|

راهنمای جامع خرید نایلون و نایلکس

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع نایلون و نایلکس بپردازیم. با ما همراه باشید.

لینک کوتاه کپی شد

برای خرید انواع نایلون و نایلکس نیاز به داشتن یک سری اطلاعات در مورد این محصولات داریم مثل انواع مختلف نایلون‌ها و نایلکس‌ها، تفاوت‌های آ‌ن‌ها با یکدیگر، جنس مواد اولیه، کاربرد هرکدام و آشنایی با تولید کنندگان انواع نایلون و نایلکس. اگر شما برای کسب وکار خود نیاز به تهیه انواع نایلون و یا نایلکس را دارید در قدم اول باید تفاوت نایلون و نایلکس را بدانید و مشخص کنید به کدام یک نیاز دارید. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع نایلون و نایلکس بپردازیم. با ما همراه باشید.

نایلون چیست؟

نایلون‌ها بر پایه پلی اتیلن سبک یا همان LDPE تولید می‌شوند. در تولید این محصول قرار گرفتن عناصری نظیر کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن در کنار هم خاصیت انعطاف پذیری زیادی ایجاد می‌کنند. نایلون‌ها از نظر ظاهری در ابعاد و ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شوند که بر اساس کاربرد قابل سفارش هستند. نایلون‌ها از نظر کیفیت مواد اولیه با یکدیگر متفاوت اند. نایلون‌ها قابل تولید با مواد اولیه درجه یک هستند که بصورت مستقیم از پتروشیمی تهیه می‌شوند. همچنین با مواد اولیه درجه دو که همان گرانول‌های بازیافتی هستند امکان تولید این محصول وجود دارد. انتخاب نوع مواد اولیه بستگی به کاربرد نایلون دارد.

انواع نایلون

به طور کلی، نایلون‌ها به سه دسته بندی اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  1.  نایلون بسته‌بندی مثل نایلون شیرینگ، نایلون حبابدار، فیلم استرچ
  2.  نایلون عریض مثل نایلون گلخانه‌ای، انواع نایلون کشاورزی، نایلون ساختمانی، نایلون سه لایه و نایلون پنج لایه
  3.  نایلون فروشگاهی مثل انواع نایلون‌های دسته دار، نایلون‌های چاپی تبلیغاتی

معرفی انواع نایلون‌ها

همانطور که در بخش قبل گفتیم نایلون‌ها انواع مختلفی دارند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع نایلون‌ها می‌پردازیم:

نایلون شیرینگ

از این نایلون برای بسته بندی محصولات استفاده می‌شود به این شکل که روی محصول مورد نظر وکیوم می شود. این نایلون در دمای ۱۶۰ تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد جمع و منقبض شده و فرم پذیری خوبی دارد و فرم کالایی را می‌گیرد که روی آن چسبیده است.  از نایلون شیرینگ برای بسته بندی چندین محصول مشابه در یک پکیج استفاده می‌شود و به همین دلیل آن را نایلون شیرینگ پک نیز می‌نامند. کاربرد این نایلون در پک کردن بطری‌های آب معدنی، نوشابه و دیگر نوشیدنی‌ها است. همچنین برای بسته بندی کاشی و سرامیک، قوطی های کنسرو و مواد غذایی، شیشه‌های سکوریت، آجر، پشم شیشه، قطعات خودرو نیز از ای محصول استفاده می‌شود.

نایلون حبابدار

این نایلون را به اسم نایلون ضربه گیر می‌شناسند. شکل ظاهری این نایلون به این شکل است روی سطح آن پر از حباب‌های نایلونی است. از این محصول برای بسته بندی لوازم استفاده می‌شود تا در هنگام جابه جایی، دچار شکستی و خرابی نشوند.

نایلون عریض

نایلون‌هایی که با عرض زیاد برای استفاده در موارد کشاورزی و صنعتی تولید می‌شوند، نایلون عریض نام دارند. از نایلون عریض برای ساخت گلخانه‌ها استفاده می‌شود. نایلون عریض  که به عنوان پوشش گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد از ورود هر گونه عواملی که باعث آسیب رسیدن به گیاهان گلخانه‌ای می‌شود جلوگیری می‌کند.

فیلم استرچ

نوعی فیلم پلیمری کشسان است که برای بسته بندی محصولاتی مثل پالت و مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استرچ‌ها انواع مختلفی دارند مثل استرچ غذایی که برای بسته بندی محصولات خوراکی استفاده می‌شود و یا استرچ پالت بند که برای بسته بندی کالا‌های تولید شده در کارخانه‌ها استفاده می‌شود تا محصولات مورد نظر در طی حمل و نقل تا رسیدن به مقصد آسیبی نبینند.

نایلون کشاورزی

نایلون‌های کشاورزی را تحت عنوان نایلون عریض و نایلون گلخانه نیز می‌شناسند. این نایلون‌ها به کشاورزان جهت کشت محصولات با کیفیت، زودتر از موعد و حجم بالاتر کمک می‌کند. همچنین بجز نایلون گلخانه انواع دیگری نیز دارد. مثل نایلون مالچ که بجای مالچ‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند یا نایلون آبیاری که بجای لوله‌های پلاستیکی استفاده می‌شوند.

نایلکس چیست؟

نایلکس‌ها بر پایه پلی اتیلن سنگین یا همان HDPE  تولید می‌شوند. ۸۰ درصد مواد تشکیل دهنده‌ی نایلکس پلی اتیلن سنگین و ۲۰ درصد آن پلی اتیلن سبک است. پلی اتیلن سبک منجر به افزایش براقیت، دوخت بهتر و لطافت بیشتر آن می‌شود. در گذشته پلاستیک‌های موجود در فروشگاه‌ها و کیسه زباله‌ها، از پلی اتیلن سبک تولید می‌شدند؛ اما امروزه پلی اتیلن سنگین یا همان نایلکس جایگزین آن‌ها شده‌ است.

انواع نایلکس

کیسه‌های پلاستیکی از جنس نایلکس با توجه به شکل دسته به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

نایلکس دسته رکابی

این نوع نایلکس از پر مصرف ترین انواع نایلکس‌های دسته دار است که تقریبا در تمامی فروشگاه‌ها، هایپر مارکت‌ها، بازارها و مراکز خرید مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت نام گذاری این محصول، شکل دسته‌های آن است که شبیه لباس‌های دارای بند رکابی است.  نایلکس دسته رکابی تولید شده در طلوع پلاست پرشین با مواد اولیه درجه یک تولید می‌شوند و دوخت این نایلکس‌ها نیز با کیفیت بالایی انجام می‌شود در نتیجه این محصول مقاومت بسیار خوبی دارد.

نایلکس دسته زنبیلی

همانطور که از نام این نوع نایلکس مشخص است، دسته‌های آن به شکل زنبیل است. به علت زنبیلی بودن دسته‌های این کیسه مقاومت پایینی دارد و تحمل وزن آن بین 3 تا 5 کیلو گرم است. البته با اعمال تغییراتی می‌توان تحمل وزن این کیسه‌ها را افزایش داد.

نایلکس دسته موزی

تفاوت نایلون دسته موزی با سایر نایلکس‌های فروشگاهی شکل دسته‌ی آن است. این نوع کیسه به دلیل شیک بودن و قابلیت چاپ پذیری در بین بوتیک‌ها و فروشنده‌های کالاهای لوکس طرفدار زیادی دارد.

کاربرد نایلکس‌‌ها

 نایلکس‌ها به دلیل سختی و تحمل وزن بالایی که دارند، جهت استفاده در اصنافی که با محصولات نسبتا سنگین وزن سر و کار دارند مثل تره بار و میوه فروشی مناسب است.

تفاوت نایلون و نایلکس

تفاوت اصلی نایلون‌ها و نایلکس‌ها که باعث تفاوت‌ها ظاهری آن‌ها نیز می‌شود مواد اولیه آن‌هاست. نایلون از پلی‌اتیلن سبک و نایلکس از پلی اتیلن سنگین تولید می‌شوند. البته همانطور که گفته شد تمامی مواد تشکیل دهنده ی نایلکس از جنس پلی اتیلن سنگین نیست و حدود ۸۰ درصد آن سنگین است و ۲۰ درصد باقی مانده آن ساخته شده از پلی اتیلن سبک هستند. دلیلی که این ترکیب برای تولید و ساخت نایلکس انتخاب شده است این است که به نایلکس شفافیت، نرمی، دوخت پذیری بالا بدهد. از نظر ظاهری نایلون نسبت به نایلکس از نرمی، انعطاف پذیری، شفافیت و براقی بیشتری برخوردار است. در حالی که نایلکس به صورت خشک و مات است. نایلکس را می توان در ضخامت‌های بسیار نازک تولید کرد در حالی که نایلون این قابلیت را ندارد. همچنین هنگام دست زدن به نایلکس مشاهده خواهید کرد که سر و صدای زیادی تولید می‌کند. 

آیا کیسه فریزر و کیسه زباله نایلون اند یا نایلکس؟

یکی از سوالاتی که شاید برای همه پیش بیاید این است که کیسه فریزرها و کیسه زباله‌ها در کدام دسته قرار می‌گیرند. باید بگوییم که کیسه زباله و کیسه فریزر را می‌توان هم از جنس نایلون تولید نمود هم از جنس نایلکس. این بستگی به تولید کننده و مواد اولیه‌ای که برای تولید مصرف می‌کند دارد.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی انواع نایلون‌ها و نایلکس‌ها و کاربرد هرکدام پرداختیم تا شمارا برای خرید این محصولات راهنمایی کنیم. امیداوریم این مطلب به شما کمک کند تا انتخاب درستی داشته باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی