|

جنگ جهانی سوم از این منطقه آغاز می شود!

«در این گزارش به این سوال پاسخ داده خواهد شد که محتمل ترین نقطه جهان برای آغاز جنگ جهانی سوم کجاست؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ در روزها و ماه های اخیر، همزمان با تداوم جنگ های خونین اوکراین و غزه و درگیر بودن طیف قابل توجهی از قدرت های جهانی و منطقه ای در قالب آن ها، بسیاری نسبت به طرح این نظریه اقدام کرده اند که احتمال وقوع جنگ جهانی سوم بسیار زیاد است. حامیان این دیدگاه بر این باورند که به دو دلیل عمده بایستی انتظار انفجار جنگ جهانی سوم را داشت.

به گزارش شایانیوز؛ اولا، وضعیت درگیری و تنش در مناطق مختلف جهان و به طور خاص جنگ های غزه و اوکراین به نقطه ای رسیده که می توان از این مساله صحبت کرد که این بحران های بین‌المللی از کنترل خارج شده اند. دوم اینکه کلیتِ نظام بین الملل نیز دچار آشوب و تنش است و دلیل آن هم این است که طیف قدرت‌های ناراضی در جهان که همان بازیگران چالشگر هستند و از موقعیت قابل توجهی در عرصه های جهانی و منطقه ای هم برخوردارند، به دنبال تغییر معادلات حاکم بر نظام بین الملل و ایجاد سازوکارهای جدید هستند.

معادله ای که با مقاومت جدی قدرت های غربی به عنوان ذینفعان اصلی نظام بین الملل کنونی جهان رو به رو می شود و همین مساله، می تواند جرقه آغاز جنگ جهانی سوم را بزند. در این چهارچوب، بسیاری نسبت به طرح این سوال اقدام می کنند که درگیری در کدام منطقه از جهان می تواند ظرفیت آغاز یک جنگ جهانی جدید را داشته باشد.

برای پاسخ به این پرسش، برخی از تحلیلگران حوزه روابط بین الملل از منظر تئوریک به این سوال نگریسته و جواب روشنی را به آن داده اند. شماری از تحلیلگران با استناد به نظریات و دیگاه های "جان میرشایمر" اندیمشند شناخته شده آمریکایی حوزه روابط بین الملل به این مساله اشاره دارند که به احتمال زیاد جنگ جهانی سوم، در حوزه پیرامونی بازیگرِ چالشگری در محیط بین المللی آغاز خواهد شد که اصلی ترین رقیب هژمون کنونی نظام بین الملل یعنی دولت آمریکا است. بازیگر چالشگر اصلی در جهان کنونی نسبت به نظام بین المللی غربی، "چین" است. از این رو، می توان گفت که درگیری بر سر تایوان می تواند نقطه شروع جنگ جهانی سوم باشد.

تایوان منطقه ای است که چین همواره تاکید داشته که بخشی از خاک آن است که در نتیجه انقلاب کمونیستی چین از این کشور جدا افتاده و هیچ راهی جز ادغام با سرزمین مادری ندارد. این در حالی است که آمریکایی ها علی رغم پذیرش سیاستِ "چین واحد"(شناسایی چین و نَه تایوان به عنوان نماینده رسمی ملت چین)، کمک‌های مالی و تسلیحاتی گسترده ای به تایوان انجام می دهند و عملا به نوعی فضای تنش و درگیری را در همسایگی چین گرم نگه می دارند.

در این رابطه، شمار قابل توجهی از ژنرال های چینی تاکید کرده اند که اگر تایوان اعلام استقلال کند، چین در حمله به این جزیره تردید نخواهد کرد. موضوعی که می توان طیف گسترده ای از بازیگران را وارد تنش و درگیری با یکدیگر کند و یک جنگ جهانی تازه را کلید بزند.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی