|

زنان لب بشقابی؛ بشقاب بزرگتر جهیزیه بیشتر!

فرهنگ عجیب و جالب زنان قبیله ای در اتیوپی در قرار دادن بشقاب های بزرگ در دهانشان، امروز تبدیل به سوژه ای جالب برای عکاسی و علت اصلی شهرت…

لینک کوتاه کپی شد

عکاسی به نام توری بورن 65 ساله از اندونزی، از زنان تازه عروس در قبیله ای دور افتاده در اتیوپی که برای تعیین میزان جهیزیه خود، سینی های بزرگی را در دهانشان قرار می دادند، تصاویری راثبت نمود.

این عکاس، پس از گذراندن سه روز در کنار این قبیله، تصمیم گرفت تا مستندی را از زندگی و آداب و رسوم فرهنگیشان تهیه کند و در این باره نیز گفت: " من نمی توانستم از اولین زنی که با یک بشقاب بزرگ قرار گرفته در دهانش به من نزدیک می شد، چشم بردارم". و همچنین در ادامه گزارشات خود در مورد زنان این قبلیه گفت: "دختران در دوران بلوغ قسمت وسط لب پایین خود را برش می دهند و دو دندان پایین خود را نیز می کشند تا در دوران بزرگسالی برای قرار دادن سینی های بزرگ در دهانشان با مشکل مواجه نشوند. بعضی از این صفحات بزرگی سفالی نیز به اندازه 0.406 متر است و باعث کشیده شدن دهان و عجیب شدن ظاهر آنان می گردد".

یکی از آن زنان نیز در این باره گفت: "صفحات لب نشان دهنده زیبایی زنان این قبیله است، هرچه این صفحات بزرگتر باشند، دختران می توانند جهیزیه بیشتری را از خانواده خود بخواهند وعروسی مجلل تری را نیز از داماد و خانواده او تقاضا کنند".

اما در این میان، بسیاری از زنان جوان از سختی برداشتن آن بشقاب های سفالی بزرگ به هنگام خوردن آب و غذا می گویند و بنابراین بسیاری از آنان از گوشواره های کشیده و بزرگ سفالی در گوش هایشان استفاده می کنند.

0_PAY-h_MDRUM_Cattle_Bride_Tribe-10

در حقیقت، به این قبیله سورما و به مردم آن، سوری گفته می شوند که علت اصلی شهرتشان نیز استفاده از همین سینی های بزرگ مخصوص دهان است که علت آن بر می گردد به زمانی که توسط برده فروشان و شکارچیان فروخته می شدند و کمی بعد تصمیم گرفتند تا روشی را در پیش بگیرند که بتوانند برده فروشی را درمیان افراد قبیله خود کاهش دهند. از این رو، آنها سینی های سفالی رنگارنگی ساختند و استفاده از آنها را در میان دیگر مردمان سورما رواج دادند تا خود را از قیافه بیندازند و دیگر به عنوان برده های جنسی فروخته نشوند.

اما این عمل در طول سالیان طولانی به بخشی از فرهنگ آنان تبدیل شد و به عنوان نوعی زیبایی در میان زنان این قبیله شناخته شد. همچنین، از آنجایی که این قبیله از آب و هوای بسیار گرمی برخوردار است، پوشیدن لباس برای مردمان آن اختیاری است و آنها در بیشتر مواقع با رنگ های طبیعی گچ و دیگر رنگ های طبیعی بدن خود را می پوشانند.

به علاوه، آنان در حال حاضر ازاین بشقاب های بزرگ لب تنها برای انجام مراسمات و آیین های مذهبی خود از آنها استفاده می کنند و در مواقع دیگر آنها را در می آورند. همچنین، با اینکه انجام آن در میان زنان اجباری نیست، اما اکثر آنان این سنت فرهنگی را قبول دارند و با وجود بد شکل شدن صورتشان، به این فرهنگ پایبند هستند.

توری همچنین در مورد این قبیله گفت: "چندین کارخانه بزرگ شکر در امتداد رودخانه اومو در حال ساخت اند و از این قبلیه نیز پشتیبانی می کنند اما بسیاری از افراد آن می ترسند که مردمان سوری در ازای کار در این کارخانه ها، سنت هایشان را کنار بگذارند".

اما در واقع این موضوع، تنها سنت عجیب سوری ها نیست چرا که به عنوان مثال خبر گذاری دیلی استار در سال جاری، گزارشی را درمورد مردان این قبلیه که برای به دست آوردن دل یک زن، یکدیگر را با چوب می زدند تهیه کرد و به علاوه مواردی را درمورد برگزاری مسابقاتی غیرقانونی در همین زمینه به نام "دونگا" در میان آنان را نیز افشا کرد و یکی از خبرنگاران در این باره گفت: " آنها برای نشان دادن مردانگی، قدرت بدنی و به دست آوردن همسر مورد نظر خود با یکدیگر می جنگند و آنقدر به مسابقه چوب زنی ادامه می دهند تا یکی یکی از دور خارج شوند و تنها یک نفر به عنوان قدرتمند ترین مرد قبیله، برنده و انتخاب شود ".

به علاوه در زمان شروع دوران پندمیک در این قبیله نیز در مورد مردمان آن گزارش شد که آنان از درمان های طبیعی همانند پوست درخت، عسل و گیاهان بومی استفاده می کنند.

2_PAY-h_MDRUM_Cattle_Bride_Tribe-6

0_PAY-h_MDRUM_Cattle_Bride_Tribe-90_PAY-h_MDRUM_Cattle_Bride_Tribe-40_PAY-h_MDRUM_Cattle_Bride_Tribe-10_PAY-h_MDRUM_Cattle_Bride_Tribe-30_PAY-h_MDRUM_Cattle_Bride_Tribe-5

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها