه نوشید. شما باید هر دو را برای دستیابی به بهترین نتیجه انجام دهید. اگر شما در شرایطی مشابه هستید و اضافه وزن دارید، در نظر داشته باشید که تمرینات خود را با مصرف کپسول قهوه سبز تاثیر گذارتر کنید.

1_ELrwRzI4S40AIBcF-v-uUw-780x405

 

مضرات مصرف قهوه بر سلامتی چیست؟

در ادامه مطلب فواید قهوه می‌رسیم به بخش مضرات ، هر نوشیدنی یا خوراکی که ما در طول روز مصرف می‌کنیم در کنار فوایدی که دارد در صورت عدم استفاده صحیح یا به موقع می‌تواند برای سلامتی مان مضر و خطرناک باشد. در این بخش برای شما از مضرات قهوه در صورت استفاده نادرست و نابجا خواهیم گفت:

 

اختلال در جذب کلسیم و آهن

این که قهوه در جذب کلسیم و آهن اختلال ایجاد می‌کند یک واقعیت است اما در صورتی که مصرف قهوه به صورت متعادل باشد (سه تا چهار فنجان در روز)، می‌توانید مطمئن باشید که دچار مشکل نخواهید شد.

 

تشدید احتمالی مشکلات معده

مصرف قهوه برای معده مثل تیغ دو لبه است و بستگی به معده خودتان دارد. مثلا اگر معده شما مستعد سوزش و رفلاکس باشد، مصرف قهوه آن را تشدید می‌کند. از طرف دیگر اگر معده‌تان دچار مشکل هضم باشد، قهوه به رفع مشکل‌تان کمک می‌کند، بنابراین تصمیم با خودتان است!

coffee (1)

 

کافئین و خطر حملات قلبی

بررسی ها نشان میدهد بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا ، 4 برابر بیشتر احتمال حمله قلبی در صورت مصرف 4 فنجان قهوه را دارند اگرچه مصرف کمتر آن خطر را کاهش می دهد.

 

کافئین و بیماری نقرس

افرادی که در گذشته سابقه بیماری نقرس را داشتند باید مصرف کافئین یا قهوه را کنار بگذارند زیرا به شدت ریسک ابتلا مجدد به بیماری نقرس را افزایش می دهند.

97819

 

کافئین و احتمال ابتلا به کیست پستان

زنانی که روزانه 31 تا 250 میلی گرم کافئین مصرف می کنند، احتمال رشد بیماری فیبروکیستیک پستانی را تا 5 برابر در مقایسه با افراد دیگر افزایش می دهند

 

کافئین و بی اختیاری ادرار

زنانی که بیش از حد کافئین مصرف می کنند، 70 درصد احتمال بی اختیاری ادرار در آنها بیشتر می شود که حتی با خندیدن ، سرفه یا عطسه به راحتی ادرار از بدن آنها خارج می شود.

coffee

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها