|

خواص فوق العاده سیاه دانه برای درمان بیماری ها

سیاه دانه از زمان‌های قدیم تا به کنون به عنوان داروی گیاهی برای درمان انواع بیماری‌ها کاربرد دارد.

لینک کوتاه کپی شد

سیاه دانه از زمان‌های قدیم تا به کنون به عنوان داروی گیاهی برای درمان انواع بیماری‌ها کاربرد دارد. نام دیگر سیاه دانه شونیز است. سیاه دانه به دلیلی داشتن خواص بیشمار در طب سنتی کاربردهای درمانی بسیاری دارد. برای آشنایی بیشتر با این دانه ی شگفت انگیز در ادامه متن با ما همراه باشید.

 

سیاه دانه چیست؟

 سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می شود. این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می کردند. مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است زیرا باعث افزایش ترشح شیر می شود. نام های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی است.

black-cumin11

 

خواص درمانی سیاه دانه در طب سنتی 

سیاه دانه با داشتن خواص زیاد در طب سنتی کاربرد دارد که هم برای درمان بیماری ها و هم برای زیبایی پوست و مو استفاده می شود.

 

تسکین روماتیسم 

یک فنجان روغن سیاه دانه را گرم کنید. سپس قبل از خواب آن را در محل درد بمالید و خوب ماساژ دهید. بعد محل مورد نظر را با یک تکه پارچه پشمی باندپیچی نموده و استراحت کنید.

 

تقویت گردش خون

یک قاشق چای‌خوری روغن سیاه‌دانه را با یک قاشق عسل خالص همراه با دو حبه سیر له شده مخلوط کرده و هر روز به مدت یک هفته میل کنید. به دلیل پیشگیری از مشکلات آلرژیک سیر و اجتناب از گرمی بیش از حد مزاج، بهتر است مصرف این نسخه را از مقادیر ناچیز شروع کرده و به تدریج بر مقدار آن بیافزایید .

 

درمان اسهال 

یک قاشق غذاخوری سیاه دانه ی آسیاب شده را با نصف استکان عصاره ی تره تیزک (شاهی) مخلوط کرده و پس از صرف غذا در سه وعده میل نمایید.

 

درمان سرگیجه و درد گوش

یک قاشق مرباخوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، میل کنید. این کار را حداقل تا 11 روز ادامه دهید.

 

سرشار از آنتی‌اکسیدان

سیاه دانه سرشار از ویتامین C است. ویتامین C آنتی‌اکسیدان عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که می‌توانند رادیکال‌های آزاد مضر را خنثی و از بروز استرس اکسیداتیو بر روی سلول‌ها جلوگیری کنند. بر اساس مطالعات، آنتی‌اکسیدان‌ها تأثیر چشمگیری بر سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در برابر برخی بیماری‌های مزمن مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و چاقی از ما محافظت کنند. در یک مطالعه نشان داده شد که روغن سیاه دانه، سرشار از آنتی‌اکسیدان است. با این‌حال برای مشخص‌کردن تأثیر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیاه دانه بر سلامت انسان به مطالعات بیشتری نیاز است.

 

درمان آسم

آزمایشات انجام شده بر روی تعداد زیادی حیوانات مبتلا به آسم به وضوح نشان می دهد که اثرات سیاه دانه (همراه با آویشن) نتایج بسیار چشمگیری را نسبت به داروهای معمولی دارد.بنابر دیگر آزمایشات نوشیدن آب جوش به همراه عصاره سیاه دانه اثرات بسیار مطلوبی را برای افراد مبتلا به آسم و راههای هوایی آنها دارد.

4bv7b09635d86f1m362_800C450

 

کاهش التهاب

در بیشتر موارد التهاب، واکنش طبیعی بدن برای محافظت از خودش در برابر آسیب‌ها و عفونت‌هاست. ازسوی دیگر احتمالا التهاب مزمن مسئول بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی نیز هست. براساس مطالعات، سیاه دانه خاصیت ضدالتهاب قوی برای بدن دارد. در یک مطالعه روی ۴۲ فرد مبتلا به روماتیسم مفصلی، مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم روغن سیاه دانه به‌ مدت هشت هفته توانست شاخص‌ التهابات و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. 

 

درمان ناراحتی های کبدی

مقداری از پودر سیاه دانه را با گیاه صبر زرد ( آلوئه ورا ) و عسل مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید.

همچنین می توانید روغن سیاه دانه را که در حال جوش است، با غنچه ی برگ های بید (برگ های کوچک ) مخلوط کرده و پیش از خواب یک قاشق مرباخوری از آن را به مدت یک هفته میل کنید

 

درمان فشار خون بالا

افراد مبتلا به این مشکل می توانند تنها طی مدت دو ماه درمان شوند. کافی است دوبار در روز 100 و 200 میلی گرم عصاره سیاه دانه را مصرف کنند.

 

درمان بی اختیاری ادرار

پوسته تخم مرغ را پس از شستن کامل، با حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیاه دانه مخلوط کرده و بکوبید تا کاملا نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر ریخته و آن را به هم بزنید و صبح و شب، به مدت یک هفته میل کنید.

 

جوانی و زیبایی پوست

مالیدن جوهر سیاه دانه بر صورت باعث جوان شدن پوست صورت می شود.در برخی متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که استفاده موضعی از تخم سیاه دانه و روغن کنجد برای درمان جوش های زیرپوستی بسیار موثر است. این درمان گران برای تهیه این ترکیب به بیماران شان توصیه می کنند روغن کنجد و پودر سیاه دانه را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را روی پوست صورت ماسک کنند. استفاده از این ترکیب به مدت 2 هفته به بهبود جوش های زیرپوستی منجر می شود، اما هنگام استفاده از این ترکیب باید مراقب بود که بیش از اندازه از این روغن روی پوست استفاده نکنید چرا که استفاده بیش از اندازه از انواع روغن ها موجب بسته شدن منافذ پوستی می شود. برای استفاده از این ترکیب باید سرانگشتان تان را اندکی به این روغن آغشته کنید و روی پوست تان ماساژ دهید.

 

درمان درد و ناراحتی های کلیوی

یک استکان سیاه دانه را در یک لیتر آب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته، صبح ناشتا آن را میل نمایید.همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف لیوان روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد (یعنی مانند پماد روی یک تکه پارچه تمیز) در آن قسمت از کلیه که احساس درد می کنید بگذارید. این عمل را روزانه یک بار و به مدت پنج روزادامه دهید.هر روز مقداری جعفری را در یک لیوان آب بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه را به آن افزوده و صبح و شب یک فنجان میل کنید. این کار را به مدت پنج روز ادامه دهید.

 

مقدار مصرفی سیاه دانه در روز

مقدار مناسب مصرف سیاه دانه ۱ یا ۲ قاشق چای‌‌خوری روغن سیاه دانه یا ۲ عدد کپسول آن در روز است. کپسول‌های سیاه دانه معمولا محتوی ۱۰۰۰ میلی‌گرم از آن هستند. مصرف سیاه دانه به‌ندرت موجب بروز عوارض جانبی می‌شود، اما در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها صورت گرفت، مقادیر بالای آن باعث اختلالات کلیه و کبد شد.

خواص سیاه دانه

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها