|

جلیل سبحانی : پیش بینی اقتصاد ایران در سال 1403

جلیل سبحانی، فعال اقتصادی و کار آفرین مهمترین عامل بر اقتصاد ایران در سال 1403 را تحولات بین‌المللی و همچنین تحولات داخلی عنوان کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جلیل سبحانی، فعال اقتصادی و کار آفرین مهمترین عامل بر اقتصاد ایران در سال 1403 را تحولات بین‌المللی و همچنین تحولات داخلی عنوان کرد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه در سال پیش رو، بیش از مولفه‌های اقتصادی نظیر کسری بودجه و ناترازی شبکه بانکی، افزایش نرخ نقدینگی، سیاست‌های ارزی دولت، بازار سرمایه و هزینه‌های تأمین مالی تحولات و مسائل سیاسی بر اقتصاد ایران موثر خواهد بود می‌گوید: به همین دلیل پیش‌بینی بلند‌مدت برای اقتصاد ایران امکان‌پذیر نیست و هر لحظه ممکن است وقوع یک اقدام سیاسی یا یک اتفاق مهم میدانی نظیر انتخابات آمریکا یا تحولات غزه و ... اقتصاد را با یک شوک مواجه کند.

سبحانی با بیان اینکه در سال 1403 همچنان اقتصاد ایران با مشکلات و چالش‌های بنیادین از جمله ناترازی شبکه بانکی، مسائل زیست محیطی، مشکلات مدیریتی و بحث کسری بودجه مواجه خواهد بود معتقد است: اگرچه از این منظر سال ۱۴۰۳ تفاوت چندانی با سال گذشته نخواهد داشت، اما به نظر می‌رسد انتظار تورمی که یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده شرایط اقتصادی در سال جاری است، تغییر محسوسی را تجربه کند که این مسئله ناشی از تحولات سیاسی خواهد بود.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه انتظار تورمی می‌تواند دو حالت کاملا مختلف برای وضعیت اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳رقم بزند می‌گوید: اگر در تحولات سیاسی، شوکی رخ ندهد، به نظر نمی‌رسد اقتصاد ایران در سال 1403، سال متفاوت‌تری نسبت به سال گذشته تجربه کند.

بگفته جلیل سبحانی اما در صورت تغییر محسوس در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، این مولفه‌ها می‌تواند بر شاخص‌های اقتصادی به ویژه بر نرخ ارز تأثیرگذار باشد و قاعدتاً این پیامد می‌تواند اثر خود را اولاً بر تورم در بخش تولید کنندگان (تورم تولیدکننده) و مصرف کنندگان (تورم مصرف کننده) و ورود یک شوک قیمتی دیگر به بازار دارایی‌ها از اعم از ملک، طلا و ... بروز دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی