|

۱۰ درمان خانگی برای زخم معده

زخم معده وقتی ایجاد می‌شود که اسید معده موجب تحریک دیواره معده شود برخی روش های خانگی در درمان زخم معده موثرند و درد آن را کاهش می‌دهند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- زخم‌ها می‌توانند در بسیاری از قسمت‌های مختلف بدن از جمله پوشش معده ایجاد شوند. برخی از روش های خانگی در درمان زخم معده موثر هستند و درد و سایر علائم مربوط به آن را تسکین می‌دهند. زخم معده جزء زخم‌هایی به شمار می‌رود که در سلول‌های پوششی معده ایجاد می‌شوند، که نخستین بخش روده باریک را تشکیل می‌دهد. زخم معده به عنوان زخم پِپتیک، زخم گوارشی یا زخم دوازدهه نیز شناخته می‌شود. این زخم هنگامی ایجاد می‌شود که اسید معده موجب تحریک دیواره معده شود.

علل بروز زخم معده عبارت است از:

• عفونت باکتری Helicobacter pylori (H. pylori)

• مصرف طولانی مدت دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی همچون ایبوپروفن یا آسپرین

بعضی از افراد بر این باورند که استرس یا غذا‌های تند نیز می‌تواند موجب زخم معده شود. اما این غذا‌ها هیچ گونه دخالتی در بروز زخم معده ندارند، اما می‌توانند با افزایش میزان اسید معده این مسئله را بد‌تر و درد ناک‌تر کنند.

۱۰ شیوه خانگی ثابت شده در درمان زخم معده

در صورتی که فردی زخم معده دارد ممکن است در اکثر مواقع احساس سوزش در معده داشته باشد. این احساس سوزش اغلب با علائم زیر همراه است:

• برای چند دقیقه یا چند ساعت طول می‌کشد.

• بعد از مصرف داروی ضد اسید یا دست کشیدن از غذا آرام می‌شود.

• در نیمه شب یا به هنگام غذا خوردن شروع می‌شود.

• به مدت چند هفته تسکین می‌یابد و سپس با علائم ظاهر می‌شود.

با درمان خانگی زخم معده، درمان را آغاز کنید و شرایط سلامت خود را بهبود ببخشید.

batteri

۱- پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها موجودات زنده‌ای هستند که به حفظ تعادل باکتری‌ها در دستگاه گوارش کمک می‌کنند. علاوه بر تقویت سلامت روده، به درمان زخم معده نیز کمک کنند. با توجه به آزمایشات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داده شد پروبیوتیک‌ها نمی‌توانند باکتری‌های هلیکو باکتر پیلوری را بکشند. البته ممکن است از مقدار باکتری موجود بکاهند، فرایند درمان را سرعت بخشند و حتی بعضی از علائم را بهبود بخشند. هنگامی که پروبیوتیک‌ها با درمان‌های دیگر همسو شوند، احتمال دارد در از بین بردن باکتری‌های مضر موثر‌تر عمل کنند.

افراد می‌توانند پروبیوتیک‌ها را از این منابع دریافت کنند:

• ماست

• غذا‌های تخمیری

• مکمل‌های پروبیوتیک

برخی از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها هستند، اما مصرف مکمل‌ها می‌تواند غلظت بالایی از پروبیوتیک را در هر وعده فراهم آورد.

981579_500

۲- زنجبیل

بسیاری از افراد بر این باورند که زنجبیل دارای اثرات محافظت کننده دستگاه گوارش است. برخی دیگر هم از آن برای درمان زخم معده و مشکلات گوارشی همچون یبوست، نفخ و سو هاضمه استفاده می‌کنند.

مشاهده نتایج برخی آزمایش‌ها در سال ۲۰۱۳ نشان داد که زنجبیل می‌تواند به درمان زخم‌های گوارشی ناشی از هلیکوباکتر پیلوری کمک کند. مصرف زنجبیل ممکن است از بروز زخم‌هایی که به وسیله مسکن‌های غیر استروئیدی ایجاد می‌شوند پیشگیری کند. البته بسیاری از نتایج آزمایش‌ها از تحقیقات حیوانی حاصل شده است، بنابراین خیلی دقیق نمی‌توان اذعان داشت که آیا اثرات مشابهی روی انسان دارند یا خیر.

1001393_542

۳- انواع میوه‌ها

بسیاری از میوه‌ها حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئید هستند که پلی فنول نامیده می‌شوند. فلاونوئید‌ها با رنگ‌های برخی از میوه‌ها ارتباط دارند. با توجه به بررسی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، مشخص شد پلی فنول‌ها احتمالا در درمان طبیعی زخم معده موثر باشند. آن‌ها همچنین به رفع طیف وسیعی از مشکلات گوارشی از جمله اسپاسم و اسهال کمک می‌کنند.

فلاونوئید‌ها از دیواره معده در برابر ایجاد زخم محافظت می‌کنند؛ و این کار را بوسیله افزایش مخاط معده انجام می‌دهند که از رشد H.pylori پیشگیری می‌کند. فلاونوئید‌ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

میوه‌های زیر حاوی فلانوئید هستند:

• سیب

• بلوبری

• گیلاس

• لیمو و پرتقال

• مغز‌های خوراکی

6547f7ef-0cc5-4e90-b6cc-e3735fb0fef4

۴– موز پلانتنین

پلانتین گونه از موز است که قند کمتری دارد. پژوهشی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که پلانتین ممکن است اثرات مثبت و مفیدی بر زخم‌های گوارشی داشته باشد. پلانتین حاوی یک فلاونوئید به نام لوکوسیانیدین است. لوکوسیانیدن‌ها در افزایش مخاط معده بسیار موثر هستند. این میوه احتمالا در کاهش اسیدیته، پیشگیری و درمان علائم زخم معده مفید باشد.

Honey-3

 ۵ – عسل

عسل شیرین کننده محبوب طبیعی در سراسر دنیا است. افرادی که به طور منظم از عسل استفاده می‌کنند به احتمال قوی از فواید بی نظیر آن برای سلامتی بسیار لذت می‌برند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که عسل مانوکا اثرات ضد میکروبی در برابر هلیکوباکتر پیلوری دارد. این مطالعه نشان داد که عسل می‌تواند برای درمان زخم معده موثر باشد. افرادی که از عسل استفاده می‌کنند می‌توانند شاهد تسکین زخم و التهابات باشند از جمله زخم‌های پوستی، سوختگی و جراحات.

زردچوبه-1-min

 ۶ – زردچوبه

زردچوبه ادویه زرد رنگ محبوبی است که در هند و جنوب غربی آسیا به میزان زیادی استفاده می‌شود ادویه‌هایی نظیر فلفل‌های چیلی و زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. محققان به دلیل خواص و مزایای سلامتی فراوان آن مرتبا در حال تحقیق در رابطه با خواص شگفت انگیز این ماده خوراکی هستند.

نتایج یک بررسی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که کورکومین فعالیت‌های ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی دارد که ممکن است به پیشگیری از زخم معده کمک کند. البته آزمایش‌های انجام شده بر روی انسان‌ها بسیار محدود است.

در حقیقت برای بررسی چگونگی تاثیر زردچوبه در درمان زخم معده نیازمند تحقیقات بیشتری می‌باشیم. با این وجود نتایج اولیه، مطلوب بوده است. دانشمندان امیدوارند که زردچوبه بتواند به درمان علائم زخم معده و درمان زخم‌های دیگر کمک کند.

گیاه-دارویی-بابونه-شیرازی

۷ – بابونه

برخی افراد از گل‌های بابونه و چای بابونه برای درمان اضطراب، اسپاسم روده و التهاب استفاده می‌کنند. مرور تعدادی از تحقیقات سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که عصاره بابونه ممکن است خواص ضد زخم داشته باشد. برخی از محققان بر این باورند که مصرف آن ممکن است باعث جلوگیری از بروز زخم‌های معده شود و زمان بهبود را سرعت ببخشد.

البته بسیاری از این تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات بوده است. محققین هنوز اطمینان ندارند که آیا بابونه همان اثرات مفید را روی انسان دارد یا خیر.

سیر

 ۸ – سیر

سیر در بسیاری از نقاط دنیا یک طعم دهنده محبوب برای غذا است. خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد که برای مبارزه با عفونت‌ها بسیار مفید است.

برخی تحقیقات از اثرات سیر در درمان زخم‌های گوارشی حمایت می‌کنند. به عنوان مثال یک پژوهش در سال ۲۰۱۶ که بر روی حیوانات انجام شده بود نشان داد که سیر می‌تواند در جلوگیری از بروز زخم‌ها مفید عمل کند و سرعت درمان را بهبود بخشد.

با توجه به مرور آزمایش‌هایی در سال ۲۰۱۵، سیر ممکن است به پیشگیری از رشد هلیکوباکتر پیلوری کمک کند. یک تحقیق کوچک در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مصرف روزانه دو حبه سیر با غذا می‌تواند اثرات ضد باکتریایی در مقابل هلیکوباکتر پیلوری داشته باشد.

با این حال تمامی تحقیقات با اثرات سیر بر هلیکوباکتر پیلوری یا پیشگیری از زخم ها، موافق نیستند. دانشمندان بیان می‌کنند تایید این خواص نیازمند تحقیقات بیشتری است.

شیرین-بیان-1030x687

۹– شیرین بیان

شیرین بیان از دیگر ادویه‌های محبوب است که بومی منطقه مدیترانه و آسیا محسوب می‌شود. مردم از صد‌ها سال پیش از شیرین بیان در دارو‌های سنتی بهره می‌بردند. برخی افراد تصور می‌کنند که مصرف ریشه شیرین بیان می‌تواند به رفع و پیشگیری از زخم‌ها کمک کند.

البته تحقیقات بیشتر مربوط به استفاده از خود آن‌ها در مکمل‌ها است نه ریشه خشک شده شیرین بیان؛ بنابراین افراد علاقه‌مند به استفاده از این گیاه دارویی می‌توانند از آن به صورت مکمل استفاده کنند.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ حاکی از آن بود که مصرف مکمل‌های شیرین بیان می‌تواند به مبارزه با H..pylori کمک کند. این تحقیق نشان داد که مکمل بابونه در پیشگیری از رشد باکتری‌ها موثر است.

fcafa5bc1e392532aa6d6d01561e902b

۱۰- آلوئه ورا

آلوئه ورا از گیاهان محبوبی است که در انواع لوسیون‌های موضعی، محصولات آرایشی و غذایی استفاده می‌شود. تعدادی از تحقیقات به چگونگی اثر آلوئه ورا بر نتایج مطلوب حاصل از این گیاه تاکید دارند. به عنوان مثال یک آزمایش در سال ۲۰۱۱ بر روی موش‌ها نشان داد که آلوئه ورا زخم‌ها را به روشی مشابه با دارو‌های مرسوم ضد زخم گوارشی، بهبود می‌بخشد.

اما این نتایج براساس تحقیقاتی است که پژوهشگران بر روی حیوانات انجام داده اند نه انسان ها. به همین دلیل برای تایید تمامی خواص ذکر شده دانشمندان نیاز به تحقیقات بیشتری درباره اثرات مطلوب آلوئه ورا بر انسان‌ها دارند.

درمان پزشکی

درمان‌های دارویی برای زخم معده براساس عامل ایجاد کننده، متفاوت هستند. چنانچه دارو‌های مسکن غیر استروئیدی موجب زخم شوند پزشک به فرد توصیه می‌کند مصرف این دارو‌ها را کاهش دهد و یا متوقف کند. افراد می‌توانند از دارو‌های جایگزین دیگری برای رفع درد استفاده کنند.

پزشک ممکن است یک داروی بازدارنده پمپ پروتون (PPIs) برای کاهش اسید معده و حفاظت از لایه پوششی معده تجویز کند. این دارو‌ها نمی‌توانند باکتری را از بین ببرند، اما می‌توانند در مبارزه با عفونت‌ها H. pylori موثر عمل کنند. برخی از نمونه‌ها شامل نکسیوم، پریلوزک و پرِواسید می‌شوند.

پزشک همچنین ممکن است مسدود کننده‌های گیرنده هیستامین را تجویز کند. آن‌ها از بروز زخم معده ناشی از تولید زیاد اسید، جلوگیری می‌کنند. برخی از نمونه‌های آن شامل زانتاک (رانیتیدین) و پپسید است. اغلب مواقع پزشکان چندین دارو و شیوه درمانی را به هنگام درمان زخم در کنار یکدیگر به کار می‌برند. درمان‌های ترکیبی به کاهش درد، جلوگیری از آسیب بیشتر و رفع هر نوع عفونت کمک می‌کند.

چشم انداز

فرد بیمار ممکن است بتواند با چندین درمان خانگی خود را درمان کند، اما بعضی از افراد بهتر است به پزشک مراجعه کنند تا علت بیماری را به طور دقیق مشخص کنند. پزشکان می‌توانند یک برنامه درمانی برای کمک به درمان زخم معده اتخاذ کنند. درمان‌های خانگی نیز ممکن است به درمان زخم معده و پیشگیری از زخم‌های گوارشی در آینده کمک کند.

منبع: medicalnewstoday

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها