|

نمونه سوالات آیین نامه و هزینه گواهینامه رانندگی ( 1402 )

در این مقاله به بررسی نمونه سوالات آیین نامه و هزینه و شرایط گواهینامه رانندگی در ایران و چند کشور دیگر می پردازیم .

لینک کوتاه کپی شد

در صورتی می خواهید برای گرفتن گواهینامه رانندگی اقدام کنید اما نمی دانید هزینه و شرایط آن چقدر است و یا ثبت نام کرده اید اما نمی دانید چطور می توانید با نمونه سوالات آیین نامه تمرینی در آزمون آسان آیین نامه قبول شوید این مقاله می تواند برای شما مفید باشد . البته در ادامه به بررسی قوانین رانندگی در چند کشور دیگر در سال 2023 می پردازیم پس در صورتی که می خواهید از موارد گفته شده اطلاعات مفیدی به دست بیاورید در این مقاله با ما همراه باشید . 

در ابتدا می رویم به سراغ هزینه گواهینامه رانندگی در ایران در سال 1402 به علاوه شرایط جدید ثبت نام ...

images_1681018775_64324f973a2c3.jpg

هزینه گواهینامه رانندگی چقدر است ؟ ( اردیبهشت 1402 ) !

همانطور که می دانید هزینه های گرفتن گواهینامه رانندگی سالانه تغییرات جزیی دارد برای مثال اگر بخواهیم به نسبت سال گذشته هزینه را بررسی کنیم که حدودا 2.500.000 تومان بود در سال جدید 1402 هزینه های گرفتن گواهینامه رانندگی حدودا 2.900.000 تومان شده است البته بیایید با سال های 1391 و 1392 مقایسه کنیم که در این سال ها هزینه های گرفتن گواهینامه رانندگی چیزی در حدود 250.000 الی 350.000 تومان بوده است . 

علت افزایش هزینه ها به دلیل افزایش حقوق کارمندان و همینطور هزینه هایی مانند سوخت و قطعات و انرژی و ... می باشد اما در هر صورت به صورت کلی و خلاصه بسیار عادلانه و بسیار کم به هزینه های گواهینامه رانندگی اضافه می شود اما حقیقت ماجرا در اینجاست که گواهینامه پایه 3 به دلیل تقاضا بالاتر به صورت متوسط هم تغییر هزینه دارد اما برای مثال گواهینامه موتور سیکلت حدودا 790 هزار تومان است و در این سال ها اصلا تغییر قیمتی زیادی نداشته است . 

البته باید در نظر داشته باشید که هزینه گواهینامه رانندگی پایه 2 حدودا 4.300.000 تومان شده است و این یعنی در صوتی که شما در سال قبل می خواستید در این مورد شرکت کنید اما نکردید حدودا 700.000 تومان ضرر کردید و کمی گرانتر از سال قبل باید برای گرفتن گواهینامه رانندگی اینبار اقدام کنید .

خب بیایید برویم به سراغ مورد مهم شرایط گواهینامه رانندگی در ایران و ببینیم آیا می توانیم برای گرفتن گواهینامه رانندگی ثبت نام کنیم و یا خیر ...

images_1681018785_64324fa1204cb.jpg

شرایط و مراحل ثبت نام !

خب اولین مرحله را با هم بررسی کردیم و دیدیم برای اینکه بتوانید در این مورد شرکت کنید باید هزینه های مربوطه را بپردازید تا برای شما در آموزشگاه رانندگی تشکیل پرونده شود اما بیایید ببینیم دیگر مراحل به چه صورت است ؟ 

بعد از پرداخت وجه و تشکیل پرونده شما باید به بانک رفته و فیش هایی را به موارد و مراجع انتظامی واریز کنید پس از آن باید به آموزشگاه رانندگی بروید و تازه مراحل شما آغاز می شود و البته باید به این مورد توجه کنید که برای اینکه اصلا بتوانید در آموزشگاه رانندگی ثبت نام کنید باید دارای 18 سال سن بوده باشید در غیر این صورت باید صبر کنید تا به این سن برسید و سپس بتوانید برای ثبت نام اقدام کنید برای مثال جالب است بدانید در آمریکا شما از 15 سالگی می توانید برای گرفتن گواهینامه رانندگی اقدام کنید اما در این کشور شما باید از سن قانونی برای گرفتن گواهینامه رانندگی اقدام کنید . 

مرحله اول - پرداخت : خب در این رابطه توضیحات بسیاری داده شد می رویم به سراغ مرحله بعدی !

مرحله دوم - خرید موارد آیین نامه : در این مورد شما باید از آموزشگاه رانندگی کتاب آیین نامه رانندگی را دریافت کنید که در این صورت شما باید هزینه ای معادل 20 هزار تومان به آموزشگاه رانندگی بپردازید اما شاید بخواهید بدانید در این کتاب چیست ؟ در این کتاب شما می توانید قوانین آیین نامه رانندگی را بخوانید و همینطور با تابلوها و شرایط راه ها آشنا شوید در این صورت است که شما می توانید قوانین رانندگی را به خوبی بیاموزید و بدون شک این می تواند شروع آموزش قوانین آیین نامه رانندگی باشد .

البته کتاب آیین نامه رانندگی در تمامی کشور های دنیا وجود دارد و در صورتی که بخواهید گواهینامه رانندگی خود را از هر کشور دیگری در یافت کنید شما باید کتاب آیین نامه رانندگی را خریداری کرده و به خوبی مطالعه کنید . خب بیایید برویم به سراغ مرحله بعدی ...

مرحله سوم - پزشک : در این مرحله شما باید به پزشک مورد اعتماد آموزشگاه رانندگی مراجعه کنید در این صورت است که چشم و سلامت بدنی شما باید چک شود اما شاید بگویید برای چه باید چشم مورد بررسی قرار بگیرد ؟ ببینید بسیار مهم است که شما با عینک و یا بدون آن پشت فرمان بنشینید در صورتی که دکتر تشخیص دهد که شما نیاز به عینک دارید باید با عینک پشت فرمان بنشینید در غیر این صورت پرونده شما تشکیل نخواهد شد . 

و این مورد باید به مورد مرحله بعد پیوست داده شود ...

مرحله چهارم - عکس : شما باید در این مرحله 8 قطعه عکس به آموزشگاه رانندگی ارائه دهید اما اینکه عکس شما با عینک باشد و یا نه را باید از دکتر بخواهید که تشخیص دهد و اینکه عکس گواهینامه رانندگی شما با عینک باید صادر شود در صورتی که دکتر به این شکل تشخیص دهد . در هر صورت این مورد را باید بعد از تصمیم دکتر انجام دهید اما یادتان نرود شما باید عکس های جدیدی ارائه دهید و اینکه عکس شما باید با عکس شناسنامه شما متفاوت باشد در غیر این صورت نمی توانید به ادامه مراحل بروید . 

images_1681018796_64324fac7dbe3.jpg

مرحله پنجم - کلاس های آیین نامه رانندگی : در صورتی که بخواهید در کلاس های آیین نامه رانندگی شرکت کنید باید مراحل قبل را گذرانده باشید اما در کلاس آیین نامه رانندگی چخبر است ؟ شما باید در این کلاس ها که کلا 12 جلسه دارد شرکت کنید و شما در این کلاس ها باید با استفاده از کتاب آیین نامه رانندگی به قوانین رانندگی و راه ها و تابلو ها و موارد غیر ... دقت کرده و به خوبی قوانین رانندگی را بیاموزید . البته استاد شما در این کلاس یک افسر رانندگی هست و شما می توانید موارد زیادی را از ایشان بیاموزید اما این کلاس فقط برای قوانین رانندگی نیست .

شما باید موارد زیادی را مانند قوانین و شرایط راه ها و یا فنی و یا امدادی را هم بیاموزید . خب بیایید برویم به سراغ مرحله بعد .

مرحله ششم - آزمون آیین نامه : در این بخش شما بعد از آنکه در کلاس های آیین نامه رانندگی شرکت کردید و با قوانین رانندگی آشنا شدید وقت امتحان دادن رسیده است و این یعنی شما باید برای آزمون آیین نامه آماده شوید البته بسیاری از افراد می گویند آسان است و بسیاری دیگر می گویند بسیار سخت است اما در هر صورت شما 30 تست دارید که برای پاسخ به آنها به 20 دقیقه زمان نیاز دارید و در کل وقت آزمون 20 دقیقه است و شما باید در این زمان به تمامی سوالات پاسخ دهید .

اما نکته مهم در اینجاست که شما باید از 30 تست حداکثر 4 تست را اشتباه زده باشید تا بتوانید در آزمون قبول شوید در غیر این صورت شما باید مجددا امتحان دهید که در این صورت روند گرفتن گواهینامه رانندگی برای شما 1 هفته دیگر به عقب خواهد افتاد اما در هر صورت معمولا از هر کلاس 30 نفره 9 نفر در این آزمون در بهترین شرایط ممکن قبول می شوند شاید به علت آنکه سوالات تستی هستند افراد و داوطلبان آن را آسان می گیرند اما در صورتی که اینطور نیست و بسیاری از افراد حتی ماه ها در این بخش مردود می شوند اما راهکار چیست ؟ 

راه کار سادست شما باید کتاب آیین نامه رانندگی را بخوانید تمامی نمونه سوالات نهایتا بتوانند چند سوال آنهم از تابلو ها را برای شما بررسی کنند اما شما هستید که باید با خواندن کتاب آیین نامه به سوالات آیین نامه به خوبی پاسخ دهید و معمولا نمونه سوالات آیین نامه رانندگی برای تمرین بهتر برای شما آماده شده اند .

مرحله هفتم : در این مرحله شما باید به صورت عملی رانندگی را بیاموزید در این صورت است که شما می توانید به صورت بسیار حرفه ای رانندگی اصولی را بیاموزید اما نکته مهم این است که شما باید در تمامی کلاس ها شرکت کنید زیرا باید برای روز آزمون عملی آماده شوید . 

در این کلاس شما باید رانندگی را به صورت اصولی بیاموزید در غیر این صورت در مرحله بعد بسیار بسیار به تعداد دفعات بالا مردود می شوید .

مرحله آخر - هشت - آزمون عملی : این آزمون سخت ترین بخش گرفتن گواهینامه رانندگی است . معمولا از هر 50 نفر داوطلب حدودا 5 یا 6 نفر قبول می شوند و مابقی مردود می شوند شما باید بتوانید در این آزمون قبول شوید در غیر این صورت نمی توانید گواهینامه رانندگی خود را دریافت کنید . آن ها که قبول می شوند مبارکشان باشد اما شمایی که قبول نشدید باید برای امتحان مجدد برای هفته بعد آماده شوید . می بینید ؟ شما زمان گرفتن گواهینامه رانندگیتان به عقب افتاده است و این یعنی بدون شک شما زمان زیادی به هدر داده اید .

خب بیایید کمی هم قوانین رانندگی و هزینه های جریمه رانندگی و موارد دیگر را در چند کشور بررسی کنیم ... 

images_1681018804_64324fb4d9333.jpg

قوانین رانندگی در کشور فرانسه در سال 2023 به چه صورت است ؟!

البته در این بخش در ابتدا در مورد هزینه های جریمه رانندگی در این کشور برای شما می گوییم اما جالب است که بدانید هزینه های گرفتن گواهینامه رانندگی در این کشور بسیار زیاد است و هزینه های جریمه رانندگی در این کشور بالاترین نرخ را در بین کشور های دیگر دارد . خب بیایید بررسی کنیم - هزینه های جریمه رانندگی در کشور فرانسه در سال 2023 :

  • نبستن کمربند ایمنی خودرو = 300 یورو
  • پرتاب زباله به بیرون از خودرو = 800 یورو _ توقف خودرو به مدت 1 ماه
  • عبور از چراغ قرمز = 1000 یورو
  • تولید دود و نقص فنی خودرو = 500 الی 700 یورو
  • تصادف ( مقصر ) = 200 یورو
  • رانندگی در مستی = 2000 یورو – حکم دادگاهی – توقف خودرو به مدت 4 ماه
  • لایی کشیدن و حرکات ویراژی = 700 یورو
  • پارک روی خطوط عابر پیاده = 300 یورو
  • عدم داشتن وسایل اجباری در خودرو = 300 یورو

همانطور که می دانید بعد از کسر مالیات یک کارگر ساده در این کشور حدودا درآمدی در حدود ماهانه 1.700 یورو دارد , مقایسه گرانی نرخ را به شما می سپارم البته باید این نکته را هم بگوییم که برای همین هم هست که قوانین رانندگی در این کشور به خوبی رعایت می شود و تمامی رانندگان در این کشور از هزنیه های جریمه رانندگی به واقع می ترسند و برای همین هم هست که به مرور زمان نظم رانندگی در بین رانندگان این کشور از ترس به یک باید و در نهایت به فرهنگ رسیده است .

images_1681018812_64324fbc64303.jpg

هزینه جریمه رانندگی در هندوستان چقدر است در سال 2023 !

این مقایسه جالب است زیرا در مقابل منظم ترین کشور در رانندگی می خواهیم بی نظم ترین کشور را بررسی کنیم , هزینه های جریمه رانندگی در این کشور به صورت زیر است :

  • رانندگی با سرعت بالاتر از حد توصیه شده : 50 روپیه
    • در بزرگ راه ها و اتوبان ها
  • رانندگی با سرعت بالاتر از حد توصیه شده در شهر : 80 روپیه
  • نبستن کمربند ایمنی : 20 روپیه
  • رانندگی در مستی : 200 روپیه + توقف 2 روزه خودرو
  • ویراژ در خیابان ها + حرکات ناموزون : 60 روپیه
  • رانندگی بدون گواهینامه : 80 روپیه + توقف خودرو به مدت 10 روز
  • رانندگی بدون بیمه نامه : 60 روپیه
  • نقص فنی خودرو : 10 روپیه !!!
  • عبور از خط قرمز : 20 روپیه
  • تصادف رانندگی برای مقصر ( 150 روپیه )

همانطور که می بینید هزینه های جریمه رانندگی در این کشور بسیار پایین است و برای همین هم هست که قوانین رانندگی در این کشور  به خوبی رعایت نمی شود . خب دوستان تا الان مواردی را از هزینه های گواهینامه رانندگی تا قوانین رانندگی در دیگر کشور ها را بررسی کردیم در صورتی که می خواهید اطلاع بیشتری از دیگر کشور ها به دست بیاورید به شما پیشنهاد می کنم حتما به سایت گواهیران سر بزنید . البته در این سایت شما می توانید مقالات حوزه فنی و مکانیک زیادی را مشاهده کنید اما قوانین به روز رانندگی را هم می توانید در این رسانه بیابید . 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی