|

صحت از دلیل توقف «کتاب باز» می گوید، تلویزیون با برنامه های محبوب چه مشکلی دارد؟

کتاب باز

کتاب باز از شبکه نسیم پخش میشد و در اوضاعی که تلویزیون با نزول مخاطب مواجه است، توانسته بود توجه قشر جوان را به خود معطوف سازد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بر اساس اخبار تازه منتشر شده، شاهد مصاحبه ای جدید از سروش صحت بودیم که در آن اشارات جالبی به تعطیل شدن برنامه کتاب باز کرده است. 

چرا سروش صحت و کتاب باز در تلویزیون تحمل نشدند ؟!

سروش صحت در خصوص این سوال که چرا او و کتاب باز در تلویزیون پایدار نبودند پاسخ داد و گفت که در این خصوص اطلاعی نداشته و تا کنون نیز کسی توضیحی به وی ارائه نداده است. صحت در ادامه اظهار داشت که این برنامه روی عقایدش اثر گذار بوده، آن را عمیقا دوست داشته، محبوب ترین کاری است که تاکنون انجام داده و لذا جنس دیگری برای وی داشته است. وی در خصوص این سوال که آیا تاکنون به دنبال چرایی تعطیلی این برنامه رفته یا خیر صراحتا بیان داشت: وقتی چنین برنامه‌ ای که مورد اقبال فراوانی قرار می‌ گیرد، بدون توضیح قطع می‌ شود، به نظرم به پیگیری نیاز ندارد!

کتاب باز

کتاب باز چه هدفی را دنبال می کرد

مجموعه ی دلچسب کتاب باز، در دورانی که بسیاری از مخاطبین پای برنامه های تلویزیونی نمی نشستند سر رسید و توانست عده ی زیادی را مجذوب خود کند. اما چه چیز این برنامه را ارزشمند کرده بود؟! در این خصوص باید گفت که کتاب باز، با گذراندن چندین فصل و با محوریت ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی، مسائل گوناگونی را طرح نموده و هدف دانش افزایی را دنبال می کرد.

در روزگاری زندگی می کنیم که عموم مردم بدون توجه به ارزش واقعی کتاب و به صرف اینکه اثری صاحب نام و آوازه است، آن را تهیه کرده و با دریافت خوراک نامناسب ذهن، به ظاهر دانسته های خود را بالا می برند حال آنکه چیز زیادی به آنها اضافه نشده است.  حال در این آشفته بازار فروش کتاب های زرد، برنامه هایی نظیر کتاب باز توانسته بودند تا حدودی اقدام به اصلاح چنین مسیری نمایند.

کتاب باز

چرا کتاب باز مقبولیت عمومی داشت؟!

همانگونه که گفته شد کتاب باز پس از مدتی توانست میان مخاطبین خود اعتماد سازی نموده و با طرح مسائل گوناگون و پیشبرد اهداف دانش افزایی، به عنوان یک برنامه ی فرهنگی، دین خود را ادا نماید. اجرای صمیمی سروش صحت و همچنین نگاه کلی برنامه که به صورت حرفه ای عرصه ی نشر و مخاطبین کتاب را در برگرفته بود، یکی از شاخصه های مهم کتاب باز محسوب می شد.

جالب اینجاست که مخاطب پای یک برنامه با محوریت مطالعه می نشست، اما بدون ذره ای کلافگی و انزجار ناشی از خشکی  برنامه، به تماشای خود ادامه می داد و در پایان مطمئن بود که چیز جدیدی را آموخته. آن هم نه به شکل ساده. بلکه آموختنی که با لذت عجین بوده است.

کتاب باز

چرا برنامه ی مفید و پرمخاطبی مثل کتاب باز تعطیل می شود

کتاب باز از شبکه نسیم پخش میشد و در اوضاعی که تلویزیون با نزول مخاطب مواجه است، توانسته بود توجه قشر جوان را به خود معطوف سازد. توقف پخش این برنامه اما مخاطبینش را نیز مانند مجری خود سروش صحت غافلگیر کرد. برنامه ای که جز علم و دانش، هدف دیگری را دنبال نمی کرد و پر از زیبایی و آموزه های جذاب و مفید بود. لذا هنوز هیچ توضیح جدیدی برای توقف نمایش آن ارائه نشده و از قرار، سوالات و افسوس ها در خصوص این برنامه همچنان ادامه خواهند داشت.

توضیحات مدیر شبکه نسیم درباره‌ بازگشت کتاب باز و سروش صحت

مدیر شبکه نسیم، در فروردین سال گذشته و طی  تعطیلی که کتاب باز در آن زمان داشت توضیحاتی را بیان کرده بود که خواندن آن خالی از لطف نیست.

کتاب باز

محمدرضا خوشرو  درباره‌ ی علت تعطیلی کتاب باز با اجرای سروش صحت و بازگشت این برنامه به آنتن گفت: طبیعتا همه‌ی برندها و برنامه‌ های پرمخاطب سازمان سرمایه‌ های صداوسیما هستند که هم برای حفظشان برنامه‌ریزی خواهد شد و هم برای ارتقاء فرمی و محتوایی‌ شان. اتاق فکرهایی در شبکه وجود دارند که تأملات را انجام می‌ دهند که چگونه فرم و محتوای برنامه ارتقاء پیدا کند تا در این دوره جدید که در سازمان هستیم هم کیفیت برنامه بهتر شود و هم از لحاظ محتوایی متفاوت‌ تر باشد. این تاخیرها و تأملات به این دلیل است و هیچ اتفاقی برای هیچکدام از برندهای سازمان به ویژه برنامه کتاب باز در شبکه نسیم نیفتاده است.

کتاب باز فروردین پار سال هم در حال استراحت بود

مدیر شبکه نسیم توضیح داد: برنامه کتاب باز به جهت اینکه فصل گذشته ۲۲۰ قسمت نفس‌گیر را داشته، در حال حاضر در دوره استراحت به سر می‌ برد. حال در این تایم استراحت، اتفاقاتی هم در سازمان صدا و سیما افتاده مبنی بر دوره تحول محتوایی که آن را در پیش داریم.

کتاب باز

خوشرو درباره‌ی همکاری این شبکه با سروش صحت نیز توضیح داد: یک برنامه، مجموعه‌ ای از عوامل را شامل می‌ شود. آقای صحت هم در چند فصل از برنامه حضور داشتند و زحمات زیادی کشیدند و در حال حاضر نیز در فضای آثار نمایشی مشغول کار هستند. ایشان از سرمایه‌ های تلویزیون و سینما هستند و از نظر حضور شخص ایشان مشکلی نیست؛ بلکه بحث به لحاظ فرمی و محتوایی است. بررسی‌هایی اتفاق می‌افتد که بتوانیم برنامه را با کیفیت بیشتر و محتوای غنی‌ تر تولید کنیم.

قول داده بودند کتاب باز تعطیل نشود

همانطور که خواندید، محمدرضا خوشرو با بسته شدن این برنامه مخالف کرده و  با تاکید بر تداوم  کتاب باز در شبکه نسیم، در ادامه نیز چنین تاکید نموده بود: برنامه کتاب باز مجموعه‌ ای از عناصر را دارد که مجری یکی از آن عناصر است. قطعا با همکاری تیم تولید و عناصر فعلی برنامه، بررسی و ارتقاء‌ ها صورت خواهد گرفت. بررسی هم اینگونه نیست که گروه دیگری آن را انجام دهند، بلکه با یک تعامل مشترک و توسط خود گروه این اتفاق خواهد افتاد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی