|

طرز تهیه شامی لپه یا شامی پوک گیلانی

شامی پوک یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی است که طرز تهیه آن بسیار ساده است و خیلی هم سریع آماده می شود.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- هر ساله مسافران زیادی از سراسر کشور راهی خطه شمال می‌شوند و به عشق چشیدن مزه غذا‌های لذیذ شمالی، به رستوران‌های محلی سر می‌زنند. شامی پوک یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی است که طرز تهیه آن بسیار ساده است و خیلی هم سریع آماده می شود. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است میل می‌کنند و سایر اهالی گیلان پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جز آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌دانند. 

همان طور که گفتیم تهیه این غذا خیلی راحت است و قطعاً خیلی ها بلد هستند، ولی خب همین غذای ساده هم یک سری نکات و فوت و فن هایی دارد که برای خوشمزه تر شدن آن باید رعایت کنید. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه، نکات و فوت و فن های این غذای خوشمزه آشنا شوید.

مواد اولیه لازم برای تهیه شامی پوک برای 4 نفر

گوشت سردست گوسفندی 400 گرم

پیاز 1 عدد

لپه 300 گرم

سیب زمینی متوسط 1 عدد

قرص استاک گوشت 1 عدد

تخم مرغ 2 تا 3 عدد

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

نمک 1 قاشق چایخوری

ادویه کاری 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

زعفران 2 قاشق غذاخوری

روغن مایع به میزان لازم

shamigilani

طرز تهیه شامی پوک

1- برای تهیه شامی پوک گیلانی ابتدا باید لپه‌ها را خیس کنید. لپه‌ باید حسابی له شود پس لپه‌ها را از چند ساعت قبل در آب + 1 قاشق غذاخوری نمک خیس کنید در این فاصله چند بار آب آن‌ را عوض کنید. بعد از چند ساعت خیس خوردن لپه‌، آن‌ را بپزید. برای پخت، آبی را که لپه را با آن خیس کرده اید بیرون بریزید سپس بدون اینکه لپه را بشویید آب کافی به آن اضافه کنید بگذارید تا بپزد لپه‌ها باید خوب پخته شوند و بعد از پخت آبکش کنید. بعضی ها برای پوک شدن شامی به آن جوش شیرین اضافه می کنند اما نیازی نیست چون لپه به اندازه کافی شامی را پوک می کند.

2- داخل تابه‌ای 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید بعد گوشت خرد شده + فلفل سیاه + ادویه کاری + زردچوبه + پیاز نگینی خرد شده را حدود 20 دقیقه با هم تفت دهید. در این مدت بالای سر آن بمانید و مدام گوشت ها را زیر و رو کنید تا ادویه ها و پیاز حسابی به خرد آن بروند و هم اینکه گوشت سرخ شود. اگر می خواهید با کابرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید.

بعد از این مرحله به آن آب + قرص استاک اضافه کنید تا بپزد آب را باید به میزانی اضافه کنید که به اندازه 1 بند انگشت بالاتر از گوشت باشد وقتی گوشت پخت آن را ریش ریش کنید. برای درست کردن شامی پوک بهتر است از گوشت گوسفند استفاده کنید. گوشت گوساله شامی را خشک می‌کند. اگر هم می‌خواهید شامی را با گوشت مرغ یا بوقلمون بپزید حتما مقداری کره آب شده هم به مایه اضافه کنید. حواستان باشد هیچ وقت گوشت و لپه را با هم نپزید چون لپه له می‌شود و گوشت نیم پز باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیکن استروگانف روسی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی

3- سیب زمینی را هم جداگانه بپزید (اضافه کردن سیب زمینی اختیاری است ولی چسبندگی مایه شامی را بیشتر و بهتر می‌کند.) سپس همه مواد پخته شده را با هم مخلوط کنید اگر بخواهید به روش سنتی و گیلانی‌های قدیمی عمل کنید باید گوشت را ریش ریش کنید و لپه‌ها را با گوشتکوب له کنید و سپس گوشت و لپه را با هم مخلوط کنید و حسابی ورز دهید تا یک مایه یکدست حاصل شود و لپه و گوشت از هم قابل تشخیص نباشند. اگر هم فرصت ندارید گوشت و لپه را در غذاساز بریزید و با هم مخلوط کنید.

وقتی مواد یکدست شدند زعفران + نمک + یکی از تخم مرغ ها را اضافه کنید مواد را خوب ورز دهید تا حالت چسبنده پیدا کند اگر نیاز بود تخم مرغ دوم و سوم را هم اضافه کنید روی ظرف سلفون بکشید و 1 ساعت داخل یخچال استراحت دهید. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

4- 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن مایع داخل تابه ای که از قبل گرم شده است بریزید از مواد  به اندازه یک گردو بردارید، کف دست گرد کنید و با انگشت یک سوارخ وسطش درست کنید. وقتی روغن داغ شد شامی‌ها را در تابه قرار دهید سرخ کنید وقتی رنگ شامی طلایی شد آن ها را از تابه بیرون بیاورید و در ظرف مورد نظر بچینید.

5- وقتی شامی ها را در تابه قرار دادید اگر تعدادی از آن‌ها زودتر سرخ شد و از تابه خارج کردید جای آن شامی جدید قرار ندهید، چون دمای شامی جدید با شامی هایی که در حال سرخ شدن هستند فرق می‌کند و شامی ‌های جدید تمام روغن داخل تابه را جذب می‌کنند بنابراین باید بگذارید تمام شامی ‌های داخل تابه سرخ شود بعد شامی های جدید را داخل تابه قرار دهید. می‌توانید مایه شامی پوک گیلانی را به مقدار بیشتر درست کنید و باقی مانده آن را برای دفعات بعدی مثل بسته‌های گوشت چرخکرده بسته بندی و فریز کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها