|

سوار ماشین زمان بشوید؛ کشف چهره سربازان بُنیچه‌ بندی ایران بعد از یک قرن

sarbaze ghadimi shayanews

آنان که برای مقابله با بیگانگان و دشمنان آموزش دیده بودند، اگر از خود گذشتگی شان نبود، تا کنون چه بر سر میهنمان ایران می آمد؟

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- با مرور آنچه از تاریخ ایران بر جای مانده، متوجه می شویم که روش های مختلف سربازگیری در کشورمان، همواره مرسوم بوده است. اما از زمان قاجار بود که به صورت دولتی و مستمر رواج یافت. نکته ی جالب اینجاست که در ابتدا شیوه ی این سرباز گیری به صورت بُنیچه‌ بندی بود که شاید امروز این نام به گوش بسیاری غریب باشد.

این اصطلاح، در واقع مربوط به شیوه محاسبات مالیات گیری از دهات است. روش آن اینگونه بوده که هر دهاتی موظف بود مقدار معینی مالیات بپردازد و تعداد معینی نیز سرباز. در نتیجه هر دهات یا قصبه‌ای تعداد سربازهای خود را به انتخاب خود و با هزینه خود در خدمت دولت قرار می‌ داد.

به هر شکل چه در ابتدا چه هم اکنون، وظیفه ی معین سربازان، دفاع از میهن بوده و همواره تمام تلاش خود را در این را به خرج داده داده اند. آنان که برای مقابله با بیگانگان و دشمنان آموزش دیده بودند، کسی چه می داند که اگر از خود گذشتگی شان نبود، تا کنون  چه بر سر میهنمان ایران می آمد.

اینک همراه ما باشید تا با گذر از میان جمع سربازان کهن این مرز و بوم که روزگارانی را به دفاع از خاک خود ایستاده و جان بر کف خدمت کرده اند بنشینیم. سربازانی که با گذر ایام یا گرد پیری به صورتشان نشسته، یا جهان فانی را بدرود گفته اند.

سربازان قدیمی ایران

جمعی از سربازان قدیمی

سربازان قدیمی ایران

جمعی از سربازان ایرانی در زمان پهلوی اول

سربازان قدیمی ایران

تصویری از سربازان وظیفه ارتش در دوره پهلوی اول

سربازان قدیمی ایران

تصویری منسوب‌ به نخستین پایگاه سربازگیری اجباری -  ۱۳۰۵ شمسی

سربازان قدیمی ایران

تصویری از سربازان بُنیچه‌ بندی دوره قاجار

سربازان قدیمی ایران

تصویری قدیمی از بانوان سرباز

سرباز دهه 40

سلفی جالب سربازان در دهه چهل

برای سوار شدن به ماشین زمان و گشتن در کوچه پس کوچه های گذشته، مهمان تاریخانه ما باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی