|

وقتی "ناپلئون" قدرت گیری چینِ امروز را پیش بینی کرد!

«ناپلئون پناپارت قرن ها قبل اوج گیری قابل توجه قدرت اقتصادی چین را پیش بینی کرده بود!»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ شاید کمتر کسی شک داشته باشد که کشور چین به معنای واقعی کلمه یکی از معجزه های رشد و پیشرفت اقتصادی در عصر حاضر است. این کشور در دهه 1970 میلادی از نظر اقتصادی همه رده برخی کشورهای ناشناخته آفریقایی نظیر مالاوی بود با این حال در شرایط کنونی، چین دومین اقتصادی برتر جهانی پس از آمریکا است و البته که شریک اول تجاری و اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان نیز به شمار می رود.

به گزارش شایانیوز؛ چین بزرگترین صادرکننده جهان و دومین وارد کننده عمده دنیا است و البته که از حیث برخورداری از ذخایر طلا در بانک مرکزی این کشور نیز در رتبه نخست جهان قرار دارد. بسیاری از ناظران و  تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که چین در طی سال های آتی حتی می تواند آمریکا را به عنوان ابرقدرت اقتصادی جهان پشت سر بگذارد و قدرت اول اقتصادی جهان تبدیل شود. چینی ها در اواخر دهه 1970 میلادی به معنای واقعی کلمه یک انقلاب فکری را در نظام حکمرانی خود کلید زدند.

در این چهارچوب، دنگ شیائوپنگ رهبر وقت چین، گفتمان ایدئولوژیک را در به ویژه در عرصه مراودات خارجی کشور چین کنار گذاشت و بر اولویت مسائل اقتصادی تاکید کرد. در این راستا، کلیه نهادها و دستگاه های جریان حکمرانی در چین نیز برای تحقق منافع اقتصادی این کشور بسیج شدند و پله پله چین را به جایگاه قابل توجه اقتصادی فعلی‌اش رساندند. در این راستا، به عنوان مثال دولت چین اقدام به اعزام مدیران چینی به کشورهای مطرح غربی نظیر آلمان کرد و اجازه داد که آن ها داستان و روند پیشرفت اقتصادی این کشورها را به عینه مشاهده کنند.

در عین حال، در سطحی کلان نیز چین سیاستِ درهای باز اقتصادی را اعلام کرد و به نحو قابل توجهی روابط اقتصادی خارجی خود را توسعه بخشید. معادلاتی که همه و همه چین را به نقطه قابل توجه امروز رساندند و البته که این روند و نگرش فکری هنوز هم ادامه دارد. با این همه، شاید جالب باشد که بدانیم ناپلئون بناپارت، سیاستمدار و امپراطور سابق فرانسه، قرن ها قبل از اوج گیری قدرت چین در جهان، در اظهار نظری معروف به قدرت های غربی هشدار داده بود که خیزش چین می تواند تکان دهنده باشد.

ناپلون در موضع گیری گفته است "اجازه بدهید که چین در خواب باشد زیرا وقتی به پاخیزد، این کشور می تواند جهان را تکان دهد". به نظر می رسد خیزش چین و اوج گیری قدرت جهانی آن از رهگذر رشد و پیشرفت اقتصادی به قدری جدی بوده که بسیاری معتقدند این کشور می تواند تا حد زیادی روند افول هژمونی جهانی آمریکا را تسریع کند و سرعت بخشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی