|

طرز تهیه عدس پلو مجلسی با کوفته قلقلی + فوت کوزه گری

عدس پلو مجلسی

عدس پلو غذای ساده ای است اما یک سری نکات و فوت و فن هایی دارد که اگر رعایت کنید در نهایت غذای خوشمزه تری خواهید داشت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- عدس پلو یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که طرز تهیه ساده ای دارد اما بسیار هم زیبا و چشم نواز است بنابراین گزینه مناسبی برای مهمانی ها و مجالس است. از طرف دیگر به دلیل داشتن عدس از ارزش غذایی بالایی هم برخوردار است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که چرا عدس پلو را با کشمش یا خرما سرو می کنند دلیل این امر این است که طبع برنج و عدس سرده، بنابراین معمولا در کنار این غذا از خرما یا کشمش پلویی که هر دو گرمی هستند، استفاده می شود.

به گزارش «شایانیوز»، همان طور که گفتیم عدس پلو غذای ساده ای است اما یک سری نکات و فوت و فن هایی دارد که اگر رعایت کنید در نهایت غذای خوشمزه تری خواهید داشت پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با طرز یک تهیه عدس پلوی مجلسی و متفاوت آشنا شوید.

مواد اولیه لازم برای تهیه عدس پلو برای 4 نفر

برنج ۳ پیمانه

عدس ۱/۵ تا 2 پیمانه

پودر هل ۱ قاشق چایخوری

دارچین ۱ قاشق چایخوری

زیره سبز 1 قاشق چایخوری

آویشن 1 قاشق چایخوری

ادویه پلویی 1 قاشق چایخوری

گوشت چرخ شده ۳۰۰ گرم

پیاز ۱ عدد

استاک مرغ ۱ عدد

پیاز داغ 1 پیمانه

کشمش ۱ پیمانه

مغز گردوی خرد شده 1/2 پیمانه (اختیاری)

خرما ۱۰ عدد

روغن مایع ۶ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری

کره به میزان لازم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

مواد-لازم-عدس-پلو

طرز تهیه عدس پلو

1- در تهیه عدس پلو بهتر است از عدس محلی استفاده کنید عدس محلی عطر و طعم فوق العاده‌ای به غذای شما می‌دهد همیشه میزان عدس باید نصف برنج باشد اما اگر پر عدس دوست دارید می توانید نصف پیمانه دیگر هم اضافه کنید.

عدس را از حدود نیم ساعت قبل با یک قاشق نمک خیس کنید بعد به آن قرص استاک مرغ اضافه کنید اگر دوست دارید خودتان استاک مرغ را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک مرغ؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک مرغ و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم. 

637368269952747526_lg

عدس را ابتدا روی حرارت زیاد قرار دهید تا جوش بیاید (بعد از اینکه آب عدس‌ها به جوش آمد، روی آن کفی تشکیل می‌شود که حتما باید این کف را با قاشق جمع کنیم اگر باقی بماند، باعث تغییر رنگ و سیاه شدن عدس‌ها بعد از پخت می‌شود.) بعد حرارت را متوسط کنید تا بپزد حواستان باشد اگر حرارت زیاد باشد یا عدس زیاد خیس بخورد له می‌شود به این نکته توجه داشته باشید که در این مرحله عدس باید نیم پز شود چون اگر کاملا بپزد در فرآیند پخت با برنج له می شود.

2- برای عدس پلو مجلسی بهتر است برنج را آبکش کنید برای تهیه برنج آبکش باید آن را از قبل خیس کرد. نحوه خیساندن برنج به این صورت است که باید آن را با آب ولرم بشویید شستن برنج را تا وقتی ادامه دهید که آب آن زلال شود. سپس آب ولرم + نمک را به برنج اضافه کرده و اجازه دهید حداقل ۲ ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت بماند به اندازه ای آب بریزید که حداقل یک بند انگشت بالاتر از برنج بیاید. اگر زمان کافی برای خیساندن برنج ندارید، حداقل نیم ساعت آن را خیس کنید، در غیر این صورت برنج را به صورت کته آماده کنید.

 حدود دو سوم قابلمه را آب ریخته و روی اجاق‌ قرار دهید. وقتی آب جوش آمد، آب برنجی که از قبل خیس کرده بودید را خالی کنید و برنج را داخل قابلمه بریزید زمانی که برنج را داخل قابلمه ریختید، ۱ قاشق غذاخوری نمک نیز به آن اضافه کنید. حرارت برنج در حال جوشیدن نباید کم باشد در واقع شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج مجدد به جوش بیاید.

1258178

وقتی آب برنج به جوش آمد چند بار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه‌ها از هم باز شود دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد البته زمان جوشیدن بستگی به نوع و مدل برنج دارد. زمانی برنج برای آبکش کردن مناسب است که دانه‌های آن نرم شود، ولی هنوز مغز آن‌ سفت باشد. وقتی که دانه‌های برنج را امتحان کردید و برنج به مرحله آبکشی رسید آن را داخل آبکش بریزید و اجازه دهید آب برنج کاملاً گرفته شود سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه‌ها متوقف شود و همین طور نمک اضافی بین دانه‌های برنج بیرون برود تا برنج شور نشود.

حواستان باشد که برنج زیاد نجوشد اگر تازه کار هستید برنج را کمی زودتر بردارید، چون اگر برنج بیشتر از حد معمول بجوشد خمیر می‌شود و غذای شما خراب می‌شود، اما اگر برنج را زودتر برداشته باشید در صورت سفت بودن موقع پخت می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید. در هر صورت آبکش کردن برنج نیاز به تجربه دارد پس نگران نباشید چند بار امتحان کنید تا به مرور زمان تجربه لازم را به دست آورید.

کوفته-سرخ-شده2

3- برای تهیه کوفته قلقلی گوشت + پیاز رنده شده + فلفل سیاه + زردچوبه + نمک را کاملاً با دست ورز دهید. بهتر است گوشت را در ظرف در بسته چند ساعت در یخچال استراحت دهید سپس کوفته‌ها را درست کنید در تابه مورد نظر چند قاشق روغن بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید اجازه دهید گوشت خودش را بگیرد. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که گوشت را با چه نوع پیازی باید مرینیت کرد لازم است بدانید که پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کابرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید.

تا وقتی که گوشت خودش را نگرفته با قاشق هم نزدید فقط هرز گاهی به کمک دسته تابه گوشت‌ها را جا به جا کنید که نسوزد بعد از اینکه گوشت خودش را گرفت حرارت را متوسط کنید و اجازه دهید گوشت خوب سرخ شود در این مرحله، چون گوشت خودش را گرفته می‌توانید با قاشق آن را هم بزنید وقتی گوشت خوب سرخ شد کوفته قلقلی‌ ها آماده است.

به کوفته‌ها برای اینکه بپزد آب اضافه نکنید، چون گوشت آب می‌اندازد پس اجازه دهید با آب خودش بپزد نکته مهم دیگر در فرآیند پخت گوشت این است که بعضی وقتی پیاز را رنده می‌کنند کاملاً آب پیاز را می‌گیرند و اصطلاحاً فقط تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند که در نهایت کوفته ها بوی ضحم می گیرد.

IMG_20210610_134804

4- در قابلمه‌ای که می‌خواهید پلو را دم کنید مقداری روغن بریزید و کف آن را با نان یا حلقه‌های سیب‌زمینی بپوشانید. می‌توانید روی نان یا سیب‌زمینی مقداری کنجد بپاشید. حالا به صورت لایه لایه برنج + عدس + ادویه ها (مقدار ادویه ها برای هر لایه باید به اندازه یک پینچ باشد. پینچ = مقدار ادویه ای که بین انگشت اشاره و شصت جا می شود) + زعفران را در قابلمه بریزید، لایه آخر باید برنج باشد. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید. 

 وقتی کل برنج را داخل قابلمه ریختید، در این مرحله معمولاً به برنج آب و روغن اضافه می‌کنند که اضافه کردن آب و روغن باعث می‌شود ته‌دیگ شما خیلی روغنی شود؛ چون آب و روغن سریع به کف قابلمه می‌رود. پس بهتر است به جای آب و روغن از کره سرد استفاده کنید. به این صورت که بسته به حجم برنج یک قالب کره سرد را به صورت نازک خرد کنید و به برنج اضافه کنید. اگر طعم کره را دوست ندارید، می‌توانید از همان آب و روغن استفاده کنید. درنهایت نصف استکان آب از دور برنج اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه روی حرارت متوسط قرار بدهید تا بخار برنج بلند شود. بعد حدود 30 دقیقه روی حرارت کم قرار بدهید تا برنج دم بکشد.

5- کشمش را از نیم ساعت قبل با آب ولرم خیس کنید بعد با کمی کره یا روغن مایع روی حرارت متوسط تفت دهید وقتی کره آب شد از روی حرارت بردارید بعضی منتظر می‌مانند تا کشمش پف کند، اما اگر بگذارید کشمش پف کند موقع سرو سفت می‌شود.

6- هسته خرما را بگیرید در یک تابه کمی کره یا روغن مایع بریزید و حدود ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید می‌توانید پوست خرما را بگیرید و آن را کاملاً پوره کنید سپس با کمی کره تفت دهید بعد در مغز گردو بغلتانید سپس به کمک دست توپی کنید. اما اگر نخواستید این کار را کنید گردوها را جداگانه تفت دهید و موقع سرو روی برنج بریزید. بعد از اینکه عدس پلو آماده شد داخل دیس بکشید با خرما + کشمش + پیاز داغ + گردو + گوشت قلقلی تزئین کنید.

IMG_20210610_133818

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها