|

راه های تشخص و رفع؛ نم و رطوبت چیست؟

وجود نم و رطوبت در خانه می تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود که مهمترین آن باعث آسیب رساندن به سلامت انسان می باشد.

لینک کوتاه کپی شد

وجود نم و رطوبت در خانه می‌تواند به وسایل منزل آسیب رسانده و همچنین باعث بروز مشکلات بهداشتی برای افراد خانواده شود. شاید این سوال ها برای شما هم پیش آمده باشد که چرا خانه‌های ما دچار رطوبت بالا و نم زدگی می‌شوند؟ چگونه می‌توان از نم زدگی و رطوبت بالای خانه پیشگیری کرد؟ اگر خانه ما دچار نم زدگی شد چگونه می‌توان آن را از بین برد؟ با بوی بد نم خانه چه کنیم؟ با ما همراه باشید تا جواب سوالات خود را بیابید.

 

 چطور می‌دانید که در ساختمان تان نم و رطوبت دارید یا نه؟

مهم است که بتوانید علائم هشدار را شناسایی کنید.برای رفع نم و رطوبت ابتدا نیاز است که علت و منشاء آن تشخیص داده شود. علائم رطوبت ساختمان ممکن است به اندازه یک گودال آب روی زمین واضح نباشد. در حقیقت راه‌های زیادی وجود دارند که در آن‌ها رطوبت می‌تواند در ساختمان تان خودش را نشان دهد. این یک لیست سریع از چند چیز است که باید دنبال آن بگردید:

چکه کردن آب از دیوارها

حلقه‌ای از نم و رطوبت روی دیوارها

فرورفتگی روی دیوار و زمین

دیوارهای آلوده و یا دیوارهای رنگی

هوای مرطوب

آب ایستاده بر روی زمین

پوسیدگی فرش یا موکت

پوسیدگی ستون‌ها، سرسازها و تیرچه‌ها

بوی کپک زدگی

اگر این علائم را دیدید، یعنی شما رطوبت را در ساختمان خود تجربه می‌کنید.

378235

 

ترفندها و روش های دیگر برای جلوگیری از رطوبت

فقط این نکات ساده را دنبال کنید:

هنگام پخت و پز، هود و هواکش را روشن کنید.

هرگز درجه گرمای هیتر و وسیله گرمایی تان را بیشتر از 20 درجه سانتیگراد نکنید. زیرا به ایجاد رطوبت در دیواره ها و مناطق دیگر کمک می کند.

لباس های خود را در بیرون از خانه برای خشک شدن آویزان کنید. اگر در داخل پهن کنید، رطوبت در سراسر خانه پخش خواهد شد.

گیاهان زیادی در یک منطقه نگذارید. این ممکن است موجب ایجاد رطوبت نیز شود، که بخار دقیقا از این عناصر بیرون می آیند.

در نهایت، باید چیزهایی مانند روشنایی طبیعی و هوا را در خانه تان بررسی و چک کنید.

شما باید پنجره ها و درها را در مناطقی قرار دهید که اجازه می دهد نور خورشید به آنها برسد.

همچنین باید مبلمان خود را طوری بچینید تا هوا در خانه شما به راحتی گردش کند.

۴ ترفند عالی جهت از بین بردن نم و رطوبت خانه

 

روش های از بین بردن و رفع نم و رطوبت در خانه چیست؟

اگر به هر دلیل رطوبت خانه شما زیاد است اقدامات ساده ذیل را در پیش بگیرید:

منابع رطوبتی را تشخیص دهید

اگر یک منطقه پر از رطوبت در خانه خود پیدا کردید، باید سعی کنید منبع اش را پیدا کنید، اگر لوله های شکسته یا دارای نشتی در مناطق غیر قابل مشاهده وجود داشته باشد، لکه هایی روی دیوارها ایجاد می شوند که به تدریج رشد می کنند. به یاد داشته باشید که اگر فورا این نشتی ها را اصلاح نکنید، وضعیت می تواند بدتر شود و حتی باعث آب گرفتی شود.  

 

از فن برای تازه نگه داشتن هوای خانه استفاده کنید

این مهم ترین توصیه است شما همیشه باید در خانه خود تهویه مناسب داشته باشید، به ویژه در مناطقی که احتمالا رطوبت دارد. سعی کنید پنجره ها را تا جای ممکن باز نگه دارید، اگر این کافی نیست، می توانید از فن برای تازه نگه داشتن خانه استفاده کنید از سوی دیگر، تهویه مطبوع می تواند به حفظ مناطق خاصی از خانه کمک کند که در آن هیچ رطوبتی نباشد و حتی به سختی یک هوای موجود در طبیعت در انجا باشد با این حال، از آن خیلی زیاد استفاده نکنید. هوایی که نفس میکشید باید رطوبت لازم برای جلوگیری از بیماری ها و خشک نشدن بینی را داشته باشد.

 

از نمک برای رفع نم و رطوبت استفاده کنید

تمام چیزی که شما نیاز دارید، یک ظرف کم عمق و یک کیلو نمک است. به سادگی نمک را در ظرفی بریزید، خواهید دید رطوبت را در چند روز به خود میکشد زیرا نمک، ظرفیت جذب بسیار بالایی دارد. وقتی متوجه شدید نمک خیلی مرطوب یا سیاه شده، وقت آن رسیده است که آن را عوض کنید.

740230

 

استفاده از دستگاه‌های رطوبت گیر

اگر خانه شما در مناطق مرطوب و سرد واقع شده است به طوری که امکان استفاده از دستگاه تهویه و گردش هوا در آن فایده‌ای ندارد، توصیه می‌کنیم از رطوبت گیر‌ها استفاده کنید. رطوبت گیر‌ها تنوع بسیار زیادی در کارایی و قیمت دارند. به طور مثال یک نوع ساده از این محصول، رطوبت گیر‌های آویز می‌باشند. این محصول می‌تواند نم و رطوبت موجود در محیط را به سمت خود جذب کرده و در مخزن خود به صورت مایع جمع آوری کند. استفاده از دستگاه‌های رطوبت گیر یا رطوبت زدا نیز می‌تواند رطوبت هوای خانه شما را به طور موثری کاهش دهد. این نوع دستگاه ظاهر زیبایی داشته و با استفاده از برق کار می‌کنند. معمولا دستگاه رطوبت گیر دارای رطوبت سنج خودکار بوده و به صورت اتوماتیک میزان رطوبت خانه شما را کنترل می‌کنند. برخی از انواع این دستگاه‌ها مجهز به فیلتر پاکسازی هوا نیز می‌باشند.

دستگاه-رطوبت-گیر

 

جابجا کردن گیاهان

مورد دیگری که می‌تواند در بالا بودن رطوبت نقش داشته باشد وجود گیاهان در خانه است. در برخی از اتاق‌ها گیاهان زیادی وجود دارند و همین گیاهان موجب افزایش رطوبت اتاق می‌شوند؛ بنابراین بهتر است برای کاهش رطوبت محیط، گیاهان را به مکانی ببرید که از تهویه مناسب برخوردار باشد.

13d7ee93-d923-47b3-8824-91ea036c2842

 

 استفاده از لیمو ترش

در این روش ابتدا مقداری آب، درون ظرف موردنظرتان بریزید و سپس به آن، یک عدد لیموترش یا نارنج که به همراه پوست رنده شده، اضافه کنید. بعدازآن ظرف را روی حرارت قرار داده تا شروع به جوشیدن کند. این روش به شما کمک خواهد کرد تا با عطرآگین کردن فضای داخلی خانه از بوی کلافه کننده نم و رطوبت رهایی یابید. به‌کار بردن اسانس خوراکی یا غیرخوراکی یکی دیگر از شیوه‌های برطرف کردن بوی نم در خانه است. در این حالت، چند قطره از اسانس موردنظر را درون ظرف پیرکس بریزید و زیر آن یک شمع کوچک روشن کنید. همزمان با گرم شدن اسانس، عطر دل‌پذیر آن تمام فضای خانه را فرامی‌گیرد.

n00212811-b

 

استفاده از جوش شیرین

گاهی علت بوی نم در خانه مربوط به فرش است. در این هنگام، با پاشیدن جوش‌شیرین روی فرش‌های قدیمی می‌توان بوی نم خانه را از بین برد. لازم به ذکر است که باید به مدت یک شبانه‌روز، جوش‌شیرین ریخته شده بر روی فرش باقی بماند تا زمان بیشتری جهت جذب بو‌های نامطبوع از محیط وجود داشته باشد. پس‌ازاین مرحله، باید برای تمیز کردن جوش‌شیرین از جاروبرقی استفاده کنید و درصورتی‌که همچنان بوی نم وجود دارد باید مراحل فوق را مجدداً تکرار کنید.

57082

 

از خشک کردن لباس ها در محیط داخلی ساختمان پرهیز کنید

سعی کنید لباس ها را با استفاده از روش هایی مانند استفاده از خشک کن ماشین های لباسشویی و باز کردن پنجره ها سریع تر خشک کنید و از خشک کردن لباس ها در محیط داخلی ساختمان پرهیز کنید. 

عایق کاری

برای از بین بردن نم و رطوبت ساختمان بهتر است کف، سقف و دیوارهای ساختمان را عایق کاری کنید تا از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری شود.

عایق-کاری-لوله

 

آیا رطوبت و نم در خانه عوارضی هم دارد؟

وقتی رطوبت خانه بیش از حد مجاز افزایش یابد، بر زندگی ما تأثیر منفی خواهد گذاشت و عوارض زیر را به همراه دارد: 

  • وجود نم و رطوبت در خانه، گرد و غبار را جذب کرده و می تواند فضای مناسبی را برای رشد و تکثیر اکثر باکتری ها مهیا کند و اگر نم و رطوبت رفع نشود، کپک ها و انواع قارچ بر روی دیوار و نقاط مرطوب خانه ایجاد خواهند شد. 
  • نم و رطوبت سبب آسیب به دیوارها شده و ظاهر نامناسبی در منزل ایجاد می کند.
  • نم و رطوبت خانه باعث بروز انواع بیماری های مختلف می گردد. رطوبت دائمی در فضای خانه، موجب بروز حساسیت در افراد، به خصوص کودکان شده و برای افرادی که دچار بیماری های تنفسی و یا آلرژی می باشند بسیار مضر است. نم و رطوبت بالا در خانه، می تواند موجب بروز سردرد و متورم شدن عروق و بافت های بدن و افزایش درد هایی مانند آرتروز گردد.  
  •  نم و رطوبت زیاد در خانه، باعث خراب و پوسیده شدن بسیاری از وسایل منزل مثل وسایل چوبی و پارچه ای،  وسایل آهنی و فلزی، آسیب دیدگی تأسیسات و وسایل منزل می شود. 

زرد-شدن-سقف-خانه

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها