|

روزهای پرهیاهوی کن 2023؛ از افتتاحیه جذاب تا رد کارپت پر حاشیه

هفتادوششمین دوره جشنواره فیلم کن برپا شد. این جشنواره مثل همیشه میدان نبرد سینمایی فیلمسازان مطرحی از نسل‌های مختلف است برای کسب نخل طلای کن

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- چهار روز است که کن، شهری در جنوب شرقی فرانسه و در سواحل شمالی مدیترانه، و به طور مشــخص بلوار کورازت این شهر، میزبان هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن است. یکی از سه جشنواره فیلم مهم سینمایی جهان در کنار ونیز و برلین. جشنوارهای که تا 6 خرداد ادامه خواهد داشت و 21 فیلم در بخش اصلی آن حضور پیدا میکنند تا در نهایت زیر نظر هیات داورانی به ریاســت روبن استلوند، کارگردان سوئدی بتوانند به جایزه آن یعنی نخل طال دست پیدا کنند.

این روایتی است از متن و حاشیه جشنواره در این چهار روزی که طی شد:

افتتاحیه پرحاشیه با حضور جانی دپ

به گزارش هفت صبح؛ افتتاحیه جشنواره توسط کیارا، دختر کاترین دونور بازیگر نامدار و پرکار فرانســوی که تصویرش الهامبخش پوســتر جشنواره نیز شده اجرا شد. در این افتتاحیه، برگزارکنندگان جشــنواره، جایزه نخل طلایی افتخاری خود را در مراســم افتتاحیه به مایکل داگالس، بازیگر آمریکایی، دادند. فیلم افتتاحیه «ژان دو باری» به کارگردانی مایون، فیلمساز و بازیگر فرانســوی بود. ژان دو

باری داســتان زنی را روایت میکند که در فقر متولد شــده و آخرین معشــوقه پادشاه فرانســه میشــود. با این حال، بیش از خــود فیلم، حضور کوتاه جانی دپ، مورد توجه قرار گرفت چرا که برای نخستین بار اســت که پس از ماجراهای جنجالی دادگاه او با همسر سابقش امبر هرد، در یک فیلم نقش آفرینــی میکند. برخی از این حواشی ســینمایی بود. با توجه به اینکه این فیلم درامی تاریخی درباره کشور فرانسه است و جانی دپ هم بازیگری آمریکایی است و به خوبی فرانسوی صحبت نمیکند و از قضا نقش پادشــاه فرانســه لویی پانزدهم را بازی میکنــد، تردیدهایی را درباره درســتی و یا چرایی این انتخاب مطرح شــده است.

AP23137414493127

خانم ایون، کارگردان فیلم هــم فرصت طلبانه نقش اول فیلم را به عهده گرفته و به نقطه ضعف بزرگ اثر تبدیل شده است. منتقدان هم از فیلم استقبال نکردند و تاکنون نمره فیلم در روتنتومیتو، 48 از 100 بوده است. اما بخش دیگری از حواشــی جانی دپ مربوط به پرونده او بود چرا که برخی از فمنیســتها میگفتند که کن نباید به کسی که نسبت به آزار همســرش اقدام کرده مجال بروز و ظهور بدهد. با این حال تیری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن در این زمینه گفت: «من نمیدانم که مردم درباره جانی دپ در آمریکا چی فکر میکنند، ولی صادقانه بگم، من یک قانون در زندگیم دارم و همیشه به آن پایبندم، که هر کس حق آزادی بیان و عقیده در چارچوب قانون را دارد.»

چهار فیلمی که منتقدان تاکنون دیدند

بر اساس جدول های نمره منتقدان در نشریه اسکرین دیلی و سایت روتن تومیتو میتوان گفت بهترین فیلم کن تا اینجای کار، یک فیلم چینی بوده است: جوانی یا بهار، فیلمی مستند از «وانگ بینگ»، کارگردان چینی که داســتان گروهی از کارگران جوان صنعت نســاجی در شــهر ژیلی چین است. منتقدان سایت روتنتومیتو به این فیلم 83 از 100 دادند و در جدول منتقدان نشریه اسکرین دیلی هم 7/2 از چهار گرفته و فعال پیشتاز است.

در جای دوم هم هیوال، کاری از «هیروکازو کورئیدا» کارگردان ژاپنی قرار گرفته که داستان برخورد یک مادر با یک معلم، پس از مشاهده تغییرات آزاردهنده در رفتار پسرش است. نمره فیلم در سایت روتنتومیمتو، 100درصد است و در جدول منتقدان نشریه اسکرین دیلی، 3/2 از چهارم. کورئیدا همان کارگردان فیلم محبوب «دله دزدها» یا همان شاپ لیفترز بوده که برای آن برنده نخل طالی سال 2018 شده است. در جای سوم بازگشت به خانه، کاری از «کاترین کورسینی»، کارگردان فرانسوی، ایستاده که داستان خدیجه، یک زن آفریقایی االصل است که به جزیره کرس سفر میکند تا از فرزندان یک خانواده ثروتمند اهل پاریس در تابســتان مراقبت کند. دخترانش جسیکا و فرح او را همراهی میکنند. این امر فرصتی را برای خانواده مهیا میکند تا جزیرهای را که پانزده سال پیش در پی یک فاجعه ترک کرده بودند، دوباره کشف کنند. نمره منتقدان سایت روتنتومیتو به این فیلم، 60 از 100 بوده و در جدول منتقدان نشریه اسکرین دیلی هم 2 از چهار گرفته است.

چهارمین فیلم هم مگسهای سیاه نام دارد که یک فیلم درام دلهره آور آمریکایی به کارگردانی ژان-اســتفان ساوار است و بر اســاس رمانی به همین نام اثر شانون برک از سال ۲۰۰۸ ساخته شده است. در این فیلم شان پن، تای شرایدن، کاترین واترستون، مایکل پیت، مایک تایسون و راکل ناو ایفای نقش میکنند. این فیلم داســتان یک دانشجوی پزشکی و یک پیراپزشک کهنه کار در شهر نیویورک است که در واقع به عنوان نیروهای امدادی اورژانس کار میکنند. گفته شده این فیلم با نمایش صحنه هایی خشن مثل مغزهای پاشیده، سگهای مرده، معتادی که با سوزن آویزان از بازویش زایمان میکند، جشنواره فیلم کن را متشنج کرده است. فیلم فعال در سایت روتن تومیتو، نمرهای نگرفته ولی از نظر منتقدان نشریه اسکرین دیلی با 3/1 امتیاز از 4 امتیاز ممکن، بدترین فیلم جشنواره تا اینجای کار بوده است.

2-36-768x336

اما تصاویری از حضور سلبریتی ها در فرش قمز کن 2023

unknown_347605139_916991602923153_7041825660058080586_n

آیشواریا، بازیگر ۴۹ ساله‌ی هندی، که تقریبا هر سال مهمانِ کن هست، امسال هم حضور پیدا کرد

256

جانی دپ و عوامل فیلم Jeanne du Berry در فرش قرمز کن 2023

cannes-opening-red-carpet-002

هلن میرن در جشنواره کن

 

cannes2023-019

cannes2023-020

cannes2023-023

کیت بلانشت و عوامل فیلم The New Boy

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی