|

خواص شگفت انگیز چای سبز؛ از لاغری تا درمان آکنه

چای سبز به دلیل فواید بسیار زیاد و شگفت انگیزش در مدت کوتاهی بسیاری از افراد در جهان را به خود جذب کرد.

لینک کوتاه کپی شد

چای سبز گونه‌ای چای است که از برگ‌ها وجوانه‌های کاملیا سیننسیس که فرآیند پژمردگی و اکسیدان شدن چای معمولی را نگذارنده به دست می‌آید. چای سبز یکی از اولین نوشیدنی هایی است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان طرفداران زیادی دارد. چای سبز به دلیل فواید بسیار زیادی که دارد در مدت کوتاهی بسیاری از افراد در جهان را به خود جذب کرد. اما شاید چای سبز را فقط با معجزه لاغری اش بشناسید و از خواص شگفت انگیز دیگر آن اطلاعی نداشته باشید پس با ما همراه باشید تا با دیگر خواص چای سبز برای سلامتی و زیبایی آشنا شوید.

 

خواص چای سبز برای سلامتی و زیبایی

علاوه بر کاهش وزن چای سبز دارای خواص بیشماری است که چند مورد آن را برایتان در متن زیر آورده ایم.

 

رفع سموم بدن

چای سبز بهترین درمان برای خستگی شدید ایجاد شده توسط نوشیدنی های الکلی و فقدان خواب در اثر مهمانی های شبانه است. اثر باقی ماده را با یک فنجان بزرگ از چای سبز همراه با لیمو از بین ببرید. چای سبز با آب لیمو یک درمان خوب و رایج برای حذف اثر خستگی ناشی از الکل به صورت کوتاه مدت است.

 

کمک به کاهش وزن

پلی فنل موجود در چای سبز سرعت متابولیسم (سوخت و ساز) را بالا می‌برد و از انباشت چربی در بدن پیشگیری می‌کند. به علاوه، اجزای تشکیل دهنده‌ی کافئین در این دمنوش گیاهی در کاهش وزن بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. دست‌کم روزی سه فنجان از این نوشیدنی سالم را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا شاهد نتایج قابل توجهی باشید. هم‌چنین می‌توانید برای خوش طعم کردن این چای، مقداری آب لیمو و زنجبیل نیز به آن بیفزایید.

green-tea-benefits-1200x720

 

جلوگیری از سرطان

نوشیدن چای سبز را عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می دانند، چرا که میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن 100 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و 25 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. (توجه کنیم که ویتامین C و E به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم مطرح هستند).

 

دندان های شما را سالم نگه می دارد

یک مطالعه بزرگ که در ژاپن انجام شده است نشان داد که نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز دندان های شما را سالم نگه می دارد و از بیماری لثه که باعث ریزش دندان در سن می شود جلوگیری می کند. چای سبز حاوی مولکول های ضد باکتریایی است که به محافظت از دندان کمک می کند .

در افرادی که روزانه حداقل یک فنجان چای سبز می نوشند، خطر از دست دادن 19٪ از دندانهایشان در مقایسه با افرادی که هر روز چای سبز نمی نوشند کاهش یافته است. به ویژه برای خانمها ، احتمال ابتلا به بیماری لثه 13٪ کمتر از افرادی است که چای سبز نمی نوشند .

 

کاهش بیماری‌های قلبی

مصرف روزانه‌ی چای سبز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این چای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سطوح کلسترول بد را کاهش و لیپوپروتئین پر تراکم را در بدن افزایش می‌دهند.

 

تقویت استخوان ها و مفاصل 

درصد بالای فلوراید چای سبز، عمده ترین دلیل تاثیر مثبت آن بر استخوان ها است. به این ترتیب درصد بالای فلوراید در چای سبز می تواند استخوان ها و دندان ها را در مقابل آسیب به ویژه پوسیدگی و پوکی محافظت کند.چای سبز توصیه متخصصان برای کاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل، ناشی از روماتیسم معرفی می کنند. این تاثیر با توقف فعالیت آنزیم های تخریب کننده و تحلیل برنده غضروف مفاصل ایجاد می شود.

 

ضد افسردگی

چای سبز حاوی تیانین است که باعث آرامش ذهن، کاهش استرس بدنی، و تسکین افسردگی می‌شود. هر روز یک فنجان از این نوشیدنی بنوشید تا از تاثیر آن در بهبود خلق و خوی‌تان بهره‌مند شوید.

 

بیشتر بخوانید:چگونه افسردگی را تشخص دهیم و سریع درمان کنیم؟

 

درمان بیماری های کبدی 

نوشیدن چای سبز باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد ایجاد شده توسط چربی های موجود در کبد می شود. این عملکرد مثبت، مانع از بروز بیماری های کبدی به ویژه سرطان کبد می شود.

green-tea-weight-loss-FTR

 

رفع زگیل

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز اثر شگفت‌انگیزی روی زگیل دارند. روزانه ۲ الی ۳ فنجان چای سبز بنوشید. یا این‌که، یک چای کیسه‌ای سبز را در آب بسیار داغ – ولی نه آب جوش – بخیسانید؛ سپس اجازه دهید کیسه‌ی چای سبز خنک شود و آن‌گاه آن را مستقیما به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی زگیل بگذارید تا از شر آن‌ها خلاص شوید.

 

 تنظیم فشار خون

فلاونوئیدهای موجود در چای سبز فشار خون را پایین می‌آورند. مصرف مرتب چای سبز از ایجاد لخته‌های خونی پیشگیری می‌کند، گردش خون را به حالت طبیعی در می‌آورد، و باعث آرامش رگ‌های خونی‌تان می‌شود. از این رو، مصرف چای سبز می‌تواند سلامت قلبی و عروقی را بهبود ببخشد.

 

پیشگیری از بوی بد دهان

چای سبز دارای این قابلیت است که بوی بد دهان را از بین ببرد. این قابلیت به دلیل وجود فلورید طبیعی در چای سبز است که نه تنها بوی بد دهان را محدود می‌کند، بلکه هم‌چنین میزان تشکیل پلاک‌ها را کاهش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید:بوی بد دهان را چگونه از بین ببریم؟

 

درمان آفتاب سوختگی

خواص ضد التهابی چای سبز اثرات آفتاب سوختگی را تسکین می‌دهند. مقداری چای سبز دم کنید و اجازه دهید خنک شود. تکه پارچه‌ی تمیزی را به آن آغشته کنید و به عنوان کمپرس سرد بر روی نواحی آفتاب سوخته بگذارید. هم‌چنین می‌توانید از کیسه‌های مرطوب و خنک چای سبز به عنوان کمپرس سرد استفاده کنید.

 

درمان آکنه (جوش)

کاتچین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز، با آکنه (جوش) مبارزه می‌کنند و میزان تحریک هورمون‌های پوستی را کاهش می‌دهند. ماسک چای سبز راه موثری در خلاصی از شر جوش‌ها به شمار می‌رود.

 

پیشگیری از موخوره

مطالعات نشان داده‌اند، دکسپانتنول موجود در چای سبز از ایجاد مو خوره پیشگیری می‌کند. به علاوه، ویتامین C و ویتامین E موجود در این چای به عنوان یک نرم‌کننده عمل می‌کنند و گیسوان‌تان را نرم و شفاف می‌نمایند. ۳ تا ۴ عدد چای سبز کیسه‌ای را در یک لیتر آب جوش خالی کنید؛ اجازه دهید ذرات چای کیسه‌ای یک ساعت در آب خیس بخورند. سپس، موهای‌تان را با آن آب بشویید.

خواص-چای-سبز-برای-لاغری

 

میزان مصرف روزانه چای سبز

• چای سبز به عنوان جایگزینی مناسب برای چای سیاه و قهوه توصیه می‌شود.

نوشیدن روزانه سه لیوان چای سبز (حاوی سه گرم مواد حل شدنی) یا روزانه 300 تا 400 میلی گرم عصاره استاندارد چای سبز (عصاره‌ها باید حاوی 80 درصد پلی فنول‌ها و 55 درصد اپی گالوکزچین) مفید است. انواع فرآورده‌های کپسولی و مایع چای سبز نیز قابل دسترسی‌اند.

• البته مصرف خیلی زیاد این ماده غذایی مفید می‌تواند خطرناک باشد. لذا در مصرف هر نوع ماده غذایی، هر چند مفید، اصل اعتدال و میانه روی را رعایت کنید‌.

 

مضرات چای سبز چیست؟

به دلیل داشتن کافئین، جلوگیری از جذب مواد معدنی مخصوصا آهن می کند.

خانم های باردار، شیرده و افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و آنهایی که ضربان قلبشان نامنظم است، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند.

مصرف این چای همچون چای سیاه به همراه غذا جذب روی، آهن و کلسیم را کاهش می دهد.

زیاده روی در مصرف این چای می تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود.

مصرف بیش از حد کافئین که در چای سبز و بعضی از عصاره های آن وجود دارد در بعضی از افراد باعث علائمی مانند عصبانیت، بیخوابی و بیقراری می شود. افرادی که دارای بیماری فشار چشم هستند نباید استفاده کنند و افرادی که میگرن دارند میزان مصرف کمی باید داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید:چگونه بی خوابی را درمان کنیم؟

23633333343477434-min

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها