|

بوی بد دهان را چگونه از بین ببریم؟

بوی بد دهان یک بیماری است که باعث درد و یا سایر مشکلات جدی نمی شود. شایع ترین علل بوی بد دهان، به دلیل مشکلات مربوط به دندان است.

لینک کوتاه کپی شد

حدود 20 الی 25 درصد مردم با مشکل بوی بد دهان دست به گریبان هستند. بوی بد دهان معمولا با افزایش سن افزایش می یابد و در مردان بیشتر شایع است. ۹۰ درصد بوی بد دهان مربوط به خود دهان است و به معده ربطی ندارد. ممکن است این بو از فضای بین دندان‌ها، زبان یا لوزه‌ها ناشی شود. تنفس بدبو یک بیماری است که وقتی یک فرد دهانش را باز می کند و تنفسش را آزاد می کند بوی بدی می دهد و موقع صحبت کردن، حس ناخوشایندی را ایجاد می کند. بوی بد دهان می تواند موقت باشد و یا می تواند به دلایل مختلف ادامه داشته باشد این مشکل یک بیماری دندان است. اما می تواند نشانه ای از یک شرایط پاتولوژیک جدی نیز باشد .در دهان هر فرد انواع مختلف باکتری ها که توسط تجزیه پروتئین به اسیدهای آمینه تشکیل شده اند، وجود دارد که این یکی از علل مستقیم بوی بد دهان می باشد. در مطلب زیر راه های ساده درمان بوی بد دهان را به شما می گوییم.

 

چه عواملی باعث بوی بد دهان می‌شود؟

هنگامی‌که بیماری هالیتوز ناشی از هیچ بیماری جسمی زمینه‌ای نباشد بهتر است سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. در اینجا چندین عامل ایجاد کننده‌ی بوی بد دهان وجود دارد:

12366615_128

 

 برخی مواد غذایی برای رفع بوی بد دهان معجزه می‌کنند!

میخک و دانه ی رازیانه

تعداد انگشت شماری میخک و دانه‌ی رازیانه را بجوید. خصوصیات ضد عفونی کننده‌ی آن‌ها به مبارزه با باکتری‌های ایجاد کننده‌ی بوی بد دهان کمک می‌کند.

 

آب آناناس

بسیاری از مردم بر این باورند که آب آناناس یکی از سریع‌ترین و مؤثرترین درمان‌ها برای از بین بردن بوی بد دهان است. اگرچه هیچ مدرک علمی برای اثبات این قضیه در دسترس نیست، باورهای عمومی این موضوع را تأیید می‌کند.

پس از صرف هر وعدۀ غذایی، یک لیوان آب آناناس ارگانیک بنوشید. همچنین می‌توانید یک تکه آناناس را به‌مدت یک تا دو دقیقه بجوید. فراموش نکنید که پس از صرف میوه یا آب‌میوه، دهان‌تان را بشویید تا قند میوه در دهان باقی نماند.

 

چای سبز

چای سبز حاوی یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد.

 

لیمو

یک تکه لیمو یا پرتقال را برای بهبود عطر و طعم دهان بخورید. اسید سیتریک، غدد بزاقی را تحریک کرده و با بوی بد دهان مبارزه می‌کند..

n00212811-b

 

ماست

ترکیبات فعال موجود در ماست در کاهش بوی بد دهان مفید هستند. علاوه بر این ماست به بهبود کارکرد سیستم گوارش نیز کمک می‌کند.

 

آب

آب بنوشید، مصرف ۸ لیوان آب در طول روز به مرطوب نگه داشتن دهان کمک می‌کند. آب دهان را شستشو می‌دهد و به طور کلی برای بدن مفید است. از آب گازدار استفاده نکنید زیرا آب کربن دار می‌تواند علائم سوزش سر دل را در برخی افراد تشدید کند.

 

دانه های رازیانه

1 قاشق چای خوری دانه رازیانه را در دهان تان بریزید و بجوید؛ بعد از جویدن، آن را ببلعید.

هر زمان که به این درمان خانگی نیاز داشتید، می توانید آن را انجام دهید.

رازیانه، بخش اصلی فرهنگ آشپزی هندی، درمان خانگی بسیار موثری برای حل مشکل بوی بد دهان یا هالیتوز محسوب می شود.

دانه رازیانه نفس را خنک می کند و هم چنین، هر گونه عفونتی را که ممکن است باعث بوی بد دهان شود، از بین می برد.

 

 آدامس بدون قند

آدامس‌های بدون قند را امتحان کنید، جویدن آدامس نه تنها به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند بلکه باعث افزایش تولید بزاق نیز می‌شود. بزاق به پاک سازی دندان‌ها از هرگونه پلاک‌های مضر و باکتری‌ها کمک می‌کند. مطمئن باشید آدامسی که انتخاب می‌کنید بدون قند باشد. شکر باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شود و به مشکل می‌افزاید.

3.-Gum

 

ذغال فعال

ذغال فعال بوی بد دهان را از بین می‌برد، ½ قاشق غذاخوری ذغال فعال را روی مسواک بمالید و با آن مسواک بزنید. هفته‌ای ۲ تا سه بار این کار را انجام دهید و سپس دهان‌تان را با آب بشورید. ذغال فعال هم باکتری‌های مضر دهان را از بین می‌برد و هم دندان‌ها را سفید می‌کند. این روش در طب سنتی بسیار توصیه شده است. زغال فعال را از عطاری یا داروخانه تهیه کنید.

 

روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس، در طب سنتی برای رفع بوی بدن دهان صبح و سایر ساعات روز روغن اکالیپتوس بسیار توصیه شده است. در یک فنجان آب ۲ تا سه قطره روغن اکالیپتوس بریزید، هر روز در دهان‌تان غرغره کنید و سپس با آب بشورید. روغن اکالیپتوس یک ماده موثر در از بین بردن باکتری‌های مضر است و به خاطر خاصیت ضد‌التهابی که دارد هم درد دندان را از بین می‌برد و هم دهان را خوشبو می‌کند.

 

بیشتر خوانید:خواص شگفت انگیز روغن اکالیپتوس

 

جعفری

جعفری بجوید، روزانه چند برگ جعفری تازه بجوید. کلروفیل موجود در جعفری ضد‌باکتری است، دهان را خوشبو می‌کند و باکتری‌های مضر دهان و گلو را از بین می‌برد.

138353

 

هل

هل بجوید، روزانه یک عدد هل بجوید و سپس آن را قورت بدهید. جالب است بدانید که هل یکی از اجزای اصلی آشپزی «هندی» است که به عنوان عطر غذا از آن استفاده می‌کنند. زمانی که غذایی حاوی سیر یا پیاز خام می‌خورید با جویدن یک عدد هل به سرعت می‌توانید بوی بد دهان را از بین ببرید

 

مسواک و نخ دندان

مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، شاید بهترین درمان خانگی برای رهایی از بوی بد دهان مسواک و نخ دندان باشد. مسواک زدن را فراموش نکنید. روزی سه بار با خمیردندان مناسب دندان‌ها‌یتان مسواک بزنید و مانع از رشد باکتری‌ها مضر روی زبان و دهان بشوید. بعد از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید، نخ دندان باقی‌مانده مواد غذایی را که با مسواک از لابه‌لای دندان‌ها بیرون نیامده را بیرون کشیده و در از بین بردن بوی بد دهان موثر است.

0d8e51

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر چه بوی بد دهان به بیماری جدی مرتبط نیست ، اما اگر شما همراه با آن تب مداوم ،ضعف لثه و دندان ، التهاب لثه داشته باشید و صحبت کردنتان با سختی مواجه شود، باید برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کنید و در کل پیشنهاد می شود که حداقل دو بار در سال ،نزد دندانپزشک بروید.

halitosis

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها