|

تفاوت اصلی انواع دستگاه‌های چاپ چیست؟

شناخت تفاوت اصلی انواع دستگاه‌های چاپ کمکتان می‌کند تا بتوانید بهترین روش را برای چاپ و بسته بندی محصولاتتان انتخاب کرده و چاپ با کیفیت و…

لینک کوتاه کپی شد

تکنیک‌ها و فرآیندهای مختلف چاپ توسط صنایع متنوع برای ارتباط موثر استفاده می‌شوند و هر دستگاهی که قابلیت استفاده جوهر چاپ بر روی بستر (محیط چاپ) مانند پارچه، کاغذ یا پلاستیک را داشته باشد به عنوان ماشین‌آلات چاپ شناخته می‌شود.

با توجه به پیشرفت علم و فناوری، پیشرفت بزرگی در تولید انواع ماشین‌آلات چاپ به وجود آمده و چاپخانه‌های زیادی با خرید این تجهیزات شروع به کار کرده‌اند. همین موضوع باعث ایجاد رقابت بین شرکت‌های تولید کننده محصولات چاپی شده و رقابت را در بین آن‌ها افزایش داده است. در این مطلب آسان پک، تفاوت انواع دستگاه‌های چاپ را بررسی کرده و دستگاه های چاپ متنوع که هر کدام با هدف خاصی در فرآیند چاپ و بسته بندی قابل استفاده هستند را جهت شناخت بیشتر ارائه کرده‌ است.

انواع ماشین‌آلات صنعت چاپ

ماشین‌آلات چاپ تولید شده نمونه‌های مختلفی دارند و در ابعاد مختلف آماده استفاده هستند. ماشین‌های بزرگ‌تر برای چاپ‌های سنگین یا مشاغل چاپ بزرگ در دسترس هستند و از ماشین‌آلات کوچک و متوسط می‌توان برای چاپخانه‌های کوچک و متوسط استفاده کرد. در واقع، انتخاب دستگاه چاپ در اغلب چاپخانه‌ها با توجه به حجم چاپ روزانه در نظر گرفته می‌شود. چون شرکت‌های بزرگ نیاز به تجهیزاتی دارند که در هر ساعت به طور منظم بتواند برای آن‌ها مقادیر زیادی چاپ انجام دهد. در ادامه به بررسی ۹ مورد از رایج ترین ماشن آلات صنعت چاپ خواهیم پرداخت.

1) ماشین‌های چاپ دیجیتال

ماشین‌های چاپ دیجیتال جهت چاپ‌های با اندازه کوچک تا متوسط که نیاز به وضوح، کیفیت و چاپ خوبی دارند استفاده می‌شوند. با این نوع چاپگرها می‌توانید یک تصویر با کیفیت را ارائه کنید. البته دلایل اصلی محبوبیت اصلی ماشین‌های چاپ دیجیتال را می‌توان ارائه راه‌حل‌های چاپ مقرون‌به‌صرفه و کارایی بالای آن‌ها در نظر گرفت.

به طور کلی، تجهیزات چاپ دیجیتال برای چاپ‌های کوچک مانند چاپ پوستر و …. مناسب هستند. این تجهیزات فرایند انجام کار را تسریع می‌کنند و نسبت به روش‌های سنتی چاپ دارای مزایای بیشتری هستند.

2) چاپگرهای جوهرافشان

چاپگرهای جوهرافشان دسته‌ای از ماشین‌های چاپ صنعتی هستند که در آن‌ها چاپ با کمک فناوری جوهرافشان انجام می‌شود. چاپگرهای جوهرافشان متداول‌ترین نوع چاپگرهایی هستند که از مدل‌های کوچک ارزان‌قیمت مصرف‌کننده تا ماشین‌های حرفه‌ای گران‌قیمت را شامل می‌شوند.

چاپگرهای جوهرافشان نیازی به زمان گرم کردن ندارد و با وجود ابعاد مناسب و جمع وجوری که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، گزینه مناسبی برای استفاده در محیط‌های اداری و منازل محسوب می‌شوند. به همین دلیل نیز این نوع چاپگرها به عنوان چاپگر خانگی نیز شناخته می‌شوند.

در چاپگرهای جوهرافشان تصاویر دیجیتالی با به حرکت درآوردن قطرات جوهر روی کاغذ، پلاستیک یا سایر بسترها ایجاد می‌شود؛ اما دوام پایین این چاپگرها و خشک شدن چاپگر و هدر رفتن جوهر و مسدودی چاپگر از جمله معایب این ماشین‌آلات محسوب می‌شود. با وجود این معایب و طول کشیدن آماده به کار شدن چاپگرهای جوهرافشان، از این تجهیزات برای چاپ در تیراژ بالا استفاده نمی‌شود.

3) پرینترهای اسکرین

پرینترهای صفحه نمایش یک نمونه از انواع دستگاه‌های چاپ همه کاره محسوب می‌شوند. از این تجهیزات می‌توان برای چاپ روی بسیاری از سطوح از جمله سرامیک، منسوجات، چوب، کاغذ، فلز، شیشه و پلاستیک استفاده کرد؛ بنابراین، چاپگرهای صفحه نمایش می‌توانند بر روی بسترهایی با هر شکل، اندازه و ضخامتی طرح مورد نظر را چاپ کنند.

این تجهیزات قادر به ارائه افکت‌های هیجان‌انگیزی هستند که با روش‌های دیگر چاپ امکان انجام آن‌ها وجود ندارد. دلیل این امر را می‌توان وجود طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و جوهرها در نظر گرفت.

چاپگرهای صفحه نمایش یک روشی مقرون‌به‌صرفه و مناسب برای چاپ و تولید پلاک‌ها، برچسب‌ها، علائم، تی‌شرت‌ها، پیراهن‌ها و سایر مقالات در حجم زیاد محسوب می‌شوند. همچنین با کمک این تجهیزات می‌توانید چاپ‌های تمام‌رنگی ایجاد کرده و می‌توان از آن‌ها برای چاپ تصاویر بر روی DVD و CD استفاده کنید.

4) دستگاه‌های چاپ افست

این دستگاه که به عنوان چاپ لیتوگرافی نیز شناخته می‌شود، تصاویر واضح با حجم بالا را ارائه می‌دهد و همین موضوع دستگاه‌های چاپ افست را از سایر تجهیزات چاپ مجزا می‌کند. چاپ افست به دلیل کیفیت بی‌نظیری که دارد و تولید حجیم محصولات چاپی و هزینه‌های کاغذ، غالب‌ترین روش چاپ تجاری مورد استفاده محسوب می‌شود.

دستگاه‌های چاپ افست هزینه راه‌اندازی بالایی دارند، اما فرآیند چاپ با آن‌ها نسبتاً ارزان تمام می‌شود. با توجه به روش مورد استفاده چاپی می‌توان این روش را لیتوگرافی یا پلانوگرافی نیز نامید.

اگر می‌خواهید چاپ روی سطوح مد نظرتان را انجام دهید و به دنبال پیدا کردن پاسخ سوالاتی مانند چاپ افست چیست و چه کاربردهایی دارد؟ یا کدام روش چاپی برای محصولات ما مناسب است هستید، با تیم متخصص آسان پک در ارتباط باشید.

5) ماشین‌های (امباس) embossing

این نوع از دستگاه‌های چاپ صنعتی برای چاپ ریز روی محصولات مختلف استفاده می‌شوند. با کمک ماشین‌های (امباس) یک تصویر یا افکت سه‌بعدی بر روی بسترهای مختلف ایجاد می‌شود و با کمک آن‌ها می‌توان نقش ‌‌‌های برجسته را بر روی مواد مختلفی از جمله کاغذ، فلزات، منسوجات و غیره چاپ کرد.

از این تجهیزات برای زیباتر کردن ظاهر فویل‌های آلومینیومی نیز می‌توان استفاده کرد، چون این دستگاه‌ها به حالت‌های برجسته برای چاپ طرح‌ها با مواد مختلف روی سطوح متنوع مجهز شده‌اند.

6) ماشین‌های فلکسوگرافی

ماشین‌های فلکسوگرافی که معمولاً نسخه مدرن لترپرس نیز نامیده می‌شود، به عنوان فلکسو نیز شناخته شده هستند. این نامگذاری به این دلیل انجام شده که از این تجهیزات در گذشته برای چاپ روی مقوای راه راه استفاده می‌شده است.

از چاپ فلکسوگرافی بیشتر برای بسته بندی استفاده می‌شود، زیرا این ماشین‌ها بر روی لایه‌های مختلف اثرگذاری ظریف‌تر، با کیفیت بالا و شفاف‌تر ایجاد می‌کنند. این ماشین‌ها به دلیل عملکرد ساده و سازگاری آسان برای استفاده از جوهرهای مبتنی بر آب، بسیار محبوب هستند.

چاپ فلکسو روشی ارزان و مقرون‌به‌صرفه بوده و شکل ساده‌ای از روش چاپ محسوب می‌شود. این روش چاپ اثری باکیفیت عالی را روی چندین ماده مختلف ایجاد می‌کند. این دستگاه‌ها دارای صفحات چاپ لاستیکی/پلاستیکی هستند و به طور رایج برای چاپ بر روی موادی از جمله کاغذ، فویل، پلاستیک، فیلم‌ها استفاده می‌شوند.

از جمله مزیت‌های دستگاه چاپ فلکسو می‌توان به این موضوع اشاره کرد که فرآیند چاپ این دستگاه سرعت بالایی دارد و از جوهرهایی که به سرعت خشک می‌شوند برای چاپ توسط ماشین‌های فلکسوگرافی استفاده می‌کند. همچنین ماشین‌های چاپی فلکسو می‌توانند عمل چاپ را روی طیف وسیعی از مواد جاذب و غیر جاذب و در الگوهای پیوسته انجام دهند.

7) ماشین‌آلات چاپ لترپرس

ماشین‌آلات چاپ لترپرس که به عنوان دستگاه‌های چاپ برجسته شناخته می‌شوند، به طور گسترده‌ای برای کپی کردن تصاویر با قالب‌گیری مستقیم مکرر از یک سطح مرکب شده و برجسته در برابر رول‌ها یا ورق‌های کاغذ به کار می‌روند.

مواد مورد استفاده در چاپ لترپرس مشابه مواد مورد استفاده در لیتوگرافی بوده و شامل توسعه دهنده‌ها و فیکس کننده‌های فیلم، جوهر است.

به خاطر تولید دستگاه‌های چاپ کارآمدتر و پیشرفته‌تر امروزی مانند دستگاه چاپ افست، دستگاه چاپ لیتوگرافی یا دستگاه فلکسوگرافی، استفاده از لترپرس رو به کاهش است؛ اما، برای احیای موجودیت و حفظ قدرت این تجهیزات در بازار، حتی در قرن بیست و یکم، صفحات فوتو پلیمری در این ماشین‌آلات تعبیه شده‌اند که راه را برای چاپ لترپرس هموار می‌کند.

8) ماشین‌آلات چاپ روتوگراور

ماشین‌آلات چاپ روتوگراور برای چاپ طولانی‌مدت با تصاویر ظریف و واضح‌تر استفاده می‌شوند. به طور کلی برای چاپ کاغذ دیواری، بسته‌بندی‌های هدیه با حجم بالا و... چاپ روتوگراور با استفاده از جوهرهایی که به سرعت خشک می‌شوند انجام می‌شود.

اگرچه این تجهیزات به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، اما همچنان کاربردهای آن را در چاپ مجلات، کمپین‌های چاپ تبلیغاتی با حجم بالا و کارت‌های تبریک دیده می‌شود و نقش خودشان را در صنعت چاپ ایفا می‌کنند.

9) پرینترهای حرارتی

پرینترهای حرارتی که به عنوان دستگاه چاپ صنعتی نیز شناخته می‌شوند، به طور گسترده در صنعت چاپ تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ماشین آلات جلوه حروف برجسته را ارائه کرده و جایگزین ارزان‌تری برای نقش برجسته، پوشش UV یا مهر زنی نسبت به سایر تجهیزات محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

تفاوت انواع دستگاه‌های چاپ موجب شده که هر کدام از آن‌ها برای چاپ و بسته‌بندی‌های خاصی در نظر گرفته شوند. بعضی از این تجهیزات برای چاپ‌های انبوه مناسب هستند و بعضی دیگر طرح‌های برجسته را روی سطوح مختلف ایجاد می‌کنند. چاپخانه‌ها با توجه به نیازشان و اهداف و بودجه‌ای که دارند، این تجهیزات را برای ارائه خدمات چاپ تهیه می‌کنند. مشاورین متخصص آسان پک برای انتخاب بهترین روش چاپ و بسته می‌توانند به تولید کنندگان و کسانی که نیاز به سفارش محصولات چاپی دارند کمک کنند. فقط کافیست وارد وبسایت asanpack.com شوید و از مشاوره رایگان با متخصصین آسان پک بهره مند شوید.

سوالات متداول+ جواب

1) دستگاه‌های چاپ افست چه کاربردی در صنعت چاپ دارند؟

از دستگاه‌های چاپ افست برای تولید انبوه محصولات چاپی تجاری استفاده می‌شود.

2) هزینه کدام روش چاپ ارزان‌تر است؟

هزینه نهایی چاپ با توجه به سفارش مشتری و نیازمندی‌های او مشخص می‌شود. در این مطلب به طور کلی روش‌های چاپی مقرون‌به‌صرفه را معرفی کرده‌ایم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی