|

ندونسته نمون؛ به زنی که صیغه شده در صورت فوت شوهر ارثیه تعلق میگیره؟

ازدواج موقت یا صیغه از لحاظ قوانین حقوقی مثل مهریه و ارث با ازدواج دائم فرق هایی داره که در ادامه به بررسی این تفاوت ها می پردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ازدواج در ایران به دو شکل است یکی ازدواج دائمی که خب خیلی مرسومِ دیگری ازدواج موقت که اونم مرسومِ اما نه به اندازه اولی. توی این مطلب قراره راجع به ازدواج موقت که در عرف بهش صیغه میگن صحبت کنیم و به این سوال پاسخ بدیم که آیا به زنی که صیغه شده ارث تعلق میگیره یا نه؟

ازدواج موقت به معنای ازدواج برای مدتی محدود و با مهریه‌ای معین است به طوری که با اتمام زمان تعیین شده، رابطه زوجیت به خودی خود منقضی می‌گردد. مدتی که برای ازدواج موقت تعیین می شود می‌تواند از چند دقیقه تا چند سال باشد و در این باره محدودیتی وجود ندارد اما باید کاملاً روشن و معین باشد و ابهامی در آن وجود نداشته باشد. در ازدواج موقت حتما باید مهریه تعیین شود والا باطل خواهد بود.

512709_719

قواعد ارث در عقد موقت

به موجب ماده ۹۴۰ قانون مدنی زوجینی که نکاح آنها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث می‌برند. بنابراین طبق این ماده در عقد موقت زوج و زوجه از هم ارث نمی‌برند.

در صورتی که زن و شوهر بین خودشان شرط ارث بردن را قرار داده باشند هم این شرط باطل است چرا که قواعد ارث جزء احکام آمره است و توافق برخلاف آن، جایز نمی باشد بنابراین زوجین نمی‌توانند شرط بگذارند که در عقد موقت از یکدیگر ارث ببرند. اما می‌توانند برای یکدیگر وصیت کنند این وصیت تا مقدار ثلث اموال صحیح است. زیرا مطابق قانون مدنی هر شخصی می‌تواند تا زمانی که در قید حیات است تا یک سوم اموالش را وصیت نماید و در این خصوص ممنوعیتی وجود ندارد. وصیت زیاده بر ثلث اموال منوط به اجازه ورثه است، اما اگر تا یک سوم اموال وصیت شود نیازی به اجازه ورثه نیز ندارد. لازم به ذکر است که اگر صیغه منجر به تولد فرزند شود آن فرزند از پدر و مادر خود ارث می‌برد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی