|

طب سوزنی چیست و آیا روش درمانی موثری است؟

برخی افراد از طب سوزنی به عنوان روش درمانی معجزه‌ آسا برای بهبود کیفیت زندگی و یا درمان برخی از بیماری ها یاد می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

ممکن است همه ما درمورد روش درمانی طب سوزنی شنیده باشیم اما نمی دانیم برای چه مواردی به کاربرده می شود و یا اینکه این روش  برای بهبود بیماری ها و یا درمان برخی از آنها کاربردی است یا خیر؟ این طب بیش از ۲۵۰۰ سال مورد مطالعه و تمرین قرار گرفته است. بعضی از افراد طب سوزنی را با یقین کامل به عنوان “معجزه” به منظور بهبود کیفیت زندگی خود می شناسند زیرا برخی از مطالعات نشان می دهد این طب قادر به درمان همه چیز از افسردگی و آلرژی گرفته تا بیماری صبحگاهی و گرفتگی های شکمی است. دانشمندان این طب بر این باورند که سوزن ها می‌توانند باعث شوند که بدن آندورفین که ضد دردی طبیعی است را رها کنند. همچنین این طب می‌تواند جریان خون را افزایش داده و فعالیت مغز را تغییر دهد. سازمان بهداشت جهانی و موسسه ملی سلامت آمریکا اعلام کرده‌اند طب سوزنی در درمان 300 بیماری گوناگون مانند مشکلات عصبی و درد می‌تواند موثر باشد.

 

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی نوعی علم درمان بیماری هاست که خاستگاه آن کشور چین می‌باشد که برای درمان انواع شرایط با ایجاد نقاط خاص روی پوست با سوزن مورد استفاده قرار می گیرد. پایه‌ی درمان با در این روش تحریک نقاط خاصی از بدن به نام گذرگاه انرژی است. بر اساس علوم چینی، انرژی حیات که در زبان چینی به آن چی (QI) گفته می‌شود، در این گذرگاه‌ها جریان دارند.

stock-needles-on-rock-compressed

 

درمان چه بیماری هایی با طب سوزنی ثابت شده است؟

حال به توضیح برخی از آنها می پردازیم:

 accupuncture

 

کاهش درد

وی با بیان اینکه تأثیر درمان با طب سوزنی به متابولیسم بدن و شرایط بیمار بستگی دارد، گفت: به طور کلی طب سوزنی در افراد مختلف و شدت بیماری، متفاوت جواب می‌دهد که البته همراه با طب سوزنی باید دستورهای غذایی را هم رعایت کرد.

مثلاً در بیماری‌هایی مثل سرطان یا بیماری‌های خطرناک دیگر به شرط آنکه تمام روش‌های درمانی توسط متخصص انجام شود، از طب سوزنی هم برای جلوگیری از عوارض و کاهش ضعف و درد بیمار می‌توان کمک گرفت.

 

 بهبود خواب

طب سوزنی می‌تواند ناقل‌های عصبی موسوم به «هیستامین‌ها» را تقویت و تنظیم ‌کند. این ناقل‌ها در کنترل توانایی بدن برای به خواب رفتن در زمان خستگی و طول شب نقش دارند.

طب-سوزنی-پوست-2-820x330

 

خلق‌وخو

مطالعات ثابت می‌کند که انجام هفتگی طب سوزنی می‌تواند در کاهش علائم افسردگی موثر باشد که با شرکت در جلسات مشاوره 3 ماهه قابل‌مقایسه خواهد بود.

 

یائسگی

ثابت شده انجام طب سوزنی در خانم‌های یائسه موجب کاهش علائم گرگرفتگی تا 3 ماه پس از درمان‌های مرسوم خواهند بود. گرچه بررسی‌های علمی هنوز مکانیسم این تاثیر پیشگیرانه را کشف نکرده، به نظر می‌رسد طب سوزنی در تنظیم دمای بدن نقش دارد.

 

زیبایی و شادابی پوست

طب سوزنی برای چین و چروک، لیفت کردن و شادابی پوست بسیار موثر است. این روش با کلاژن سازی و بهبود جریان خون باعث کاهش چین و چروک روی پوست می‌شود. یک نکته مثبت در مورد استفاده از این روش برای زیبایی این است که بیشتر از اینکه باعث زیبایی شود باعث سلامت پوست می‌شود. در نتیجه این سلامت، زیبایی پوست و چهره به وجود می‌آید.

teb-suzani-1

 

کمردرد

محققان طی مطالعات خود دریافته اند که روش طب سوزنی، از درمان های معمول برای درد کمر بهتر جواب می‌دهد که به مدت بیش از ۳ ماه انجام شده اند. کارشناسان هنوز برای استفاده از طب سوزنی جهت درد (شدید) پائین کمر، در حال بررسی هستند.

 

کاهش وزن

یکی از کاربردهای موفق طب سوزنی، کمک به روند کاهش وزن در ترکیب با رژیم‌های لاغری (محدودیت کالری دریافتی روزانه) است. بدون تردید، تناسب وزن یکی از عوامل مورد نیاز برای احساس سلامت و شادابی است. با توجه به استرس‌های متعدد روزمره، پرخوری نیز به صورت ناخودآگاه به یک رفتار واکنشی برای آرام‌کردن ذهن نگران و رهایی از احساس خشم یا عدم امنیت تبدیل شده و به دلیل عدم توجه به دلایل و ریشه‌های روانشناختی پرخوری یا نداشتن آموزش کافی برای انجام تمرینات ساده و موثر برای آرام‌کردن ذهن و رهایی احساسی نظیر تمرین آرمیدگی، خروج از این سیکل معیوب آسان به نظر نمی‌رسد. در طب سنتی چین و طب سوزنی، اعتقاد بر این است که افراط و تفریط و بی‌نظمی‌ در غذا خوردن همراه با مشغولیت ذهنی بیش ازحد، متابولیسم گوارشی را ضعیف می‌کند که نتیجه آن علایم گوارشی (درد و سنگینی شکم، نفخ پس ازغذا و اختلال در دفع مدفوعتجمع بلغم (Phlegm) در بدن (چاقی اکتسابی، احساس سنگینی و کاهش حافظه) ناشی از کاهش متابولیسم و همچنین ضعف عضلانی است. طب سوزنی با بهبود خواب و آرام‌سازی سیستم عصبی، کاهش اشتهای عصبی و تحریک موضعی بافت‌های چربی سطحی بدن، موجب کاهش سایز و چنانچه با رژیم متعادل و صحیح غذایی همراه شود، باعث کاهش وزن نیز می‌شود.

 

50079

 

مراحل درمان در طب سوزنی چگونه است؟

در این روش بیماران هفته‌ای 2 الی 3 بار به مطب مراجعه کرده و مورد درمان قرار می‌‌گیرند. مدت قرارگیری سوزن‌ها بر روی بدن بیمار 30 دقیقه است. به طور خاص تاثیر این طب در درمان چاقی بر روی خانم‌ها بهتر از آقایان است، اما در کل طب سوزنی به جنسیت محدود نمی‌شود.

 

ایمنی طب سوزنی

به‌طورکلی، طب سوزنی اگر توسط متخصص مجرب، بامهارت و بادقت انجام شود، ضریب اطمینان بالایی دارد. به غیر از چند کشور، متخصصان طب سوزنی دارای مجوز مطب هستند و دولت آ‌نها را تضمین می‌کند. به همین دلیل پیش از شروع درمان و مشکلات احتمالی مجوز متخصص را بررسی کنید. در موارد بسیار نادری، مشکلاتی پس از درمان رخ داده است. برای مثال در صورتی که متخصصان از سوزن‌های غیراستریل استفاده کنند بیمار به مشکلات عفونی دچار می‌شود. البته می‌توانید قبل از شروع درمان بسته جدیدی از سوزن‌های استریل را درخواست کنید. متخصص موظف است پس از هر بار استفاده، سوزن‌ها را دور بیندازد.

 

 موارد منع استفاده از طب سوزنی چیست؟

 در صورتی که در جاهایی از بدن بیمار عفونت یا آبسه وجود داشته باشد، تب بالا، سابقه بیماری صرع یا بیماری‌های عصبی، باید پزشک را در جریان بیماری قرار داد. تنها عوارض طب سوزنی ممکن است کبودی و خونریزی خفیف پوست باشد، عارضه دیگری ندارد.

کودکان زیر ۱۲ سال و در سنین رشد

زنان باردار بخصوص در سه ماه نخست بارداری

افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی

افرادی که از دستگاه ضربان ساز الکتریکی قلب استفاده می کنند

افراد مبتلا به هموفیلی و سایر بیماریهای اختلالات خونی

افراد مبتلا به بیماری های عفونی مزمن

افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند

افرادی که به بیماری های عروقی مبتلا هستند

افرادی که فشار خون کنترل نشده دارند

افراد مبتلا به دیابت

photo_۲۰۱۸-۰۲-۲۵_۱۸-۰۳-۱۴-1024x680

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها