|

15 نشانه تشخیص سرطان در مردان چیست؟

یکی از راه‌های مبارزه با سرطان این است در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

لینک کوتاه کپی شد

یکی از راه‌های مبارزه با سرطان این است در مراحل اولیه تشخیص داده شود، زمانی که درمان‌ها می‌توانند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشند. مسئله حائز اهمیت این است که علائم هشدار دهنده ممکن است در صورت بروز انواع گوناگون سرطان‌ها قابل مشاهده باشد.

به اندازه کافی غذا می‌خورید و به طور منظم ورزش می‌کنید، به معنای شیوه زندگی سالمی دارید. اما در صورتی که مانند بسیاری از مردان دیگر هستید که ملاقات سالانه یک پزشک را در لیست برنامه‌های خود ندارید، می‌تواند شرایط را کمی بد کند به ویژه در زمان‌هایی که نشانه‌های اولیه سرطان بروز می‌کنند.

یکی از راه‌های مبارزه با سرطان این است در مراحل اولیه تشخیص داده شود، زمانی که درمان‌ها می‌توانند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشند. مسئله حائز اهمیت این است که علائم هشدار دهنده ممکن است در صورت بروز انواع گوناگون سرطان‌ها قابل مشاهده باشد.

در این مقاله می‌خواهیم نشانه‌هایی از سرطان را که مردان هرگز نباید نادیده بگیرند، اشاره کنیم تا در صورتی که به سرطان مبتلا شد ند، علائم بیماری به موقع تشخیص داده شود و درمان مناسب برای دستیابی به سلامتی صورت بگیرد.

۱. مشکل دفع ادرار

بسیاری از مردان با افزایش سن شان برای دفع ادرار دچار برخی مشکلات می‌شوند که عبارتند از:

تکرر ادرار به ویژه در شب

• قطع و وصل شدن ادرار حین تخلیه آن، بی اختیاری ادرار یا نیاز فوری برای تخلیه ادرار

• مشکل در شروع دفع ادرار یا نا توانی از تخلیه ادرار

• احساس سوزش هنگام دفع ادرار

این‌ها نشانه‌هایی هستند که با بزرگ شدن پروستات نمایان می‌شوند، اما این نشانه‌ها ممکن است در اثر بروز سرطان پروستات هم رخ بدهد. پس بهتر است در صورت بروز چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام بگیرید و با انجام آزمایشات دقیق‌تر مانند آزمایش خون (آزمایش PSA) عامل بروز مشکل یا علائم سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص داده و درمان آغاز شود.

۲. مشاهده تغییرات ظاهری در بیضه‌ها

هربرت لپور (Herbert Lepor) رئیس بخش اورولوژی مرکز پزشکی لانگون در نیویورک درباره این مسئله می‌گوید، "که به هیچ وجه هر گونه تغییر در اندازه بیضه ها، سنگینی آن‌ها یا احساس وجود توده در بیضه‌ها نباید نادیده گرفته شود. برخلاف سرطان پروستات که روند رشد آرامی دارد، سرطان بیضه ممکن است یک شبه پیشرفت شایانی داشته باشد. " در نهات بهتر است در صورت مشاهده هر کدام از نشانه‌های نام برده شده یا موارد مشابه، مراجعه به مراکز درمانی را تحت هیچ شرایطی به تأخیر نیندازید. پزشک با انجام معاینه‌های فیزیکی و معالجه‌های بالینی، آزمایش خون و سونوگرافی خیلی سریع می‌تواند منشا بروز مشکل را مشخص نماید.

۳. مشاهده خون در ادرار یا مدفوع

وجود خون در ادرار یا مدفوع می‌تواند یکی از علائم اولیه سرطان مثانه، کلیه یا یکی از نشانه‌های سرطان رود‌ه بزرگ باشد و البته این مسئله تنها مختص آقایان نیست. حتی در صورتی که هیچ گونه علائم دیگری ندارید، در صورت مشاهده خون در ادرار یا مدفوع فورا به پزشک مراجعه کنید. البته ممکن است وجود خون در ادرار یا مدفوع مربوط به هموروئید یا عفونت ادراری باشد، اما تنها شیوه پیدا کردن قسمت اصلی مشکل انجام معاینات لازم، کولونوسکوپی و آزمایش خون است. نباید علائم را نادیده بگیرید، حتی در صورتی که احتمال می‌دهید مربوط به سرطان نباشد.

۴. مشاهده تغییرات پوستی

در صورت مشاهده هر گونه تغییری در اندازه، شکل یا رنگ خال‌های روی بدن تان یا وجود هر گونه لکه غیر طبیعی روی پوست صورت یا بدن که دلیل آن را نمی‌دانید، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید. لکه‌هایی که قبل از این وجود نداشته اند یا دارای ظاهری متفاوت و غیر طبیعی هستند، ممکن است علائم سرطان پوست را دارا باشند به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند. اگر با مشاهده این چنین علائمی فورا به پزشک مراجعه نمایید، مطمئنا با یک نمونه برداری ساده علت اصلی مشکل مشخص خواهد شد. مارلین مایرز (Marleen Meyers)، رئیس بخش آنکولوژی مرکز سرطان NYU Perlmutter، بر این باور است سرطان پوست به سرعت پیشرفت می‌کند، به هیچ وجه نباید درمانش را به تعویق انداخت و باید مشکل سریعا شناسایی و درمان شود.

۵. تغییرات در غدد لنفاوی

التهاب و تورم غدد لوبیایی شکلی که معمولا در گردن، زیر بغل و سایر نقاط بدن هر فرد وجود دارند و آن‌ها را با نام غدد لنفاوی می‌شناسیم، تغییر در آن‌ها می‌تواند نشانه تغییر و تحولی در بدن فرد باشد که معمولا این تغییرات در اکثر مواقع در برابر عکس العمل بدن نسبت به سرما، گلو درد و عواملی شبیه به این واکنش نشان می‌دهد. اما تعدادی از انواع سرطان‌های خاص هم می‌توانند سبب بروز تغییرات این چنینی شوند. مایرز (Meyers) در این باره باور دارد که هر گونه التهاب یا تورم غدد لنفاوی که بیش از ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد، باید فورا بررسی شود.

سرطان غدد لنفاوی

۶. ایجاد مشکل در بلع

اینکه گه گاهی با غذا خوردن مشکل داشته باشیم، موضوع حائز اهمیتی نیست. زیرا همان طور که ممکن است این مشکل در اثر گلو درد یا سنگینی معده یا هر مسئله دیگری به وجود بیاید، به سرعت هم می‌تواند بر طرف شود. اما اگر بروز مشکل در غذا خوردن با کاهش وزن یا استفراغ همراه باشد، نباید خطر ابتلا به سرطان حنجره یا معده را نادیده گرفت و فورا باید به پزشک مراجعه نمایید. پزشک با انجام تست‌های مربوط به دهان و حنجره و اشعه ایکس باریوم که مایعی را بیمار می‌نوشد که حلق و دهان نسبت به اشعه ایکس مقاومت داشته باشد و در نهایت دلیل مشکل جست و جو شود.

۷. سوزش معده

اگر دچار سوزش معده یا همان مشکل متداول سوزش سر دل شده اید، معمولا با تغییر رژیم غذایی، عادات نوشیدن و کنترل استرس مشکل بر طرف می‌شود، اما در صورتی که سوزش معده همچنان ادامه پیدا کند باید به پزشک مراجعه کنید تا علائم مورد بررسی قرار گیرد، زیرا بر طرف نشدن سوزش معده یا وخیم‌تر شدن آن می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان معده یا حنجره باشد. همچنین سوزش معده می‌تواند منجر به بیماری‌ای به نام مری بارت شود که با تحریک مداوم مری توسط اسید معده (رفلاکس معده) ایجاد می‌شود. هرچند این بیماری بسیار نادر است، اما می‌تواند تبدیل به سرطان حنجره شود.

۸. ایجاد تغییرات در فضای دهان

نکته قابل تامل درباره سرطان دهان این است که در صورتی که سیگار بکشید احتمالا بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان قرار بگیرید. پس به لکه‌ها یا ضایعات سفید، زرد، قرمز یا خاکستری که ممکن است در محیط دهان یا روی لب‌های تان ایجاد شود، توجه داشته باشید و از کنار زخم‌های دهانی شبیه آفت دهان یا برفک که دردناک هستند و ظاهری مشابه دهانه آتش فشان دارند به سادگی نگذرید و فورا پزشک یا دندان پزشک خود را ملاقات کنید.

۹. کاهش وزن بدون انجام هیچ گونه فعالیت فیزیکی

شلوار تان کمی گشاد شده است؟ در صورتی که رژیم غذایی خود را تغییر نمی‌دهید، ورزش نمی‌کنید یا تغییری در شدت تمرینات ورزشی تان ایجاد نکرده اید این کاهش وزن یا سایز تان ممکن است از عوارض ناشی از استرس یا مشکلات تیروئیدی (کم کاری تیروئید، پر کاری تیروئید و …) باشد. اما کاهش وزن بیش از ۵ کیلوگرم یا بیشتر بدون هیچ دلیلی طبیعی نیست. البته کاهش وزن نا خواسته همیشه و لزوما نشانه سرطان نیست، ممکن است تنها یکی از علائم مهم سرطان ریه، پانکراس یا معده باشد. پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های مربوطه، سی تی اسکن (CT)، پت اسکن (PET) و ام آر آی به سادگی می‌تواند منشا بروز مشکل را پیدا کند.

۱۰. بروز تب

تب جزو علائم خوب است و به هیچ عنوان چیز بدی نیست، زیرا عاملی آگاه کننده است که مبارزه بدن با نوعی عفونت را آشکار می‌سازد. اما هنگامی که تب سراغ بدن می‌آید، به هیچ عنوان بر طرف نشود و از سویی دیگر دلیل و منشا مشخصی برای بروز آن وجود نداشته باشد، می‌تواند یکی از علائم سرطان خون (لوسمی) باشد. در این صورت شخص مورد نظر باید حتما به پزشک مراجعه کند تا با مطالعه سوابق پزشکی اش، معاینات فیزیکی و آزمایش‌های مرتبط با بروز مشکل مشخص شود.

1610035441_leukemia-genetic-testing

۱۱. ایجاد تغییرات در سینه‌ها

در سال ۲۰۱۷ تنها ۴۴۷۰ مورد سرطان سینه در مردان مشاهده شده است، اما مایرز در این مورد ادعا می‌کند که مردان به هیچ عنوان نباید وجود توده یا سایر علائم سرطان سینه را نادیده بگیرند. درست است که سرطان سینه به عنوان بیماری مردانه شناخته نمی‌شود، اما اینکه علائم آن در مردان دیر‌تر بروز می‌کند، شانس ابتلا به این نوع سرطان را در مردان کاهش نمی‌دهد. در صورتی که هر یک از نشانه‌های این بیماری را در خود تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه نمایید. تشخیص زود هنگام بیماری، کلید درمانی موفقیت آمیز است.

۱۲. خستگی

بسیاری از گونه‌های سرطان سبب فرسودگی عمیق استخوان‌ها می‌شود که معمولا بهبود پیدا نمی‌کنند. این نوع خستگی از آن نوع خستگی‌هایی نیست که در اثر فعالیت‌های شدید یا یک هفته استرس دچارش می‌شویم و با استراحت بر طرف شود. این گونه خستگی، حالتی است که فعالیت‌های روزمره فرد را مختل می‌کند و هر اندازه هم استراحت کند کافی نباشد بنابراین در صورتی که چنین خستگی و فرسودگی را تجربه کردید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید. پزشک می‌تواند در یافتن دلایل خستگی و راه‌های درمان به موقع آن به شخص کمک کند.

۱۳. سرفه

بروز سرفه‌های آزار دهنده در افراد غیر سیگاری معمولا نشانه ابتلا به سرطان نیست و عموما بعد از ۳ تا ۴ هفته بهبود پیدا می‌کند. در صورتی که دچار چنین سرفه‌هایی شدید و بیش از ۳ تا ۴ هفته ادامه یافت، تنفس تان مقطعی و کوتاه بود یا سرفه‌های شما با خلط‌های خونی همراه بود، حتما. فورا به پزشک مراجعه نمایید. این مسئله را جدی بگیرید به ویژه اگر سیگاری هستید، چون سرفه شایع‌ترین علامت ابتلا به سرطان ریه است. پزشک به راحتی با نمونه برداری از مخاط ریه می‌تواند نوع عفونت و منشا مشکل ریوی را تشخیص دهد. البته در برخی مواقع عکس‌های پرتو ایکس (X-ray) هم ممکن است در تشخیص مشکل کمک کننده باشند.

۱۴. درد

سرطان معمولا با درد همراه نیست، اما در صورتی که ناراحتی شخص بیش از یک ماه طول کشیدبه هیچ وجه نباید آن را نادیده گرفت. درد‌های پیوسته می‌تواند در اثر سیگنال‌های بدن و زنگ خطر بسیاری از انواع سرطان مثل سرطان استخوان یا تومور مغزی باشد. به خصوص در صورتی که سرطان کمی پیشرفت کرده باشد.

۱۵. درد شکم و افسردگی

البته این مورد بسیار نادر است، اما افسردگی همراه با معده درد ممکن است یکی از نشانه‌های سرطان پانکراس باشد. اما چنین علامتی واقعا تا چه اندازه می‌تواند نگران کننده باشد؟ مایرز در این باره هشدار می‌دهد، اگر ابتلا به این نوع سرطان در خانواده فرد جنبه موروثی داشته باشد، باید احتمال بروز سرطان را در نظر داشته باشید و بررسی‌های سالانه پزشکی را فراموش نکنید.

تشخیص-سرطان-پانکراس

منبع: webmd

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها