|

امام صادقی ها و شانس ورودشان به مناصب دولتی؛ خاطره اونا آرزوی بقیه دانشجوهاست

shayanews

این روند تا جایی است که رئیسی دوتن از اعضای جوان و مهم تیم اقتصادی دولتش را از میان فارغ‌ التحصیلان جوان دانشگاه امام صادق (ع) انتخاب کرده …

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- دانشگاه امام صادق (ع) یک مجموعه ی بزرگ با محیطی دلباز است که تاسیس آن به سال 1348 بر می گردد. این محیط تا قبل از انقلاب شعبه مطالعات دانشگاه هاروارد محسوب می شد و بنای پایه گذاری آن بر این بود که نسلی از مدیران آشنا با علوم روز دنیا در زمینه های صنعت و مدیریت را به جهت سازندگی میهن تحویل اجتماع بدهد. پس از انقلاب کاربری به اولین واحد دانشگاهی پس از انقلاب فرهنگی تغییر کرد و تبدیل به ساختمانی شد که ما امروزه از آن تحت عنوان دانشگاه امام صادق (ع ) یاد می کنیم.

5

البته باید گفت این دانشگاه که اکنون زیر نظر نهادی با نام جامعه الامام الصادق قرار گرفته، همچنان نیز در حال پرورش مدیران و کارشناسان، برای کمک به اداره ی کشور است. اما این عمل را با خط مشی متفاوتی مبنی بر معارف اسلامی انجام می دهد.در نتیجه مدیرانی که از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند با چشم اندازی متعهد به مبانی انقلاب اسلامی در راه رشد و توسعه ی اهداف مربوطه قدم بر می دارند. 

افراد فعال در نظام که سابقه تحصیل در دانشگاه امام صادق (ع) را داشته اند

اکنون نیز این روند تا جایی پیش رفته که رئیسی دو تن از اعضای جوان و مهم تیم اقتصادی دولتش را از میان فارغ‌ التحصیلان جوان دانشگاه امام صادق (ع) انتخاب کرده است. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و حجت عبدالملکی وزیر کار دولت. هر دو وزیر تحصیل‌ کرده رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق و همچون بسیاری از همکلاسان خود، از معتقدان جدی اقتصاد مقاومتی و مخالفان تصویب لوایح گروه ویژه اقدام مالی در ایران هستند.

ما بیش از وزرا، ابراهیم رئیسی در انتخاب معاونانش از مدیران فارغ‌ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) استفاده کرده. غلامحسین اسماعیلی از معتمدین ابراهیم رئیسی است که از قوه قضائیه جزء‌ نزدیکان او بود و اکنون هم سمت مهم رئیس دفتر رئیس جمهور را در اختیار دارد. او جزء اساتید حقوق دانشگاه امام صادق (ع) است.

1

سید محمد حسینی هم که رشته معارف اسلامی و حقوق سیاسی را تا مقطع کارشناسی ارشد به صورت پیوسته در این دانشگاه گذرانده، به معاونت امور مجلس ابراهیم رئیسی منصوب شد.

از دیگر انتصابات اخیر ابراهیم رئیسی که او هم بسیار جوان و از تحصیل‌ کرده‌ و شاغلین دانشگاه امام صادق است، میثم لطیفی است. لطیفی مدرک کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و مدیریت صنعتی از دانشگاه امام صادق، عضو هیات علمی این دانشگاه و ضمناً ریاست دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق را در کارنامه خود دارد و اکنون به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور منصوب شده است.

4

از میان نام برخی دیگر از فارغ التحصیلان این دانشگاه که منصب دولتی دارند بگذریم می توانیم ملاحظه کنیم که انتصاب فارغ‌ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) به رده‌ های پایین‌ تر و مدیران میانی دولت هم رسیده است. به تازگی، محمد دهقان، معاون حقوقی ابراهیم رئیسی، جلیل محبی را به سمت سرپرست معاونت و هماهنگی و برنامه‌ ریزی امور حقوقی دستگاه‌ های اجرایی منصوب کرده است. محبی که پیش از این دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بود فارغ التحصیل دکترای رشته حقوق و جزا و جرم‌ شناسی از دانشگاه امام صادق (ع) و دانش آموخته حوزه علمیه است.

2

سعید جلیلی غایب بزرگ

در میان تمام نامزد‌های اصول‌ گرا که در رقابت‌ های ریاست جمهوری با ابراهیم رئیسی رقابت کردند، تنها سعید جلیلی است که تاکنون پست نگرفته است. محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور شد، امیرحسین قاضی‌ زاده هاشمی رئیس سازمان بنیاد شهید شد، علیرضا زاکانی هم به شهرداری تهران رسید و تنها کسی که برخلاف انتظار‌ها هیچ مسئولیتی در دولت نگرفته سعید جلیلی است. از این جهت او را می‌ توان غایب بزرگ دولت سیزدهم نامید. بعد از اینکه سعید جلیلی به نفع رئیسی کنار کشید، از او به عنوان شانس اول رسیدن به وزارت امور خارجه یا حتی رسیدن به معاون اولی یاد می‌‍شد، اما در هیچ کدام از این پست‌ها به کار گرفته نشد. جلیلی از شناخته شده‌ ترین فارغ‌ التحصیلان و اساتید دانشگاه امام صادق است.

4bf84c3f-1ddc-44b7-a506-bba5c27cf6e1

شانس ورود به مناصب دولتی در فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق بیشتر است؟

پیش از هر چیز لازم است که اشاره کنیم بی شک مرکز آموزشی نظیر دانشگاه امام صادق (ع) که به صورت هدفمند به تربیت دانش آموختگان خود می پردازد در این مسیر تمام توان خود را گذاشته و همانگونه که گفته شد سعیش بر این است که افرادی در خور نظام جمهوری اسلامی ایران به جامعه تحویل دهد. اما از آنجایی که سایر مراکز علمی نیز در حوزه سیاست، مدیریت، اقتصاد و سایر رشته هایی که مرتبط با مناصب دولتی هستند دانشجو می پذیرند و گاها نیز دیده می شود که این دانشجویان در پایان دوره خود به سوادی مطلوب و آگاهی صحیحی نیز از علوم مربوطه رسیده اند اما با وجود برخورداری از هوش و استعداد ذاتی در مدیریت، باز هم به اندازه ی فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) شانس ورود به مناصب دولتی را ندارند.

3

لذا با دنیایی از شور و امید وارد دانشگاه می شوند و بعد از تحصیل مثل استعدادی که هرگز شناخته نشده است، احتمالا باقی عمر خود را مجبور به دست و پنجه نرم کردن با سرخوردگی ناشی از دیده نشدنش باشد.

لذا کاش میشد به این دست از دانش آموختگان یا فارغ التحصیلان حوزه های مرتبط با مدیریت بخش های دولتی در دانشگاه های دیگر نیز توجه شود. شاید از میان آنها نیز افرادی کارآمد یافت شوند که بتوانند برای پیشبرد اهداف متناسب با پیشرفت جامعه، مفید واقع شوند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی