|

ابرتورم شدید در راه است؟

باید این هشدار را بدهیم که با یک ابرتورم شدید در آینده نه چندان دور مواجه خواهیم شد.

لینک کوتاه کپی شد

بسیاری از اقتصاددانان ایرانی نسبت به سیاست‌های پولی انباسطی دولت هشدار می‌دهند و معتقدند که تداوم سیاست‌های پولی فعلی می‌تواند منجر به افزایش شدیدتر تورم به نسبت به سال جاری در کشور شود. معمولا در دولت ‌های مختلف دنیا، دیگر کنترل تورم به عنوان یک فرآیند عادی و روتین اقتصادی در ذیل مجموعه‌های سیاست‌های پولی پذیرفته شده است و سال‌هاست که ده‌ها کشور جهان دیگر از تورم دو یا چند رقمی رنج نمی ‌برند.

این در حالی‌ست که تورم در ایران، ونزوئلا، آرژانتین، ترکیه و روسیه بسیار فزاینده بوده کشور به لحاظ تورمی در شرایط مساعدی قرار ندارد. بهنام ملکی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گسترش نیوز ضمن ابراز نگرانی در رابطه با سیاست‌های پولی تورمی، نسبت به خطرات تصمیمات شتابزده در کشور هشدار داد. 

تورم ایران محصول سیاست‌های پوپولیستی است

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تکنولوژی کنترل تورم در کشور اظهار داشت: متاسفانه در ایران، مهار تورم و جلوگیری از افزایش انبساط پولی، به یک فریضه واجب اقتصادی و سیاسی بدل نشده است و دولت‌های مختلف هنگامی که دستشان از سیاست‌های درست و عقلانی اقتصادی کوتاه است و از بلندنظری تهی می‌شوند، اقدام به افزایش سیاست‌های انبساطی پولی با رویکردهای پوپولیستی، می‌کنند و پشت تابلوی کمک به طبقات فرودست، سنگر می‌گیرند تا از تبعات تصمیماتی از این دست (به لحاظ اجتماعی) مصون بمانند. البته در صورت وجود بلندنظری می‌فهمیدند که این شکل از سیاست‌های تورمی به خودشان کمانه می‌کند! 

پیشنهاد می شود: آیا باید برای بورس دست به دعا شویم؟

بهنام ملکی در ادامه افزود: تقریبا در تمامی کشورهای بزرگ و کوچک دنیا بیش از سه دهه است که کنترل تورم به یک مسئله پیش پا افتاده بدل شده است. حتی در سوریه جنگ‌زده و در فلسطین اشغالی، سال‌هاست که تورم زیر پنج درصد حاکم است. در بیش از ۱۷۰ کشور جهان، شاخص تورم زیر ۵ درصد است و در ۱۰ کشور دیگر تورم زیر ۱۰ درصد است و این اثبات می‌کند که یکی از عقب افتاده‌ترین حکمرانی‌های پولی در جهان، بر اقتصاد ایران سایه انداخته است.

دولت‌ها معمولا از طریق تسعیر نرخ ارز و افزایش برابری قیمت دلار در برابر واحد پول ملی، سیاست پولی انبساطی از طریق افزایش بودجه جاری، افزایش دیون و تعهدات دولتی در قبال مسائلی از طیف‌های مختلف درمان تا آموزش و بازنشستگان و غیره، استقراض از بانک مرکزی و سایر بانک‌ها و هر شکل دیگری از چاپ پول و شبه پول، اقتصاد را متورم می‌کنند و در نهایت به علت شرایط بیرونی حاکم بر اقتصاد ایران، این تورم با رکود عمیقی مواجه است که مانند قیچی دولبه زندگی ایرانیان را هدف می‌گیرد. 

ابرتورم در راه است؟

این اقتصاددان در پایان هشدار داد: با توجه به بودجه ‌ای که در حال حاضر مورد توافق دولت و مجلس قرار گرفته است، اقتصاد ایران در سال آینده با تورم هولناک‌تری نسبت به امسال مواجه خواهد شد و کاهش ارزش پول ملی ایرانیان به یک اتفاق بدیهی بدل خواهد شد و هیچ کس هم مسئولیت این افزایش فقر همگانی را قبول نمی‌کند و با بازی‌های سیاسی، فقط زندگی مردم عادی است که مورد بی‌توجهی حاد قرار می‌گیرد.

پیشنهاد می شود: جدیدترین اخبار در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان

اگر بانک مرکزی و سایر سیاست‌گذاران اقتصادی در سال آینده، سیاست‌های انقباضی پولی را سرلوحه کار خودشان قرار ندهند، باید این هشدار را بدهیم که با یک ابرتورم شدید در آینده نه چندان دور مواجه خواهیم شد که مدیریت نتایج ناگوار و تبعات آن، به منابع بسیار زیاد و انرژی فراوانی نیاز خواهد داشت و صدالبته که کشور را تا مدت‌ها از مسیر رشد و توسعه اقتصادی بازخواهد داشت.

منبع: گسترش نیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها