|

۲۰ راهکار موثر برای کنترل و مهار خشم

برای اینکه بتوانید خشمتان را کنترل کنید با این مقاله همراه شوید و ۲۰ راه مقابله و رام کردن حس خشم را یاد بگیرید

لینک کوتاه کپی شد

دردسر ساز بودن خشم آن روی سکه است و اگر کنترل نشود منجر به درگیری فیزیکی و اتفاقات غیر قابل جبران می‌شود.

خشم یک احساس طبیعی است که گاهی تأثیراتی مثبتی در زندگی دارد و کمک می‌کند افراد مسائل و مشکلاتشان را چه در محیط کار و چه در خانه حل کنند. البته باید باین نکته را در نظر بگیرید که دردسر ساز بودن خشم آن روی سکه است و اگر کنترل نشود منجر به درگیری فیزیکی و اتفاقات غیر قابل جبران می‌شود.

برای اینکه بتوانید خشمتان را کنترل کنید با این مقاله همراه شوید و ۲۰ راه مقابله و رام کردن حس خشم را یاد بگیرید:

۱. آرام شروع کنید به شمردن اعداد.

شمارش از یک تا ۱۰ و یا عکس آن. اما اگر از عصبانیت در حد منفجر شدن هستید از ۱۰۰ شروع کنید به شمردن تا به ۱ برسید. با این کار ضرب قلب شما پایین می‌آید و درنتیجه خشمتان از بین می‌رود.

4

۲. نفس عمیق بکشید.

هنگامی که عصبانی می‌شوید، نفس کشیدن تند و تندتر می‌شود و سرعت می‌گیرد. برای اینکه خشم و عضبتان را در دست بگیرید تنفسی عمیق از راه بینی بکشید و این حرکت را چندبار تکرار کنید. حالتان خوب می‌شود.

۳. از محیط دور شوید و کمی قدم بزنید.

اگر می‌توانید و امکانش برای شما فراهم است بعد از قدم زدن دوچرخه سواری کنید. بالا و پایین شدن بدنتان به آرام شدن ذهنتان کمک می‌کند.

 

۴. عضلات خود را شل کنید.

استرس و فشار‌های عصبی باعث منقبض شدن عضلات بدن می‌شود. اگر عصبانیت خود را کنترل نکنید این گرفتگی از یک نقطه شروع شده و تمام بدن را درگیر می‌کند. پس تا می‌توانید ماهیچه هاتان را رها کنید و دم و بازدم‌های عمیق انجام دهید.

۵. یک کلمه را که دوست دارید تکرار کنید.

تکرار کلمه و عبارتی که دوست دارید به شما کمک می‌کند که سریع‌تر تمرکز کنید و به اوضاع مسلط شوید. می‌توانید از این عبارت " آرامش بهترین چیز است" استفاده کنید.

 

۶. بدنتان را به سمت جلو بکشید.

اگر عصبانی هستید بدن خود را به سمت جلو بکشید. گردن و شانه‌ها را درگیر این کار کنید. حرکات کششی باعث می‌شوند کنترل ذهنتان را به دست بگیرید.

۷. فرار ذهنی کنید.

به این معنی که تا حس کردید که خشمتان فروکش نمی‌شود به اتاق خودتان بروید. دراز بکشید، چشماهیتان را ببندید، و صحنه‌ای آرام بخش را در ذهنتان تجسم کنید. تصاویری از دریا، کوه، جنگل، پرندگان و ...

۸. به سراغ موزیک بروید.

موسیقی به شما اجازه می‌دهد احساسات بد را از خود دور کنید.

3

۹. صحبت نکنید.

وقتی از مسأله‌ای جانتان به لب می‌آید ناخودآگاه شروع می‌کنید به غر زدن تا آنجا که عصبانی می‌شوید و در این بین هم به خاطر خشمتان حرف‌هایی را که نباید بزنید به زبان می‌آورید. اگر در این موقعیت قرار گرفتید صحبت نکنید و یکی از موارد گفته شده را انجام دهید تا ذهنتان آرام شود.

۱۰. وقفه ایجاد کنید.

به خودتان زمان بدهید، اگر در حال انجام کاری بودید و عصبانی شدید، برای چند لحظه کار را متوقف کنید.

 

۱۱. خشم خود را روی کار خالی کنید.

این به این معناست که تمام انرژی‌ای که در حال انفجار است را روی کار پیاده کنید. چیزی بنویسید، احساسات خود را متمرکز فعالیتی سالم و سازنده کنید.

۱۲. بنویسید.

نوشتن کمک می‌کند عصبانیت شما به کاغذ منتقل شود. هرچه باعث خشم شده و هر احساسی که به آن دارید را بنویسید. روی آن‌ها متمرکز شوید و فکر و دوباره ارزیابی کنید.

۱۳. راه حل فوری پیدا کنید.

ممکن است از این عصبانی شده اید که چرا فرزندتان دوباره اتاق نامرتبش را رها کرده و برای کاری به بیرون رفته است. خود را کنترل کنید. خشمگین نشوید. فکر کنید و برای این کار چاره‌ای پیدا کنید.

۱۴. واکنش خود را تکرار کنید.

از بین مواردی که گفته شد هر کدام را که برایتان آسان‌تر است انتخاب کنید وآن را در موقعیت‌های مختلف تکرار کنید تا ملکه ذهن شما شود.

۱۵. علامت توقف نصب کنید.

یک علامت توقف و سکوت را روی دیواری که همیشه جلوی چشمتان هست نصب کنید تا هرزمان که عصبانی شدید آن را ببینید و احساستان را کنترل کنید.

2

 

۱۶. روال زندگی خود را تغییر دهید.

سعی کنید از هرچیز که باعث ناراحتی شما می‌شود دوری کنید. با این روش قبل از عصبانیت آن را کنترل کرده اید.

۱۷. با دوست صمیمی خود صحبت کنید.

اگر اتفاقی باع خشمگین شدن شما شد سعی نکنید تمام بار آن را تنهایی به دوش بکشید. با یک دوست خوب و پشتیبان صحبت و آن را پردازش کنید.

۱۸. بخندید.

خنده بر هر درد بی درمان دواست. یادتان باشد خندیدن ذهن شما را از احساسات منفی خالی می‌کند.

۱۹. ساعت پاسخ گویی خود را تنظیم کنید.

زمانی که عصبانی هستید به خودتان زمان بدهید که تا مدت مشخصی حرفی نزنید و کاری نکنید. این به شما کمک می‌کند آرام‌تر شوید.

۲۰. تصور کنید که افرادی را که باعث عصبانیت شما شده اند بخشیده اید.

اینکه بتوانید کسی را ببخشید یک توانایی فوق العاده است و مهارت‌های عاطفی شما را بیشتر می‌کند. اگر نمیتوانید این کار را انجام دهید می‌توانید به آن تظاهر کنید.

1

منبع: Healthy

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها